Pufi a barátom
Szöveges ítélet
Eladtam a régi Renault master 2.5d-met, mellyel szervó nélkül nehézkes volt közlekedni , meg már amúgy is ritkán szállítottam vele nagy dolgokat és a rozsda is csúnyán csámcsogott szegényen. Eldöntöttem, hogy kell egy személyautósabb tgk, több üléssel, és rakodási hellyel is. Eredetileg Transporter T4-et, első Vitót nézegettem, de 1 M alatt csak szétrohadt levetett melósautókat találtam millió km-rel. Aztán találtam egy ígéretes V230-at, de elvitték az orrom elől (kereskedő), majd a kereskedőnél is megtaláltam 150-el drágábban, de mire felhívtam, már onnan is elvitték. Eléggé elkeseredtem, ekkor láttam meg egy tojás Voyagert egy telepen. Az állapota nem volt túl szívderítő, de a kíváncsiságból a nálam levő laptopokon megnézegettem, hogy milyen áron mennek. Na találtam is a közelben, magánszemélynél egy 3.3 automatát, kíváncsiságból megnéztem, kipróbáltam. Azonnali szerelem lett. A kényelme, a v6 duruzsolása és a német társaihoz képest jelentősen kedvezőbb ára meggyőzött. Akkor ott nem tudtam megegyezni a tulajjal, de megvolt, hogy mit veszek. A következő napokban lázas nézelődés következett a neten, telefonálgattam, de valahogy ebből sem sikerült túl bizalomgerjesztő állapotút találni. Aztán volt egy képen szépnek tűnő, igen olcsón az ország másik felében, Miskolcon, kereskedésben. Az eladó minden szépe és jót elmondott az autóról, úgy döntöttem, hogy elmegyek megnézni. Egy ismerőssel Pestig, onnan vonat. Persze az autó nem úgy nézett ki, mint amire én számítottam. Elkeseredés, kidobott pénz számolgatása vonatra, ráadásul az egész napom elment. Visszafele felhívtam a pesti eladót, akivel a múltkor sem sikerült megegyezni. 2x 3x hívtam, mindig azt mondta, hogy megbeszéli a feleségével és visszahív. Persze nem hívott, a pécsi vonat meg már indulásra készen várt a pályaudvaron. Megint rácsörögtem, mire lekezelően annyit mondott, meggondolták magukat, mégsem eladó az autó. Na b*meg, gondoltam magamban és még 'jobb' kedvvel indultam haza. Este teljesen magam alatt találtam egy ígéretesnek tűnő 3.0 V6 Dodge Grand Caravant második gazdától, garantált km-rel, negyedik autónak használva. Telefon, a tulaj meggyőzőnek tűnt, elmondta, hogy az autó amerikai kivitel a legelső gyártásból, 95 novemberi, de Magyarországon lett először forgalomba helyezve '96 februárjában (amerikai rokonok ajándékba küldték az első tulajnak, bár nem ixelték magukat halálra az extralistával), törés és rozsdamentes. Már a képeken látszott, hogy messze szebb a többinél.
Utánaolvasgattam: a 3.0 egy Mitsubishi motor, gyakorlatilag agyonüthetetlen, sima 2 szelepes hengerfejjel itt szédítő 155 lovacskát teljesít. Ugyan ez a blokk van a 3000Gt-ben DOHC 24V szívó és twinturbo kivitelben. Akkor fele teljesítménnyel elég tartós lehet, ráadásul, ha elszakad a vezérműszíj, akkor nem érnek bele a szelepek a dugókba. Na! gondoltam, ez csupa jó hír. Van még hozzá egy ősrégi 3 sebességes automataváltó Lock uppal (olyanféle overdrive fizikai kontakktal, hogy csökkentse az üzemanyag fogyasztást és a hőtermelést), ami a leírások szerint sokkal strapabíróbb, mint a 3.3 és 3.8 hoz tartozó 4-es autómata.
Szóval adott az amerikai kényelem japán technikával párosítva. Izzítottam is az asszonyt másnapra, és autóval elindultunk a szomszédos Szombathely irányába. Mondtam is neki, ha ez sem jön be, felfüggesztjük az autóvásárlást, mert lassan elutazgatom a vételárra szánt pénzt. De bejött. És még mennyire! Igaz ez tényleg az egyik legalapabb, ami ezekből létezett (egyoldali tolóajtó, nincs tempomat, se fordulatszámmérő, tekerősek az ablakok, manuálisak a tükrök, de van klíma, ami akkor még nem működött, két lufi, szervó, ABS). Az eladó erre azt mondta, ami nincs, az nem is romlik el. Nem is szívok a nemműködő tempomattal, a nem csukódó elektromos pillangóablakokkal, mint elég sok márkatárs. :) Ebből kifolyólag az elmúlt 1,5 Évünk elég eseménymentesre sikerült szerencsére. Kb egy 4-5 éves autó állapotában van! A család, a barátok imádják mert 7-en kényelmesen el lehet benne férni, síeléskor még bent volt 3 snowboard és 4 garnitúra síléc botokkal, az ülések alatt, tetőbox nélkül. Igazi bulibusz. A görgőkön guruló üléseket hamar ki lehet venni (bár súlyuk miatt jobb ketten próbálkozni vele) és egy 270cm hosszú oriási raktér válik szabaddá. Vittem már vele robogót állítva, komplett nappali bútorzatot, hatalmas L alakú kanapét (persze azt 2 fordulóval), sok mindent. Lakóautónak is elmenne egy európai körutazáson.
Amúgy plusz poén, hogy amikor indultam megnézni ezt, felhívott a pesti koma, hogy mégis eladó az autó, vihetem az általam beígért árért. Persze, amikor mondtam, hogy tartsa meg a szarját, mert úgy néz ki, hogy egy sokkal szebbet és kevesebbet futottat találtam azért az árért, csak hüppögött, meg mondogatta, hogy az nem lehet, biztos kamu, nem létezik gyári 110e mérföldes belőle. Ráraktam a telefont és utána még visszahívott, csak mondta, hogy de az övé milyen jó. Persze már elbvől sem, felsejlettek a budapesti pályaudvari emlékek, mikor reménykedve hívogattam, hátha autóval mehetek haza, nem a hátam közepére se kívánt vonattal, és egyáltalán nem voltak jó érzéseim a faszival kapcsolatban. Ennek hangot is adtam, majd szépen elköszöntem tőle. És milyen jó, hogy akkor ez a pályaudvari randi nem jött össze! Azóta is köszönöm ezt a sorsnak. Erre mondják, hogy mindennek megvan az oka, még ha az ott egy hűvös szeptemberi estén, a mégsem eladó telefon után és a 250km vonatozás előtt elég sovány vígasznak tűnt, hiába mondogattam magamnak.
Teljesítménye nem versenyautós, de ülések nélkül üresen kimondottan fürge, de amúgy sokat butít a motoron a hosszú fokozatú lusta automata váltó. Álló rajtból jól gyorsul, van nyomaték, de tele kocsival érdemes rákészülni az előzésekre. Igazi krúzolós gép. D-be a kormányváltót, mint a filmekben és szépen méltóságteljesen csorogva szeli át a várost, vagy az országot. Kedvence a 120-as tempó, bár 150-el is lazán utazik, csak akkor már emelkedik a fogyasztás.
Fogyasztása országúton 9-11L, városban 12-15 (az utóbbi tél, rövditáv). Viszont 8 hónapja bekerült egy AC STAG hengerenkénti injektoros gázszett pótkeréktartállyal. Az autó megvétele mellett ez volt a másik legjobb döntésem. Országúton 11-12L gázzal megy, ami a 2011 nyári gázárakkal 6,5L-es benzinfogyasztásnak felelt meg. Azóta sajna feljebb ment a gáz és lejjebb a benzin, de így sem sokkal több 7L-nél. Városban 15-16L gáz, télen 18 volt a legtöbb, átszámolva 10L-es fogyasztás. Gyakorlatilag a másik autónk, ami 1.6 benzin fogyasztási adatait hozza. Ennek tükrében a tököm, aki a füstöt okádó, remegő dízellel szórakozna (akár Voyi, akár Vw, Mercedes), mikor a selymes V6 gáz-gőzpárát eregetve kb Euro 10-es. :) A gázrendszer olyan tökéletesen működik, hogy nem lehet különbséget észrevenni semmiben sem a benzinüzemhez képest. Egyedül a kis 45L-es pótkeréktartály miatti 260-440 km-es hatótávot keveslem. Egy Pécs-Bp-Pécs út autópályás tempóval nem tehető meg egy gáztankkal.
A féket nagyon gyengének tartottam, elég kicsi a tárcsa átmérője (260mm), de nemrég lecseréltem ATE betétekre és TRW tárcsákra, valamint a hátsó elég nagy dobfék is alapos felújítást kapott (betét, dob, munkahengerek), sokkal jobb lett a fékhatás. Nem egy Brembo Racing így sem, de azért meg lehet vele állni és tetszik az adagolhatósága.
Annyit még hozzáfűznék, hogy bár szerintem ez a legjobb ár-érték arányú egyterű, azért könnyen bele lehet szaladni egy laikusnak egy full extrás pénznyelőbe. A motorok általában igen tartósak, de egy automata felújítás a gondatlan előző használók miatt (csak ATF+4 olaj tehető bele, semmilyen Dexron, Mercon, egyéb cucc nem jó bele) nemműködő extrák, széthulló futóművek igen komoly kiadást tudnak jelenteni. Bár, aki az amúgy igen olcsó vételár mellé bekalkulál egy jelentősebb gatyába rázást, az hosszú távon boldog lehet az autóval.
Nekem ötletem sincs, mire cserélném le, mert ezt a kényelmet, megbízhatóságot, méretet európai autó nem biztosítja. Tetszenek a 2004 utáni long Vianok, de sem árban sem fenntartásban egymás közelében sincsenek, úgyhogy szerintem egy pár évig még marad.
2014.06.14
Még mindig megvan, hibátlanul üzemel és a klímán kívül semmi baja nem volt csak a tervszerű karbantartás. 35e az együtt töltött km-ek száma. Imádom, gyakorlatilag a guruló otthonom.
Hibalista
- Központizár egyszer zárás után elkezdett visszanyitni. Kiderült, hogy egy drót feszült a vezetőoldali ajtóban, kis hajlítgatás után megjvavult. Lábműködtetésű kézifék bowdenje elszakadt. Bontottal pótolva. - - Vásárláskor kosárban kaptam hozzá klímakompresszort. Szereztem hozzá gyári új Denso-t kedvező áron, hűtött is egész nyáron, mint a fagyasztó. Aztán nyár végére elillant a gáz. Klímahűtő, töltőcsatlakozók cseréja, klímacső hegesztés, azóta ez is jó (kb 4 helyen eresztett rendszer, igazából ez a klímarendszer volt az egyetlen nem kalkulált komolyabb kiadás, de gyakorlatilag minden ki lett cserélve benne.). - . - Vásárláskor vezérlés+vízpumpa, hosszbordás szíj, összes olaj (váltó, fék, motor), szűrők, gyertyák, első-hátsó fék kompletten, nemsokkal később hátsó lengéscsillapítók (ez feleslegesen, mert nem ez miatt rázott, hanem egy hibás gumi miatt).
Ide hordtam szervizbe
Haver szerelő, akivel együtt szerelünk és én hozom az alkatrészt (mert azzal foglalkozom). Az alkatrészbeszerzés nem mindig pofonegyszerű de megoldható és Amerikában olcsó is, a szállítás dobja meg az árat.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 180000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Master, BMW compact, V50 | Következő autója? | Voyager a köv. gen talán, bár azok nagyrészt már most rosszabb állapotúak, mint az enyém. |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |