A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Audi » 100 (1982-1990)

100 2.0 D 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A sleeper ellentéte

Szöveges ítélet

Az egész dolog ott kezdődött, hogy 18 évesen megvettem életem első autóját, egy 1.9-es TD Passatot. Egy teljes futómű felújítás, egy ráfutásos baleset és 1,5 év intenzív "hülyegyerek" használat után úgy döntöttem elviszem kikaszniztatni az öreg harcost, mert megérdemli. Ekkor jött a karosszériástól a visszajelzés, a kocsi menthetetlen... Teljesen lehangolt voltam, így miután meghirdettem és eladtam a "kis" VW-t (626 ezer km-rel az órájában) nekiálltam megkeresni az utódját.

A következő szempontok szerint kezdtem el autókat keresni:
-Legyen benne erő mert évi 15 ezer km-t teszek meg országúton és autópályán, így kell a plusz löket előzősnél
-Legyen nagy a kaszni + csomagtartó, mert hozzászoktam a Passat-nál, hogy a fél házat el tudom csomagolni ha szükséges és ha például haverokkal elmegyünk nyaralni/hétvégére bulizni/családdal néha elutazni akkor ők is kényelmesen elférjenek, illetve megszerettem a kvázi nagy autókat.
-Ne legyen horribilis a fogyasztása, országúton/autópályán 5-6,5 liter között lehessen vele szántani
-Ne kelljen non-stop a szervizeket látogatni és ne úgy induljak neki egy 200-250 km-es útnak, hogy "ma vajon hol fog lerohadni az autóm"
-Vételár + átírás + első kötelező szervizek ne nagyon menjenek 700 ezer fölé.

Először elkezdtem nézegetni a W124-es Merciket 250d-től és fölfelé, de beláttam, hogy a helyi etnikum ezeknek 85%-át sikeresen kinyírta vasazással és a többi autókímélő tevékenységgel, a maradék használható 15%-ot pedig a fanatikus tulajok őrizgetik, illetve számomra elérhetetlen áron válnak meg tőlük.

Úgy gondoltam maradok a VW-konszernnél, azon belül is az Audinak a 100/a6 C4-es szériáját kezdtem el nézegetni 2.5 TDI motorral. Érvek a típus mellett: baromira szeretem a soros öthengeres motorok hangját (mind benzinben, mind dízelben), szerintem sokkal szebb mint bármelyik benzines "repedtfazék" soros hathengeres vonyítása, vagy a herélt dobos sornégyesek üvöltése (igen a V8 nálam is visz mindent, a következő az lesz ;) ). Legendásan megbízható motor, hatalmas utastér, még nagyobb csomagtartó és ebből egy kombit sem égő egy 20 éves egyetemistának hajtani.
Ellenérvek: az autógyilkolásnak és mókolásnak az összes lehetséges módját elkövették ezeken a kocsikon, így ezeknek a javításával kell főként számolni amikor a büdzsét határozzuk meg.

Pár megnézett példánynál döbbentem rá, hogy 700 ezer Ft nem elég egy ilyen autóhoz. (miután megvettem a Szivart, rá 2 hétre a Rulettkerék 4. szériája bizonyította is ezt a tézisemet)

Miközben mélabúsan nézegettem a hahu-t, hogy találjak valami másik autót amit szívesen elnézegetnék otthon, még egyszer utoljára rákerestem a 100-as Audikra, és megnéztem a dízelek felhozatalát. Friss hirdetésként volt felrakva egy ezüst színű, 2.0 szívódízel 5 hengeres csoda. Képek alapján szépen rendbe tartották, korrekt leírás is volt. Szinte minden stimmelt: Nagy kocsi, nem fogyaszt sokat, a világból kimegy és manapság már eléggé kikopott az utcaképből, így nem egy tucat bádogdobozba ültem volna bele, és untam volna halálra magam, akárhányszor is csak ránézek (lehet anno a '90-es évek elején volt belőle elég, de én speciel '96-ban születtem, így amíg vissza tudok emlékezni nem sokat láttam belőle az utcákon). Egyetlen bökkenő volt: a motor... 69 megkeseredett kamrás lóerő... Sajnos emiatt egy időre ejtettem is a konkrét példányt a látókörömből, mert a Passat is gyenge volt egy idő után a maga 75 lóerejével. Végül 2 hétig bámultam a hirdetést. Garázsban tartott, 17-es OZ alufelni (igen, az k*urva fontos dolog, mert még csak 20 éves vagyok) és ami a legjobban tetszett benne, a bowdenes adagoló. Ezt imádtam a Passatban is, ha C4-est vettem volna arról is zárosabb határidőn belül lehajítom a villanyt, és megy rá a mecha.

Aztán egy szép Pénteki napon elmentem megnézni AZ Autót. Egy-két apró hiba volt, ami azért egy 32 éves autónál előfordulhat, de azért szépen egyben maradt. A próbaúton a kuplung kemény volt, de úgy voltam vele belefér, kicserélem, lévén semmi kettős tömegű lendkerék meg egyéb sz*rságok, biztos nem lesz drága (később megtapasztaltam milyen érzés a lőcs másik oldalán lenni), illetve a váltó is pontatlan volt, de vett minden sebességet, így azt se tartottam kiugró hibának, úgyis marad még pénzem megcsináltatni, mert a keretnek kevesebb mint fele volt a kocsi. Az eladóval korrekten megaludtuk, hazamentem. Még aznap ügyintézés közben azt hittem megüt a guta... Akárhogyan próbáltam, nem bírtam berakni hátramenetbe az autót, be is pánikoltam, az eladóval telefonon keresztül tomboltam (ezúton is bocs) de aztán valahogy bevette azt az átkozott rükvercet. Átírás után első utam a szerelőhöz vezetett: kuplung csere, váltórudazattal akartam valamit kezdeni, illetve a porlasztócsúcsokat kellet még kitakarítani + beállítani, mert 8 litert zabált 100-on országúton, illetve úgy kormolt mint jobb helyeken a "szmókendsármos" tekert adagolós kettesgolfok, de erő nem volt benne. (Olajat nem kellett cserélni, mert az friss volt benne + a vezérlésben is volt max egy 20-as)

És itt szokott előjönni az első herén rúgás annak, aki egy 32 éves, manapság már ritkának számító kocsival akar napi használatot kezdeményezni: a kuplung felső munkahengere ereszti az olajat, az is cserés, továbbá az országban pont akkor nem volt ehhez a CN kódú motorhoz kuplung, így németből kellett rendelni eredetit, mert az utángyártottba nem bízom. Csak az alkatrészekre 2 hetet vártam mire sikerült keríteni, a beszerelés már gyorsabban ment.

Külső: Hatalmas, szerethető forma, ami számomra mai napig nem hat öregen, ellentétben például a kortárs Ford Sierrával, B2-es Passattal vagy a '80s évek Fiatjaival és egyéb ebből a korszakból származó autókkal.
A hátulja meg van emelve, (lentebb olvasható miként), így álló helyzetben vagy menet közben is eléggé dinamikusnak fest a kocsi összképe (pedig az autó nagyin nem dinamikus). Sokan hiszik azt, hogy ez biztos egy gyors autó, de nem. Mármint konkrétan ez az autó nem. Mert ugye volt ebből sor5 turbóbenzin is ;)

Pár szó a menetkomfortól:
A kocsi sedan kivitelű, de a Kombi 100-as Audi rugói vannak benne és nyáron 17-es felnik vannak rajta, így a hátulja egy magasságban van pl.: a 2006-ig gyártott Ford ranger seggével. Nem cseréltettem ki, mert sokszor utazok tele csomagtartóval, révén utazáshoz kell az autó, ezért tele van utazótáskákkal meg minden mással amit egy kollégista szállítani szokott. ezáltal nem akarom hogy üljön a segge (1. hülyén néz ki, 2. munkásautó feelinget ad az egésznek). A 17-es felnik és az üres csomagtartónál a kb. nulla hátsó rugóút és a hátsó merev tengely miatt mondjuk egy gyorsabb bukkanón való áthajtásnál érződik a csillapítás hiánya, de nem zavaró. Télire van 14-es lemez, illetve ha gyári kinézet után vágynék van még egy szett 14-es gyári Audi Aero alu is hozzá.
Egyetlen dolgot kellett megszoknom az a motor volt. Mármint nem az 5 henger csodálatos duruzsolását, ami magasabb fordulaton már-már benzines hangot áraszt magából, hanem azt, hogy AZ AUTÓ NEM MEGY! Értsd: NEM MEGY. Előzni nem ajánlott még úgy se ha üres a kocsi és egyedül ülsz benne. De minek is előznél, mert az óra szerinti 105-110-es utazót preferálja az egész szerkezet. Ja azt elfelejtettem, hogy 15 km/h-t csal a műszer ;) Ez az egész lomhaság dolog az első 4 napban volt elkeserítő, utána aggasztó, de 1 hónap után hozzászoktam. Ez ennyit tud. Kész. Ha sebesség és erő kell ott van apucinagyfeketesötétablakosbőrösfaberakásoskocsija (Skoda superb 1.9 pd 131Le tiptronic), néha majd talán hazavezethetem valahonnét ha ivósbuli van (húsvét, esküvő stb.). 4 hónap használat után azt mondom nem bántam meg ezt a motorkonfigot. Rájöttem, hogy nyugisan el lehet közlekedni a kamionok mögött, 90-el, az M0-án pedig van belső sáv, ahol szépen elférnek mellettem. Ez a kocsi teljesen más dimenziója az utazásnak. Ezzel az autóval nem arra hajtasz, hogy minél gyorsabban letudd a utat, hanem minden egyes percét élvezed, hallgatod ahogy a mechanika dolgozik körülötted, és nem egy számítógépre van rábízva az életed. Itt te adsz gázt a bowdenen keresztül közvetlenül az adagolónak ami rögtön teszi is a dolgát, nem az áramkörnek adod a jelet a pedállal, hogy te most éppenséggel gyorsítani szeretnél, aztán majd 1-1,5 másodperc múlva meg is jön a várva-várt végrehajtás.

A belső komfort zseniális! Köszönhető ez annak, hogy az autóban C2-es Audinak az ülései vannak bent. Oldaltartásuk valóban nem sok van, de ebbe a kocsiban nem is kell, mert úgy se tudod olyan gyorsan bevenni a kanyart (merev tengely hátul, előre tolt motor, pattogós hátsótraktus), hogy kiessél belőle. Helyette viszont olyan hihetetlen fotelszerű élményt ad, hogy komolyan fontolgatom még egy ilyen ülésszett beszerzését otthonra, mert annyira kényelmes :D Továbbá szintén egy C2-ből származó kormány van benne. Ez annyiban más az eredetitől, hogy kb. 2-szer akkora a sugara, cserébe a kisujjam is vastagabb nála (más néven "pereckormány") Szerintem ez a kormány sokkal jobban illik az autóhoz, mintha a gyári lenne benne.

Ezt az autót országútra találták ki. Igen, oda. A városozást (főleg nyáron) rühelli (ahogy én is). Köszönhető ez annak, hogy a soros 5 hengeres blokk hosszába van beépítve az autóba és nem valami rövid dolog. Igen, ott a sorhatos BMW, de van egy apró különbség. A bajor csoda hátul hajít, plusz az 50/50-es súlyelosztás miatt próbálják hátrébb is tolni. Nem úgy szeretett csodagépemnél, ami első kerekes, így a blokk a hűtőrácsig előre van nyomva. Viszont a motorház még így is akkora mint egy ping-pong asztal, ezért nem nyújthattak a motortéren. Így került a hűtő a bal oldalra, a lámpa mögé. Oda fért be. Ráadásul Egy kisebb méretű hűtőről beszélünk, így ha megállok és araszolok a dugóban, akkor 3 percenként tart egy 60 másodperces pihenőt a ventilátor, és újra megy tovább az egész hűtés. Ez annyiban jelentkezik, hogy a motor alapból rázza a bódét alapjáraton, de ha még a ventilátor is rá tesz egy lapáttal, akkor majdhogynem kiráz téged magából az autó.
Autópályára megint tök alkalmatlan, mert eddig óra szerint 160-at sikerült kitaposnom belőle. Ebből 15-öt kivonva meg is kaptuk a 145-ös végsebességet (jelenségek a csúcssebességnél: nem hallod a saját gondolataidat, égett szagot érzel, az autó a halálba kíván téged). a 90-100-as utazó az ő világa, ott érzi jól magát. Ha sietős a dolgod, kelj fel korábban, vagy vehetsz bele új motort.

Így december elején kellett bele vennem egy új akkut, mert a régi feladta a harcot. Előre féltem a cserétől, mert az akku a légszűrő alatt található (bikázásnál eléggé kellemetlen volt a saját autómon nőgyógyászkodni) és fogalmam sem volt, mennyire van odatervezve a doboz, de mint utóbb kiderült a légszűrő tartja helyén az akkut, így nem kell lenyúlni a mélybe, hogy a rögzítőt is ki tudjuk csavarozni (Passat, Skoda Fabia 2002 1.4 mpi). Az autó "hétvégi" használatban van: pénteken haza, vasárnap vissza a koliba. Ezekben a téli mínuszokban általában 10 percet járatom, mielőtt elindulnék vele (érezni rajta, hogy szívesen fogadja ezt a törődést, meg amúgy sincs kedvem blokkgenerálra költeni, ha hidegen széttaposnám a motort).

Összességében mit ad ez a kocsi amiért érdemes 2016-ban (és remélem még egy 10 évig) közlekedni vele? Ez egy időutazás, már-már más dimenziókba repít el amikor elindulsz egy hosszabb útra. Még 400 km levezetése után sem úgy szálltam ki belőle úgy, hogy teljesen elfáradtam volna. Egyszerűen az egész kocsi pihentet. Ha a tibeti és nepáli szerzetesek ismernék a típust (lehet ismerik is) akkor tuti ilyen autókban tartanák a napi kötelező meditációs órákat :D

Mik a terveim vele? Amíg nincs másik kocsi, addig marad a "napi szintű veteránozás." Ha majd végzek a sulival veszek egy fiatalabb autót talán c4 S6-ot ;)és akkor jön az amire ez a 100-as Audi tényleg való: megőrizni az utókor számára. 2016 van. Egyre kevesebb az "autó". Az emberek ellustultak. Ennek ékes példája a Tesla. Önvezető, süketszoba.

Mi a tanulság? Lehet soros öthengeres 32 éves gázolajos örvénykamrás Audi nélkül élni. De minek?

Hibalista

- Komplett kuplung 150 ezer - porlasztócsúcs 5db 15 ezer - váltórudazat 2 sör - izzítógyertyák 5db 10 ezer

Ide hordtam szervizbe

Dunaújváros: Szőke János - Korrekt szakember, mindig tájékoztat az autó állapotáról ha komplikáció vagy egyéb dolog lép fel, tehát nincs meglepetésként extra költség.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Túrkeve: Molnár Lajos - Korrekt, olcsón dolgozik, igazi régi vágású szakember.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1984
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (3) Km vásárláskor 282000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Passat B3 1.9 TD (malacorrú) Következő autója? Audi V8
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Audi 100 1982 (1982 - 1990)

További ítéletek (71 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)