A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 5 (1988-1997)

5 520i 24V 

Az ítélet értékelése
4,1(8 db)

Az alpinweiß

Szöveges ítélet

Négy évig használtam, nemrég adtam el, így gondoltam megosztom a tapasztalataim ezzel a korából kimagasló mérnöki technikával.

Korábbi autómat sajnos lecsuktam. Eléggé ahhoz, hogy tudjam, roncsként kell értékesíteni és keresni egy bontóst, vagy balfácánt, aki még fantáziát lát a szívásban.
Lakásvásárlás után voltam közvetlenül (még bőven a bútorozás közben) és már nagyon kellett volna egy autó, amit 800 – max 900-ért adnak. Volt néhány megnézett alany. Jégvert bontószökevény, kettőből összerakott csodák és még ez-az. Tudtam, hogy autó kell. Ennyi pénzért csak olyan lehet még autó, amit korábban is AUTÓNAK csináltak. Azt hiszem ez érthető így. Nem? Ja, és imádom a bajor márkát. Az eddigi Opelek után legyen egy más kategória – minden szempontból.
E30 – E36-ot kezdtem nézegetni (előbbiből szigorúan tökéletes felújítottat, utóbbiból jó állapotút), de nem találtam épkézláb verziót.
Szerelmes vagyok a '80-as '90-es évek 6 hengeres benzines BMW-k hangjába, így csak ilyen jöhetett szóba.

Hát igen. 20i és 25i. Évjárat, felszereltség mellékes, annál inkább az állapot. Utcán láttam meg aztán az „én” autóm. Ne 3-as legyen, hanem E34 5-ös? Járjuk körbe... Egyenletesen kopott fehér fény, ahogy azt 16 év megköveteli. Párhuzamos illesztések, sehol egy plusz „teszkó extra”. A tulaj is megfelelt a kívánalmaknak. Nem mindegy kitől veszünk autót. Vétel előtt átvizsgálás, kicsit zajos szíjvezető görgő csapágy és késő lambda szonda jel segített az alkuban. Bal sárvédő és jobb hátsó ajtó javított/fényezett. Egyébként egyben van – mondták, de ezt láttam is. 650 lett az ára (2008).

Ezt az autót nem lehetett nem szeretni. Gyönyörű hang, mesés kényelem bármi maihoz képest is 8 millió alatt(!), csendes utastér egészen nagy sebességnél is és valami eszméletlenül finom járású motor, melynek nem voltak gondjai 1200-1500 fordulatról történő gyorsításoknál éppúgy, mint 5-6000-es fordulatig történő kihúzatásoknál. Nem 4 hengeres. Nem kezd üvölteni durván, hogy ez nem az „ő” területe a fordulat emelkedésével. Tette a dolgát, mint eddig semmi más. És a mögé kapcsolt 5 sebességes váltó! Az valami egészen masszív, pontos szerkezet volt. (Nem úgy, mint az utódja keresése közben kipróbált sokkal újabb E39 és E46 váltók!). Bárki kicsit is hozzáértő, aki beleült és álló helyzetben 1-esbe tette a váltót, azonnal egy őszinte „úú”-t mondott. Nem túlzok az itt leírtakban.

Ahogy ez a váltó, ez a motor, ez a futómű, vagy akár az index kapcsoló működik, az ajtó csukódik, azt miért nem tudták az akkori, vagy tudják sok mai autónak nevezett 4 kerekűek??? És ezt 16 évesen produkálta … ki tudja (órájában 187ezerrel vettem) hány százezer kilométerrel a háta mögött? Milyen lehetett ez új korában? Magasan fölötte állt a '90-es évek elején a BMW bárminek, amit mellé tettek. És sok esetben a maiak felett is. Pl. egy új Avensis hozzá képest hangos, egy bármi új középkategóriájú kocsi kényelmetlenebb rugózású. A Fábiát és társait meg nem is lehet autónak nevezni, ha ez AUTÓ.
Nincs olyan fordulatszám, ahol nem gyönyörűen szólna a motor. Mindegy volt neki, hogy 90, 130, 160, 190 km/h-t mutat az órája. Szívesen tankolta az ember. Az utazáson kívül mást is adott érte. A fogyasztás legkevesebb 7,5 l/100 km volt közúton. Autópályán 8,6-8,8 litert számoltam többször is. Városban (Bp) pedig 11 l-től 13 l-ig forgalom és dugó függvényében.
A motorkarakterisztikára a mindenki által ismert alul gyengébb, felül megindul dolog volt a jellemző, ahogy huszonéve a szaklapok leírták. Olyan érzés volt 3000-3500 fölé engedni a mutatót a megszokott 2000-2500 fordulat helyett, mintha az autó ledobott volna vagy 200 kg felesleget. Mintha kicserélték volna. Ha meg az ember elengedte a maximális nyomatékát (191 Nm) adó 4700 1/min fordulatig, vagy a fölé hát igencsak megindult. Autópályán 140 km/h-nál 4000 körül forgott. Innen gyönyörűen egy „vágtával” felszaladt 185-190-re, ahol a légellenállás kezdte megfogni a lendületet. Az biztos, hogy 210-nél még nem volt vége, csak a próbám lehetőségének. :)

A 4 év alatt eléggé rendbe tettem az autót. Az első évben minden gondja orvosolva lett, amit az előző tulaj nem tett meg. Hűtő, lambda szonda, motortömítések alul, felül. Később aztán lengőkarok, szilentek, vízcső lett cserélve és nagyon jól sikerült lakatolást/fényezést kapott a kezdődő rozsdákra.
Nem kevés pénz volt, de arra jöttem rá, csak olyan autót szabad venni, amit imád a tulajdonosa – ezekre így ugyanis könnyebb kiadni is a pénzt. Amíg nem volt ilyenem, csak a formájába voltam „szerelmes”, de ezt vezetve és tartósan használva tényleg mondhatom, hogy a BMW vezetési élménye magasan a többi autó felett van. És egyébként helyet adnak neki az utakon, nem dudálnak. Még a budapesti vezetés is pihentetőbb lett vele. Autópályán, vagy országúton vezetve pedig ki sem akar szállni belőle az ember. A széles motorháztető mindig az ember előtt terül el. Parkolókban igazi hajónak tűnik – alapjáraton dohog a hathengeres, lépésben gurulunk... parkolóházak visszhangozva adták vissza a motor öblös hangját.

Az elektromos rendszer... na az nagyon ki lett viszont találva. A „+” minden kapcsolónál, fogyasztónál ott van gyújtás után és a negatívat kapcsoljuk a kapcsolókkal. Ahány évjárat, ahány felszereltség, annyi kapcsolási rajz.
Sajnos elektromos hibából volt néhány. Én valami orosz weboldalról találtam meg ennek a típusnak a rajzát. Tudom, hogy sok fellelhető a fórumos oldalakon, de mindenesetre ez érdekes volt, hogy ennyi létezik.

Jó játék volt hibát keresni, de természetesen meglett. És nem is kellett volna nagyon belemélyedni, mert az ablaktörlő kapcsoló volt rossz, de így a kapcsoló előtti áramkör teljesen fel lett derítve :)
Egyszer a csomagtérajtó mozgó vezetékkötege viccelt meg, mert elöregedtek és kidörzsölődtek. Felkapcsoltam a világítást és az utastér is fényárban kezdett úszni. Házilag javítottuk, megoldódott.
Hely van a szereléshez, az ablaktörlő mosó szivattyúját sötétben is ki lehetett cserélni –5 C fokban.

A benzincsövecskék a motortérben elkezdtek könnyezni. Hát ez is belekerült vagy egy ezresbe, hogy kicserélte őket kedvenc szerelőm Ervin. (véletlen neki is egy ilyen 520i 24V van)
Idén (2012) talán ez az egy dolog vitt szerelőhöz.

Amivel sokat szenvedtem – még így végig gondolva az együtt tölött időt – a hátsó futómű felőli remegés (ülésen érezni) 105-120 körül. Fórumokon is nagyon nagy téma ez, hátsó nagy szilentek, stabilizátorok, kerékagy, fék stb. mindenre gyanakodik a nép. Van aki még kardánt is cserélt. Ervin egyszerű válasza: centrírozás. És IGAZ! Volt, hogy 3 helyre vittem az autót centírozni 2 hét alatt. És bizony a jó gumis, jó centírozógépe kellett hozzá. Csak ez kívülről ugye nem látszik, melyik a jó. Tehát centírozógépe válogatja, mikor 0 az igazán 0 érték. Így legalább látszott, hogy ez is egy szakma ahol sz*rt etetnek velünk olykor.

Tavasz végén adtam el. 600-ért. Az első jelentkező elvitte. Nem volt kérdés szerintem.

Gyerekként mindig utána fordultam ennek a típusnak. A rajongás megmaradt máig. Ezután is mindig utána fordulok majd.
Sajnos nem találtam épkézláb benzines sorhatos BMW-t még kicsivel 2 millió felett sem az utóda keresése során. Füstölő motorokkal, kiszáradt hűtővíztartályokkal, rengeteg olaj és vízfolyással találkoztam a rozsdák mellett. És a váltók már nem olyanok, mint régen. Ezeket még elhasználják a mai tulajaik. Siralmas. És a Rózsadombon vannak a leglelakottabb autók. Ott kettőt is megnéztem (e46). A 25 ezres szervizt betartják és ki sem nyitják közben a motorháztetőt.

Nem BMW lett most a választott. Most a felkelő Nap országának egy pengéje szegődött hozzám. Ez volt a második befutó márka. És kíváncsi is vagyok rá. Erről persze majd később :)

Hibalista

- hűtő; hűtőcső; lambda szonda; szíjvezető görgő; stab. pálcák; lengőkar; ablakmosó szivattyú; ablaktörlő kar; vezeték törés vezetékkötegben; szilentek;

Ide hordtam szervizbe

Polltom - érthetnek hozzá, de a porfészekhez képest drága.16. ker Kistelek u. - értenek hozzá, de kicsit gengszter feeling van.

Értékelése: 4

Másik szerelő értékelése

Szalay Ervin - hozzá el szabad vinni a kocsit. Csak a hídház szilent cserét nem vállalta (spec. szerszám kell) - Ezt a budakalászi BMW szerviz oldotta meg.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 1992
Kényelem (9) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 187000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 38000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Calibra Következő autója? Accord 2.4
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 5 1988 (1992 - 1995)

További ítéletek (192 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)