Laars, az egyoldalú barát
Szöveges ítélet
Csatlakoznék az A6 tulajdonosok népes, de 1.9 TDI változatból már kissé gyérebb táborához. Az autót 2011. szeptemberében vettem; egy 1999-es évjáratú 1.9 TDI (AFN, nem PD) motorral szerelt járgány. E motort többen elnyűhetetlennek tartják, és alighanem az utolsó generációs Golfosok, kocka és korai kupé Passatosok nagy kedvence volt, amely meglepő dinamikával duruzsol még egy ilyen cirkálóban is. Nem mérhető persze a V6-os dízelek erejéhez, de takarékosabb, és összhatásában megfelelő. Sokan mondják, hogy a 2.5-ösökkel csak a baj van, bezzeg a régi 1.9-esek..., Nos a fenntartási költségekkel erre alighanem rácáfolok, de ennyire még ne siessünk…
Az előzmények…
26 éves informatikus közalkalmazott – olyan szavak, melyek első látásra nem feltétlen jelentenek biztos pozíciót egy ilyen kaliberű autóra. Sokéves takarékoskodás után úgy gondoltam, hogy ideje váltani egy 10 év körüli ABS-es, klímás, jó állapotú dízelre, a 9 éve hajtott nagyszervíz előtt álló, egyre több helyen rozsdás 1.9-es TD Vento helyett. 1 millió környékén keresgéltem, amihez betartalékoltam még félmilliót, arra az esetre, ha bármi van. Sedan/limuzin a vágy tárgya, Passat, A4 vagy A6. Érdekes volt látni, hogy mennyire le vannak rúgva itthon az Audik is, és a legtöbb találat az ország szegényebb régióból jött. Végül a Használtautó kidobott egy helyben található A6-ost, manuális váltóval, ülésfűtéssel, kézi váltóval, törés mentesen. Autószerelő kollégám szerint is jónak tűnt, 1.2 millióban alkudtunk meg, másnap elhoztam. Hogy jó vétel volt-e, később derül ki.
***
A népítélet friss részletekkel, pánik utáni örömökkel egészítettem ki, érdemes lejjebb gördíteni. Sokat, mert addig hosszan szövegelek..
***
2011. szeptember
228 000 km-rel vettem az autót, ez külső és belső állapota alapján akár reális is lehetne, de a későbbi meghibásodások ennél többet feltételeznek.
A klímát még a kereskedő rakatta rendbe (kompresszor felújítás vagy csere, ő cserét mondott), ennek ellenére hol hűtött, hol nem. Visszamentem a problémával, mondta, hogy ez nem az ő biznisze, a klímást kifizette, majd ő segít. A klímás jelezte, hogy ez nem is az ő problémája lesz, mivel a klíma ventilátor halt meg. További gond volt még - ami a városi próbaúton nem derült ki -, hogy az autó egyáltalán nem megy. Országúton egy IFA előzése is életveszélyes mutatványnak tűrt a padlógáz ellenére, mert egyszerűen nem történt semmi. Ekkor még nem csináltam belőle problémát, úgyis a vásárlás hetén voltunk előjegyezve szerelőhöz.
Használt autó vásárláskor jónak ítéltem a biztonság kedvéért egy olajcserét, alapos átvizsgálást, és vezérműszíj cserét a kapcsolódó teendőkkel együtt. A termosztát is cserés volt, mert 70 fokra állt fixen. A menetdinamikai problémára nem találtunk megoldást, erre a klíma autóvillamossági javítása közben akadtunk rá, a turbo vákuumcsöve a csatlakozásnál foszlás miatt szétnyílt. Ezt orvosolva az autó megtáltosodott, a turbó gyönyörűen süvített, nem gondoltam volna, hogy az 1.9-es TDI motor ezzel a nehéz kasztnival mennyire tud húzni.
A hátsó lengéscsillapítók borzalmas állapotban voltak, állandóan le akart esni az útról az autó, kézzel a csomagtartóra nyomva, vagy 8-10et rángott még. Csere után tökéletes lett.
Két boldog hét után jött a következő probléma, folyni kezdett az adagoló. Adagolósból vagy ötöt felhívtam, mindegyikük 2-3 héttel későbbre vállalta volna, hogy ránéz - természetesen csak az előzőleg kiszedett adagolóra (Pécsről beszélünk, ha még nem említettem). Vicc kedvéért a helyi Audi márkakereskedésben is megérdeklődtem a problémát, boldogan közölték, hogy ők az adagolót meg nem bontják, 200 ezer forintért kicserélik felújítottra. Ehh. Végül a helyi Bosch szerviz orvosolta a problémát két nap alatt (árak a hibalistánál). Elhoztam tőlük az autót, közben bejött a hideg idő, és minden negyedik-ötödik indításkor égve maradt a légzsák kontroll lámpája (mely érdekes módon a tavaszi meleggel magától megjavul)
2011. október
A gyári Concert rádiósmagnó hangerő szabályozója behalt - vagy üvöltött a rádió, vagy néma volt (neten nézelődve ez típushiba). Gondot nem jelentett, Ventonál megszoktam, hogy jól szól az utólagos Clarion hifi, ez erre az autóra is be volt tervezve. Kapott egy erősítőt, első hangszóró szettet, és hátra egy mélyládát - ekkora csomagtartóban fel se tűnik.
Kapott 4 acélfelnit, és rá 195/65 R15-ös Continental téli gumikat, meglepően olcsó ez a méret, és brutál a gumi. Nem quattro a gép, de mindenhová felment (Mecsekről beszélünk). Ami fontosabb, biztonsággal le is jött, és oldalirányban sem csúszik meg.
2011. november
A klímaventilátor hangja annyira borzasztó lett, hogy ki kellett cserélni, szétesett a szerkezet. Az új 25 ezer, ami most a nyári melegben max fokozaton picit ráz. Kellemetlen ennyi pénzért.
A jobb első féltengelycsukló gumiharangja kiszakadt, időben észrevettük. 1-2 lengőkart is kicseréltettem, mert rendesen kopogtak.
2012. január
Öt nyugodt hét volt, amíg nem igényelt szerelőt az autó, ezt nagyon élveztem. Karácsony környékén fémes hang jött a motortérből leállításkor, haláltáncba kezdett a viszkó. Nem volt túl meglepő, vásárlás után rögtön cseréltük a viszkólapátot, mert az előző törött volt, feltételezem ez verte szét. Ünnepek közt után egy Audi szerelő bevállalta a cserét, akihez azóta is hordom az autót (Bodor Csaba autószerelő mester).
Ha még nem untátok meg az olvasást, emlékeztek, említettem az adagoló folyást az őszről. Nos ezt a Bosch szerviznek a nyugati áraihoz képest olyan jól sikerült megcsinálnia, hogy alul-felül ismét folyni kezdett. Szerencsére a viszkó kapcsán megismert szerelő úr a Bosch árainak feléért kicserélte az alsó-felső tömítést, és beállította.
Sajnos a Ventoval ellentétben olajfogyasztás is mérhető, 1-1,5 dl / 1000km, Castrol 5W-40. Tízezrenként fogom cseréltetni, meglátjuk, hogy a gyárilag ugyancsak elfogadott 10W-40-el mi lesz a helyzet.
Érdekes viszont, hogy a legnagyobb hidegben, egész napos állás után is az első izzításra, pöccre indul.
2012. február
Valaki egy parkolóban lelopta a bal alsó műanyag díszrácsot. Ez csak letépéssel sikerült, így az okozott káron kívül nem lett előrébb. Utángyártott 3500, ragasztóval fenn is marad.
A nem várt gondok után bíztam benne, hogy nem kell tovább rabolnom az autószerelők idejét, de jött a következő mumus: a turbó. Egyik nap még tökéletes volt, másnapra átmentünk szívódízelbe. Vákuumcső csere, nem volt drága. Egy héttel később kigyorsításkor ismét leállt, de motorindítást követően újraindult. A diagnózis is megszületett, szívónyomás érzékelő. Bosch, 36 000 Ft. A probléma ezt követően sem hárult el, autósboltban ajánlottak Wynns injektortisztító üzemanyag adalékot, és némi autópályázással viszont rendbe jött a turbó. Egy darabig.
2012. március
90% városi használattal töltött pár hét után országúton megint lekapcsolt a turbó, előzés közben. A tapasztalat azt mutatja, hogy országúti hajtás után viszont hetekre rendbe jön, így bízom benne, hogy a nyári hosszabb utakon kiég belőle a korom, ha nem, ősszel komolyabban foglalkozni kell majd vele.
Aktuálissá vált a nyári gumi kérdése is. Használtautón remek vételeket lehet kifogni, így jutottam hozzá a típushoz passzoló 16”-os gyári felnikhez, rajtuk még 2 szezonos 215/55 R16 Michelin Primacy gumikkal 10e / db áron. Azon túl, hogy jól néz ki velük az autó, az eddigi bálnás-hajózós jellegtől eltérően meglepően sportos érzete lett az autónak, kanyarban ezekkel minimálisan dől csak be, félelmetes íveket lehet menni.
2012. április - május
Megjött a jó idő, gondoltam elviszem a klímát átnézetni, fertőtleníttetni. Még az őszi klímagondoknál jelezték, hogy lehetne több gáz is a rendszerben, de télre felesleges feltölteni. Szerencsére ez a nyomás tavasszal is megvolt, így kapott egy kis rátöltést. A fertőtlenítő vegyszerük elfogyott, így átmentem egy másik klímáshoz, ahol rutinból szintén rámértek a nyomásra, és jelezték, hogy több gáz kellett volna bele. Ehh. Kapott még hűtőközeget, beszabályozták, lefertőtlenítették, azóta jéghideg levegő jön be, csak városon belül maxon ordít a klímahűtő venti. Kimostam elölről-hátulról a hűtőt, tiszta víz jön át a lamellákon, meglátjuk mi lesz.
Még a vásárláskor beterveztem a biztonság kedvéért egy teljes kuplungszett és féktárcsa-betét cserét, ebből a kuplungra való össze is jött. Gáz lett volna, ha az Alpokban szakad szét a szerkezet. Eleve nagyon kemény járása volt a pedálnak, és rángatott is időnként, így egy gyárival megegyező Sachs szettet kapott, cserélték a váltótartó bakokat is. Azóta álom, puha, pontos, nem rángat. Még vásárlás után lecseréltettem a váltóolajt is, így ezzel a következő években nem szeretnék foglalkozni.
A turbó leállás egy balatoni úton ismét előjött, ezért rendesen meghajtottam az autót, azóta megint semmi baja. Lehet, hogy én vezetek túl öregurasan, vagy túl sokat megy városban.
A lengőkarok megint kopognak, nem lehet annyit cserélni, hogy a magyar utak ne kezdjék ki néhány hónap alatt. Ez a futómű megoldás biztos jó dolog a németeknél, osztrákoknál, a hazai viszonyok között folyamatosan cserések. Adót egyébként mire is fizetünk?
2012. június - augusztus (UPDATE!)
Hol is hagytam abba? Volt itt klíma probléma, és turbónyomás, no meg lengőkarok.
Az idei nyár brutálisan melegre sikerült, amit enyhít, ha jó a klíma – az enyém is jó lett, természetesen csak a nyár végére. Írtam fentebb, hogy végigjártam a város összes klímását a problémával (klímahűtő ventilátor megállás nélkül maxon jár), de nem foglalkoztak a kérdéssel. Végül találtam még egy szerelőt, aki hajlandó volt segíteni, és klímatöltő gépe is volt, ami a típus betáplálása után leszívja a gáz- és olajmennyiséget, majd mennyiségre feltölti gázzal és friss olajjal a rendszert. Utóbbinak különösen örültem, mert a kompresszor olajával korábban senki nem foglalkozott.
Első körben a szárítószűrőt, és a kapilláris csőben lévő szűrőpatront cserélték. Ez segített is a problémán, és (leginkább) nem is. Kellemes balatoni út során lejegesedett a rendszer, így hol 35 fok volt az autóban, hol 20. Inkább lekapcsoltuk. Következő héten ismét szerelő, ismét 3 nap, és meglett a probléma, a nyomáskapcsoló (és egy hőgomba).
Így már normálisan működik a rendszer, menet közben alapfokozaton teker a venti, nagy melegben, és időnként felkapcsolja maxra. Ritka idegesítő volt, a magas fokozat miatt folyamatos vibráció volt érezhető, és a gyalogosok hörögve néztek, ahogy a hajnali 18 fokban porszívóhangon álltunk a pirosnál. Arról nem beszélve, hogy brutál módon fogta a motort, és a fogyasztás is jóval magasabb volt a megszokottnál.
Ha már szét volt szedve a klíma miatt az autó orra, megkértem, hogy szedjék le a turbót, és a szívócsonkot, és takarítsák ki őket. Szerelő elmondása szerint 7-8mm vastagon rakódott le a koksz, és a geometria lapátok is be voltak ragadva, ezért kapcsolt le a turbó előzésnél. Azóta tökéletesen működik.
Összesen 45 ezer forintba került a klímajavítás, és a turbó tisztítás.
Júliusban 10 000km után jónak láttam olajcserére elmenni a már bevált szerelőhöz. Castrol 5W40-ből közel 2l-t töltöttem rá ez alatt, ami talán nem kevés. Ezúttal a gépkönyv szerint ugyancsak megfelelő 10W40-es OMV Bixxol került az autóba, minőségi szűrőket kapott, és két lengőkart is cserélt, amely után végre elnémult a futómű, megszűnt az állandó kopogás. A lengőkarokat továbbra is aranyárban mérik, 50 ezer forint nem várt kiadás formájában tették tiszteletüket.
Augusztusban rövid pihenésre is sor került, mely során az autó végre kiválóan vizsgázott. Bejártuk Kaprun környékét, és sor került az eddigi legnagyobb próbatételre is, a Grossglockner magashegyi útra. Érdekes volt megtapasztalni, hogy az 1.9-es motor és a nagy önsúly ellenére jóval könnyebben ment át a hegyeken az előző autómnál (1.9 TD Vento), a motorfék is nagyságrendekkel hatékonyabban dolgozott. Habár előzéskor a hosszú váltó miatt jobban kijön a motor erőtlensége, legalábbis érdemes visszakapcsolni egyet, és a klíma jelenléte is erősen érezhető ilyenkor, rákészüléssel (a turbó már töltsön, amikor meg kell indulni, vagy domb jön) jól kezelhető a helyzet. 2.5 TDI-nél, esetleg az 1.9 PD TDI-nél ez bizonyára nem érzékelhető.
A fogyasztásról néhány szót objektíven (progival rögzítek minden tankolást, kattanástól kattanásig)
Pécs - Kaprun 5,52l/100km (itthon előzgetve, kint autópályán 130)
Célba éréskor 4-5l gázolaj maradhatott a tankban, telenyomtam osztrák OMV gázolajjal.
A hazaút során több volt az autópályás szakasz, mégis a fogyasztás 5,42l/100km-re sikeredett klímával és a 16"-os kerekekkel.
Itthon városban 6-6,5 körül eszik, télen meglepő módon kevesebbet, mint nyáron klímával, széles kerekekkel.
A nyári váratlan kiadások nem segítettek abban, hogy jobban megszeressem az autót, de lassan összeáll a gép. A fékeket kellene még cserélni, mivel azt a nyikorgást még a trabantosok is megirigyelnék, amit időnként produkálni tud. A betétek viszont még félig sem kopottak, tárcsák is rendben vannak, ezzel még várok.
2012. szeptember - december
Sok idegeskedés, sűrű szervizlátogatás után, nyáron az A6 ismét elkezdett élvezhető autóként funkcionálni. Klíma rendben, turbo nem tapad, minden megfelelően végzi a dolgát. Persze az öröm nem tartott pár hétnél tovább. Szeptember közepén az autó alá rendszeresített edényben egyre nagyobb mennyiségű folyadék állt reggelre. Szaga alapján gázolaj, színe alapján olaj volt. Azzal már nem kellett nyugtatnom a kedélyeket, hogy biztosan csak az eső gyűlt össze az alsó koptatón, és lecsöpögött - a dolog súlyosabb volt. Lekaptam a motorvédő műanyagot, az adagolóból sugárban spriccelt a gázolaj. Írtam fentebb, hogy többször is javítva volt az adagoló, így csak azon kellett gondolkodnom, hogy a látvány inkább meglepjen, vagy elkeserítsen. Végül szétszedés, és Bosch szervizben az adagoló felújítása és beállítása segített – nem volt olcsó mulatság, főleg harmadszorra nem, de azóta rendben van.
2013. január -december
Az autó több, mint egy éven át eladó volt. Természetesen elég nagy lúzerség meghirdetni azt az autót, amire az ember még egyszer ráköltötte a vételárát, és gyakorlatilag újra felépítette. Az eladásnak itt is inkább emocionális okai vannak. Két év leteltével, ha mérleget vontam, vagy az autóra néztem, ott csilingelt az a rengeteg pénz, ami a hibák kijavítására, felkutatására folyt. Eljött az az állapot, amikor már nem adott örömöt, élményt az autó, mert úgy terveztem útvonalat, hol kapja a legkisebb terhelést a futómű (nehogy megint kopogjanak a lengőkarok), vagy azért ne menjek el valahova, mert kímélni kell az autót. Az autó hibamentessé vált, de ennek nagy ára volt. Már léteztem az autóért, ez az állapot pedig épp fordítva jó. Egy gyönyörű dísz volt a garázsban, amit kímélni, vigyázni kell.
Hosszú gondolkodás után vettem egy TDI Ventot, ami egyszerű, öreg, fapados, de mégis használható társ a mindennapokban.
Az A6 azóta lemosva, garázsban állva, pár hetente meghajtva.
2014. január – június
1,5 évig állt az autó egyre csökkenő vételárral, miközben alig akadt olyan érdeklődő, aki komoly szándékkal telefonált volna. A piacot végignézve ez érthető, senki, semmilyen autónál nem fizeti ki azt a beruházást, amit a tulajdonos az autójára költ, legyen szó akár százezer, akár egymillió forintról.
Elérkeztünk egy lélektani alsó határhoz, amiért, és ami alatt már butaság lett volna eladni. Az éves szervizek és adók és az autóra történt nettó ráköltés tíz évnél is több idő után egyenlítette volna ki egymást.
Amíg nem kenyérre kell, és ha már így alakult, egy Audi A6 lesz az a „családi ezüst”, ami a sírból visszahozva kelt új életre, és szerettette meg magát.
Összegzés
Aki még kitart, és elolvasta eddig, nem tudom milyen tapasztalatokat szűrt le. Biztos, hogy itthon nagyon rizikós használt autót venni (legalábbis ebben az árkategóriában), de bíztam benne, hogy egy Audit a korábbi gazdája mégis rendben tart. A meghibásodások ijesztően soknak tűnhetnek, de ez nem az autó hibája. Rendes, folyamatos karbantartással többségük megelőzhető lett volna, vagy a futásteljesítmény alapján előre tervezhető a javítás. Olyan típus vagyok, aki inkább spórol, de rákölti az autóra amit rá kell, hosszú távon ez az olcsóbb. A vásárláskor tervezett félmilliós javítási keretet már jócskán túlléptük, remélem, hogy más már nem jön.
Az autó egyébként szerethető, de még nem tudtunk teljesen megbarátkozni a folyamatos gondok miatt. Az is igaz, hogy cserben nem hagyott, folyamatosan járóképes volt.
Aki ilyet vesz, a kollégái ferdén néznek majd rá, néhány beszólással biztosan gazdagabb lesz, hiába magyarázza, hogy egy használt Suzuki többért van meghirdetve. 1.2 millió egy ekkora Audiért nem sok, ha rendesen karban van tartva, az olajcseréje minimális összeg, a futóműre kell csak költeni.
A márkával szembeni sok előítélet valahogy még előzékenyebb, korrektebb vezetésre ösztökél (egy ilyen bálnával amúgy sem dobálja magát az ember a sávok közt), ugyanezt a korrektséget viszont már kevésbé tapasztalja az ember. Érdekes, én be tudok állni parkolóházban az egy darab helyre (a hosszú orra miatt nagyobb ívben fordul), míg egy kisautóval ez sokaknak nem sikerül.
Nagyon más egy ilyen autót vezetni, mint amikhez korábban közöm volt. Amikor beülnek, sokan megkérdezik, hogy ez benzines-e, annyira nincs belülről hangja. Nyomatékból megy, a klíma sem fogja érezhetően vissza, 140-nél 2900-at forog, de 160-nál se hangosabb, közben csend, nincs szélzaj, lehet beszélgetni. 90-110-es tempó egy városi elkerülőn olyan, mint más autóban az 50. Olyan kanyarok, amik egy Golfban 90-nel erősen rátartva autózhatók, A6-ban 120-al bármilyen gond nélkül.
Érezhetően túl nagy autó ez a mindennapi városi használatra, a hosszabb utakon, autópályán van formájában, a rövid utakat nem szereti, bár a fogyasztása itt is minimális.
Érdekes, hogy mennyi apróság fedezhető fel még hónapokkal később is. Rejtett pohártartók a hátsó ülések alatt, minden ajtóban nyitható ajtózsebek, első ülésekben tárolórekeszek. Kedvencem az esti hangulatfény, ami fentről piros derengést kölcsönöz, ami remekül megy a többi piros műszerhez. Vagy az, hogy sok autóban panaszkodnak a hátul ülők, hogy fáznak a klímától, miközben elől még izzadnak szélvédőn át égető nap miatt - pont ezért, ha már lehűlt az utastér, a hátsó üléssor előtti légbefúvók langyosabb levegőt szállítanak, hogy egyenletes maradjon a hőmérséklet. Az első pohártartó a szellőzőrács elé jön ki, a 8-9 fokos levegő hidegen tartja az italt.
Folytathatnám még, de már nem maradt olvasó : )
Fogyasztás:
Minden kiadást, legutolsó tankolást is felvezetek egy Excel táblába, így a legőszintébben írhatom, az átlagfogyasztás 6 – 6.5l /100km, ez 80% várost feltételez télen hideggel, jó időben klímával, egy ideig adagoló folyással.
Pécs-Budapest M6-os autópályán 140-es tempomattal kerek 6 liter. Normálisan közlekedve 5-5.5 literből kijön egy nyaralás a hosszabb utak miatt.
Köszi az olvasásra szánt időt, ha esetleg észrevételetek van, ide várnám tisztelettel:
bruce20x@gmail.com
Hibalista
- Termosztát csere - 4 000 Ft - Vezérműszíj, görgők, ékszíjak, váltóolaj - 92 000 Ft (biztonság kedvéért volt, csak az árak miatt írom) - Klímahűtő ventillátor csere - 30 000 Ft - Bal első gumiharang csere - 10 000 Ft - Adagoló javítás I. - 18 000 Ft (utána megint folyt) - 2 alsó, 1 felső lengőkar, hátsó lengéscsillapítók cseréje - 92 000 Ft - Villamossági javítások (szakadások, belső világítás javítása) - 22 000 Ft - Viszkókupling csere, adagoló javítás II. - 50 000 Ft - Nívópálca vezető műanyag eltört - 700 Ft - Turbó vákuumcső, vmilyen szelep javítás, termosztát 2. cseréje - 13 000 Ft - Turbó szívónyomás érzékelő - 46 000 Ft - Kuplungszett csere, váltótartó bakok, lengőkar - 130 000 Ft - Szelepfedél tömítés csere - 6 000 Ft, olajcsöpögés megszűnt
Ide hordtam szervizbe
Bodor Csaba VW/Audi szerelő | Pécs, Vámudvar | Gyors, pontos, megbízható, amit elvállal teljesít, korrekt árakon dolgozik.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 228000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 23000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | VW Vento 1.9 TD | Következő autója? | Vento GL 1.9 TDI |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.2/10) |