Iszákos vaddisznó
Szöveges ítélet
Akkor lettem szerelmes a 350-es Jawa-kba, amikor a nagymotoros jogsimat csináltam. Akkoriban TS 125-ös MZ-m volt, és le voltam nyűgözve a Jawa teljesítményétől, azért mégiscsak 26 lóerő, nem pedig 10. Jó volt érezni, hogy emelkedőn gyorsulok mint állat, nem pedig csak cammogok és erőlködik alattam a gép. Így hát az MZ után be is szereztem egy 1987-es piros 638-ast. Egy öreg bácsitól vettem, aki annak idején (1987-ben) egy székesfehérvári áruházban zsír újonnan vette a gépet. Az is volt a mocinak a leghosszabb útja, mert miután Dunaújvárosba hazavitte, utána csak helyben közlekedett vele, illetve a telekre járt ki vele, ami ott a közelben volt. Ez meg is látszott a gépen, mert az öreg mindenféle szerszámot ráaggatott a mocira, és le volt a fényezés verve a tankról. Amúgy nem volt széthajtva a gép, de nem is foglalkoztak vele igazából. Szerintem 16 éven keresztül nem cseréltek a telókban olajat, mert amikor szétszedtem, csak valami fekete massza jött ki belőle. A kuplung meg volt égve, nyilván az "öreguras" vezetési stílusból adódóan, azaz indulás nagy gázzal és jó lassú kuplungcsúsztatással. Szóval a lamellákat ki kellett cserélnem, mert 100-nál egy bő gázra inkább csak a fordulat emelkedett, de a gyorsulás elmaradt. Bár az öreg villanyszerelő volt, de az akksi körül a vezetékek össze-vissza voltak kókányolva, így ezt is meg kellet csinálni. Aztán kapott egy új fényezést, belőttem a gyújtást és a karbit is kipucoltam-beállítottam. Sokan mondták hogy a Jawa gyújtásával szívni fogok, de úgy látszik jó szériát fogtam ki, mert nekem sohasem voltak gondok vele, az előgyújtásom hónapok múlva is hajszálpontosan ugyanott volt, csak a megszakítóhézag ment össze 0,1 mm-t. A gázmarkolattal szívtam inkább, mert ki volt már kopva, és minimális erőfeszítéssel az üresjárati pozícióból visszafelé is lehetett tekerni a gázt, ami következtében nagyon meglazult a gázbowden és kiakadt a helyéről a karbiban. Aztán szerkesztettem bele egy ütközőt és utána nem volt gond vele. Egyszer pedig túlfolyt az úszóm, mert kikopott a tűszelep, de ezen kívül semmi gondom nem volt a mocival. Csak benzint kellett bele tölteni. De azt jó sokat, 7-7,5 litert is képes volt beszippantani 100-as utazótempó + rövid 120-130-as előzések mellett. Néha úgy éreztem a karburátorra nincs is szükség, elég ha a benzincső közvetlenül a szívócsőbe csatlakozik... :D Egy biztos: nem spórolták ki az anyagot belőle, 170 kg körüli súlya nem piskóta, manapság egy 600-as sportmoci (ami sokkal bonyolultabb és fejletteb szerkezet) nyom ennyit. A 2 fékkulkulcsos első dobféket igencsak izomból kellett tépni, hogy ezt a nagy tömeget némi lassulásra bírjuk, ennyiből jobbak voltak az MZ-k a tárcsafékükkel, azokkal normálisan meg lehet állni. De én mégis a Jawat szerettem, mert sokkal szebb moci volt, az anyagok kidolgozása is igényesebb volt mint az MZ-ken, a hangja pedig csodálatos volt, olyan röfögős, ahogy a két kipufogón távoztak a kipufogógázok. Szóval jó kis moci volt, ment mint az ördög, jól is lehetett irányítani, csak nagyon iszákos volt és gyenge volt a fékje.
Hibalista
- Karbiban a tűszelep, gázmarkolat, féklámpa kapcsoló, meg 1-2 apróság.
Ide hordtam szervizbe
Ez is egy olyan gép amit az ember saját maga tud szervizelni. tehát nem vittem szerelőhöz.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.8/10) |
