Az imádni való bajor kiskedvencem
Szöveges ítélet
Kedves Olvasó!
Autóvásárlásom története 2013 januárjában kezdődik, amikor úgy hozta a sors, hogy Németországban vállaltunk munkát barátnőmmel. Hamar rádöbbentem, hogy szükségem lesz nekem is saját autóra, mert a munkabeosztásunk egy kicsit sem egyezett. Február végén frissen törött lábammal kényszerpihenőre kényszerültem. Emberi élet fenntartásához szükséges dolgok, internet, mindez négy fal közé zárva, több, mint egy hónapon keresztül. Nagyszerű! Autót keresni az interneten, milliószor átgondolni melyik lenne a legjobb választás, majd a megfelelő példányt felkutatni és megvenni. Bő egy hónap, mi sem egyszerűbb (gondolta a kis naiv).
Tudtam, hogy nagy felelőtlenség lenne az otthonomtól 1100km-re kihozni 22 éves Opel Corsam, amiről korábban írtam már egy cikket:
http://nepitelet.hu/autok/opel/corsa_1982/a_csaj_oz_os_haromajtos_tuzpiros-kispiros/
Inkább maradjon otthon, várja türelemmel testvérem járművezetői engedélyét és otthon teljesítsen szolgálatot.
Autót kéne venni de milyet? - Minden nap másik autó típusba szerettem bele.
Mennyiért? - kb 3000,- Euro, vagyis olyan 900 000,- Forintért
Magyarországon, vagy itt, Németországban? - Ha már egyszer a németek vendégszeretetét élvezem, akkor miért is ne itt keresnék egy megkímélt állapotú, rendszeresen karbantartott, garázsban altatott nagymama kedvencét, bla bla bla...
Amikor édesapám annyi idős volt, mint most én, volt egy álma. Sajnos az elmúlt 25 év alatt nem váltotta valóra. Gondoltam majd én megpróbálom valóra váltani az álmát, ami egy "tűzpiros BMW". Mindegy, csak piros legyen és BMW. Nekem korábban nem nyerte el a tetszésem a bajorok hátsókerekese, de miután mentem egy próbakört egy E36-os kétezres sorhatossal, minden megváltozott. Belezúgtam és tudtam ha törik, ha szakad lesz egy BMW-m. Lett is, igaz nem piros, hanem ezüst metál.
Kicsit előreugorva a történetben, 2013 március 23-án már annyira untam magam az internet böngészésével, hogy bevittem barátnőm dolgozni, majd miután kiderült a lottózóban, hogy ismételten nem lettem milliomos, elmentem megnézni egy ezüst metál E46-os 320i-t. Kb három órán keresztül voltam a privát eladónál és élveztem vendégszeretetét. Nem márkaszervizben javíttatva, de minden egyes számla félretéve, gondosan összegyűjtve. Nem volt mit tenni ,lefoglalóztam az autót, majd elmentem barátnőmért és hazavittem. Furcsa volt neki, hogy a hazaúton egy árva szót nem beszéltem autókról. Leültünk az ebédlőasztalhoz és az asztalra raktam a BMW eredeti katalógusát, szervizkönyvét, számlákat, közben azt mondtam neki "AZT HISZEM VETTEM EGY BMW-T" Még most is tisztán emlékszem ezekre a szavakra, amit se ő, se én nem akartam elhinni. Egy hónapja napi 8 óra keresgélés után végre elhatároztam magam, döntöttem, ráadásul teljesen egyedül, autószerelő kísérete nélkül. Tudatos döntés volt. Tudtam, ha hulladék pénztemetőt vettem, akkor az egyedül csakis az én hibám, nem hibáztathatok senkit. Két nappal később, akkor már közösen elmentünk, kifizettük a fennmaradó összeget, majd az autó második tulaja könnyes búcsút vett szeretett bajor kedvencétől és elhoztuk az autót.
Sajnos dolgozni nem engedett még az orvos, mert a lábam nem volt 100%-os de hazaengedett Magyarországra, miután rákérdeztem, hogy esetleg nem-e lehetne-e??? Másnap hazavittem Magyarországra az autót és elindítottam a magyar üzembe helyezési eljárást, amiről most inkább nem írnék milyen nehézségekbe ütköztem, pedig azt hittem, hogy felkészült vagyok. Műszaki vizsgára mindkét oldalon az alsó alumínium lengőkart kellett kicserélni és kitakarítani a kézféket, ezek után sikeresen átment a műszakin. Ez után tudtam, hogy műszakilag karbantartott autót sikerült vennem.
Hogy ne csak az autóvásárlás történetéről, hanem magáról az autóról is írjak, nem húzom tovább a kedves Olvasó idegeit.
Az autó egy viszonylag jól felextrázott példány:
Félbőr, combtámaszos, elektromos gerinctámasszal, ülésfűtéssel ellátott sportülések, napfénytető, xenon, parkradar, esőérzékelős ablaktörlő, elektromosan behajtható külső visszapillantó tükrök, gyári cd-s rádió, dönthető hátsó ülések síalagúttal, sízsákkal stb...
Az autó külső formájáról és színéről nem sokat írnék, ezt már nálam tanultabb emberek kifejtették, akinek ez nem lenne elég, nézzen egy kis Cobra 11-et.
Az autó belseje az ezredforduló autóihoz hasonlóan egyszerűbb, nem csicsás, német tervezés és minőség révén minden a helyén, még most is 13 évesen. Nem zörög, nem recseg, nem ad ki semmi idegesítő cicergést. A hangszigetelés tökéletes. 170-180 km/h sebességnél, magas fordulaton is csendes a beltér. Édesanyám 2006-os évjáratú, fele annyi idős Corollajában sincs ekkora csend, mint ebben. Helykínálat a magam 172 cm-es magasságomhoz bőséges elöl is, hátul is. Édesapám "emberi" súlyban van és egy rossz szó nélkül elfér mögöttem. Hátul csak a válltérre lehet panasz, de az is csak akkor ha a hátsó padon hárman utaznak. 4 főnek tökéletes.
A csomagtartó mérete nekem elég, szerencsére bővíthető, így könnyen, egy kallantyú meghúzásával dőlnek az ülések és máris nagyobb az űr.
A motor egyszerűen imádni való. Írhatnék műszaki adatokat, paramétereket, akár még ódákat is, de az semmit sem ér. Be kell ülni egy soros hathengeres BMW-be, és miután olaj, vízhőfok kellő hőmérsékleten van, elindulni. Egyesben, kettesben kihúzatni 5000-es fordulatig, szúrni egy gyors hármast, azt is húzatni 5000-ig, motorfék, majd ismét átnyomni a gázpedált a tűzfalon. Azt az üvöltést amit ez a nagyszerű motor ad, egyszerűen nem lehet szavakba foglalni. Érezni, hallani látni kell, ahogy a fordulatszámmérő egyre közelít a piros mezőhöz, majd egy váltás és ismét az a gyönyörű üvöltés. Nem olyan pokoli hörgés, hanem mennyei moraj. Feláll a szőr a kezemen ahogy e sorokat írom és a motor hangjára gondolok. Alapjáraton selymesen jár, se sportkipufogó, se semmi spéci cucc nem rontja el a bajor mérnökök munkáját. Az autó ma is olyan, ahogy a gyárból kigurult. Az elektromos menetstabilizálónak köszönhetően egy bolondbiztos autó, még édesanyámnak is oda merném adni, mert tudom, hogy nem pörgetné 3000-es fordulat fölé, e fordulatszám alatt ugyanis nem egy sprinter, baj nem lehet belőle.
Ez az autó inkább való autópályára és főútra, mint városba. Kuplung, váltó, szervó kemény, mondhatni férfias, erő kell hozzá. Fogyasztása az elmúlt 4 hónapban 8,5 liter. Ez az érték 70% főút 30% városi használat mellett, DE amikor a szüleim meglátogattak minket, autópálya (utazótempó 150-160km/h), főút, város klímával és öt fővel 7,8 liter/100km. Odafigyeléssel tud kevesebbet, eszetlenül meg többet enni. Vásárláskor azt mondtam magamnak, ha egy ekkora autó (1500 kg) 2000ccm hathengeres motor 9 liter alatti fogyasztást produkál akkor elégedett leszek vele. Egyelőre jól teljesít.
A BMW vezetési élményben van valami, nem csak üres szavak és marketing fogás. Jelenleg olyan hegyvidéki helyen élünk ahol sok a szerpentin, hegyre fel, hegyről le. Persze az utak minősége tökéletes, össze sem hasonlítható a magyar utakkal. Imádok vezetni, alig várom, hogy szabadnapunk legyen és menjünk a városba vásárolni, vagy csak autóba kelljen ülni és menni.
Frissítés 2014 01. 01.
A német munka végeztével a karácsonyi rokonlátogatás és hízókúra után természetesen akad egy kis idő arra, hogy megosszak valami újat, szeretett autómmal kapcsolatban, amellyel túl vagyunk a közös 15 ezer km-n.
Hibák, kellemetlenségek:
- Olajszint jelző: A műszerfalon minden indítás után kb 30 mp elteltével világítani kezd sárga színnel az olajszint jelző lámpa, majd kb 15 mp után elalszik. Hibakiolvasás után szembesültem vele, hogy az olajszint jeladó hibás, ezért mutatja indításkor a nem megfelelő olajszintet. Rendszeres olajszint ellenőrzés során tudom, hogy a szint megfelelő.
- Lambda-szonda: A hibakiolvasás során az autó jelezte, hogy az egyik lambda-szonda jeladó hibás.
- CD rádió: Augusztusban, amikor itthon voltunk zavart, hogy nem működik a rádió kijelzője, ezért elvittem egy autórádiókkal foglalkozó szakihoz. Nem pixelhibás, hanem abszolút halott, még háttérvilágítása sem volt a kijelzőnek. A rádió és CD funkció tökéletesen működött, azzal nem volt semmi gond. Kiszerelés és szétszerelés után ígérte, hogy javítható a hiba, de sajnos nem készül el, mielőtt visszautazunk Németországba. Később telefonon közölte, hogy mégsem lehet javítani, de azért összerakja, édesapám kifizeti a bevizsgálási díjat és itthon várja amíg haza nem térünk. Gondoltam 1-2 hónap kibírható rádió nélkül, de elhúzódott 4 hónapig míg hazaértünk. Itthon izgatott voltam amikor beszereltem a rádiót, de sajnos se kép, se hang, nem hajlandó semmit csinálni. JA valószínű, hogy a PIN. Hát kijelző nélkül nehézkes. Sebaj, januári munkakezdés után visszaviszem és remélem, hogy megjavul.
- Ülésfűtés: Bal oldali ülésfűtés bekapcsolás után kikapcsol. Van amikor 5 mp után, van amikor 1,5 perc után kapcsol ki. Zavaró, mert itt a hideg idő, de eljön az idő amikor ez a hiba is orvosolva lesz. A jobb oldali tökéletesen működik.
- Elektromos ablakemelő: A jobb oldali első ablak fel-le mozgatása közben ferdén, szorulva működik. Kézzel kell rásegíteni a mozgatásban, ha esetleg véletlenül mozgatásra kerül. A bal oldali első ablakkal is volt hasonló probléma, de azt a korábbi tulaj javíttatta meg.
- Xenon automatikus fényszóró magasság állító: A jobb oldali alsó lengőkaron van egy érzékelő, ami a xenon lámpa beállításához szükséges. Az elmúlt majd' 14 év alatt az útszóró só, nedvesség megtette a hatását a mozgó fém alkatrészben, ugyanis beállt. Tisztítás szigetelő gumi csere után tökéletes, aminek mozognia kell az mozog és tökéletesen állítja be automatikusan a fénycsóvát, már nem vakítja a szembe jövőket.
- Xenon búra: A műanyag lámpa búra kezdi elveszíteni a meccset a környezeti behatásokkal szemben és kezd bemattulni. A búra polírozása segíteni fog.
- Olaj, szűrők, szíjak cseréje: Olajcsere alkalmával lecseréltettem az elektromos rendszerek áramellátásáért felelős generátor szíjakat, mert meglehetősen elhasználódott állapotban voltak.
Természetes, mint minden autóját szerető ember én is költöttem az autóra, mégpedig a következőket:
- Multifunkciós kormánykerék e-bayről, átszámítva mindennel együtt 60 ezer Forint. Ehhez még hozzá jött egy friss bőrözés 15 ezer Forintért.
- Nyárra vásároltam hozzá 17 zoll-os eredeti BMW alufelniket 2 éves 225/55R17 méretű Continental nyárigumikkal, összesen 150 ezer Forintért.
- Télre vásároltam rá új 205/55R16 méretű Continental téli gumikat, amik a gyári 16 zoll-os alufelnire kerültek, összesen 150 ezer Forintért. Így már a téli-nyári gumicsere egyszerűbbé vált.
Természetesen rengeteg mindent lehetne az autóra költeni, de nekem egyelőre ennyi elég.
Biztos sokakban felmerül a kérdés, hogy egy ilyen motorizáltságú autóval mennyire lehet bohóckodni, kilinccsel előre haladni, hülyegyerekstílusban vezetni. Hazudnék ha azt mondanám, hogy nem próbáltam. Nedves úttesten, hóban próbáltam, de véleményem szerint aki driftelni és a piros lámpánál gumicsíkot szeretne hagyni, ahhoz kevés ez a motor. Én nem is ilyen célokra vásároltam az autót. Egy biztonságos, hosszú utakra kényelmes, természetesen autópálya tempónál nem szenvedő motorizáltságú, nem tömegmodell autó volt a vágyam és lett is még a közös 15 ezer km után is.
Köszönöm, hogy végigolvastad!
Hibalista
- Két alsó alumínium lengőkar - 100 000 Ft - Hátsó kerékdob előtt lévő fékcsőből szivárgott a fékolaj, csere 50 000 Ft
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 177500 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Corsa 1.4 i. | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |