A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Daihatsu » Yrv (2001)

Yrv 1.0 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Kubu, a kis máltai rohadék

Szöveges ítélet

Szóval kiköltöztünk Máltára és mivel a helyiek 30 méterre is kocsival mennek(10 sör után is), ezért nem annyira van felkészülve az ország arra, hogy valaki kocsi nélkül próbál elintézni dolgokat, így hát kellett egy autó. Nem túl olcsók itt az autók, jobbkormányosak, és be kell hozni valahonnan, ráadásul a regadó is sok...

Első probléma: autó nélkül elég nehéz autót venni, mert ami jó, azt eladják mire odabuszozik az ember. Megnéztem néhány remek állapotú autót(mint condition), néha féltem hogy akkor robbannak fel, amikor épp kipróbálom őket. A villogó légzsák visszajelző meg hasonlók totál normálisnak számítanak, úgy látszik. Aztán találtam egy jónak tűnő dízel Renault Megane-t, el is gondolkodtam rajta, de végül úgy döntöttem, hogy mégsincs kedvem halálra szivatni magam, meg egy 25 km hosszú szigetre minek dízel autó? Utólag belegondolva lehet jó lett volna az :)

A szomszéd autókereskedésben egy Puntót akartak rámsózni, mondtam, hogy 2000€-ig érdekelne valami, mondták, hogy a kék Fiat 2500. Mondom az nem 2000 alatt van, erre rávágta, hogy ideadja 2000-ért. Elsőre nem indult, másodikra igen, de volt alatta egy hatalmas olajtócsa. Természetesen az még az előtte a helyén álló autóból folyt ki, mondták. A légkondi épp nem működik, de csak fel kell tölteni nyilván, és 1800-at simán megér. Hát mondom elég meredeken esik az ára, de valahogy nem győzött meg.

Megnéztem valami ókori szekeret is, alig működött, de a klímája valóban jó volt.
Aztán elmentem egy Almeráért is, azt ismerem, volt már Almerám, sose volt semmi baja. Festék nem sok volt rajta, ez aggasztott kicsit, mert oké, hogy a máltaiak bármit áttolnak műszakin, de én nem ismerek senkit... Végül akkor adtam fel, amikor a tulaj megpróbált meggyőzni hogy a belsőlevegő-keringetés gombja a légkondi kapcsolója.

Mivel a légkondiról nem voltam hajlandó lemondani, végül feladtam hogy 2000€ alatt találok értelmes kocsit és 2600-ért megvettem Kubut, a piros Daihatsu YRV-t. Betonszaggató három hengeres 1.0-ás motor van benne elvileg 58 lóerővel, gyakorlatilag a franc tudja, 80 a megengedett maximum sebesség, legalább 2 útszakaszon szabad is annyival menni, de 50 fölé rendes máltai nem megy, mert minek. Ötvennel meg ez is remekül tud menni. Egyébként 80-nal is, de mint mondtam nem különösebben számít.

Megvételkor feltűnt az eladó hozzáértése, megmutatta, hogy működik a duda(ez mondjuk itt tényleg fontos) és elmondta, hogy nagyon jó kocsi ez és csak 80 ezer km van benne. Rámutattam a műszerfalra, hogy 180 ezer az, erre annyit mondott, hogy akkor annyi, nem mindegy? Egyébként valóban sokkal jobbnak tűnt az előtte próbáltaknál, szóval alkudtam kicsit és megvettem. Közben ugyan kiderült, hogy nem az övé a kocsi, de hát ilyeneken itt nem akad fenn az ember, 50€ előlegért cserébe rögtön ide is adta minden papírját, mert egyszerűbb, mint hülye papírokat írkálni az előlegről. Azt se tudta, hogy kell átiratni egy autót, sőt szerinte nem is kell, de azért én inkább megtettem :)

Mivel itt a 2009 előtt behozott autókra sokkal olcsóbb az adó, ezt meg 2006-ban importálták Japánból, ráadásul köbcentire számolnak és elég erősen drágul az adó ahogy a motor mérete növekszik, rettentő olcsó rá a license.

Már a próbaútkor éreztem, hogy a váltója nem tökéletes, de azért nem tűnt vészesnek.

Egy héten belül leengedett az egyik kerék, felfújtam, másnapra megint leengedett. Vettem emelőt, meg pumpát, mert ami benne volt az persze nem volt jó hozzá, és kicseréltem a mankókerékre. Ha igazi máltai lennék, itt vége is lenne a történetnek, azzal menne örökre, de én inkább elvittem egy gumishoz, aki kiszedte a tömlőt a kerékből és megragasztotta. Na itt néztem egyet, hogy most akkor mi van? Kiderült, hogy valami okos olyan felnit rakott rá, amire csak tömlős gumi mehet, szóval ez van, én ki nem cserélem, 50 km/h-nál remélem nem annyira vészes egy durrdefekt. Vagy inkább ne is legyen.

Egy hónap után egyszer csak nem indult, csak kattogott, bikázásra is ennyit tudott. Szépen elgurítottam a legközelebbi szerelőhöz, aki kicserélte az akksit és működött megint. Pedig azt hittem az indítómotor adta fel, mert kb az esetek 30%-ban nem csinál semmit a kulcs elfordítására. De nem, az továbbra is ezt csinálja, szóval még jó az, majd nyilván valahol a sziget másik végén fog egyszer bedögleni :)

Pár hónapig jó volt, bár a váltó egyre borzalmasabb volt, konkrétan úgy tűnt a kuplunggal van baj, mert nem lehetett néha váltani, gondoltam már nem emel ki. A szerelő is erre tippelt az elmondásomból, szóval rendeltem eBayről kuplungszettet negyed annyiért, mint amennyiért itt mérik(LUK-ot, tehát nem valami gagyit, csak itt drága minden), ki is cserélte, de egyáltalán nem lett jobb. Viszont már kifejezetten rossz volt legalább. Néha meg kellett állni 20 percre, mert nem lehetett kivenni a sebességfokozatokból. Hát akkor legyen váltócsere, csak van hozzá bontott. Hát nincs. 1.3-ashoz van, 1.0-ból csak automatáról tudnak, egyesek szerint nem is létezik manuális váltóval... Talán a Sirioné jó rá. Ezt senki nem tudta biztosan megerősíteni, még a márkakereskedők se, de végül Németországban találtam egy bontottat Sirionhoz, aki hajlandó volt elküldeni Máltára, más esélyem nem volt. Olcsó volt nyilván. Ki lett cserélve, ekkor már kétszer volt kiszedve a motor, mert a kuplung cseréhez is ki kellett venni, a szerelő nem tűnt túl boldognak, hogy megint szétszedheti :D És én se, mert a szerviz óradíja nem épp magyar szintű.

A váltócserével együtt rendbe lett rakva a motoron minden, ami azért volt szándékosan elrontva hogy valahogy legalább lehessen váltani, azóta egészen csendes lett és nem 2000 az alapjárat.
De amikor a csere után mentem hazafele, teljesen jó volt, boldog voltam. Úgy 5 km-ig, utána megint nem lehetett váltani. Megfordult a fejemben hogy belököm a tengerbe, de nem szeretem a környezetszennyezést.

Végiggondoltam hogy mi baja lehet még, csak nem lehet mindkét váltónak ugyanaz a hibája(bár épp lehetne nyilván), és ekkor tudatosult bennem, hogy mindig akkor kezd el vacakolni, amikor sokat állok dugóban és végig nyomom a kuplungot. Kipróbáltam, hogy amikor csak lehet üresbe teszem és úgy állok, na úgy semmi baja. Szóval valószínű a kuplungbowden(?) nyúlik meg, az nem egy nagy tétel, hamarosan kicseréltetem és talán jó lesz. Bár most is simán használható az új módszerrel :)
Közben az ablakmosó kábele is ki lett hajtogatva, így már nem kell ásványvizes üvegből önteni a szélvédőre a vizet...

Mostanában egyébként néha rángat kicsit hidegen, remélem nem kell motort is cserélni :D

Ezen kívül a jobb oldali(tehát vezető oldali) visszapillantó tükörben el van törve valami, így csak kézzel lehet állítani az üveget benne, ráadásul magától becsukódik, néha meg kell kicsit igazítani, az első ablakemelőkből az utas oldali csak lefele húzza az ablakot, a vezető oldalról meg csak felfele lehet húzni az utasoldalit, de hát végülis megoldható :) A kesztyűtartót nem lehet kinyitni, el van törve a nyitója, remélem nincs benne levágott lófej vagy 5 kiló kokain.
10 fok alatt kicsit nehezen indul, de itt elég ritka az ilyen rettenetes hideg :D

Egyébként ha a váltós mizéria nem lett volna, azt mondanám megérte az árát, mert működik rendesen, erős a légkondija, szervókormányos, elektromos ablakos, van benne egy teljesen jó rádió. Mondjuk az antennát kicseréltettem, hogy az 5km-nél távolabbról sugárzott adókat is képes legyen befogni :)

Az az igazság, hogy egészen megszerettem, bárhova be lehet vele parkolni, ami itt elég fontos, mivel kicsi a sziget és nincs hely, a váltót leszámítva megbízható(az akksin nem akadhatok fenn, előfordul), még nem esett szét a rettenetes utakon és egész jól megy. Mondjuk legalább 9-et fogyaszt, de nem sokszor van lehetősége bemelegedni, ráadásul amíg a váltó rosszabb volt, gyakran mentem végig kettesben és az alapjárat is 2000 körül volt és ugye itt az egész ország egy város kb, szóval ez városi fogyasztás :)

Update 2017 november:

Szeretem amikor igazam van, de azt nem, amikor a "remélem nem kell motort is cserélni" mondatomról derül ki, hogy nem teljesen hülyeség.

Az történt, hogy egyik nap hazafele egyszercsak check engine, vízhőfok mutatóra ránézek, plafonon van, és már ömlik is a gőz a motorházból. Otthagytam a francban az út szélén és hazasétáltam.
Miután lenyugodtam kicsit, megbeszéltem a szerelővel hogy akkor most elvezetem hozzá 15km-re, alacsony fordulaton, menetszéllel minél jobban hűtve. Őszintén szólva nem hittem benne, hogy sikerül, de simán odaértem.
Szinte vártam a "hengerfej" szót, amikor másnap hívott, természetesen el volt repedve, és ha már szét lett szedve a motor, akkor dugattyúgyűrűk is cserélve lettek.

Boldog 2 hét jött ezután, mindössze a váltó kergetett az őrületbe, bár már nagyjából meg is szoktam, hogy ha dugó van, akkor előbb-utóbb félre kell állnom hogy pihenjen a rohadék.
Egyik nap feltűnt, hogy igencsak furcsa hangja van a motornak és rendkívül gyenge is, emelkedőn alig ment fel. Nem vagyok szakértő, de elég gyanús volt, hogy az eleve nem túl sok hengerből csak 2 megy... Gyújtáselosztó csere...

Eljött a műszaki vizsga ideje is(mint kiderült 160 ezer km felett évente kell csinálni, csak erről még a Transport Malta alkalmazottai se tudtak). Két gumit kellett cserélni(elöl végre tubeless, mégsincs baj a felnivel) meg egy olajnyomás kapcsolót, mert folyt az olaj kicsit és átment. De ha már szerelték, kicseréltettem a kuplungbowdent, és azóta jó a váltó... Lehet, hogy ilyen egyszerű volt az egész váltó probléma? Mindegy, már késő okosnak lenni.

Közben rendeltem ablakemelő gombokat Aliexpressről valami 16 euro körüli áron, szóval mostmár minden ablakot lehet mozgatni le-fel :)

Nem mondom, hogy rossz volt szerelgetni meg legalább nem hagyott unatkozni, de azért nem bánnám, ha mostmár unalmas japán autó lenne belőle és csak működne :D

Update 2018 július:

Kubu kikéri magának az unalmas japán autó címet, és csak azért is bebizonyítja újra meg újra, hogy vele izgalmas az élet.

A váltó a legutóbbi javítás után kb. két hét után megint úgy működött, ahogy megszoktam: rosszul. De hát úgyis megszoktam már.

Közben valami mechanikus zaj kezdett előjönni egyre hangosabban, és amikor 40 felett már alig lehetett hallani a rádiót, gondoltam megcsináltatom. Kerékcsapágyak, gömbfejek...

Plusz a szerelő kicserélte a váltóban a motorolajat(igen, a váltóban) a váltóba való olajra és azóta megint jól működik. Direkt nem írom, hogy megjavult, eddig még sose volt jó pár hétnél tovább, majd meglátjuk :)

Ezen kívül az önindítót is megcsinálta és a klíma anyósüléshez történő beázását is megszüntette. Ezeket előtte egy hónappal már megcsinálta egy másik szerelő, csak épp nem igazán lettek jobbak...

Azt hiszem most az egyetlen hibája, hogy indítás után hideg motornál gázadásra majdnem leáll a motor ahelyett, hogy felpörögne, de mivel ezt kb az első 500 méter után abbahagyja, jó ez így. Sőt, sosem volt még ilyen jó a kocsi.

Hibalista

- akkumulátor - komplett váltó - antenna - motor (hengerfej) - gyújtáselosztó - olajnyomás kapcsoló

Ide hordtam szervizbe

Random szerelő az utcában, remekül képes akkumulátort cserélni, bár nem olcsón :)Igaz, hogy amikor másnap visszamentem megkérdezni, hogy mi van már a kocsival, nem állt az utcában, a szerelő sose hallott róla és fogalma nem volt miről beszélek, de aztán egy nap múlva csak meglett, csak átvitték egy másik műhelybe. Eddigre már kezdtem átvenni a máltai mentalitást, szóval nem izgultam, itt így mennek a dolgok, felesleges idegeskedni.És egy másik random szerelő, aki állítólag megcsinált dolgokat, de semmi se javult meg tőle, szóval van némi elképzelésem hogy mehetett az a szerelés :D

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Magyar srác egy nagy szerviznél, becsületes és ért hozzá, bár nem szereti folyamatosan szétszedni az egész autót, de hát megértem :)Valamint egy másik magyar srác, aki szintén nagyon jó.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 2001
Kényelem (6) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 180000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (4) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? BMW 320d Következő autója? Honda Accord (majd egy nagyobb országban)
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (5.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Daihatsu Yrv 2001

További ítéletek (2 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)