l´art pour l´art
Szöveges ítélet
Élményautó - ennél a fogalomnál a lexikonban csak egy fotó kellene egy Spiderről, semmi több
Még nem régen van meg a vas, bár az ismerkedésen túl vagyunk. Elég nagy szerencsével jutottam hozzá - gyakorlatilag annyiban van, mintha dojcslandból hoztam volna és leregadózom - valamiért nagyon el akarták adni, valószínűleg féltek tőle (öreg, olasz, ritka blablabla). Magyar szerelő nem kókányolt még bele, ellenben a német! Az elektronika siralmas - egyelőre - bár már elég sok mindent megcsináltam rajta (pölö az összes műszert újra kellett gombolni, hol a jeladó volt rossz, hol rosszul volt bekötve, hol meg nem is volt bekötve, a biztosítékdobozon meg annyi a szigszalag, mintha el akarták volna postázni valahova). Mindezektől eltekintve hálás darab és nagyon szerethető; persze ez alfásoknál mindig kis elfogultságot is jelent.
Borzalmasan öncélú egy vas: nagyon látványos és stílusos, ezért cserében jó ha az ember hozzászokik, hogy szűk, olaszmajom pozícióban ül, 120 fölött a menetszél lobogtatja a fület, nincs csomagtér, nincs rugózási komfort. Ezek azonban szigorúan részei a Nagy Alfa Spider Érzésnek. A mechanika a 105-ös sorozatú Giuliettákból származik azok minden nagyszerűségével és nyűgével együtt (1960-ról beszélümk most!) és az Alfa - akkori szokásához híven nem volt rest ezt így változatlanul legyártani 1994-ig! A futómű elöl csavarrugós független lengőkaros, hátul mindenféle határolókkal bolondított merev tengely - az úttartásért ezek mellett az felelős, hogy piszok alacsony az alja (a kartervédő nem dísz, főleg, mivel az olajateknő kialakítása miatt egyben az olajhűtő is) és izomból kemények a rugók alatta. A kormánymű is ebből az időszakból való, a széles tappancsokat nem szereti. A kerekek is a múltat idézik, a hihetetlenül semmire sem hasonlító 108x4-es 70-es teherviselőjű keréktárcsa kell rá. A tető nagyon jó, nagyon egyszerű, sajna a víztűrése közepes, ez egy nyári autó és semmi más - ugyan szereztem hozzá egy hardtop tetőt, de inkább csak a gyűjtőszenvedély kedvéért. A Nord motor megölhetetlen, ráadásul ezen annak a nyomai vannak, hogy felújították, szépen is megy. A karburátorok alatti gumit az előző tulajok valamelyike az aranyárban kapható alumíniumból kimunkált változatra cserélte - nómór falslevegő. Csak egy hardy van benne, ami felüdülés a 116/162-es Alfákon megfáradt szerelőnek, valamint a váltó is pöpec, igaz kicsit lehetne túlméretezettebb is, óvatosan kell vele bánni, mert a fakezű sofőr szerintem egy hónap alatt le tudná daráltatni az összes kapcsolókörmöt a 140 lóerős motorral.
Az utastér kicsi, egy 180-as ember éppen elfér benne, afölött már bajos a dolog, ellenben hihetelenül kényelmes és igényes - hiába, Pininfarina. A kasztniról már korábban olvastam, hogy lehetne merevebb is - ez így igaz, kicsi fatornyos hazánk rusztikus bájú útburkolatain, bizony zireg-zörög nyöszörög néha. Ez az ára hatalmas ajtóknak és az aránylag hosszú kasztninak, amúgy nem vészes a dolog.
A motor ugyan bírná, de a ´60-as évekbeli egyéb technika miatt ez nem egy kanyarvadász és nem is egy sztrádabajnok. Amire való, azt viszont parádésan tudja: kényelmes 90-100-as nyári krúzolás valami lágy, illatos hegyi szerpentinen, természetesen a jobb ülésben egy gyönyörű leányzóval, vagy ugyanez forró városi estéken az említett tartozékkal és természetesen kihívóan nézegetni a tucatautósok hadára és ha belédkötnek a négykarbisban van annyi, hogy a következő lámpáig megtanulják a helyüket. Országúton meg főúri gesztussal engedjük csak előzni a typeerreket, enyhe gőggel érzékeltetve, hogy most a nyitott autózáshoz való kedvünk nem enged holmi száguldozást.
Visszagondolva nem egészen erre számítottam, amikor beszereztem, de nincs mit megbánni rajta; összességében és a maga céltalan l´art pour l´art voltában úgy tökéletes ahogy van.
Hibalista
- Ajtózárak, ablaktörlő
Ide hordtam szervizbe
Magam csinálom, általában elég jól.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 245000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Alfa GTV | Következő autója? | Ez jó lesz nyitottnak :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |