Jobbkormány
Szöveges ítélet
Hobbiautónak vettem pár hónapra, amikor tanulmányaim miatt dél-Angliában éltem, és nem hagyott nyugodni a gondolat az apró kétüléses nyitott sportkocsikkal történő autózásról azokon a csodás tájakon. Itthon a használtautón szocializálódva, sok hónapos nézelődés vezetett az MG Midget-ektől és Morris Minor-októl a Z3-ig. A stílusos veteránautók után (melyek napi használatban vannak Angliában, nem kell mondanom)be kellett ismernem, hogy jobban kell a gyakorlatilag olcsóbban kínált, és pár éve még luxus-autó kategóriába tartozó Z3. Miután pedig megvettem az ország legautentikusabb dílerétől (egy 500 éves ház feljáróján állt a teljes paletta), akinek konyhájában Jamie Oliver karácsonyi különkiadást forgatna gondolkodás nélkül, csak úgy tudtam gondolni magamra a szűk, kanyargós országutakon autózva, tweed cap-ben, mint egy P.G. Wodehouse regény főhősére 1930-ból. Mindezt úgy, hogy nem kellett adalék után kotorásznom a csomagtartóban tankolásnál, vagy egyesével pattintgatni be a patentokat a tető felhúzásakor, ahogy egy 1960-as two-seater esetében kellett volna - a kényelem XXI. századi volt. Szerettem.
Aztán hazaköltöztem, és a Z jött velem. Kapott magyar rendszámot, és azóta is a garázsban várja, hogy ha jó az idő, akkor őt válasszuk a hétvégi vidéki túrához.
A vezetési élményről és a tekintetek vonzásáról a többiek leírták, amit magam is gondolok és tapasztaltam, inkább arról ejtenék pár szót, amit minden alkalommal meg kell válaszolnom, ha valaki az autóról kérdez: a jobb-kormányos vezetésről itthon.
kérdés: Uramisten, hogy előzöl?
válasz: ahogy mindenki más, tükörbe nézek, index és mehetünk. Gondolj csak arra, hogy váltasz sávot, amikor a Váci úton a belső sávból a külsőbe sorolsz...ugyanígy. Három tükör van, mindkét irányba könnyedén haladunk te is, én is. Az utak túlnyomó részén (városban és autópályán) sávokat váltva, tükörből tájékozódva autózunk.
kérdés: Jó...de hogy előzöl országúton?
válasz: Egy 80 km-es klasszikus országút szakaszon rendszeresen járok. Olyan szituáció, amikor beragadok mert nem látok, kb. 2-szer van, akkor is fél-egy perc a plusz, amit a lassabb autó mögött töltök. Az út kanyarog, az előző járműn általában át lehet látni, a 140 lóerő pedig segít hatékonyan előzni úgy is ha kicsit le kell maradni.
kérdés: Akkor semmi különbség gyakorlatilag?
válasz: Soha nem jut eszembe, hogy épp melyik autóba ültem aznap (a bal- vagy a jobb-kormányosba), egészen egy pontig: amíg a parkolóházba nem érek. Ez az egyetlen kihívás a jobb-kormányos sofőrök számára, meg kell nyomni a gombot, leolvastatni a kártyát, szóval oda kell valahogy érni a túloldalra. Erre -ha utasunk nincs- én az egy méteres csipesz végű botot rendszeresítettem, a személyzet nagy örömére. Ezzel még vissza is tudok adni ha kell, a derültség nem marad el általában...
A nejem egyébként nem szereti az autót különösebben, mert mindenki azt hiszi, ő vezet, és utálja a feltűnést.
Amit hiányolok belőle:
- nincs légkondi, mert a brit piacra nincs értelme (nyáron is 20 fok alatt/körül vagyunk)
- tempomat nagyon kéne: a kinti 112 km/h max. vánszorgást nehéz tartani, itthon is figyelni kell a maximumokra. Amikor nem kellett figyelnem végre, mondjuk a német autópályán, akkor kellemesen felszaladtunk 170-180 körülre utazósebességként. Az tök normális neki.
Hibalista
- Apróságok, fém fékcső, kézifék bowdenek, semmi rendellenes, gondolom 15 éves autónál nem meglepő.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 155000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 22000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Cooper | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |