A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Alfa Romeo » Gtv (1978-1987)

Gtv 2.0 

Az ítélet értékelése
4,9(14 db)

Néhány GTV-ből leszűrt tapasztalataim laza halmaza

Szöveges ítélet

Hitemre mondom, hogy NINCS SOK MŰSZAKI PROBLÉMA AZ AUTÓVAL!!! Akkor se, ha régi Alfánál ez sok szakértő kollega számára abszolút hihetetlen. Na persze én is csak a hatodik ilyen autómra mondok ilyet, az elsővel (másodikkal, stb.) én is rengeteget szívtam. Amihez egyszer hozzányúlt Kók Ányos és Berh Elek műhelye, "A Zsigán is pont ugyanígy volt!" és "Minek ide ez a sok fakszni?! Lehet egyszerűbben is!" felkiáltással, na azokra keresztet lehet vetni. Idehaza gyakorlatilag nincs tisztességes előéletű GTV a piacon. Az országban van néhány jó darab, de azokat aligha adják el a gazdáik. Szóval nem igazán hiszem, hogy bárki GTV-t fog venni, de ha mégis, a következőket tartsa észben:
- Első és legalapvetőbb: Alfáról lévén szó, nem az a kérdés, hogy volt-e törve, hanem hogy hányszor, és hogy hogyan állították utána helyre. Az autó eleje nagyon érzékeny, az orr lakatolását mindjárt kétféleképpen is el lehet tolni és ezek rögtön láthatóak is. A fényszórók fölött, a géptető előtt van egy elég széles homloklemez, ami elölről ütközésnél többnyire sérül. Lessük meg a profilját, hogy szép íve van-e, valamint nyitott géptetőnél nézzünk alá: függőleges kis fémpöckök tartják a helyén, ha ezek a pöckök horpadtak-hajlottak, akkor a frontálpuszi után elmaradt a megfelelő kiegyengetés. A homloklemez a két oldalon az első sárvédőelemekhez csatlakozik, és itt kell lennie egy-egy kis vágatnak: a gyárban nem dolgozták össze őket, se gittel, se kittel, se KITT-tel, sehogy! A vágatoknak meg kell lenniük. Ha szépen össze vannak húzva, akkor két dolgot is megtudunk: 1. az autót újrafényezték 2. az újrafényező nem értett az autóhoz, +1: repedni fog az eleje, ha nem reped máris. Egy rossz kaszni helyreállítása a legnehezebb, amit csak csinálhatunk az autón. Inkább vegyünk kehes motorú, szép kasznit, mint pöpec műszaki állapotú rozsdaboglyát.
- Mert a rozsdára, mint mindig, itt is figyeljünk. Az első kerékdobokat gyárilag egy-egy fémlemez zárja le elöl és hátul. Ha nincsenek meg, gyanakodjunk. Ha megvannak, rémüljünk halálra. Mert nem könnyű őket leszedni, ezért valószínűleg sose szedték le, és mögötte irtózatos mennyiségű mocsok és rozsda lehet. (Ha nincsenek fenn, akkor már elrohadtak, vagy egy törés után nem rakták őket vissza.) És az eladó nem fog örülni, ha a lemezek leszerelésével akarjuk megvizsgálni a kerékdobba vert víz, sár és egyéb gennyes dolgok okozta károkat .
- A kopottabb motorok megeszik a nem megfelelő gyertyákat. Pontosabban beköpik, ilyenkor vagy vontatni kell, amíg ki nem járja magát, vagy gyertya ki - pucolás - gyertya vissza, és mehet a verkli tovább. Ez néha nem fér bele az időbe, úgyhogy célszerű belevaló gyertyát keresni ("Katalógus szerint jó hozzá..." nem játszik), végső esetben megcsináltatni a motort. Utóbbi nem olcsó. Vegyünk inkább jó motorú autót.
- Nézzünk rá a generátorra és az önindítóra, hogy a szénkefék hogy állnak? Bőven volt idejük elkopni, ezt ne akkor vegyük észre, amikor már gondot okoz. Cserélni nem nagy kaland. Ilyen hibával használni az autót, na, az már kaland.
- A váltóban a kettes nemhogy a te kezedben, vagy az előző tulajnál, de már a gyárban is reccsent. Megoldható a probléma, de nem egykönnyen (nem mintha az Internet nem lenne tele csodaszerekkel), szóval egyszerűbb, ha finomítja az ember a váltókezelés technikáját. Dupla kuplung, és ha legközelebb megfogjátok a váltókart, gondoljatok Görbicz Anitára, amint megfogja a kézilabdát; nem egyszerű, de be lehet tenni oda a sarokba, ahova nem ér el a német kapus keze, izé, ahol a kettes van, kapufa, izé, reccsenés nélkül.
- A napi használat során komolyabb probléma, hogy a váltókar rúdjának alsó végében van egy kis fémpersely, ami könnyen elkopik, ettől a váltókar oldalirányú mozgása nem továbbítódik a váltó felé, és innentől kezdve az autó kétsebességes lesz: hármas-négyes. Szerencsére elég könnyen cserélhető, szóval amint problémát érzünk a két oldalon található fokozatok kapcsolásával, orvosoljuk a problémát. Leleményes kollegák műanyag hengerecskével pótolják, ami kiválóan megoldja a problémát, akár több száz kilométerre is, és csak utána kopik el. Maradjunk a gyári megoldásnál.
- Vétel előtt hajtsuk meg az autót nagy fordulatszámnál. A fordulatszám fontosabb, mint a sebesség, mivel a kardán mindig a motor fordulatával forog (a váltó hátul van), és a kardán rázására vadászunk. Ha sikerül felfedezni, az akár igen hosszú szívást is előrevetíthet. Nem is az a gond, hogy sokba kerül (bár egy hardy-tárcsa nem is olcsó), hanem hogy nehéz lebányászni az autóról, ennek megfelelően föltenni is nehéz, és igen pocsék élmény, ha az ember a frissen generálozott kardánját az autóra felpakolva azt tapasztalja, hogy ugyanúgy ráz, mint eddig. Megoldás: vegyünk autót NEM RÁZÓ kardánnal! (Az Internet tele van hasznos tippekkel, mi?) Ne higgyük el az eladónak, hogy pár ezres tétel megcsinálni. Akkor már megcsináltatta volna ő. Valószínűbb, hogy fél éve szív vele, benne van kétszáz munkaórája, százezer forintja, húsz körme és tízezer szál cigarettája.
- 20-30 éves autókról lévén szó, az elektromos csatlakozók már bárhol eloxidálódhattak. A világítótestek a kontakthibák Mekkái, az autó elején a fényszórók, helyzetjelzők és indexek hitelesen jelenítik meg az Isaac Asimov „Leszáll az éj” c. novellájának helyt adó bolygót, aminek sok napja van, de egyszerre sosincs az összes az égen. Néha három világít, néha négy, és időnként egy sem (pedig be vannak kapcsolva) és akkor porrá ég minden. (Olvassátok el, nagyon jó.) Érdemes egyszer rászánni az időt és elemről-elemre haladva megpucolni-kicserélni, amit gyanúsnak látunk. Nem lesz több gond vele. Egy darabig.
- A fűtésszabályozás tönkremehet, mert a belső konzolon a fogantyú felfogatása piszok könnyen letörik. Persze belül, szóval te rángathatod a pöcköt, futni is fog a vágatában igen szépen, csak nem fog történni semmi. Konstrukciós hiba, amit leleményesen átörökítettek például a 33-asba is, pedig annak totál más megoldású a fűtésszabályozás mechanikája... de ugyanezt a hibát azért sikerült ott is beleszuszakolni. Javítani nem egyszerű, mindenféle csodaragasztók egy darabig segítenek. Aztán már nem.
- A kilométeróra bowdenje fogyóeszköz. Vegyük bele Giuliettáét, az kicsit hosszabb és állítólag könnyebb beszerelni, néha még olcsóbb is. Húszperces mutatvány.
- Nem hiba, de jó tudni... A hátsó fék szerelésének otthon is nekiállhatunk, de aznap már ne akarjunk elindulni az autóval. Ahogy már említettem, hátul van a váltó, erre telepítve a fékek, a féltengelyek belső oldalán. Vagyis abszolút hozzáférhetetlen. A jó Ég tudja, hogy az olaszok miért nem vágtak két, szépen lezárható likat a csomagtartó fenekébe, mert úgy gyönyörűen hozzá lehetne férni a fékekhez... Így meg marad az alulról bemászás és folytonos káromkodás. Amerikaiasan szólva: six-pack-job, azaz egy hatos csomag sör biztosan elfogy közben. (Furfangos kollegák utólag vágnak likat a csomagtartó fenekébe.)
- Végül: BÁRMI elromolhat, AMIT UTÓLAG BEHELTEK BELE. Vagy inkább: ezek EL FOGNAK ROMLANI. Gyorsan dobjunk ki mindent a fenébe, amit az előző, "hozzáértő" tulajoknak köszönhetünk. Általában több méter kábeltől is megszabadulhatunk ezen az úton. Ne csodálkozzunk, ha a kábel egyik végén egy műszerfalba kendácsolt kapcsoló fityeg, a másikon meg valami Star Trek-filmkellék, hengeres izé, ami akár lézerágyú vagy fluxuskapacitátor is lehet. Ezeket a hulladékgyűjtőbe továbbítva akár ugrásszerűen is javíthatunk autónk megbízhatóságán. Az én egyik autómban az előző tulajnak kellett egy testkábel a műszerfalban, így hát TŐBŐL LEVÁGTA A FŰTŐBOX TESTKÁBELÉT, mármint a fűtőboxról, és nyugodt lélekkel rákötötte a rádiót vagy mi a fenét. Én meg csodálkoztam, hogy miért nem megy a ventilátor (a fűtőboxban). Még egy kábelcsonkot sem hagyott, amiből esetleg rájöhettem volna, hogy onnan valami hiányzik... csak a fűtőbox szétborításánál derült ki a turpisság. (Ezúton üzenem, hogy a másvilágon ezt még leverem az illetőn. Jobban teszi, ha egy másik bugyorban kezdi főzetni magát a szarvas-patás kollegákkal a forró olajban.)
- Fentiek a gyári, de nem típusazonos, utólag beépített cuccokra is vonatkoznak. Az Alfa Romeo sok autót gyártott nagyjából hasonló műszaki alapokon, és szinte mindegyik elterjedtebb a GTV-nél, úgyhogy számos helyen találkozhatunk más autóból ideszármazott alkatrészekkel. Ha hozzáértő rakta be, akkor oké, de alapvetően viseltessünk mélységes gyanakvással a „sokkal jobb” megoldások iránt. Kérdezzünk nyugodtan az eladótól, szerencsére az ilyen módosításokra általában még büszkék is, szóval hadd meséljenek, mi jegyezzük meg, aztán este kérdezzünk utána, hogy jól járunk-e a tuninggal :-)

Hibalista

- Lásd lejjebb. Viszont ha már itt van ez a szép mező, ideírom, hogy a lenti kép a 2009-es Oldtimer Sokadalmon készült és nem én csináltam. Sajna már elfelejtettem, hogy a Net melyik nyilvános galériájából szedtem, szóval ezúton is köszönet a fényképésznek.

Ide hordtam szervizbe

Egy idő óta már szinte csak én nyúlok hozzá. Lassan dolgozom, ráverek a kalapáccsal az ujjamra, és este ki kell dörgölni az olajat a szememből, otthon már a sör helyett az Ultraderm felé nyúlok először, de még mindig így a legjobb. Vagy a legkevésbé rossz. Ja, az alfabb.com-on az ember szinte minden infót megtalál. Angolul.

Értékelése: 7

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1978
Kényelem (8) Használati időtartam 0 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (7) Vezetett km 0
Szerviztapasztalat (2) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Alfa Romeo Gtv 1978

További ítéletek (9 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)