Első motorom új élete
Szöveges ítélet
Ezen a motor tanultam meg motorozni 8 évesen, nagyapámtól örököltem. Egy sárga 207.500-as modell 1981-ből. Kb 10 év garázsban való porosodás után 2007 januárjában kezdtem el felújítani mindent rajta.
Az még hozzá tartozik a történethez, hogy azért megpróbáltam beindítani amikor megtaláltam:
-tettem bele új gyertyát,
-mivel tank nem volt rajta, ezért a benzincsőbe egy kis benzint,
-kicseréltem a hajtóműolajat
és a második próbálkozásra be is indult!! Hát ilyet én még nem láttam, és szerintem nem is fogok egyhamar. Ez a kis motor tényleg elpusztíthatatlan!
Ezek után kezdődött a felújítás:
-A motor teljes szétszedése a legapróbb csavarig
-Színhű festéket kevertettem (sárga, szürke)
-Összes festék lecsiszolása a vázról, sárhányókól
-Motorfelújítás: ezt nem mi csináltuk, de ezek lettek benne kicserélve: tűgörgők, főtengely, dugattyú, indító- és sebváltó pofák, szimeringek, tömítések, lánckerék, egyszóval szinte minden új benne
-Festés (na erre ráment egy hetem, legközelebb autófényezőhöz viszem)
-A vázat egy helyen meg kellett heggeszteni
-új kipufogó, kipufogócső, bowdenek, fékbetétek, tirisztor, nyereg, pedálok, pár műanyag alkatrész, izzók, egyéb
Összesen jópár nap ráment az összeszerelésre, mert sokszor előfordult, hogy le kellett gyártani egy csavart, menetet kellett vágni és meg hasonlók, de végül csak összeállt és megint működik hibátlanul! Ez persze nem azt jelenti, hogy úgy megy mint egy mai 50-es robogó, de a saját metetteljesítményét szépen hozza. Mondjuk azt azért nem tudom megérteni, hogy mit gondoltak a tervezők, amikor a fékeket méretezték, mert gyakorlatilag alig fognak, pedig új minden és be van állítva jól. Ja, és néha az is előfordult, hogy menet közben az első fékbowden kiakadt, és nem volt első fék, de ez csak akkor derült ki, amikor meg kellett (volna) állnom. Most egy rugó tartja a helyén az első fékbowdent.
Egy ilyen motort egészen más használni, mint egy mai modern járművet. Ezzel azért mindig történik valami: legutóbb a gázbowden meggondolta magát, és megszorult, ezért amikor elengedtem a gáztkart (mert meg akartam állni egy kereszteződésben az alig fogó fékekkel), még mindig csak menni akart a motor.. Otthon tank le, bowden olajozás, elvezetés, probléma megoldva (1 óra munka).
A motorral nem járok nap mint nap, csak nosztalgiából akartam felújítani, de nagyon szeretem. Állandó odafigyelést igényel használat közben is. Mindig figyelni kell/hallgatni, hogy minden renben van-e. Bárhova megyek vele kicsit motorozni, mindenki megnézi, meg akarják folyton venni, mutogatják a gyerekeknek, hogy “nézd kisfiam, ilyen volt apa első motorja”. De persze ez a Babetta nem eladó.
Összeségében egy nagyon kedves kis jármű. Úgy látom a karbantartás/szerelgetés egy véget nem érő folyamat lesz, de ez így van jól.
Itt kell megköszönjem Pintér János segítségét, akinek áldozatos munkája nélkül biztos nem tudtam volna felújítani a motort! Ő az, aki órákat töltött egy-egy csavar legyártásával, a karburátor beállításával, és minden problémával, ami felmerült a szerelés során. Mégegyszer köszönöm!
Hibalista
- Majdnem minden fel lett újítva.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (2) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 1 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.5/10) |
