Utolsó vérig
Szöveges ítélet
Viszonylag fiatalon került hozzám a 638-as, makulátlan bordómetál gyári fényezéssel és matricázással, viszonylag fiatal és tapasztalatlan koromban. Jóideig hibátlanul ment a gép, csodálatos gurgulázó - már-már csopperes - hangja ma ia megborzongat, ilyet szántszándékkal se tudnának milvókiban vagy a távol-keleten kitalálni! Ez annyira félreismerhetetlen védjegye a motornak.
Kétüteműekhez képest elképesztő a nyomatéka, nincs az az elpusztulás kétszeméllyel, vagy csomagokkal, mint az ETZ-ken, nincs felesleges váltórugdosás, nemszeretem sebességtartományok. Nem kell hülyére pörgetni, túrázni, élménymotorozni ez ideális nekem.
A blokk rezonanciáva viszont nem tudok mit kezdeni, ez 3000 fölött megjelenik és elég zavaró. De én nem is megyek négyben 80 fölé, szóval annyira mégse.
Nem tetszik a vázgeometria, érezhetően laposabb villaszög kéne, nem ilyen aláfordulós elsőkerék. Mondjuk ez a lassú csalinkázásnál a legzavaróbb. Többen áthegesztették a vázat, de én nem merném így megberhelni szegény járművemet, meg annyit nem is ér ez az apróság.
A sokat kritizált fékeket szakszerűen beállítottam és fékműhelyben megcsinálták a dob felszabályzását, jó tapadó betéteket ragasztottak fel. így most kb egy tárcsafékkel egyenértékű a lassítás. Másrészt aki nem tudna satufék nélkül motorozni, szerezze be idejekorán a mankókat!
Mára a megbízhatóságra sincs panaszom: elektronikus 601-es trabant gyújtást raktam bele (1500 Ft) , így a gyújtásállítás az évi egy alkalomra szorítkozik, amikor szezon elején ellenőrzöm.
Mindkét láncot cserélnem kellett már, kuplungszettet is, a hátsó telókat MZ-re cseréltem. Sajnos az egyik váltó-léptetővilla egyszer elreccsent a sajátos kukactengely-helyettesítő platni vetemedése miatt. Ezt marógépen és síkköszörűvel egy kicsit utánamunkáltam. Úgy néz ki, sikerrel.
A randa műanyagos kormányszerelvényeket pedig elhajítottam és szép J 634, meg CZ477-es alu karokra és szép kapcsolókra cseréltem. A gyári tükrök helyett is más van fent, ezekbe domború tükröt vágattam.
Ma tökéletesen megbízható, kellemes motorként tekintek a Jawámra. Igaz, nem kínzom őt (és magamat) sem városban, nem vonszolok oldalkocsit és esőben is inkább autózok. Szerelnem jóideje nem kellett már, de igaz, hogy néhány apróságot átalakítgattam a megbízhatóság miatt.
A formája, fényei is nagyon tetszenek, sokszor csak azért megyek le a garázsba, hogy kedvemre nézegessem. :)
Hibalista
- Bovdenek, léptetővilla, szokásos
Ide hordtam szervizbe
Jómagam
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 18000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
