Amire a főnököd is féltékeny lesz!
Szöveges ítélet
Nagyon szeretem az autókat, ez az első számú hobbim, ezért olyan kocsi kell, ami minden igényemnek megfelelő, amit tényleg szeretni tudok. Két idősebb Honda Accord után megértettem, hogy miért vesz valaki új vagy alig használt kocsit. Elegem lett az állandó apró szerelni valókból, így eldöntöttem, hogy kell egy fiatal autó.
Feltételek:
Erős, takarékos, kiemelkedő úttartású, jó megjelenésű, és élvezet legyen vezetni. Az első kör hamar egy újabb Accordra szűkült, 2004 körüli évjárattal, de eszembe jutott, hogy akár hajthatna hátul is: Mercedes vagy BMW, nincs más. Előtte soha életemben nem vágytam BMW-re, és nem értettem miért imádják annyira, de gondoltam megnézek és kipróbálok egyet. Volt már benzines, és gázos autóm, a dízel következett. Az elégedett próba után fix jelöltem lett, csak faceliftes E46 320d jöhet szóba.
Vásárlás:
Utánajártam a típus hibáinak, felkészülve a modern dízelek minden nyűgjére, majd 2011 augusztusában, megvásároltam a megfelelőnek ítélt példányt. 2004-es 320d szedán, 6 sebességgel, vezetett szervizkönyvvel, téli-nyári gumi garnitúrával, és valósnak tűnő 135.000 km-rel. Az autót körbemértem, biztos, hogy nem volt törve, illetve belsőtere és műszaki állapota is alátámasztotta a valós kilométeróra állást. Természetesen pár karc és sérülés volt rajta, de ezekkel nem törődtem. Sokat hallgattam, hogy biztos nem annyit futott, és biztos volt már törve, de meg tanultam nem foglalkozni ezekkel.
Nagyon szép autó, annyira beleszerettem a külsejébe, hogy mást el sem tudtam képzelni helyette. Szerencsére fekete műszerfallal és kárpittal rendelkezett, nekem más színben nem tetszett. A sportülés és sportkormány nagyon feldobta, és műszerfal gyönyörű. Féltem a vezető felé fordított kialakítástól, de sokkal lágyabban oldották meg mint az előtte látott E30 és E36 típusokban. Az előző tulaj állította, hogy ebben hátul még nem igazán utaztak. Ezt igazolták a zárszerkezetek, a gumiszőnyegek, az ülések, az övek, és az első ülések hátuljának állapota. Sajnos néhány hét maradandó nyomot hagyott az említett részeken, ami kicsit zavart, de megszoktam.
Nem volt túlextrázva, számomra mégis mindent tartalmazott. Alapfelszereltség: digitális klíma, 6 légzsák, riasztó, távirányítós központi zár, automata tükörfűtés, ködlámpák, két elektromos ablak, ABS, DSC. A gyári hangszórók nagyon jók, de a fejegységet kicseréltem.
A DSC nevű menetstabilizáló a maga korában a legjobb volt, és sok mai elektronikus segédlettel is felveszi a versenyt. A rendszer több dologból áll: vészfékasszisztens, menetstabilizátor, kipörgésgátló, elektronikus difizár. Ha egy kicsit játszanánk az autóval, két részletben (100% - 70% - 0% felügyelet) kikapcsolható.
Műszaki tulajdonságok:
Az autó kiemelkedő része a futómű. Minden helyzetben stabil, ésszerű tempó mellett még kikapcsolt DSC-vel sem lehet vele leesni az útról. Ha a DSC aktív, akkor tényleg hülyebiztos. Vannak sportosabb típusok (leginkább sportkocsik), de a nagy sorozatban gyártott normál utcai autók között nem volt igazi vetélytársa.
A motor 2002 óta 150 lóerőt és 330 Nm-t tud. Sok más gyártó kb. 2010-re érte el ezt a szintet a kétliteres dízelekkel. Ha karbantartják nagyon tartós, semmivel sem rosszabb vagy költségesebb mint egy kevésbé kihegyezett common rail dízel. Alapjárattól 4500-ig használható, és e kettő között minden körülmények között elég az ereje. A váltó hatodik sebességét csak autópályán lehet kihasználni, máshol nem érdemes 5-ik felé kapcsolni. Hülye népszokás a kis fordulaton, magas fokozatban történő erőltetés, de 1000-es fordulaton nem fog kevesebbet fogyasztani, amit sokan nem akarnak megérteni.
A fékek nagyon jók, négy hatalmas tárcsa illetve a gyors és finom működésű ABS segít a lassulásban. A fékpedál nyomáspontja tökéletes, nem hasonlít a mai szokáshoz, hogy a pedál útjának első 2 centijén minden lezajlik, amit a rendszer tud, mi meg az öveken lógunk.
A fogyasztását senki sem hitte el, de kizárólag tele tankoltam, így valósak az adatok. Átlagban 5,5 liter/100 km; országúton tényleg elmegy 4 literrel, a városban pedig sosem ment 7,7 fölé. Ezek szélső értékek, normál esetben országúton 4,5, autópályán 5,5, városban 7 literre van szüksége.
Vezetés:
A vezetés az a rész, ami miatt szükségem volt rá. Ezzel a motorral egy tökéletes középút a takarékosság és az erő között. Kevesen értik, hogy ez a tizenéves dízel szedán mit is tud valójában, és hogy nem a BMW embléma miatt vettem meg. Persze akik ültek mellettem, azok rögtön máshogy tekintettek az autóra.
A Bükk-hegység mellett lakok, így a játszótér adott. A harmadik fokozat mindenre elég a hazai hegyi utakon, mert 30-120 km/h-ig használható. 2500-as fordulat felett a turbólyuk is megszűnik, ezért egy tempósabb kanyarból igazi hátbavágással tudunk kigyorsítani, miközben a kipörgésgátló még száraz aszfalton is folyamatosan dolgozik.
A futómű egyszerűen tökéletes, olyan mintha sínen mennénk. Ehhez hozzájárul az 50-50%-os súlyelosztás is. Nincsenek durva terhelésváltások, az autó nekifeszül az aszfaltnak, szinte kasztnidőlés nélkül, és folyamatosan azt érezzük, hogy kevés neki ez a motor, a fékkel együtt sokkal többet is elbírnának. Rövid féktávokat lehet venni, néhány tempósabb szakasz után ahol negyedik fokozatra is szükség volt, 100 km/h óra körül gázfröccsel váltottam vissza harmadikba, és kiröhögtem azokat, akik nem értik miért BMW, még ha dízel is! Néha akadtak versenytársak, akik egyenesben lehettek gyorsabbak, de az első kanyarnál kiderült, hogy ez nem minden. Vérmérséklettől függően rá tudtam bírni őket, hogy előbb-utóbb elengedjenek.
Szervizelés, problémák:
Az autót új ékszíjakkal és feszítőgörgőkkel, illetve új akkumulátorral vettem meg. Vásárlás után, az első olajcserénél a szívócsövek pillangószelepei is kikerültek. 1,5 év használat után elérkezett a kuplung csere ideje; a Luk szett, lendkerékkel, tárcsával, nyomólappal, csapággyal 290.000 Forintért. 155.000 km-nél 4 új féktárcsa, és mindenhova új betétek, beleértve a kéziféket is. Szétszereléskor kiderült, hogy hátul még semmihez sem kellett volna nyúlni, ráadásul ismét igazolták a kilométerfutást, de ha már elkezdtük befejeztük, legyen új az is. Kapott új fékolajat, és fagyállót is. 173.000 km-nél elszállt a turbó, de olyan szerencsés módon, hogy az autó saját lábon jött haza. 176.000-nél jobb hátsó ABS jeladót kellett cserélni, és a kötelező szervizeket kivéve nem akadt egyéb gond illetve kiadás. Az nem lehet letagadni, hogy drága a fenntartása, de mindenki eldöntheti, hogy megengedheti-e magának, vagy sem.
Konfliktusok:
Mikor az autót vettem, mindössze 22 éves voltam, ezért készültem is a mindenféle megjegyzésekre.
Akkor hagytam ott a munkahelyemet, ezért egy 7 éves BMW-vel jártam a munkaügyibe segélyt intézni. Míg munkát kerestem, állásinterjúra inkább másik autóval mentem, nehogy a kocsi miatt zárjanak ki. Természetesen rengeteget hallgattam, hogy mennyire jól megy, mennyi pénzem van. Sokszor olyan emberek mondták ezt, akik nem tudják, hogy az ő autójuk drágább. Mikor munkát találtam, az első napokban hátul álltam meg, az új ”főnököm” mégis észrevette a kocsit, és ebédnél meg is kérdezte, hogy az enyém-e, nem a szüleimé?
Az autó szülte irigység odáig fajult, hogy egy későbbi munkahelyen eltöltött boldog egy évnek ez vetett véget. A próbaidős béremet mindenféle okokra hivatkozva nem emelték meg, közvetlen ”vezetőm” pedig nem titkolta, hogy szerinte ennyi pénzből is tudok tankolni, másra úgysincs gondom. Ezt először viccnek vettem, de sajnos kiderült, hogy nem az, így boldogan hátra hagytam őt és kis Suzukiját. Persze még hozzátette, hogy csajozásra és státuszszimbólumként használom a kocsit, ezzel hangsúlyozva féltékenységét.
Összegzés:
Az autó által kiváltott megosztottságot a tudatlanság és az irigység okozza. Már nem fiatal, nem új, nem drága, mégis negatív megjegyzéseket kell hallgatni miatta. Persze vannak, akiknek ez egy olcsó, régi kocsi, ők a szerencsések. És vannak (sajnos többségben) akiknek ez is egy elérhetetlen álom ezért rossz szemmel néznek rá. Ma már egész olcsón lehet kapni ilyen típust, és bátran ajánlom is bárkinek.
Én erősen gondolkodtam, hogy az újabb E90-re cseréljem, de végül is egy drágább E90 árát adtam egy E46 325i-ért.
Itt kérdezném meg az irigyeket és hitetleneket: akkor ez most felvágás vagy szerelem?
Hibalista
- 140.000 km, olajcsere 40.000 Ft, szívócső pillangószelepek kiszerelése 20.000 Ft. 150.000 km, kuplungszett lendkerékkel, munkadíjjal 310.000 Ft. 160.000 km, olajcsere 60.000 Ft. 164.000 km, összes féktárcsa és fékbetét, fékolaj, hűtőfolyadék, munkadíjjal 90.000 Ft. 171.000 km, váltóolaj csere, fényszórók polírozása, új első indexek, 25.000 Ft. 172.000 km, klímatöltés és tisztítás, 10.000 Ft. 173.000 km, turbófelújítás, munkadíjjal 160.000 Ft. 175.000 km, ABS jeladó csere, 18500 Ft. Ablaktörlők, szélvédőmosók, fejegység, defekt javítás, további apróságok ami csak szóba jöhet egy autó körül, 4 év alatt kb. 100.000 Ft.
Ide hordtam szervizbe
Miskolci BMW javításra szakosodott szerviz, de nem márkaszerviz. Szépen, rendben dolgoznak, értenek hozzá, pecsételik a szervizkönyvet.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Tibi, aki nagyon fiatal, de a világon bármit megjavít, gyorsabban és jobban mint néhány mesternek nevezett szerelő...
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 135000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 44000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Honda Accord | Következő autója? | BMW 325i |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |