Az első törvénysértésem
Szöveges ítélet
Lehet, hogy nem a legjobb helyre írok, de nem találtam megfelelőbbet. Olvastam a többi ítéletet, a sok hibáról, megbízhatatlan működésről, de én ilyenekről nem tudok beszámolni.
Ez egy 1994-es történet, az első nagymotoromról szól, a szerelem kevesebb, mint egy évig tartott. Autószerelőnek tanultunk, be voltunk oltva benzinnel. Irigykedve néztem a szegedi ETZ-s banditákat, akiknek ugyan (még) jogsijuk nem volt, de a 250-es ETZ-ik gyönyörűek voltak. Egy osztálytársam segítségével jutottam egy 1969-es ICZ 350-hez 3.500Ft-ért. Egy hiba volt; évek óta be sem indították, és egy tyúkólba tolták, valahol az egyik kertvárosi régi háznál. Szerelem volt első látásra, bár állapotra nem olyan volt (a festés és a krómozás) mint a feltöltött képen, de az én 15 éves és kb. 60 kilós ártatlan (?) mivoltomat azonnal megfogta. Eltoltuk az egyik sráchoz, néhány villáskulccsal, csavarhúzóval, 1 liter Brigéciollal, két gyertyával, néhány liter olajjal és benzinnel egy hétvége alatt életre keltettük (még a kartellban is tyúktoll és tyúkürülék volt, nem kevés mennyiségben). Erő nem túlzottan volt benne, viszont nyomaték egy zsákkal! Hazafelé már tépettem is vele a töltésen, a főútra akkor még nem merészkedtem, mert se műszaki, se rendszám (se jogsi, se bukósisak) nem volt. Az első utamon hazafelé buktam vele (utána viszont nem), mert egy tehén méretű kutya elém ugrott, megijedtem, és majdnem százzal elfeküdtem a töltés aljában. Egyikünknek sem lett baja, és a kutya sem evett meg. Egyből a barátomhoz mentem, két személlyel is ki kellett próbálni. Igaz induláskor egyből leesett mögülem (és a hátába állt a hátizsákba rakott festékesdoboz), de ezen kívül csak pozitív élményem volt vele két személlyel is. A töltésre (általában csak ott mertem vele közlekedni) úgy ment fel két személlyel, alapjáraton, hogy a motor észre sem vette, hogy nem horizontális a terep. Mindig megbízható volt, mindig indult és ment, a kuplungbowden elszakadt, de a váltókar "helyes" használatával ki lehetett a kuplungot váltani. Egy alkalommal sötétben indultam haza, és nem akart elindulni, a motor járt, de nem indult el előre a vas. Nagyobb gázzal próbáltam, így elindult. Másnap reggel vettem észre, hogy a drótsodrony, amivel lezártam, ott lógott a hátsó kerék mellett, félig feltekeredve, a lakat még zárva volt. Tudatosult bennem, hogy nem vettem le a zárat, de a JAWA megoldotta, azaz eltépte. Nagyon szerettem, gondolkoztam a restaurálásán, de mivel a szegedi motorosok ellenfele S..li törzszászlós engem is lemeszelt, ezért elcseréltem egy szép, legális, bár nem 51-es, hanem egy 1975-ös évjáratú 50-es Simsonra. A JAWÁM jó kezekbe került, restaurálva bár nem lett, de a rozsdás részek eltűntek, karbantartottsága miatt azonban évekig futott még egy közeli faluban megbízhatóan, és nem lepődnék meg, ha még mindig menne.
Hibalista
- Kuplungbowden, illetve, amit sajnálok és szégyellek, a hátsó lámpabúrát eltörtem, ezért az egy újabb modellről való volt.
Ide hordtam szervizbe
Mi, az autószerelő, motormániás tanoncok
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Zsiki nyomta a legjobban
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1969 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 8000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
