A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 3 (E36) (1990-2000)

3 (E36) 328i limousine 

Az ítélet értékelése
3,9(8 db)

Költséges hobbi

Szöveges ítélet

Nem voltam soha elvakult BMW fanatikus. Első saját autót kerestem, főleg japánokat nézegettem. Egy nap szólt haverom, hogy rokonának van egy eladó E30 318i-je. Gyakorlatilag a próbaút első méterein beleszerettem, az lett az első autóm. Idővel azonban kevésnek találtam a motor erejét, ezért erősebb autó után néztem. A hátsókerékhajtást annyira megszerettem, hogy már csak azt akartam. Keresgéltem, és rá kellett jönnöm, hogy olcsón szinte a BMW az egyedüli alternatíva a sportos, erős, hátsókerekes autók közt. Pesten egy kereskedésben találtam a megvásárolt 28i-t, ami idővel sajnos kiderült, hogy nem a legjobb alap. Valamikor elég rendesen megtörték a bal oldalát, és a javítás nem volt tökéletes. Szerencsére a motor és a hajtás jó állapotban volt, a futóműre kellett költeni egy kisebb összeget, de ez bele volt kalkulálva egy 15 éves autó vásárlásánál. Mára az autó vételárának többszörösében van. Ennek egy részét a rozsda és az esztétikai hibák javítása, kis részét javítások, és tetemes részét átalakítások teszik ki.
3 éve van nálam az autó, ez alatt elég sok minden megváltozott benne. Nem időrendi sorrendben:
- Combtámaszos sportülések, könyöklős hátsó üléssel
- Teljes külső és belső M-packet: lökhárítók, széles díszlécek, fekete kárpitok, "nagylufis" kormány
- Lakatolás, teljes külső fényezés rubinschwarz fanzázianevű BMW individual színre
- Teljes futóműfelújítás poliuretán szilentekkel, Bilstein B12 50/30 sportfutóművel, Eibach keresztstabilizátorokkal, elől Silver Project állítható toronycsapággyal, Ultra Racing toronymerevítővel, alsó x-brace merevítővel
- Az egyik legfontosabb: önzáró differenciálmű, jelenleg 3,23 áttétellel :)(gyári: 2,93 nyitott)
- Egytömegű lendkerék kevlár kuplungtárcsával. Ez hiba volt, zörög tőle a váltó, és nem szabad teljesen kinyomni a kuplungot, mert beleér a kinyomóvilla a szerkezetbe. Egyelőre már megszoktam, de idővel lehet, hogy visszarakom a kéttömegű lendkereket egy új Sachs vagy Luk szettel.
- M3 styling 24 felnik 225/45 R17 gumikkal.

Az E36 jelenleg a legelérhetőbb erős, hátsókerekes autó a használtpiacon. Elég népszerű is, nem véletlen. Mechanikailag elég szolid konstrukció, ritkán vannak velük komoly gondok. Bosszantó apróságok előfordulhatnak. Az alkatrész ellátottság nagyon jó, gyáriban mindent megkapni az utolsó kis műanyag patentig. A kopó alkatrészek nem túl drágák, viszont némelyik egyszerű műanyagdarab árától leesik az ember álla. Pl. egy darab ajtódíszléc 10ezer Ft. Utángyártott alkatrészekből is sok féle van, de sajnos sok a silány közte, vigyázni kell velük. Bontott alkatrészek szintén hegyekben állnak, és viszonylag olcsók, ha esetleg komolyabb gond van. Az autó részenként értékelve:

Karosszéria: Szerintem az M kellékek nélkül az E36 nem egy szép autó. Egy kis ültetéssel és M csomaggal viszont elég kellemes ránézni, főleg egy coupéra. A rozsdavédelem sajnos nem kiemelkedő. Szinte minden E36 rozsdás a szokásos helyeken: első sárvédők, ajtók alja, küszöbök, hátsó ívek. Lehetne merevebb is a kasztni, padkára álláskor bizony meg-megnyikkannak a kárpitok. Ezen valamennyit segít a toronymerevítő, de meg nem szünteti a jelenséget.

Belső: Az ülések elviselhetőek, de nem mondanám túl kényelmesnek. A combtámaszos sportbelső egy fokkal jobb, de az sem tökéletes. Az oldaltartással szintén nem dicsekednék, de a gyári ülések nem is szoktak ennél jobban lenni. Viszonylag magas vagyok, és háttámlát meredekre kell állítanom, hogy kényelmesen elérjem a kormányt. Én lehetek valami gnóm, mert más még nem panaszkodott erre.
A tetőkárpit szokott elkezdeni lógni, amit csak áthúzással vagy cserével lehet orvosolni. A többi kárpit viszonylag strapabíró, a műszerfalakra nem jellemző, hogy kirepednének. A korához képest a minőségérzet nem rossz, de ma már egy Golf is sokkal jobb ennél. A hangszigetelés egész jó, abban még felveszi a versenyt a mai alsóközepes autókkal.
A hátul ülőknek nem sok hely jut, de négyen azért el lehet lenni benne.
A csomagtér mérete elegendő, de a dönthető hátsóülés extra volt. Az enyémben is le van lemezelve, de cserébe kicsit merevebb a kasztnija.
A felszereltség nyilván attól függ, milyen példányt fogunk ki, de elég gyakori a kétzónás digitklíma, elektromos ablakok, fedélzeti számítógép. Ha hiányolunk valami extrát, bontottan be lehet őket szerezni, és utólag beépíteni.

Motor és hajtás: Innen kezdődik az a rész, amit igazán szeretek az autóban. Az M52B28 névre keresztelt 2.8 literes, hat hengeres, 24 szelepes motor egy elég jó konstrukció. A blokk alumínium, a hengerekben nicasil bevonat van. Ennek egy hátránya van, hogy ha ez megsérül, akkor csak nagyon költségesen, acél perselyekkel javítható a motor. A szívó oldalon változó a szelepvezérlés, ún. VANOS egység szabályozza a vezérműtengely pozícióját. Ez a motornak kellemes, nyomatékos karaktert kölcsönöz. A gyári tömítések viszont elöregednek benne, ezért ezeket ajánlott cseréltetni, aminek a munkadíja szerelőtől függően kicsit borsos lehet. Előfordulhat, hogy zörög is az egység, ekkor a csapágy hézagolásánál van gond, bár ez még nem jelenti azt, hogy hibásan működik. A gyárinál jobb tömítések szerezhetőek be a www.beisansystems.com oldalról.
A motor ereje viszonylag dinamikus autózáshoz elég, de számításba kell venni, hogy az autó tömege 1400 kg, illetve a gyári áttételezés nem túl sportos. Én jobban kedvelem rövidebb áttétellel, így viszont kicsit többet fogyaszt, cserébe sokkal rugalmasabb, és nagyobb élmény vezetni. Aki hallotta, annak a sorhatos motor hangját nem kell bemutatni. Az egyik legszebb motorhang. A gyári kipufogó elég szolid, de úgy van kialakítva, hogy az egyik ága kis fordulaton zárva van, majd valahol 2500 körül kinyílik, amitől kicsit több motorhang hallatszik be. Állandó tempónál szépen elhalkul, így nem zavar nagyobb tempónál sem.
A váltó szerintem átlagos. Ami pozitív, hogy a szinkrongyűrűk még mindig jók, ennyi km-rel is simán rakható az egyes gurulás közben. Ha a kar lötyög, akkor elkoptak a rudazat perselyei, amiket ki lehet cserélni.
Az én autóm gyárilag ASC-nek nevezett menetstabilizátorral és nyitott diffivel jött ki. Az ASC egy elavult, lassú rendszer, bár a kevésbé rutinosaknak valamennyit segíthet. Én már kiiktattam. Helyette egy önzáró diffit kapott az autó, ami nagyban javítja a vezetési élményt és az autó kiszámíthatóságát.

Futómű és fékek: A vétel után Bilstein B4 lengéscsillapítókkal, hátul utángyártott rugókkal futott egy ideig. Ez egy közepesen sportos karaktert adott, de kanyarban többet billent, mint szerettem volna. Viszonylag feszes, kis sebességnél keresztbordákon elég nagyot tud ütni. Az autó tapadása nagyon jó, bátornak kell lenni, ha feszegetni akarjuk a határait. A futómű tuning tovább rontott a kényelmen, de országúti sebességnél még egész jó a komfort. Viszont az autót mintha kicserélték volna, nincs billegés, nincs bizonytalanság. A gyári M futóműről sajnos nem tudok nyilatkozni, de az valahol a kettő közt lehet.
Hátul több lengőkaros futóműve van, ami elég nagy tapadást ad. Nagyon kell provokálni az autót, hogy meginduljon a fara. Gyári állapotában kis tempónál alulkormányzottságra hajlamos, de némi kutatás a megfelelő beállítások után és egy állítható toronycsapágy segítségével ezen lehet hangolni.
A fék nincs túlszervózva, viszonylag nagy erő kell, ha nagyot akarunk fékezni. Ez az adagolhatóságnak jót tesz. Elől és hátul is hűtött tárcsák vannak rajta. Utcán eddig még mindig elég volt, soha nem melegedett el. Versenypályára biztos nem lenne elég, de nem is ott használom. Ha valaki mégis kevesli, viszonylag egyszerűen átrakható az E46 330i/330d féke, csak a kéziféket kell átalakítani. Ez azzal jár, hogy a nagy tárcsák miatt onnantól csak 17-es vagy nagyobb felni megy fel.
Az ABS-t kicsit túlbuzgónak tartom, de szerintem ez is az autó korából adódik. Azóta már biztos fejlődtek ezek a rendszerek is. Sajnos nem kikapcsolható, mint az ASC.

Összefoglalva: Az E36 a megfelelő motorral ma is egy fürge autó, nem csak egyenesben, de kanyarban is. Gyakorlatilag 1 millió Ft alatt/körül a legjobb alternatíva, ha hátsókerék meghajtású, sportos autót akarunk. Ha összeszokunk vele, hamar azt vesszük észre, hogy nem győzzük kerülgetni a sok tötymörgőt az utakon. Arra azért számítsunk, hogy nem drága fenntartani, de nem új autó, amiben 10 évig csak olajat kell cserélni. A költségek nagyban függenek attól, hogy milyen példányt veszünk. Ha pedig építés/szépítésbe fognánk, ahogy én is, arra a világ összes pénzét el lehet költeni. A-ból B-be legolcsóbban eljutni nem ezt kell venni, de aki szereti az autózás örömét, az jól fogja benne érezni magát.

Frissítés 2016 november:
Az autó közben átlépte óra szerint a 300000 km-t. Hobbiautóvá vált, épp most keresem mellé az újabb hétköznapi használóst. Közben kétszer cseréltem felnit, először egy Zender Star garnitúrát kapott, majd lecseréltem 18" BBS RC303-ra, ami szerintem marad addig, amíg az autó meglesz.
Most is azt mondom, hogy jó vétel, de lassan kikopnak a nagy motor változatok a használt piacról, és várhatóan elkezdenek drágulni. Egy millió alatt már esélytelen normálisat találni. Most kell venni egy szépet, ha még találsz! Vagy kell venni egy "játszósat", és az utolsó éveit megszépíteni tisztességes csapatással. :)
Különösebb hiba nem volt, egy fűtéscső repedt el a motortérben, ami miatt hónapokig folyt a vizem, mert nem találtam meg, hogy hova tűnik. Olajat továbbra sem fogyaszt, és soha nem hagyott ott sehol. A kesztyűtartóm fáradt meg, cseréltem bontottra, egy darabig jó lesz. A tetőkárpit ismét megereszkedett, tavasszal újrahúzatom. Tanulság: nem érdemes bontottat venni, 1-2 évet fog bírni, mivel az is 20 éves lesz. A klímahűtő ventilátor ismét megállt, ami szintén a hulladék utángyártott minőségnek köszönhető.
Néhány "tuning" módosítást megbántam, a teljes PU szilentezés felesleges volt, eléggé lerontotta a zajkomfortot. A bölcsőbe és a differenciálműbe nem javaslom, mert innen bejön kissé a hajtás zaja is. A jobbos toronycsapágynál másodszorra is fellazult a gátló anyája, ezért kopog (jellemző az ilyen toronycsapágyaknál). Kap menetrögzítőt, aztán meglátjuk, hogy bírja.

Hibalista

- hűtővíz szint jeladó - szelepfedél tömítés - vízpumpa - elektromos ablakemelő műanyag csúszkái kikoptak - lengéscsillapítók - hátsó szélvédő feszítőgumi, első szélvédő előtti műanyag borítás, kilincs körüli gumik elöregedtek - klímahűtő ventilátor (kétszer) - vízhűtő (kétszer a silány a utángyártott minőség miatt) - fűtéscső elrepedt a motortérben - jobb első központi zár nem mindig működik - kesztyűtartó lóg, cseréltem bontottra

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 1996
Kényelem (7) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 259500
Megbízhatóság (8) Vezetett km 42000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? E30 318i Következő autója? RWD
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 3 (E36) 1990 (1994 - 2000)

További ítéletek (233 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)