Simple:The best!
Szöveges ítélet
Először is,nyilván nem téved véletlenül olvasó ide,ha mégis,akkor a műanyag népautó kedvelők jobb ha nem is olvassák el a cikket,mert piszokul elfogult lesz..:-))
Kezdjük az elején..tizenéves korom végén vettem egy ilyen gépet,csak azért mert le volt téve,be sem indult,semmi,a gazdája egy tróger volt.Megvettem,gondoltam megcsinálom,aztán rajtam kívül álló okok miatt szétszedtük,és szinte minden darabja a szemétbe ment.Akkor megfogadtam,ha több eszem és pénzem lesz,egyszer veszek egy ilyet,és megcsinálom.hát,az idő 2006 májusában jött el.Tudni kell,hogy aki ilyet akar,nem nagyon válogathat,jó ha évente egy eladó ilyen van az országban...Egy pesti fickó anyagi megszorultságában megvált tőle,amivel szerintem az autó is jobban járt.A vételár 325 ezer volt...szörnyű állapotú festés,kisebb gányolások jelemezték az autót,de azért egyben volt,és még a turboja is túlélte "nagytalpú" pesti gazdája gyorsulási rohamait..Megnéztem,bár ha lapáttal kellett volna érte mennem is,akkor is megvettem volna.Hozzámkerült a nyár elején,lényegében a feljavítás,restaurálás már akkor kezdetét vette,igaz még apró léptékben..A centrálzárat kellett életre keltenem,az elektromos tolótető is zsírozásra,járatásra szorult,de a motorja kifogástalan ma is.Az ektromos antenna is azt bánta,hogy hosszú ideig törődés nélkül maradt,nálam persze már vígan mocorog.Az ablakok kapcsolóit is egyformára,gyárira cseréltem,javítgattam.Emellett persze fontosabb dolgok is akadtak volna,mint pl karosszériázás (nem vészes mértékű) és az új fényezés.ezek azonban időhiány miatt összel nem valósultak meg,így a telet átvészelve tavasszal kap új külsőt -"belsőt" az autó...Néhány paraméter azért az autóról... soros öthengeres motor,2144 ccm.Bosch K-Jetronic befecskendezés,KKK K26 gyári turboval.170 lóerő,265 Nm nyomaték,3000 körüli fordulaton! 1260 kg önsúly,640 literes csomagtartó (akinek ez nem elég,kisbuszt vesz). 200 fölötti végsebesség, 8.7-es gyorsulás.Úgy gondolom,27 éve ezek elég figyelemre méltó paraméterek voltak.Ma már én nem tesztelem,mennyit tudna kihozni magából,a max amennyire meghajottam,az 160 volt.Ezt 4000-es fordulaton hozza,a skála 6000 után megy át pirosba,így úgy vélem a gyárilag ráírt 202 km/h-t ma is tudná hozni.Megjegyzendő,hogy 3-4 darab mázsa körüli emberrel is bámulatosan gyorsul,világmegváltást remélő Sutyukisok és Fabia-sok álló pontként mennek össze a tükörben.Persze ha már elindultunk,meg is kell állni,erről 4 tárcsafék gondoskodik,gyárilag.A stabilitást adja a lapos építés,a gyári 205/60/15-ös kerekek,és a széles kasztni,valamint a hátsó merev híd.Nincs halálfélelmed,mint egy WagonR-ben...:-)) A sokak által becsmérelt K-Jetronic hibátlanul üzemel,bár a kritikák szerintem néhány széthulott szart megvevő olcsójánostól származnak,akik agyonkínlódták magukat az injektorral,és csak mégjobban elbaszták...Ez a 27 éves szerkó speckón dübörög,faroktörő hidegben is hibátlan a hidegjárat.a turbo miatt van az autón egy külön olajhűtő is,ami ép elméjű ember kezében nem engedi az olajat 90 fok főlé...másrészt a turbonak saját,különbejáratú olaszűrője is van,így gondoskodván a neki megjáró hibátlan "nedüről".Ezt a turbo-t még nem hűti víz,mint az újabb 200-asokét,így azért némi kíméletességet igényel.A motor a turbo miatt gyárilag 7-es kompressziójú.A hangját nyilván Audis körökben nem kell bemutatni,öt henger az különleges dübörgés, a hangja picit nagyobb lökettérfogatot feltételez laikus fülnek...De nem egy lusta nagy köbös amcsi hajó,hanem inkább fürge gyíkocska...
Az utastér bőséges helyet kínál,a magam 183 centijével rém kényelmesen elférek magam mögött,még tespedni is tudok,pedig a kuplungot spiccel nyomom.Kényelmes,jól kidolgozott plüss kárpit ölel körül,kézreálló kapcsolók,átlátható műszerek.4 fejtámla,könyöklők,italtartók,ujságtartók,3 szivargyújtó,4 olvasólámpa,digitális óra a tetőkárpitban,gyári 4 hangszóró gondoskodik az utazáshoz szükséges kényelem biztosításáról.A hátsó üléspad is karvastagságú szivacs,nem holmi vászonnal behúzott deszkalap,mint egyes japán "csodákban"...A vezető előtt hatalmas orr, biztonságosabb mint néhány kis- és középkategóriájú autó légzsákja.. a tükröket elektromotor mozgatja,amik a mai napig hibátlanul teljesítenek.A tempomatot az elző tulaj kiberhelte,de elég állat módon,így annak tartozékait mai napig keresem külföldi aukciókon..Itt még megemlíthetném a gyári Hella ködlámpákat,ami széria volt,nem úgy,mint néhány mai helyen,ahol még most is "extraként" emlegetik....nevetséges..
A fogyasztás nyilván érdekes adat,saját tapasztalat szerint országúton kb 10-13 liter,városban 15-20 liter,tempózástól függően.Sokaknak ez rémisztő adat,én büszke vagyok,hogy tudok ennyit adni neki,és nem is sajnálom tőle...amikor a fordulat 3000 fölé kúszik,a turbo olyan fütyülésbe kezd,hogy az utcában azt hiszik,valami Harrier készül helybő felszállni..:-)) aztán nyomod a kuplungot,teszed a kettő,majd pár pillanatnyi dübörgés után a Harrier újra nekilódul......:-)) És így tovább minden fokozatban...
Minden létező cserélhető dolgot kicserélünk benne restauráláskor,ezek összevásárlásán vagyok most épp.Monroe gátlók,Bosch szűrők és szíjak+ gyertyák, vízpumpa,lengőkarok,szíjvezető,szilentek,toronycsapágyak,kormányösszekötők, bakok, féktárcsák és betétek,kuplungszerkezet,stb várja a beépítést.. Teljesen új lesz kívül belül.Néhány kurens holmit is sikerült beszerzeni a tökéletesség jegyében,pl eredeti kék színű,turbo feliratos kormány 17200Ft (németből), 2 gyári új Hella lámpakeret 13500Ft (Ohio-ból) valamint két gyári kispárna a hátsó ülésre,18900Ft-ért a német őshazából...Nem titok,az autó veteránvizsgára lesz szánva,ezért is a kiemelkedő gondoskodás.Nekem Ő több mint autó,nekem Ő valamiféle barát,vagy talán Társ (csak az Asszony el ne olvassa..:)) Egy sem jött még szembe az utakon,és ez is nagyon tetszik benne.Kihalófélben lévő autó,amiből eleve nem volt sok,mégis talán a legnagyobb csorbát akkor szenvedte,mikor a gengsztervátás után elindultak nyugatról keletre az értelmiségi vevőkhöz....Nálam ez a példány biztos jó gazdára talált,és meg is ígértem neki,hogy nem hagyon cserben.Heti 3-4 kézi gondos mosás,ablaktisztítás,szilikonozás,gumiápolás,és ez csak a minimum...Vettem egy rommá rohadt tesót is neki egy pesti hülyegyerektől,a kárpit miatt tettem ezt mert az enyém vezetőülése rendesen ki volt ülve,így viszont azt is kitűnőre tudtam cserélni...Viszont a ohadási ellenére azt sincs szívem szétszedni,ő is meglesz mentve...Kis országunkban aligha van 10 darabnál több ebből az autóból,ezekből is kettő az enyém...És módfelett szeretem is.Szívesen veszem fel a kapcsolatot esteleg más típustulajjal is, ha valaki olvassaaz nyugodtan megkereshet a mihajka@freemail.hu címen.
Célom egyértelműen az OT-s rendszám..utána az autó nyugdíjba vonul,garázsba teszem.Bármiben lefogadnám,hogy addig is hűen és hibátlanul szolgál tovább....
Hibalista
- Szinte semmi..egyszer a hőgomba egyik saruja lecsúszott,ezért nem indult a ventillátor.A javítás ideje meghaladta a 2 másodpercet..:-)
Ide hordtam szervizbe
Jómagam csinálom/fogom csinálni.Lehet van szakértőbb szerelő,de alaposabb és lelkiismeretesebb biztos nincs.És ennek az autónak ez meg is jár.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1980 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 233000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 13 l |
Előző autója? | Sierra | Következő autója? | Ha már ez nyugdíjba ment,majd Audi 200 20V vagy V8. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |