Szürke eminenciás Citroen BX Millesime 1.7 D
Szöveges ítélet
Nos, hol is kezdjem. Azért vettem meg tavaly nyáron, mert ez a Millesime a BX egy különleges kiadása. Szürke metál fény, színre fújt lökösök króm csíkokkal. 1.7 szívódízel motor, szervókormány, elöl elektromos ablakok, jobb oldali tükör elektromos, kalaptartón napfényroló, hátsó szárny.
Akkor került üzembehelyezésre, amikor az előző 1.7 TZD turbomban eltörött a vezérműtengely a szíjvezető görgő szar anyaga miatt (SKF).
Megpróbálok elfogulatlan lenni. Imádom. Kényelmes, jól lehet bele pakolni, kézre áll minden kapcsoló és tekerő, egyedül a rádió van túl alacsonyan, előre kell hajolnom, hogyha számot vagy sávot akarok váltani. Na mindegy, ez ilyen...
Motorja 1.7 szívódízel. Legnagyobb hidegben is rottyra indult, felet fordult a motor és már járt is. 5 literekből elfurikáztam vele. Pörgetni kell a motort, hogy menjen, de hát csak 60 lóerő. Nem is ezért szeretjük. Hanem mert puritán és csak megy és megy.
Hibái:
-Egyszer eltörött az első szintszabályzó üzemi visszafolyó csöve, amit a 20 éves gumi anyagnak és tervezési hiányosságnak tudok be. Tudniillik ez a cső 180 fokban visszafordul és pont a kanyarban szokott eltörni és olyankor csúnyán folyik az LHM. Persze, hogy pont egy győri úton ment el a csövem és nem volt nálam tartalék LHM(Ez azt bizonyítja, hogy üzembiztos volt:)). Vehettem az OMV kúton 3500-ért, köszi OMV.
Szerencsésen hazaértem és kókány módon nem cseréltem ki a komplett polipot, hanem ledugóztam a törésnél és a csövet külön felvittem a tartályhoz.
Köszönet a nőgyógyászkezű Horváth István barátomnak, aki ügyes kézzel dugózott a kicsike helyen.
-Folyatott a szelepfedél tömítésem. Nem nagy dolog cserélni. Szívócső le, szelepfedél le és fel az új. Max 15 perc laza sörözéssel egybekötve.
Ami hosszadalmasabb volt az bizony a hátsó lengőkar csapágyainak cseréje.
Én olcsó csapágyat tettem bele, mert az is jó, a lényeg a szimmeringen van, hogy ne menjen bele a mocsok. Igazából hogyha van emelő, nem nagy munka, csak a fékcső hollandere ne legyen belerohadva.
-Jobb első gólyalábam fosta el magát, kopogott, nem rugózott és lelőtte a visszafolyó csöveket, így sok drága LHM-et a külvilágba folyatva. Csere megoldotta a problémámat, volt bontott.
Alkatrészárak nem vészesek. Stab rúd 3000 Ft, féltengely csukló 5-6 ezer.
A szintszabályzókat illene kitisztítani 60.000 km-enként. LHM-et cserélni kétévente. Ezeket meg kell tenni, hogy üzembiztos legyen a gép.
Meguntam a szívódízelt és idén nyáron beletettünk egy intercooleres XUD7TE motort. 90 Ló, 180 Nm. Nevetséges adatok de megy, mint a marha.
A motor félig-meddig fel lett újítva. Hengerfej síkolva, szelepvezetők cserélve. Motor tömítések cserélve. Vezérlés új, új gázolaj csövek, porlasztók bemérve. Igazából hanyagságból nem vettem le a váltót és nem cseréltem a főtengelyszimmeringet és a főtengely váltó oldali utolsó csapágyának a tömítéseit. Most ott folyik az olajam :/
Vettem bele kedvezményesen 26.000-ért egy Sachs kuplungszettet, mikor cserélem a szimmeringet, majd beugrik az is a helyére.
Bal oldali féltengelycsuklóm zörög, azt is kap egy bontottat ha már van :D
Szervószelepemet is le kell cserélnem, mert elveszti a nyomást és sűrven sziszeg.
A csomagtartó lemezt hegeszteni kellett, mert az előző CO művész ráhegesztett a rohadásra egy darab lemezt és alatta még jobban rohadt. Kipufogót kellett még hegesztetni.
Hogyha meglesznek a javítások, akkor kap egy üreg és alvázvédelmet és egy darabig nem kell foglalkozni vele.
Összességében egy nagyon jó autó, néha bugris, de mindig figyelmeztet ha baj van. Ezekre figyelni kell. Aki nem teszi, nem való neki autó!
Ha valaki ilyet akar venni, nagyon meg kell nézni, mert a ladához szokott komcsi tirpákok általában leszarták a szervízelést és nem törődtek vele. Étolajjal ment, hidro leszarva, kasztni szétrohadva, lengőkar terpeszt.
Amúgy bátran ajánlom annak, aki szeret bütykölgetni :)
Hibalista
- LHM visszafolyó, ú.n. "polip" Kedvességgel 12.000 Ft - Üzemanyagelzáró szelep 3.000 Ft (Lucas) - Olajnívó pálca 3.083 Ft - Féltengely csukló és gumiharang 1 db. (Ingyen volt, volt bontott a padláson) - Szelepfedél tömítés. - Hátsó lengőkarcsapágyak. (Szervízben iszonyat drága lett volna, nekem így mindennel együtt megállt 10.000! Ft-ban a kettő lengőkar felújítása. - És persze még ilyenek, hogy olaj (Total Quartz 10W40-et kap), olajszűrő, légszűrő, gázolajszűrő. -
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem, illetve édesapám valamint ráérő barátaim besegítenek.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (1) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 260000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | BX TZD Turbo | Következő autója? | Citroen vagy Peugeot |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |
