Fekete démon
Szöveges ítélet
a végleg elgurult gyógyszer tipikus esete.
veszel egy negyvenéves, nem induló, kis szériában (kb. 3900 db) gyártott olasz(!) sportautót.
én nem bántam meg.
csodálatos, egyedi forma, gyönyörű beltér.
furcsa V8 - kicsit olyan, mintha két 1.3-as Nord motort összeakasztottak volna. alapjáraton megvan a lötybölős hangja, de szeret 7000-ig pörögni, ha kell.
a veterán autósok ismerik a szürreális érzést is, mikor egy ilyen ősállatot terelget az ember a XXI. századi forgalomban.
a projektnek némi tapogatózás után úgy indultam neki, hogy 1,5 évig legalább nem fogok tudni járni az autóval. ehhez képest - ha nem is teljesen üzembiztosan, és csak P-rendszámmal, de - 1/2 év elteltével már el lehetett vele látogatni eseményekre, kiállításra, találkozókra. > jav.: tavaszra összeállt annyira, hogy szeretném végre eltolni veterán vizsgára, legyen belőle hétvégi autó, aminek szántam :-)
ezt én a szerencsének tudom be, értsd: jó értelemben "belenyúltam".
még valami: az Alfás közösség eleve erős, de a Monti-tulajok nemzetközi szinten is összetartók, külön weboldal, saját "biblia", amikben az autóról minden tudnivaló megtalálható.
ennél az autónál nem nagyon van értelme "családi használatról" beszélni, de azért megemlítem: habár 4 ülés van benne, hátulra inkább a böröndöket lehet szíjazni, még gyerekek sem férnek el.
amire figyelni kell:
- a mechanikus befecskendező (SPICA) nem egy egyszerű darab. hajlamos a kopásra, és a hőelem szinte biztosan tönkremegy benne.
- elektronika nincs sok, de az olaszosan van elkészítve
- talán kevésbé hajlamos rozsdásodni mint a többi korabeli Alfa, de vannak tipikus helyek
- drága az alkatrész, mert nem nagy szériás a kocsi (de egyébként 99%-ban minden van hozzá)
ami jó benne:
- sok minden csereszabatos a 105-ös széria (pl. Giulia) darabjaival
- a motor (ha a vízpumpa csapággyal nincs gond) eléggé elpusztíthatatlan
- váltó. a ZF sok mindenhez adta ezt, nem véletlenül.
- sperrdiffi - még ma is kiválóan zár!
"mindennapi" használatról még nem tudok beszámolni, de amennyit eddig együtt töltöttünk, az csodálatos. a V8 jól húz már lentről is, a sportváltó (1-es balra lent!) kiosztása hamar megszokható. csodás a hangja, igazi granturizmo.
ha valaki mindenáron szeretné végigolvasni közös életünket:
http://lucrezia.blog.hu
üpdét: 2012 nyár végétől OT-s, azóta hétvégi használatban, sőt néha csereautó a munkába járáshoz :-)
azóta sem csalódtam. az igazán érdekes az, hogy noha mindig van mit bütyizni, igazából megbízható, sehol sem hagyott még ott, pedig azóta voltunk nem egy veterán rally-n, találkozón, fotózáson, kiránduláson.
a mindennapi forgalomban duplán UFO, mert öreg, és szokatlan forma. érdekes módon kétféle reakciót vált ki: a) úristendejólnézkiaztaqrva (integetés, villogás, vigyorgás, ujjal mutogatás); b) mi ez az öreg szar, lenyomom (meglepődés, hogy nem hagyja magát).
(+ a rendőrök: "forgalmi ellenőrzés" címén: milyen évjárat, milyen motor, mennyit megy, stb.)
üpdét2: sokat mozgott az autó, járt külföldön, kezes bárány volt, még filmszerepet is kapott Charlize Theron mellet, de közben lejárt az OT-vizsga, az újravizsga előtt pedig sikerült beleszaladni egy motor + befecskendező generálozásba. a motornak igazából sok baja nem volt, csak a láncterelőkről hullott le a kopóréteg, ez csörgött. a mechanikus befecskendező pumpa konstrukciójából adódik, hogy 40+ év után számítani lehet rá, az olaj- és benzinkört hajlamos összeeresztetni. itt volt 1,5 év állás részint az autón kívüli okok miatt, de a Nagymacska ismét talpon van, és nemsokára elkocog veterán vizsgára ismét.
Hibalista
- hát őőőő ... mivel ez egy nem járóképesként, hanem felújításra vett autó, így aztán ez a kérdés nehéz. mert ezek nem elromlottak, hanem benne volt a dealben :-) - első + hátsó futómű felújítva (mindent szétszedve, összes szilent csere, fémalkatrészek homokszórva, szinterezve / kadmiumozva, csapágyak cserélve) - első + hátsó fékek felújítva (nyergek szétszedve, dugók polírozva, új betétek, új főfékhenger) - hajtáslánc felújítva (kardán + diffi + hátsó tengely szétszedve, felújítva, csapágyak + szilentek cserélve) - teljes kipufogórendszer csere, csak a leömlők maradtak. - beltér kicsit rendberakva (középkonzol, rádió, kéderek, stb.) jav.: - beltérben ajtókárpitok és kesztyűtartó újrahúzva a gyári színséma szerint - ami hátra van: - per pillanat nincs töltés (eddig volt :-) ) > jav.: van töltés, a biztitábla cseréje és némi vezetékezés után - mechanikus befecskendező hőelem újragyártás egy stabil konstrukcióra, hogy legyen hidegindítás és alapjárat (=automata szivató) > jav.: sikerült egy svájci mesteremberrel felújítattni egy darabot, pöpec! - szalajt a kupplung > jav.: kopófelület újrahúzva, csodás lett! - picit folyik a váltó itt-ott, tömítést meg szimmeringet kell cserélni > jav.: váltó szét, tömít, össze, semmi folyás. - gyújtás + levegő tisztességes beállítása (a befecskendező után) > jav.: kitanultam a millió emeltyű beállítását, egész tisztességes lett :-) - motortér rendbetétele (a motort egyelőre úgy tűnik, nem kell megbontani, de azért kivesszük a helyéből, mert bakot viszont kell cserélni). na jó, a szelepdekniket azért levesszük. > jav.: bakok cserélve, légszűrőház gyönyörű, vákuumtartály is gyönyörű, gyújtásmodulok, kábelezés elrendezve. - gumicsere? (azért ?, mert a mostaniak nagyon szépen néznek ki, de megöregedtek, "nyúlik" az autó az úton) > jav.: 15"-ös korhű felni, új Pirellikkel váltóméretben. mintha kicserélték volna az autót! - OT vizsga > jav.: PIPA :-) - - amihez talán nem kell nyúlni: - a kasztni! szeretném lekopogni, de eddig teljesen rendben van, nem rohad. (valaki újrafestette a 90-es években a kocsit)
Ide hordtam szervizbe
Ali76 - Alfarium Kft. non plus ultra. öreg olasz vasban nincs nála jobb. http://www.facebook.com/Alfarium
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1971 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 41000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 15 l |
Előző autója? | 159 | Következő autója? | mi más? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |