Mizi
Szöveges ítélet
Az autót 2013 februárjában vettem, jó magyar szokáshoz híven egyenesen a sógoréktól, mert hogy ott ugye jobb állapotúak, és törődnek is az autóval - aha persze, ugyanazt a hulladékot adják el mint itthon, a különbség csak annyi hogy ott annyit is kérnek érte amennyit ér; csak hogy megértsék mire is célzok: Eredetileg 320i-t kerestem, hirdettek is egyet az "erőmániákusok.com" - on, gondoltam ez mégiscsak a márkaőrültek fóruma itt kell autót venni! Írta is a gyerek hogy tuti vétel gyere el nem fogsz csalódni, 0 kilométeres, svájci pap orvos apjának a felesége használta csak minden szökőév húsvétjakor - ő meg a második tulaj és hasonlóképpen törődött vele. Itt már tudtuk hogy egy fosch lesz, de mivel 60 kilométerre volt csak tőlünk mentünk a főnyereményért. Egyből kiszúrtuk a parkolóban - persze nem a lakótelep színvilágába beolvadó gyönyörű grafit színe segített, hanem a vasas cigány aki nem tudta eldönteni hogy ez a "bmw" (szándékosan kisbetűvel) most valakié lenne, vagy viheti egyből a méhbe? Egy kbaszott(már elnézést) ép elem nem volt az "autón", láthatóan töréstesztekre használták egész eddigi életében, rozsda csak a nem fém alkatrészeken nem volt, beltér undorítóan leélve, olyan esztétikai dolgokról nem beszélve mint a króm halálfejes ajtógomb, a duct tape-pel beragasztott index, és ha nem akart volna így is magától szétesni, biztos ami biztos a csomagtérben lévő mélynyomó tartotta a frontot.
-Fél millió
-Bocs nem értettük jól
-Fél millió
-Jó ennyit futott, de mit kérsz érte?
-Fél milliót, nem látod a propellert? - ez egy bmw
-Volt. Na viszlát (megjegyzem valami idióta még aznap elvitte (vagy csak menten elrohadt) mert többé nem hirdették)
Legalább felautózhattunk Pestre és ilyen élményünk is lett. Ekkor mondtuk, hogy oké akkor csak külföldről, nem fogunk egy rohadt emblémáért fizetni, egy 15+ éves hármas BMW-ről van szó! Presztizse már akkor sem volt mikor megtervezték. Szóltunk is kint élő ismerősnek hogy nosza, 320-325i E36-ra van szükségünk nézzen már körbe, erre ő: - Minek nézzek? Minden tele van ezzel a szarral, sok román viszi mint a cukrot, ha épp ráérünk menjünk ki és vegyünk egyet, nem kell túlizgulni.
Végül aztán nem mi mentünk érte, hanem Ő jött. Kicsiny városunkban,(a szomszéd utcában) lakik egy férfi akinek az a legnagyobb hobbija hogy E36-okat hoz be külföldről ipari mennyiségben. Megszületett a döntés, felkerekedik a család megyünk autót venni! Akkor ép 4 kocsi volt készleten, nem panaszkodhattunk, egy típuson belül ez azért szép választék, egy apró bökkenő volt: a motor. Egyik se volt 320i - 316i*2, 318i, meg egy 318TDS. Első három egyből kilőve (ebből nem engedtem, ne kérdezzék miért nincs rá racionális indokom), nézzük meg a dieselt miféle példány ez, mennyihány?
És nem tudom miért de valami furcsa perverz módon megtetszett a kerregő hangja, mindig is izzítani akartam elindulás előtt, meg gondoltam csak kevesebbet eszik, és egyetemistaként ez szempont (jó Vectra 8-10 liter volt és fájt). Próbakörre elvittük, motorból szólt valami furcsa kattogó hang, difi búgott, meg egyéb használatot nem befolyásoló hibák - mi legyen mi legyen? Tanakodtunk bőszen, kasznija nagyon jó (egy horpadás volt rajta amit nagypapám gyönyörűen megjavított), nem volt törve, pár rozsdapötty sárvédőnél, ajtó alján, és digitklímás, új fékek, új a futómű is. Na de a motor, mi a fsz az a hang? A döntés végül is két dolgon múlt:
1, olcsó volt
2, külföldi okmányos, nem kap motorszámot csak motorkódot, ha meghal a motor régit ki - újat be , addig megy amíg megy (itthon meg adott volt minden: van műhely, szerelő, kasznis a családban, bárdi kedvezmény)
Papírozás simán ment, műszakin teljesen legálisan átment, ocsmányirodában bohóckodtunk még kicsit. Így lettem MIZi boldog tulaja. Mielőtt megvettem 3 fő szempont játszott szerepet autóvásárlásnál:
- legyen hátsókerekes (jó kis ladázások télen - az vesse az első követ aki még sose csúszkált autóval),
- ne legyen gyengébb mint a Vectra volt
- legyen klímás
Kettőt sikerült is összehozni. Az a 90 LE a közel másfél tonnás kaszniba eléggé szegényes, félreértés ne essék tökéletes napi használatra, simán tartja a városi tempót, autópályára is épphogycsak elég, de ne várjuk tőle hogy az ülésbe présel, vagy hogy szétgyorsuljuk az agyunkat és megmutathassuk a sok swiftesnek hogy mi az a bélyemvé (de utálom az ilyen gyökereket, de erről még később*) - ez egy kis csettegő, nyugalomra unszol, eljársz viszonylag kis fogyasztással, kényelemben, gondok nélkül (oké azért nem egy mai autó). Persze néha hiányzik az erő, de majd egyszer lesz mellé egy hobbi autó:)
2 hónap után meg is halt a motor, egyik henger leállt, eszeveszetten kattogott, és kormolt mint egy rossz falusitédéji (tudják, az a szétrohadt, leélt, de nagykúler, nagyturbó, nagynagy, azt füstüjjün!, na ez ugyanez volt és ugyanúgy nem ment sehogyan se). Meglepetés nem ért, bár azt hittük hogy egy fél évet kibír; hasznaltauto.hu-ra fel - bmw - 318 - diesel - 1994-1998. Nicsak van 80 kilométerre egy komplett autó 120-ért. Elmentünk érte még aznap, motor pöcc röff hidegen melegen, donor trélerre fel, ennyi pénzből alkudni se volt pofánk - ajándék. Már hétvégén benne volt az új motor, meg a fa alatt állt egy komplett donor, csudijó dolgokkal. Persze ebben a két hónapban se telt eseménytelenül az idő, először is kidobtam belőle a tuning váltógombot, a gagyi búcsús éndzsőlálysz lámpákat, (sajnos ez osztrák típusbetegség, motortól, kiviteltől, évjárattól függetlenül minden E36ban angel eyes van, meg tyúner váltógomb) beszereztem a gyáriakat (20 ezer a pár a Bárdiban kedvezménnyel) és szép lassan OEM fetisiszta lettem, a cél csakis a gyári állapot volt. Vettem bele szakadásmentes vezetőoldali ülést (5 ezer forint, nevetséges árak vannak), gyári könyöklőt (12 ezer forint - egyetlen extra amit drágállottam), tempomatot (6 ezer forint és két forrasztás és működik, semmit nem kellett programozni csak maga a kar kellett - utólag is köszönöm az indexfórumos srácoknak), szivargyújtó (500 ft), E39 hangulatvilágítását (2 ezer forint), nagy board computer (20 ezer forint, mutatja fogyasztást, meg egyéb dolgokat), gyári váltógomb (2 ezer), ülésfűtés (5 ezer a két kapcsoló, 12 a fűtés maga), illetve egy garnitúra styling 5 felnit (65e+ 20e két gumiért), lábtér világitás (1000 forint), térképolvasós C oszlop lámpa (2 ezer forint / pár), illetve a donorról lett vonóhorgom, és hátsó rolóm. Szóval szinte minden extra nevetséges áron kapható (a legtöbb példány alapból jól fel van szerelve 10/8-ban pl. van klíma), mindenki ezeket a szrokat hozza be külföldről ,és csak az nem bont E36-ot aki nem is akar.
Tavaly ősszel sajnos figyelmetlen voltam és belementem az előttem haladóba, egy lökhárító (merevítővel, sallangokkal), géptető, sárvédő, bajuszléc összesen 25 ezer forintba került, ismétlem nevetséges árak (sok minden olcsóbb az Opelnél). A beltérről annyit, hogy ne várjunk csodát, sima 90-es évek, sokan unalmasnak mondják - ez ízlés kérdése nekem például tetszik, viszont mint már említettem viszonylag sok extrát bele lehet tenni. Enyhén a vezető felé fordított műszerfal, kényelmes ülések, elöl-hátul könyöklő, a digitklíma az emberiség találmánya, nem ritka a bőrbelső sem (habár én kimondottan örülök hogy szövet, nem szeretem a bőrt na), kis fedélzeti computer (hőmérséklet, idő, esetleg fogyasztás), elektromos ablak sokban alap (legtöbben úgy németesen van, első kettő elektromos, hátsók manuálisak; persze volt 4 elektromos is), nagyon sok a "sibedás" (ez pont nem). Ami sokszor hiba, az az hogy a szövet elkezd lógni az ajtó kárpiton, illetve a tetőkárpiton. Amit gyűlölök benne az az indexkar, az egy dolog hogy úgy néz ki mint egy hurkapálcikára húzott gesztenye, de hogy annyira ne álljon kézre, ehhez már tudás kell.
Amit még fontosnak tartok megemlíteni az a fogyasztás. El kell hogy osszam a tévhiteket, hiába diesel nem "5-öt eszik ha nyomom neki tesa", és nem, nem termel mint a TDI-k kímélőüzemmódban. Városban keményen benyalja a 7-7,5 litert, kívül ~5 liter ténylegesen, vegyesben a 6-6,5 jön ki (spritmonitor.de-n le is lehet ellenőrizni) - véleményem szerint ez egy elfogadható és korrekt érték, sajnos nehéz a kaszni a kis motornak (1665 turbo diesel, intercooler). Azt leszámítva hogy alapból motorhibásan vettük (ezért se kapott több pontot a megbízhatóság), az új motornak semmi baja nincs, hidegen melegen indul simán, szépen jár, viszonylag egyszerű kis szerkezet- viszont fontos megjegyeznem nem egy helyen olvastam hogy sok autóban ugyanígy cserélni kellett már - összességében elégedett vagyok vele, de (ellentmonds következik) gyalázat ez a motor, jut eszembe nagyon hálás lennék ha valaki megmondaná hogy miért 318 a neve mikor, 1665 köbcenti, és teljesitményben is bőven a 318i alatt van?
Kasztniról tudni kell hogy nem az a szétrohadós fajta, főleg az utolsó szériásak (hála égnek ez a konkrét példány is rendben van:)), persze ennek is megvannak a jellegzetességei, meg már a legfiatalabb is 16 éves, tipikus helyek: sárvédőív, küszöb, csomagtérfal, touringnál csomagtérajtó
Egyéb
Amit utálok nagyon a típusban, azok a márkatársak (tisztelet a kivételnek, biztos vannak normálisak de sajnos nem találtam meg őket :( ) Hogy képzelünk el egy tipikus bmw tulajt? Mackó naci, kopasz, kigyúrt, rózsafüzér a tükrön, és a magyar nyelvnek valami rejtélyes dialektusát beszéli, és jellegzetesen E39-cel, vagy M-es rendszámú E36-tal jár, és azt hiszi ezért övé a világ. Sztereotípia de sajnos sokszor igaz.(Akinek nem inge...) Viszont az is igaz, hogy rendkívül segítőkészek netes fórumokon (index, forums.bimmerforums.com stb.) sok leírás, gyakori hibákra megoldás, rengeteg alkatrész hirdetés található
Én személyesen megvagyok elégedve az E36-tal, olcsó, olcsón fenntartható, kényelmes és jól használható autó, nem lehet okom panaszra, nem bántam meg az 1.8 (1.7*) TDS-t sem, viszont lehet elgondolkoznék kicsit ha újra vennem kéne, addig is van pár kiszemelt extra amit még be szereték szerezni - a lényeg a gyári állapot :)
Hibalista
- Abalakemelő (gyári heggesztés elengedett, 1 pötty a helyére és újra jó - úgy hallottam ez nem ritka probléma) - Beltérben izzók nagy része kiégett így 17 év után (lámpakapcsoló, vészjelző, ablakemelőgomb, boardcomputer) - Diferenciálmű búgott
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 260000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Vectra B | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |