A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 5 (1988-1997)

5 520i 

Az ítélet értékelése
4,0(1 db)

Hobbiauto a mindennapokra

Szöveges ítélet

Mar az egy erdekes sztori, ahogyan hozzamkerult az auto. Palyakezdokent, a munkaba allasomat kovetoen, egybol szukseget ereztem egy kocsinak, mivel Bp. 30 km-es korzeteben lakom, es a tomegkozlekedesrol most ne beszeljuk.

Nem terveztem hozzu tavra az elso (teljes egeszeben sajat tulajdonomat kepzo) kocsimat, csak ugy kb 1 evre. Ezert rogton japan autokat kezdtem el nezegetni (Mazda Xedos6, 626; Mitsubishi Galant; Toyota Carina; Nissan Primera), termeszetesen a regebbieket, amelyek kozul egy jobb allapotut is maximum 8-900e-ert meg lehet kapni. Az elso kiszemelt egy Xedos6-os volt, jo allapotban, csak epp 1 nappal a latogatasom elott tolatott neki valaki. 2.0 V6-os modell volt, minden szukseges extraval, viszont kicsi volt belul. Most sokan hulyenek neznek, de en 2m-nel is magasabb vagyok (ugyan nem sokkal), de az autoba teljesseggel eselytelen voltam beulni. Ez jol lerombolta az elkepzeleseimet, es toroltem is ki a hasznaltauto.hu-rol nagy szorgalommal osszegyujtogetett linkeket. Nem tudtam, hogy mi legyen… 2-3 milliom nem volt ujabb kocsira, ujat meg reszletre soha az eletben nem vennek!!! Egyaltalaban uj autot Mo.-on nem vennek, foleg a mai korulmenyek kozt.

Ekkor elkezdtem nagyot almodni, es rakattantam a BMW hirdetesekre… mindigis szerettem a bajor muremekeket, de sosem voltam az az elborut muerto, amolyan platoi tavlatokbol csodaltam, neha a dugoban meg szidtam oket (szerintem nem kell megmagyarazni senkinek kikre gondolok). E36-os szeriat kezdtem el nezegetni, persze megint ugy, hogy nem tudtam beleferek-e. 1-2-n meg is akadt a szemem, ki is gyujtottem oket (pont egy Hetfo este), de a hetveget igyis ugyis meg kellett varnom. A jobbakat meg persze hetvegere el is vittek, aztan keztem megint mindent elolrol… mikor meglattam a tokeletes autot!

Masnap munka utan (este 6) elmentem megnezni, Pesttol 120 km-re. Szerelem volt elso latasra, de meg hatra volt a „Na vajon beleferek-e?” cimu merkozes, magammal es a labaimmal. Hat nem! Pedig az ember azt gondolna, hogy egy majd’ 5 meteres kocsiba barki jatszva belefer. Szerencse vagy sem (ezt mindenki dontse el maga az itelet vegen), az erzelmek, es nem a jozan esz lett urra rajtam, es rogton azon kezdtem filozni, mit is lehetne csinalni. Vegul a srac mondta, hogy ahova szervizbe hordja (inkabb autoepitok, mint szerviz, de ugy tunt ertenek hozza), azokkal ledumalja, hogy hetvegen hatraszerelik az ulest, ha tenyleg komolyan gondolom. Komolyan gondoltam, es hetvegen megint visszautaztam. Ott aztan kiderult, hogy a srac annyira azert megsem ertett a kocsihoz, mert ugye az egyik karral nem csak a hattamlat lehet donteni, de lenyomva az ulolap magassagat is lehet allitani, szoval igy mar ugyan passzentosan, de belefertem. A vezetoules 8 iranyban allithato (manualisan), innen ismerszik meg egy luxus auto, meg ugyis, hogy az enyem egy alapverzio.

Mar ott kiderult, hogy vannak hibai a kocsinak (inkabb a futomu a gyengeje, es meg par masik dolog, ami csak idovel jott elo), ezert egy kicsit alkudtam is, de mint kesobb kiderult, nem eleget, nem vagyok rutinos kocsivasarlo. Most igy fel ev tavlatabol azt mondom, hogy irrealisan dragan vettem meg a kocsit, mert jo volt a korites. Nem azt mondom, hogy egy tragacs, hiszen imadom, de a tulaj vagy erezte, vagy tudta, hogy mikor kell eladni. Mostanra mar egy uj Dacia ara van benne, NA DE KEREM… ez auto! Kivancsi lennek, hogy egy mai kocsi hogy fog kibirni 15 evet. A vetelarat mar boven rekoltottem a kocsira, de nem mind a javittatasra. Az auto mar tuningolva volt, ezert is volt magas az ara. Jol hangolt sportkipufogo (alacsony fordulaton van hangja, autopalyan elhalkul), es csak a „nagyzene” kb. 250e-et ert (200-at meg most is), persze ha nem lett volna benne, en nem vettem volna ennyiert, ilyen hi-fit. Kb 2 hetre ra, hogy megvettem, ujra elolvastam itt a totalcar-on a kombi E34 525tds Oxfordgrun Metal hasznalt tesztjet, es hat tisztelt cikkiro… nagyon beletalat, azzal a kulonbseggel, hogy folia meg nincs, es en nem vagyok „olyasfajta uzletember”! :D Szerintem sokan tudjak melyik reszre gondolok.

Ez elmult masfel evben sokminden tortent, de most igyekszem nem tul hosszan leirni a tapasztalataimat.

A tulaj azt allitotta, hogy kikottette az ulesfutest, mert rossz helyen van a kapcsolo, es mindig bekapcsolta nyaron is. (tenyleg rossz helyen van, meg kell hagyni) Annyira jol sikerult a kikotes, hogy az ulesekben soha az eletben nem is volt futoszal, csak egy bemadzagolt vak kapcsolo. Na erre ki gondolt volna, en beszedtem. A fedelzeti szamitogep sem mukodott, gondoltam szerzek egy masikat valahonnan, de aztan kiderult, hogy soha be sem volt kabelezve. Ez az analog oras felszereltseg volt. Amikor a !gyari! klimat utolag epitettek be a kocsiba, a kozepso muszerfal egyseget is csereltek (a kapcsolok miatt), de abban „kisboard” volt. A kilometer szamlalo digitalis, es ebben a tipusban jellegzetes hiba, hogy felmelegedve eltunnek a szamok, ez mondjuk nem volt lutri, errol tudtam. Erre amugy minden E34 vasarlonak fel kell keszulnie, megcsinaltatni nem erdemes, mert az egesz panelt kell cserelni, ami eleg borsos, es idovel ugyan ugy megadja magat. Ora szerint 139e km-rel vettem a kocsit (hideg volt a km szamlalo, ezert lattam), azota kb. 30e-et tettem bele mindennapos (70km) hasznalat mellett.

Az elso szerviz (mar Pesten) alkalmaval a surgeto javittatasokat (foleg elso futomu) el is vegeztettem, plusz olajcsere. 200e Ft volt a vege, de nem ertem a hibalista vegere, sot ez meg a tel folyaman gyarapodott is. A szervizes srac megnyugtatott, hogy azert jo vetel volt, mert ezeknel a kocsiknal olyan 600e Ft-os hibalistat szoktak osszeallitani (anyagar), az enyem ekkor meg 240 volt.

Telen kezdodtek a gondok. Reggelente, nagyon hidegben (-10 korul) orulten rangatott a motor, bemelegedes utan kb meg 5 percig magasabb fordulaton is. A fotengely-jelado halt meg, es vitte magaval a Lambda-szondat is. (a jelado hibaja miatt el nem egett benzin kerult a forro kipuffogoba, ami a szondanal robban be, ez nem tetszett neki). Ez volt az ujabb letaglozo szerviz, no meg itt mar akkor a hatso szilenteket is kicsereltettem. Most meg meg hatra van a valto, amibol folyik az olaj, es a Hardi-tarcsa el van kopva, de szerencsere ez az utolso tetel a listan.

Sok apro otlet van az autoban, amitol igazan jol hasznalhato, ilyen peldaul az ablaktorlo, ami folyamatosrol szaggatottra valt, amikor megallok a lampanal. Vagy amikor kulccsal zarom be, es automatikusan felhuzza az ablakokat, es behuzza a tetoablakot. Az ablakemelok automatak lefele, es a vezeto oldali felfele is (hatul nekem nincs). A tompitott fenyszoro automatikusan lekapcsol, ha leallitjuk a motort. A kalaptarton van egy muanyag haromszog, amibe be lehet tolni a kozepso medence ov csatjat, es igy nem csuszkal az ulesen jobbra-balra, ha nem hasznaljak. A ket elso ulest tologatva (egy huzalt rangatva), megy le-fol a biztonsagiov a B-oszlopon… otletes, aki kozelhuzza, az alacsony, aki hatratolja az magas ember… na persze ebbe is bele lehet kotni, de szerintem jopofa dolog, es a gyakorlatban is jol mukodik.

Vettem ra Angel-eye lampakat, ami persze nem olyan szep mint az ujabb modellek gyari lampai, de nekem a lenyeg a sima, atlatszo lampabura volt, es persze a vetitolencse (az eredeti is ilyen, csak az az idovel megfakult), ami Xenon-nal parositva mindent ver! Szerintem jobban vilagit mint egyes gyariak, es nem vakitja a szembejovot sem. A masfel ev alatt egyszer sem villogtattak ram. Ebben az osszeallitasban nem olyan, mint a tunning Stiftesek Holdra vilagito, es minden arrajaro retinajat kisuto utolagos Xenonjai. Persze a fenycsova alakja sem gyari, de nekem megteszi. Egy masik iteletben olvastam (es ezt en is meg tudom erositeni), hogy megvakul a kocsi. Egyszeruen besargulnak a lampak, es megkopik a foncsorozas az evek mulasaval, ezert dontottem az atalakitas mellett. A cel nem a tunning, hanem a kocsi hasznalhatobba tetele volt.

Egy tipushibara felhivnam a figyelmet, a benzinpumpa idos korban konnyen megadhatja magat. Ha kis szerencsenk van, es hagyomanyosan romlik el, az azt fogja eredmenyezni, hogy elkezd szorulni a pumpa, aminek kovetkezteben tularamot vesz fel, es ki fogja csapni a biztositekot. Ha tartunk a kocsiban egy potbiztositekot, akkor a vontatast meguszhatjuk, de igyis irany az elso szerviz. Na ez velem is elofordult (pont egy eve volt nalam a kocsi), szerencsere kozel a szervizhez (5 sarok), de a vontatast en nem usztam meg (biztositek jo volt).

A kocsi, ugy latom meghalalja a torodest. Hidegen nem huzatjuk 2000 fole (nyomatekbol igyis jol elmegy), dinamikus haladashoz, gyorsitashoz tokeletes a 3-4000 kozotti tartomany, es igy sokat se fogyaszt. Ha kell az ero (elozes, autopalyara hajtas) gond nelkul elsocsalhato a 150 Le 4000 felett, lelkesen, szep hangon elporog 6000ig (en tiltasig nem porgettem soha). Amint valami masmilyen hangot ad mint szokott, rogton kerdezek a szakertoktol, es ha valami baj kozeleg, akkor inkabb megelozom. Ilyen volt az onindito felujittatasa is. Inditas utan mar nem oldott le rogton. Gondoltam, inkabb most 40e, mint 2 honap mulva 150. Sok hozzaertotol hallottam mar, hogy ha az ember esszel, es egy kis gonddal banik a kocsival, akkor sokaig hu tarsa marad. Ez a sor6-os motor szinte elnyuhetetlen (ebbol a szempontbol a 2,5-nel is jobb egy kicsit, de az kevesebbet fogyszat), mindossze a hutesre es a kenesre kell figyelni. Ha a kozepallastol egy kicsit is feljebb megy (meg dugoban is!) a vizhofokmero, azonnal meg kell nezetni. Eleg lehet egy alapos hutotakaritas is, de ha a helyzet nem javul akkor a Lufterkuplungot cserelni kell (mar mindketton tul vagyok). Szigoruan 10W40-es olajat illik hasznalni, es nem art rendszeresen nezni a szintet. Az enyem mar egy kicsit eszi az olajat, de ezzel egyutt lehet elni, egyaltalan nem veszes, es ha valaki tobbnyire csak varosban, alacsonyabb fordulaton hasznalja a motort, szinte eszrevetlen marad.

Es akkor egy kicsit a szamokrol. Tulsagosan is feltem ahhoz, hogy hajtsam, meg aztan az utjaim 80%at a dugoban ucsorges teszi ki. Ha pedig vegul sikerul kiszabadulnom a varosbol, akkor rogton jon az autopalya. Ez a parositas nem tesz jot a fogyasztasnak, nagy atlagban 10-11 literrel jarok el, de azt hiszem az elozoeket figyelembe veve ez meg turheto. Ez inkabb evszakfuggo, telen 11 liter az atlag, nyaron 10 korul alakul.

Az autonak, mint altalaban a BMW-knek, eleg rossz a marketingje, es nagyon eloiteletesek az emberek, ezert is igyekszem (amikor csak tehetem) kulonosen udvariasan kozlekedni vele, figyelve a gyalogosokat, es beengedve a sorba a szabalyos helyen bekeretszkedoket. Polgarpukkasztasbol neha ramjon a komolyzenet-hallgathatnek, ami ugyan szepen szol az 55 cm-es TV meretu melynyomobol, de egyaltalan nem illik oda. A rossz PR pozitiv hatasat akkor lehet igazan elvezni, amikor igazan sietos a dolgom, es egy kicsit ramenosebben kell kozlekedni (persze egy hatart nem atlepve – pl a buszsavban vagy gyalogos-jardan kozlekedoket fobelovetnem!!!), akkor azert 90%ban akarhova beengednek, es elem nem akarnak bepofatlankodni (ezt amugysem hagyom). A masik pozitiv elmeny akkor eri az embert, amikor sorstarssal fut ossze az uton. Egy villantas, veszvillogo, vagy akar csak egy fejbiccentes elengedhetetlen kelleke az ilyen talalkozasoknak. Ez kicsit olyan, mint amikor a buszsoforok koszontik egymast.

A nepiteletet is olvasgattam vasarlas elott, es van egy hosszabb itelet („Legfőbb ellensége: KONTÁR tulajok, magyar viszonyok”), ahol a szerzo valahogy igy foglalja ossze a magyar viszonyokat: „vehetsz olcson, amire a gatyad is ramegy, es utalni fogod, vagy vehetsz dragabban, es ugyanugy fogsz ra kolteni, de szeretni fogod.” – de olvassak az eredetit;

Nekem sikerult az utobbi. Az enyem kinezetre jo volt (2 aprobb torese volt, de szerkezetileg semmi sulyos). A hatso sarvedo volt javitva, es ez elso lokharito. Most nyar elejen osszeszedtem annyi penzt, hogy a rozsdas foltokat megcsinaltassam. Tipushiba az elso ajtok aljanak korrodalasa, ezt megcsinaltatni nem erdemes, mert 1-2 evig birja csak. Ha elrohad, kell venni egy ujat / jobb allapotu bontottat. Vetelkor vigyazni kell, mert van aki eladas elott csak atfujatja oket, nem cserelteti. Kb 2 honap, es ujbol elkezd rohadni. En kicsereltettem a ket elso ajtot, valamint ujra fujattam a kuszoboket, es alvazvedelemmel is ellattak, a hatso sarvedot meg ujragitteltek, most csodalatosan nez ki.

Nem reg ujra karpitoztattam az uleseket, ajtokat, kalaptartot. Semmi csicsa, egyszeru, strapabiro sotetszurke huzat, nagyon esztetikus lett a belter, a borert amugy sem vagyok oda.

Ha valaki E34-en tori a fejet, az lehetoleg kerulje a dizeleket, azon belul is az automatakat. Ezeknek mar a torka veres, altalaban az vesz ilyet, aki sokat megy hosszu utra. A 90%-ukban minimum 3-400e km van, es a szervizelesuk dragabb mint a benzinese.

Ne vegyen olyan regi BMW-t, akinek csak egy auto kell, es csak A-bol B-be valo eljutas a cel. Ezekkel torodni kell, figyelni a hangokra, olykor-olykor lehalkitani a radiot, lehuzni az ablakot, es ellenorizni, hogy minden rendben van-e. En ugyan minden nap megyek vele kb 70 km-t mindenfele utviszonyok kozepette, de azert valahol ez nekem megis inkabb egy hobbiauto. Ugyan voltam mar vele tetobox-szal sielni, es minden gond nelkul teljesitette az 1500 km-t, de egy ilyen idos kocsin mar barmi elromolhat, meg ha azt azonnal nem is erezzuk. Ha valakinek sikerul hozzajutnia egy kifogastalan allapotu darabhoz, tisztaban kell vele lennie, hogy ez meg nem jalanti azt, hogy nem kell kolteni a kocsira. Ezt mindenki gondolja vegig, mielott ilyen BMW-t vesz. Tisztelni kell a korat, es meghalalja!
Batran merem ajanlani elso kocsinak, mert ezen lehet csak igazan megtanulni, hogy kell banni, torodni egy autoval. Hamar megtanulja az ember, hogyan kell esszel kozlekedni, hogy a fogyasztas is elviselheto legyen (ocsmany dolog ez a pillanatnyi fogyasztasmero), es hogy nem erdemes szethajtani, mert sulyos 100e-eket kell akkor rakolteni.

Ha egyszer eladom a kocsit, akkor csak olyannak, aki ertekelni tudja, hogy ugyan nem fillerekert, de egy kituno allapotu kocsit kap a penzeert, amit kiveteles modon tartottak karban.
Negyedik tulajdonosa vagyok a kocsinak, es mara minden hibaja elojott, amit penzt nem sajnalva azonnal megjavitattam, vagy gyari, vagy gyari minosegu alkatreszekkel, hozzaerto szakszervizben. Viszont azt meg kell emliteni, hogy az elozo harom tulaj ha ennyire nem is, de megfeleloen karbantartotta az autot, szet nem hajtottak… koszonom nekik.

10 eves voltam, amikor legyartottak ezt a kocsit, de meg almodni se mertem, hogy valaha hozzajutok egyhez. Aki E34-rol almodik, az igyekezzen, mert sajnos nincs sok jo allapotban levo, es ami egyben van, attol meg nem akarnak megvalni a tulajok.

Hibalista

- Az alkatreszarakat a Bardi auto-nal meg lehet talalni, sajnos mar nem emlekszem mindre, de eddig az osszes szervizszamlat elraktam. Erdemes a dragabb alkatreszt venni mindenbol, lenyegesen tovabb birjak (kulon emlitenem a futomu-alkatreszeket)
- Elso lengokarok (jobb, bal)
- Stabilizator palcak (jobb, bal) – magyar utak gyilkoljak
- Hatso futomuszilent (jobb, bal)
- Muanyag cso a legtomegmerobol a motorba
- Szelepfejtomitesek
- Oninditomotor
- Fotengely jelado
- Lambda szonda
- Valtotarto bakok
- Hardi tarcsa
- Rukverc lampa kapcsolo
- Klimahuto ventillator es ellenallas
- Lufter-kuplung
- Elso-hatso fekek (betetek es tarcsak – gyari)
- Kormanymu felujitas – holtjatek teljesen megszunt
- Gyertyak
-
- Hogy csak a fobb javitasokat emlitsem. A vetelaron felul eddig mar 1,8 milliot koltottem a kocsira, mindent beleszamolva.

Ide hordtam szervizbe

pollTom
Budapesten a VIII. ker-ben az Asztalos Sandor utcaban (7.) vannak. Az arak nem a legolcsobbak, de nagyon ertenek a kocsikhoz, es a muszaki hatter is megvan hozza. Akinek egy kis esze van, az keruli a Wallist! 15-20 millios darabokat is latni naluk szervizen, es akar milyen draga kocsim lenne, hozzajuk hordanam.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 1994
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 139000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 28000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? NinetyEight Regency 1979 Következő autója? BMW, engem megfertozott
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 5 1988 (1992 - 1995)

További ítéletek (192 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)