JAWA 210
Szöveges ítélet
A gépet hobbi célra vettem szért a vásrláskor nem a működőképesség hanem a gyári állapot volt fontos. Sok keresés után végül az interneten fedeztem fel egy csepeli gépet. A fényképen látszott, hogy a motor valóban sokat állt de legaláb egyben volt. A tulaj elmondta, hogy a géppel 2 évbet járt majd egy esés után a garázsba rakta. A vásárláskor nagyon lelkes volt a próbát is felajánlotta mondván, hogy még van benne némi benzin is. én persze ezt kihagytam gondolván 20év alatt a tankban már csak olaj maradt. a gépet hazavittem és nekiálltam kitisztítani a tankot és a porlasztót. A tartály aljáról kb 0,5 L szilvalekvár szerű trutymót engedtem le a benzincsapot a kompresszorral sem tudtam átfujatni a csap tömítés fekete rágógumi. 2 nap alkatrészáztatás következett addig a neten kiderítettem az alkatrészforrásokat és vásárolni indultam. Meglepetésemre szinte minden kapható egy ilyen öreg géphez és 1600 Ft-ból megúsztam az alkatrészbeszerzést úgy , hogy még lendkeréklehúzót is vettem. A gépet összeszereltem és jött a nagy pillanat beindult majd le is állt. Többszöri kisérlet után mindössze egyszer pörgött föl majd fulladt. A hibát a még gyári!! gyertya okozta ami ugyan kiszerelve nagyon jól működött de nyomás alatt nem gyújtott. A gyertyacsere után a gép rendesen indult de erőtlen volt és meglepetésemre a kipufogó oldalán okádta a füstöt. A hangtompítót szétszedtem és kiderült hogy afuratok nagyon kokszosak valószínű a bácsi ezért fúrta ki oldalt, hogy legalább valamennyi gáz ki tudjon jönni. Ezután már ment a motor de az igazi élmény egy váltóolajcsere után követketett azóta van 2 is.
A gépről a véleményem, hogy rendkivül egyszerű de logikus felépítésű jó ötletekkel valószínű a gyártása idején még korszerű is volt. Javítása több precizítást igényel mint egy szovjet "RIGA, Verhovina" motoré de a SIMSON nál egyszerübb. Aki csak nosztalgia célból szeretne egy motort amit nem hajtani hanem élvezni kiván ajánlom a tipust.
Menettulajdonságok: a motor még az én 120 Kg súlyommal is elboldogúl max 45 körül mentem vele de az utazója 30 amikor csendesen jár és jól is fogyaszt.
Fékek: szerintem elég gyengék pedig a betétek vastagok és minden alkatrlsz tiszta zsirmentes.
Futómű: alattam kicsit bizonytalan nagyobb úthibáknál a hátsó teleszkóp néha felüt.
Hibalista
- Benzincsap tömítése, gumiharmonika, gyertya, karburátor tömítése, kipufogó dugulása, kerékcsapágyak
Ide hordtam szervizbe
Saját
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 2289 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 150 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
