1.6 Puritánból 2.0 Ínyencség
Szöveges ítélet
Az autót édesanyám vásárolta kb 2005ben, addig céges autókkal járt, így elég sokféle autónk volt.
Ez volt az első autója és később nekem is.
Amikor megvette megosztott az autó ékszerűsége,
elütött az akkoriban divatos gombócautóktól... Kb 130ezer km lehetett benne, az előző gazdáját sajnos nem ismerem, de hálás lehetek neki, az autó példás állapotú volt, felszereltsége ugyan a 0-hoz közelít(ett), belül egyszerűsége ellenére is szép volt, letisztult a műszerfal a korabeli keszekuszákhoz képest, és az anyósülés előtti hatalmas hely is egyedülállóan jó ötlet...
Anyámé volt még, amikor 179ezernél elszakadt a vezérműszíj, de megúszta a motor...,egyébként minden évbe kapott Seléniát, meg ami esetleg elkopott és ennyi. Egyszer sem maradt ott sehol( a szíj is a háztól 200m-re szakadt el:). Sokáig nem tetszett az autó, gyárilag eléggé le van csúnyítva az amúgy szép forma(kis 14”es kerekek, nagy nagy űr a kerékjáratí ívbe, színtelen műanyagok). Aztán 17 lettem és meglett a jogsim, elkezdtem vezetni. Feltünt, hogy a víz sose melegszik fel, mondom valamit csináljunk már vele, ez tuti nem egészséges, de szülők szerint az olasz autónak ennyi az üzemi hőfoka, szóval én kérdeztem meg a szerelőt..másnap ment az új termoszért, voálá, víz 80fokon, fűtés van:). Anyám közbe majdnem eladta, mert azt mondtam, hogy nem tetszik, ő meg nekem akarta adni születésnapra, de szerencsére lebeszélte róla a szerelő, mondván h jó állapotú, ám 300nál többet úgyse adnak egy fapados alfáér, annál meg többet ért nekünk...(se légkondi, se abs, 1 légzsák, 2 elektromos ablak és már 180ezer km).
Így kaptam a nevemre végül, kicsivel több mint 180ezerrel.Innentől kezdve senki nem használta rajtam kívül, úgyhogy jöhettek az ízlésemnek megfelelő beavatkozások. Megkezdődött az autós korszakom. Pár héttel érettségi előtt mentem vidékre a 17”-os Abarth 500 felnikért, elég jól nézett ki, de bután magas volt, úgyhogy ültetés után néztem. A rugóvágást elvetettem. Találtam egy szett eibach 40mm-es progresszív ültetőrugószettet,ezzel már jobban mutatott. A futómű amúgy is arra lett hangolva hogy tükörsima szerpentinen kotorjál vele, ezzel a beavatkozással még keményebb lett, de nekem tetszik, hogy fekszi az utat :), a független keresztlengőkaros első futómű és a mcPherson hátsó futómű párosítva a fogasléces kormányművel tökéletes irányítást tesz lehetővé. Pontosan tudod, hol a határ és mikor fog megcsúszni és mennyire. Kis gázra még be is húzza az ívre. Mondjuk három sávon is csak kopp-tól koppig tudsz megfordulni, de kit érdekel? Közbe beszereztem egy szolid hifirendszert, (de sajnos elkövettem a hibát, gagyit vettem és egyre-egyre feljebbmentem a létrán).
Egyre jobban kezdtem megszeretni, tetszett az alfázás, hogy köszönnek a márkatársak. Aztán egyre többen nézték meg, dicsérték az autót, ahogy kezdett alakulni és ez tetszett. A gyári fényen itt-ott nyomot hagyott a tizen pár év(kavics,rányitás), de tökéletesen csillogott és ritka is ez a grafit szürke, ami egyesek szerint napfénybe lilán csillog…:O(összesen 1 ilyen színű 145-6ot láttam, mióta vezetem) Festékboltba kikevertettem a színkód alapján a színt és lefújtam a lökösben levő műanyag csíkokat színre(sajnos nem lett tökéletes, az elején lepattant egy kis rész) valamint a tükröket. Aztán megismertem pár kollégát és kezdtem morfondírozni azon, hogy illene már lecserélni a 120lovas 1.6ot a képbe jobban illő 150lovas 2.0-ra. Akkor ez elég lehetetlennek tűnt de nem vetettem el az ötletet, hogy Ti-verziót építsek belőle. A kipufogó gyárilag kellően folytott(katalizátor, kis középdob, nagy középdob, végdob) így ezen kicsit könnyítettem, egy diszkrét véggel megspékelve. Lecseréltem a bemattult hátsó lámpákat tökéletes állapotúra, és minimális füstfóliával behúztam, így illett az autó fekete-szürke színvilágához. Kapott viszonylag ritka, Ti emblémás küszöböket is, ezeket is én fújtam színre. Az első lámpát szétmelegítettem, és belül a lencsét és a távfény foncsorát kimaszkolva lefújtam feketére, majd az oldalindexeket is. Fényerő szempontjából ez ugye semmit se ront, viszont elég jól mutat, azóta sokaknak kellett még megcsinálnom ilyenre:D Mivel éjszaka nem láttam, így fél év után rászántam magam egy Philips Xenonra. A helyzetjelzőt leköltöztettem a ködlámpa búrájába(nem a ködlámpa rovására)így jobban tetszik.Később szereztem bele gyári bőrkormányt bőrváltógombbal és egy kuriózumnak számító gyári Recaro félbőr sportülés szettet. (kényelem szempontjából is jók a gyári ülések, 6-700km-t simán levezettem bármi kényelmetlenség nélkül) Ez utóbbi az egyik cimborám első 145QV-jába volt, amit totálkárra tört egy hét alatt, így az anyósülés vázát lakatos húzta ki, mert olyan volt mint a salátalevél, de jól sikerült, szép lett. Mivel 145ből van, így előredönthető-csúsztatható, viszont így hátul akkora hely lesz… :)
Ebben az időszakban pont nem tanultam, hanem dolgoztam, így lett egy kis spórolt pénzem és elgondolkodtam, hogy lehet, hogy megvalósítható lenne egy kétezres motor beépítése. Ugyan több dolgot kellett cserélni, mint azt gondoltam és féltem is megbontani az autót, mert idáig hibátlanul működött(nyáron 150es utazóval mentem 200km-t amikor is kb 4700at forgott a főtengely, voltam Ausztriába is hegyen-völgyön át) és szerettem volna, ha így is marad. Na meg ha nem komótosan vezettem(márpedig nehéz megállni, hogy ne halld a gyönyörű motorhangot)akkor is nyáron 9L, télen 10.5L átlag. De végül belevágtam a projektbe, mert vágytam egy erős autóra, az 1.6ot azonban fölösleges lett volna hergelni. Ekkor volt az autóban 203ezer kilométer. Barátaim ajánlására tatabányán műtötték az autót, meg mert ott volt minden bontott alkatrész, ami kellett az átalakításhoz. A donor egy 145 QV-volt. Megkapta mindenét, ami mechanikailag eltér az 1.6tól(Motor,váltó,nagyobb fék előre, tárcsa hátra, műszeregység,egy-két futómű elem, féltengely, váltókulissza, stb. A futásteljesítmény visszaesett 171ezerre, és jött a 3-4ezer kilométeres bejáratás, mert a motorba újak voltak a főtengelycsapágyak. A 2.0nál ez típushiba, szerencsére most ettől sem kell félnem. Téli átlagfogyasztás elővárosi használatban 10.5L, nyárit még nem tudok. Így már egész derekasan megy az egység, ugyan az 1250kilót érezni, de 4000től kikel magából. Nem vagyok egy versenyző, de néha felveszem a kesztyűt lámpánál, elvégre azért került bele a motor… Legutóbb egy 1.9 A4 próbálta meg 3 lámpán keresztül megnézni az elejét, de nem sikerült neki :D Kapott egy szolid uv-és betörésvédős füstszínű fóliát és új, szinterezett fekete alfa speedline 15”-os felnit télire, mivel a 284es első fékre már nem mentek fel a régi 14”es papucsok. Ezzel a konfiggal is hosszútávra tervezek, hidegen max 2500ig kis gázzal, nem forgatom üveghangon, 100nál se rakom vissza egybe, csak jóérzéssel hajtom, hogy ne lustuljon el Valamint előreláthatólag nem fogok nyerni a lottón se(szelvény nélkül pláne), így ha jól megy nálam tölti majd a második X-et is.
A hifirendszer is célba ért végül egy pionner fejegységgel, hertz esk165 szettel, valamint egy szintén pioneer 30as ládával és egy jbl 4csatis erősítővel. Gyakran kapok + visszajelzéseket, pl rendőröktől igazoltatásnál, kutastól, meg még hasonlók, ezekből sejtem, hogy jó irányba halad :)
Hibalista
- Semmi komoly... gyári akksi 11év után, termosz nyitva volt végig, vezérműszíj 179nél olajra lépett, rozsdásodott az alja, ezt kijavították és lealvázvédőzték, lambdaszonda(típushiba) kirepedt szívócső
Ide hordtam szervizbe
Egy közelibb ismerős intézte a szezon eleji karbantartásokat, vagy ha szerelni kellett volna, közbe megfertőzte őt is, most egy gyönyörű GT tulaja.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Tóth Zoltán, tatabánya
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 130 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Nincs, mellette egy újabbfajta A3-mat hajtogatok | Következő autója? | Supra, ha egyszer megtehetem |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |