A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 7 (1994-2001)

7 735i 

Az ítélet értékelése
5,0(8 db)

Halkan suhanó tepsi

Szöveges ítélet

Kell egy hobbiautó

Amit lehet bütykölgetni, simogatni, törődést igényel. Nem ilyen kocsit akartam. Egészen mást, sokkal öregebbet, egy e28-ast, egy klasszikust a BMW-től, amit szépen rendbe teszek, és vasárnaponként előveszem, megyek vele egy kört, vagy autóstalálkozókra járok. A magyar választék nem volt túl vonzó, ezért inkább Németország felé tekintettem. Ott találtam néhányat, amire nem kell egy ház értékét rákölteni a tulajdonos nemtörődömsége miatt. Sajnos a helyszínen már azok az autók sem néztek annyira jól ki, mint a fotókon. Szóval nem vettünk e28-ast. Mivel itthon volt egy titkos tartalék autó, amit akkor veszek meg, ha végképp nem találok semmit, ezért inkább a kinti bontók felé vettük az utunkat, ha már úgyis arra járunk. Gondoltam veszek külső tükröt, lámpaburákat, stb. Nem kaptam semmit, csak nevettek a bontósok. Az utolsó után, csak úgy időtöltésből benéztünk egy használtautó kereskedésbe. Mindenféle cél nélkül. Egyszer csak a barátom megállt egy e38-as előtt:
– Ezt nézd meg, hát nem gyönyörű!?
– Szép, mondom neki – aztán mentem volna tovább.
– Ezt kéne megvenned! – folytatja.
– Bolond vagy, nem akarok öt méteres kocsit – de akkor már én is kezdtem kicsit érdeklődve nézegetni – egyébként is drága, 7900€, nincs ennyi pénz nálam.
– Na jó, de – ellenkezett a barátom – nézd meg, az ÁFÁt nem kell kifizetni, így már csak 6600€.
– Ennyi sincs, és még egyéb költségek is vannak ilyenkor.
– Legalább beszélj a kereskedővel, hátha lehet alkudni! – győzködött tovább.
Elkértem hát a kulcsot a kereskedőtől és körbeszaglásztuk a kocsit. Nagyon jól felszerelt, sötét metálkék, ún. gyöngybézs (nálunk talán vajszín) bőr belsővel. A belső elképesztően jó állapotban volt. Azt leszámítva, hogy minden tiszta víz volt belül, a csomagtartóban is. A lámpaburák is párásak voltak. Ez kicsit gyanús volt, nem értettük, mert az összes gumikéder rendben volt. Pöccre indult, kis melegedés után szépen járt a motor. Gondoltam, megpróbálok alkudni. A kereskedő felhívta a tulajdonost, és halottam, ahogy 100 eurónként próbálkozik. Végül 5700-ban megállapodtak, így megkötöttük az üzletet. Ezt követően a kereskedő előre elnézést kért, hogy milyen hosszadalmas és bürokratikus eljárás következik, merthogy ki kell vonni a kocsit a forgalomból, ideiglenes rendszám kell, biztosítás, stb. Üljünk le, vagy csináljunk, amit akarunk, az adatok felvétele után ők mindent elintéznek. Mi inkább kiszedegettük a kárpitokat a kocsiból, kiszereltük a lámpákat, és kiraktunk mindent a napra száradni. Aztán megjöttek a papírok és a rendszám. Átvettünk mindent, irány haza, azaz előbb tankolni. A kereskedő még a kezembe nyomott egy közeli címet, ahol ők a kocsikat mosatják, merthogy ott kapok egy garnitúra téli gumit is, felnire szerelve. A kocsihoz tartozik. Természetesen éltünk a lehetőséggel, és elmentünk érte. És megértettük, miért úszott minden a kocsiban. A mosót törökök működtették, éppen egy E klasse Mergát mostak. Ajtók, csomagtartó tárva-nyitva, nyomja neki a török a gőzborotvával, a csomagteret is! Minden tiszteletem a német autóiparé, hogy ezt túlélik ezek a kocsik. Átvettük a cuccot, és uzsgyi haza. Münchenből indultunk, és mivel az e38 tankja 85 literes és kb. 10 litert evett százon az autó, így egy tankolással haza is értem.

A hibalista

Ugyan nem voltak illúzióim, hiszen 265 ezer km volt a kocsiban, de azért az nem esett jól, hogy már a hazaérkezés estéjén igen erős búgó hang jött a motor felől, és kigyulladt minden autósok mumusa, a „Check engine!” lámpa. Kicsit várhatott volna még. Ebben az állapotában nem akartam kínozni, ezért első utam egy BMW specialista csapathoz vezetett. Átvizsgálták a kocsit, és nagyjából 250-300 ezer forintnyi javítandót hoztak össze. Ez tartalmazta a munkadíjat is. Mivel már régebben BMW tulajdonos vagyok, nem nagyon zaklatott fel az összeg nagysága, különös tekintettel arra, hogy a bugást okozó ún. huhogó szelep (hátsó kartergáz szelep, a típusra jellemző az időnkénti kötelező csere) mellett számos drága futóműalkatrész, termosztát, motortér-zár, bowden, stb. is szerepelt a listán. A lényeg az volt, hogy olyan korrekt állapotba kerüljön a kocsi, hogy egy Mozaik utcai műszaki vizsgán simán átmenjen. A vizsga előtt azért betoltam a kocsit kedvenc márkaszervizembe is. Két okból. Egyrészt azért, mert több szem többet lát, azaz ők is nézzék át a kocsit műszaki vizsga szempontból, másrészt esedékes volt a következő szerviz is, merthogy az autónak megvolt a szervizkönyve, ami gondosan vezetve volt. A márkaszervizben megnézték a történetét számítógépben, és látható volt, hogy azért törődtek a kocsival. Legalábbis egy ideig… Jól ötlet volt az átvizsgálás, mert itt is találtak – műszaki vizsga szempontjából érdektelen – ahátsó futóműnél néhány cserélendő alkatrészt, megmérték a féket és a lengéscsillapítókat is. Tökéletes állapotban voltak. A fék persze egy kicsit „nyúlós”, ami a karmantyúk cseréjét fogja jelenteni, de azért felgyűri az aszfaltot, még nagy sebességnél is. A vizsga persze sikeres volt.

A regisztrációs adó

Izgalmas az ilyesmi, főleg ha kicsit több mint 1 600 000 jó magyar forint kicsengetéséről szól a dolog. Persze én egyedi elbírálást kértem. Ehhez számos papírt kell kitölteni, és benyújtani az illetékes vámhivatalhoz. Majd x idő múlva megjött a válasz, hogy ekkor és ekkor menjek a kocsival Tatabányára, ahol a járművet hatósági szakértő átvizsgálja, mindenre kiterjedő, tételes állapotfelmérést végez, amelynek eredményét majd elküldik a vámhivatalnak, ahol majd jól eldöntik, hogy engednek-e a regadóból vagy sem. Ez a pár mondatban leírt folyamat kicsit több mint 3 hónapig tartott. Végül azt kaptam, amire számítottam (és amiben minden ismerősöm, haverom kételkedett) 482 ezer forint lett a befizetendő adó. Tehát a vételár 5700€, azaz kb. 1 540 000 Ft., az ÁFA 385 ezer, így az autó teljes vételára 2 407 000 Ft. lett. Így első hallásra nem tűnik annyira jó vételnek, hiszen a magyar piacon ettől olcsóbban is lehet hasonló kocsit venni. Csakhogy lényegesen öregebbet, rosszabb vagy ismeretlen állapotút, stb. Szóval én nagyjából elfogadhatónak tartom ezt az árat, azzal együtt, hogy a már megírtakon kívül további összegeket költöttem a kocsira. A hatósági szemle mindenképpen hasznos volt, mert beigazolódott a gyanúm, hogy a kocsit itt-ott fényezték. Nagyjából körbejavították, de szakszerűen, és igen vékony festékréteget szórtak fel. Egyetlen dolog volt kicsit fusimunka, a csomagtartófedél. Ezt valószínűleg jégverés érhette, és itt-ott kicsit vastagabb volt a réteg. Ami lényeges, napsütésben jól látható (már ha valaki tudja, mit kell nézni) hogy kissé eltér a színe. Tartóelem sehol nem lett cserélve, vagy javítva. Szóval csak apró koccanások, vagy karcolások érték a kocsit az elmúlt 9 évben. A jegyzőkönyv azt is megállapítja, hogy az autó általános állapota a korához és korának megfelelő átlaghoz képest kifejezetten jobb. Ezzel is nagyjából tisztában voltam, de azért jól esett írásban látni. Azt érdemes még tudni, hogy egy ilyen vizsgálat annyira alapos, hogy kb. 5-6 órát vehet igénybe. De megéri.

The show must go on!

Azaz szórjunk rá még több pénzt a kocsira. Erre két alapos okunk lehet. Az egyik az, hogy az autó műszakilag és biztonsági szempontból a lehető legközelebb álljon a tökéleteshez. Osztanom kell Csikós Zsolt azon véleményét, hogy azért mert egy autó öreg és/vagy túl sok kilométert futott, nem kell szükségszerűen szarnak lennie. És ezt bizony minden esetben elmondtam a szerelőknek is. Mármint nem ismerek lehetetlen, csak pénz és idő kérdése, hogy egy kocsi ismét a régi formáját hozza. Ezen a téren nem szeretem a kompromisszumokat. A másik indok a pénzszórásra az lehet, hogy tegyük bele azt a kocsiba, amit a gyárban elmulasztottak. Ez persze a feleségeknek ritkán tetszik. Bezzeg ha a kocsmába, vagy lóversenyre járnánk! Az olyan férfias, nem? Álljon tehát itt egy lista, hogy mi lett javítva a kocsin:

Motortérzár bal, jobb + bowden, jobb alsó lengőkar, jobb k.összekötő, „huhogó szelep”, különböző tömítések, termosztát, hővédőlemez, jobboldali tükörlap (ami elektrokróm lenne eredetileg, de sajnáltam rá 80 rugót, így sima lett) valamilyen szívócső, nyomtáv állító bizbasz, gumiszíjak, az összes, ami a motortérben van, parkoló radar szenzor, AUC szenzor, első O2 lambda szonda, tankolónyilászáró motor, ablaktörlő lapát gumik, viszkó kuplung, váltófelújítás (260 ezerért) bal h. lengőkar, csúszó szilent, 8 gyertya, első szilent garnitúra, kipufogó hegesztés közvetlenűl a leömlőnél, servotronic szelep.

Ez eddig kb. 820 ezer forint volt munkadíjjal együtt. Persze volt pár alkatrész, amit nem feltétlenül cserélt volna ki mindegyik szerelő, mondván jó az úgy. Például néhány szilent cseréjéhez sem ragaszkodtak, én viszont mondtam, hogy érzésem szerint a kocsi kicsit „kenődik” az úton, így hát kicserélték, és jobb lett. A lista egyébként nem teljes, mert volt egy-két apróbb, filléres alkatrész cseréje is, amit már nem adminisztráltam, vagy volt olyan is, mint pl. a Pittman tengely, ami nem volt teljesen a helyén, ezért a kormány holtjátéka kicsit nagyobb volt. A váltót meg azért újítattam fel, mert ugyan jól működött, de néha rükibe kapcsoláskor nem reagált azonnal. Eltelt egy-két másodperc, majd rántott egyet. Úgy voltam vele, hogy ez még belefér (szemben az elektrokróm tükörrel) jobb ez így, hogy nem okoz meglepetést. Egyébként meg a rémálmomban szerepel, amint az opera előtt, talpig frakkban éppen nem megy a rükverc, és úgy próbálok parkolni, hogy human powert alkalmazva tologatom előre-hátra. A tisztelt publikum meg röhög, nesze neked béjemvé, bammeg. Még szerencse hogy nem járok operába, pláne nem frakkban. Amit még látok, az egy szervópumpa csere, de ez kb. 200 euróból abszolválható, felújított, garanciával. Aztán lesz némi fényezés, kis kaszni nyalogatás. A padláson vár a 17-es Style5 felni garnitúra is, felújítva…

A szabadon választott gyakorlatok

A kötelezőn kívül találtam más költeni valót is. Például raktam bele tolatókamerát. Ez kb. 30 rugóból kijön, + az én időm, ami nem számít. Aztán kicseréltem az MK3-as navit négyesre. Mert az gyorsabb. Kiröppent a gyári CD cserélő, be a helyére egy DENSION MP3-as lejátszó. Tökéletesen együttműködik a kocsival. Angel eye, hát mi más. Az ülés ún. kanalas (magyarul kézi hajtányos) ezért beszereztem két überbrutál, ún. „kontour” ülést tele gombokkal. Most húznak rá új bőrt, hogy ne üssön el a többi kárpittól. Ez nem olcsó játék. Került bele a gyári DSP hátsó (kalaptartó) mélysugárzói, javarészt bontott elemekből, de sajnos vennem kellett néhány új kárpit elemet is, mert az már képtelenség volt megszerezni. Aztán lett villanyos hátsó redőny is. És számos apróság szerepel még a kívánságlistámon.

Milyen is ez a kocsi?

Jó. Ezt úgy mondom, hogy van még két másik BMW is az udvaron és azok újak, pontosabban újként vettem őket. De azokra nincs mit költeni. A kötelezőn kívül semmilyen extra simogatást, figyelmet nem kérnek. Tehát van mihez viszonyítani. Ha valamelyik nap nem vezethetem egy kicsit a hetest, az a nap már nem az igazi. Van úgy, hogy csakúgy ücsörgök benne az udvaron, mert jó a szaga. Ez az ötméteres hajó méretét meghazudtolóan képes elképesztő tempóban kanyarodni. Persze fontos előfeltétel a jó futómű és tökéletes gumik. Egyáltalán nem úgy viselkedik, mint egy két tonnás bálna. Inkább úgy, mint egy fürge csatahajó. Jó, sok autó jobban gyorsul nála, bár a 8 másodperckörüli gyorsulás egyáltalán nem rossz, és igencsak kapkodja magát, ha 80-nál odalépek neki. És ez fontosabb, mint a nulláról-százra. A V8 hangja valami hihetetlenül gyönyörű. Már ha behallatszik, mert normális esetben csendben teszi a dolgát. Persze alapjáraton nem annyira szép a leányzó fekvése. Mert ennek a motornak is jellemző baja a kicsit zajos VANOS. Bővebben erről a Youtubon, „BMW” „M62” „VANOS” „RATTLING” kulcssavak megadása után láthatunk, hallhatunk. Sok nyomozás után az alábbi információkat gyűjtöttem be erről:

1. A VANOS kerék egy idő múlva mindenképpen el kezd lógni.
2. Ez a lógás nem befolyásolja a motor működését, csak kicsit hangos alapjáraton. Fordulaton megszűnik a zaj.
3. Aki kicserélte horror pénzért a VANOS kerekeket, annak hamarosan újra elkezdett zajongani.
4. Van olyan szerelő – és némi gondolkodás után igazat kell adnom neki – hogy nem a VANOS kerék cseréje segít, pontosabban nem annak a lógása felelős elsődlegesen a zajért, hanem a már sokat futott motorban nem elég nagy az olajnyomás alapjáraton, így nem alakul ki kellő kenőréteg a keréknél. Erre emlékszem még zsigulis koromból, hogy a kopott főtengely miatt alacsony volt az olajnyomás, felújítás után rendbejött. Szóval lehet benne valami. A dolgon segíthet, hogy nem 5W30-as, hanem inkább 5W40-es olajat kéne használni. Mert annak magas hőmérsékleten jobb a kenőképessége, mint a harmincasé.

Ez utóbbit, majd lehet, hogy meglépem. Még mielőtt egy kisebb vagyont költenék a VANOS-ra. Folytatva.. A váltó nagyon finoman vált, és kellően gyors, ha vissza kell váltania egy előzésnél. A kocsin látszik a mérnökök azon igyekezete, hogy egy nagyon könnyen kezelhető, hihetetlenül kényelmes, csendes, gyors és biztonságos kocsit alkossanak. Szerintem sikerült. Ez egy igazi luxus autó. Erre egy kicsit bővebben kitérnék. Szerintem egy autó nem attól luxusautó, mert tele van nyomva extrákkal. Gyakorlatilag az extrák többsége sokkal alacsonyabb osztályú kocsikba is beépíthetők, de azok attól még nem lesznek luxusautók. Szerintem egy luxusautó attól az, ami, hogy olyan a futóműve, olyan a felhasznált anyagok minősége, a kényelme, a hangja, a szaga, a színe, a belső mérete. Aztán ha kell, akkor van bele éjjellátó készülék is de ez már nem feltétel. Egy jó állapotban lévő, az ötvenes évekből származó nagyobb Mercedes is még mindig luxusautó, annak ellenére, hogy a mai fogalmaink szerinti extrákból jószerivel semmi nem található benne. A hetes BMW is egy luxusautó. Az E38 pedig azon kevesek közé tartozik, aminek még autó formája van (bár az F01 ismét kezd olyan formájú lenni) Ugyanolyan egy klasszikus szépség, mint például az eredetileg megcélzott e28. Igazi esztétikai élményt nyújt a látványa. Ez az e65-ről már nem mondható el.

„Aki majmot vesz, legyen pénze banánra is”

Ezt az egyik jó haver szokta mondani, summás véleményt alkotva azokról, akik szeretnének „kikönyökölni” egy BMW-ből (megint őt idéztem) és arra még futja, hogy megvegyenek valami BMW-nek látszó tárgyat, de hogy azt rendbe tegyék, netán rendszeresen karbantartsák, az már nem fér bele. Én azt mondanám, hogy aki egy 8-10 éves BMW vásárlásán töri a fejét, úgy költsön, hogy maradjon még 5-8 kiló a ládafiában. Persze csak akkor, ha igényes. Ha nem igényes, mint (sajnos) a hazai BMW tulajdonosok jó része, akkor nem mondtam semmit. Elkeserítő, hogy a hazai piacon található kocsik többsége milyen rozoga állapotban van. Pedig a (régebbi) BMW-k robosztus autók. Az egyik szerelőnél nem egy olyan BMW áll, és szép lassan szétrohad, amit a tulaj elhozott javíttatni, de a számlát kifizetni már nem volt pénze. Akkor a kocsi marad. Szóval csak annak ajánlom az ilyen kocsit, aki fel van arra anyagilag készülve, hogy komoly összeget is rá lehet borítani, nagyon komolyat, egy kisebb autó árát.

A fogyasztásról annyit (már ha ez számít) hogy külvárosban, országúton, autópályán (130-140) kb. 10.5 környékén fogyaszt. Ugyanakkor igazi városi dugóba rendszeresen használva biztosan behörpintene 13-15-öt. Ezt csak gondolom, mivel ilyen helyeken nem járok ezzel a kocsival.

A pontokról

Az írásból talán az derülhetne ki, hogy el vagyok ájulva a kocsitól. Igen, ez így van, de mégis… A kényelem nem lehet 10-es, ha van olyan változat pl., amiben masszírozó van (és ez hosszú úton nagyon jó), meg utólag üléshűtés is szerelhető bele. A teljesítményre azért adtam 8 pontot, mert még az e38-on belül is van két erősebb kocsi, a 740i és 750i, nem említve a dízeleket. Ha ez 10 lenne, akkor azokra mennyit kéne adni? A fenntartási költség, hmmm, hát hazudnék, ha több pontot adnék egy hetes BMW-re, azért ne legyenek illúzióink. Sőt, még a hét pont is szép volt tőlem. A hetes BMW-t nem az olcsó fenntarthatósága miatt szeretjük. Azért szeressünk valami kis Suzukit. Aztán megbízhatóságra adott 6 pont jól lehúzza az átlagot, de 7000 km után mit mondhatnék erről? Se jót se rosszat, majd talán 50 ezer km és 2-3 év után. I’be back!


Ha lesz miről írnom, folytatom. Addig is; azt kell mondanom, semmit sem bántam meg, a mostani helyzetet látva, újból megvenném ezt a kocsit.

A szerelők felsorolásába nem fért bele a Budapest Motors. Ezért itt írom le a véleményemet. Én nagyon meg vagyok velük elégedve. A két másik kocsi miatt már korábbi a kapcsolatom velük. Ugyanakkor el kell sajnos mondanom, hogy a vezető, vagy munkafelvevők szolgálatkészsége és rugalmassága ellenére vannak apró hiányosságok. Ez szerintem elsősorban annak köszönhető, hogy talán a szakember gárdájuk nem feltétlenül a BMW-ért szélsőségesen lelkesedő szerelőkből áll. Szóval finoman a tapasztalat hiányára utaltam. És szerintem a vezetők tisztában lehetnek a korlátaikkal. Mégis azt kell mondanom, hogy márkaszervizként feltétlenül megbízom bennük. Ha volt is pár apró dolog, amit nem a márkához illő minőségben végeztek el, a korrekciónál mindent beleadtak, és ezért egy szót nem kellett vitatkozni. Ha pontoznom kellene, egy erős 8-ast adnék nekik. Ugye márkaszervizek nagyon nem olcsók, meg még amire utaltam…

Hibalista

- Ld. az írásban.

Ide hordtam szervizbe

Pintérék Diósdon. Nagyon jó csapat, bár egyre kevésbé szeretik az öreg autókat. 1 pont mínusz. Azok kicsit nyűgösek már, az újabb modellekkel már jobban lehet keresni. Money talks, ugye. Egyébként korrekt áraik vannak. Kicsit nehéz eljutni hozzájuk, mintha időzavarban lennének. Még egy pont mínusz.

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Horkics "művek". A szerénységük miatt nem látszik rajtuk az a hatalmas tapasztalat, amit ezekről az idősebb autókról begyűjtöttek. Márpedig sokat tudnak, mindezt trapézon és lovon is, bekötött szemmel. nagyon normális áron dolgoznak, könnyű velük jó kapcsolatot kialakítani. Csak a hozzájuk vezető út miatt vonok le egy pontot. Azt nagyon utálom.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2001
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 265000
Megbízhatóság (6) Vezetett km 7000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 7 1994

További ítéletek (59 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)