Anyám autója 2. rész - 9 év használat után
Szöveges ítélet
Ami az első részben (lásd Anyám autója cím alatt) írtam azt fenntartom.
Annyit tennék hozzá hogy az elmúlt 9 év alatt bebizonyosodott hogy egy igénytelen, rendkívül olcsó fenntartású autó aminek alig 2-3 hibája jött elő, azok is ráértek 1-5 évig a javításra, vagyis lehetett velük használni az autót (kivéve a gyújtáskapcsolót, bár akkor is betoltuk szal ... :) )
Motorja, fékje, futóműve gyenge, de arra tökéletesen alkalmas hogy A-ból B-be elvigyen akár 4 (rövidebb utakra 5) embert.
Keveset fogyaszt, alkatrészek olcsóak, tökéletes válságautó.
Nekem mindig sportkocsijaim voltak, a megbízhatóbb fajtákból de még így is az éves fenntartásuk többszöröse volt a Matizénak.
Fogyasztás: kb. 1 literrel eszik többet mint az 1 literes Swift illetve Yaris. Ez városi, 10 km-es utaknál 7 litert, télen 8at jelent. Országúton sose mértem a fogyasztását de természetesen kevesebb. 90-él lehet 4-et fogyaszt, én 20 év vezetés alatt sose mentem annyival egyetlen autóval sem szal fogalmam sincs. Amúgy is max 1000 km-ert mentem vele országúton, 80-ig megfelelően gyorsul, 100-ig elfogadhatóan, 130-ig csigán (kb. mint egy 1.7es szívódízel, pl. Tipo). 140 a vége de 130-nál többet nem megyek vele, a futómű miatt ott már nem érzem biztonságosnak. Autópályán sose járt.
Tudom sokan behazudnak városi fogyasztásnak 5 litert, hát javaslom a spritmonitor.de illetve a mobile.de oldalakat a reális fogyasztás ellenőrzésére. Pl. mobile.de adatai szerint:
Yaris 1.0:
Fogyasztás (átlagos): 5,0 l/100km
Fogyasztás (városban): 6,1 l/100km
Fogyasztás (városon kívül): 4,4 l/100km
CO2 kibocsátás (átlagos): 119 g/km
Matiz:
Fogyasztás (átlagos): 6,4 l/100km
Fogyasztás (városban): 8,4 l/100km
Fogyasztás (városon kívül): 5,2 l/100km
CO2 kibocsátás (átlagos): 149 g/km
Mióta mindenhol trafiznak és a közlekedési bírság adónemmé avanzsált a büdzsé számára, nincs értelme gyors autót fenntartani. A fos útminőségről nem is szólva. Ide a balkáni fizetésekhez és utakra tökéletesek ezek az olcsó fenntartású, gyenge autók, ezért a megérte-e az árát kérdésre így 9 év után már igennel felelek.
Persze lehet szétesik 10 év vagy 100 ezer KM után. Bár ez utóbbit nem hiszem hogy megéri. :) (évi átlag 6 ezer KM futás mellett)
ui: a gyári Hankook gumija elég gagyi. A téli Matador se vmi világmárka de sokkal jobb vele az úttartása meg a menetkomfortja.
Hibalista
- Fenntartási költsége verhetetlen: - - - Garanciális korában kb. 15-20 ezer Ft az éves szervíz díja. - - Azután kétévente olajcsere meg szűrőcsere, mostani (2012-es) áron számolva alkalmanként 12-15 ezer Ft. (szűrők max 2 ezer Ft, olajból 3 liter kell szal kb. 6 ezer Ft) - - Ami elromlott és pénzbe került: - - - vezetőülés állító bowden elszakadt: 2x (3 ill. 7 éves korában) 2x 2000 Ft - - gyújtáskapcsoló elkopott 7 év alatt a csak városi használatban (jellemzően 10 km-enként leállítás - beindítás): 15 ezer HUF - - első futóműben vmi szétkopott (nem emlékszem a nevére, vmi persely ami a kormányműhöz csatlakozik) kb 8 éves korára, úthibákon kopogott mint állat de egy évig még simán jártunk vele, aztán szóltam az ismerős szerelőnek: 15 ezer Ft + 6 ezer Ft futóműbeállítás. - - kb három éves korában kigyulladt a check engine lámpa. Márkaszervíz még garanciában megnézte de nem mondott vagy csinált semmit. Azután így használtuk 5 éven át. Hidegindítás után az első gázadásra rántott egyet meg a fogyasztás több lett egy literrel, ezen kívül más tünet nem volt szal nem foglalkoztunk vele. De azután megszállt az ihlet és kigugliztam hogy valszeg az EGR szelep elkoszolódott. Szóval kitakaríttattam 4 ezer Ft-ért meg kiütötték a hibát 2 ezerért. Probléma megoldva. - - 9 év és 51 ezer KM után (ebből kb. 49 ezer városban) semmi más nem ment tönkre, még égő sem égett ki, lengéscsillapítók még jók, az eredeti nyári és a 2. évben vett téligumi garnitúrával megy még mindig. A klíma még nem volt utántöltve, kicsit már gyenge, jövőre feltöltetem. (ritkán használom mert nagyon visszafogja az amúgy is harmatgyenge motort) - - Mivel a 9 évet a csillaggarázs alatt töltötte, az egyik hátsó kerékív kirügyezett. Egymás mellett két 10 Ft-os érme nagyságú pontban ledobta a festéket, de ismerős ingyen lekezelte. Most ott egy foltban nincs színre fújva mert az pénzbe kerülne. Max 15 ezret szánok rá, addig megfelel így :D Másik kerékívnek semmi baja. Sehol máshol nem rohad. Lehet gyári festéshibás volt ? :S
Ide hordtam szervizbe
Márkaszervíz: kevésbé szar mint az átlag márkaszervíz Magyarországon, legalább olcsó volt a kötelező, más hiba meg nem jött elő. Már megszűnt. Aki márkaszervízbe viszi az autóját a garanciaidőn túl az balfék, drágán dolgoznak de legalább nem is értenek hozzá :P
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Ismerősök. Egyik olcsó másik még olcsóbb. Korrektek. Amit megcsinálnak az jó is marad. Számla nincs :P :D :D
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 51000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | MR2, CRX x2, Supra | Következő autója? | Honda Jazz |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |
