Letűnt kor emléke
Szöveges ítélet
Ifjú korom legszebb emlékei fűződtek ehhez a géphez,hatalmas kirándulások,nyaralások,túrák a haverokkal. Az ország minden táját bejártuk,néha utassal is. Zsír újan vásároltam még a jászberényi áruház műszaki osztályán, 24.500 forintért. Hazai viszonylatban még "menő" gépnek és korszerűnek is számított (még csajozni is nagyon lehetet vele). A kis MZ kb.36.000 kilométer alatt semmi hibát nem produkált! Csupán esések miatt kellett olykor egy-egy indexburát, kuplungkart, fékkart cseréni,meg persze a felgörbült lábtartót egy csővel visszahajlítani :)A motor teljesítménye persze nem egy világszám,de ha az ember annak idején már ésszerűen gondolkodott volna és nem várt volna csodákat,a gyönyörű kis gépet nem érte volna utol a végzet: a "tuningolás".Ettől nagyon óvnék minden MZ vásárló fiatalt,NEM ÉRI MEG! A kicsit nagyobb csúcsteljesítmény megvalósult,viszont a motor rugalmassága eltűnt,normális közlekedésre szinte használhatatlanná vált. A helyzetet hengercserével sem lehetett megoldani,mert a forgattyúsház is szét lett barmolva. A megnövelt sűrítésnek köszönhetően szétverte a főtengely csapágyait,több mm(!)holtjátékot okozva. Ezek után nagyon sokáig állt a motor a garázsban,jobb sorsra várva.
2 éve jött a gondolat,hogy amennyire tudom,feltámasztom. Hozzávetőlegesen 100.000 forintot invesztáltam bele, vadonatúj 150-es henger,hengerfej, teljes motorgenerál szervizben,stb. Úgy tűnt,hogy a kis gép feltámadt,aránylag a teljesítménye is visszajött, még a párommal is tudtunk kirándulni vele néhányszor. A felújítás után úgy 3000 kilométerrel egyre erősödően iszonyatos síró,sivító hangok kezdtek előtörni a blokkból,végül már szinte überelt egy kompresszoros dragstert. A motor ettől eltekintve szépen indul és megy,de gyaníthatóan valami nagy baj van,vagy készül éppen történni, úgyhogy elegem lett,a gépet letakarítva és konzerválva eltettem,egyelőre úgy áll,hogy nem kívánok vele többet foglalkozni.Vagy majd talán egyszer,mégis... Fájdalmas döntés,de nem akarok nagy összegeket ismét kiadni egy bizonytalan,ideig-óráig tartó eredményért. Sajnos a forgalomba kerülő "MZ-alkatrészek" döntő többsége egy méretpontatlan ipari hulladék, vagy valami iszonyat rossz minőségű kínai,taiwani rettenet,beszerelés után darabig működik,aztán jön a keserűség és a düh. Személy szerint dupla árat is szívesen adnék egy normális minőségű alkatrészért (a motorblokk belsőségeire gondolok),de sajnos egyszerűen nincs,vagy akinek esetleg van,az érthető okokból nem kíván megválni tőle.
MZ vásárlás csak nagyon elszántaknak javallott,illetve próbálni kell egy minél kisebb futásteljesítményű,nem buherált példányt szerezni. Ha sikerül ilyet találni,tudomásul veszi a gép teljesítményét,tulajdonságait és nem kezdi el tuningolni a bátor ember és nem hajtja agyon,akkor sok ezer kilométeren át kellemes kirándulásokat tehet vele.
Summázva: ha legalább normális minőségű motorikus alkatrészeket gyártana valaki- főtengely, váltó elemei- az MZ még reneszánszát is élhetné, így azonban inkább csak egy nosztalgikus emlék marad sajnos.
Hibalista
-
Ide hordtam szervizbe
Saját magam szereltem,illetve a blokkszéthúzást és főtengely felújítást Hyosung márkaszerviz az Üllői úton.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (0) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Még nem tudom,csak valami új típus, kevés kilométerrel... |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.5/10) |
