A KÉT FÜSTÖLGŐ PUSKACSŐ
Szöveges ítélet
JAWA 250/559 Panelka
Valamikor a 60-as évek közepén lett legyártva, ha jól emlékszem 1967-ben. 14 lóerős /250cm3 motor, Panelkának hívják népiesen. Aki esetleg nemtudná, most először a lámpabúra folytatódik egészen a gumi markolat kezdetéig, felülről nézve erről a panel szó jutott a csehek eszébe, emiatt a panel elnevezés. Volt már előtte is 250 cm3-es Jawa Kývačkám, az egy gyengébb motorkerékpár volt.
Jó állapotban hoztam el a tulajdonostól, gondoltam picit lemosom csak, de valahogy mikor olajat látok, belémjön egy kényszer. Ugyanúgy ahogy az előző motorkerékpáromnál is, itt is estére darabokban hevert az egész előttem, és a fejemben már készült az alapos terv az átalakításra. Hát nem sok minden, épp csak komplett festés, ezt azt ledobni róla, új mélyre eresztett colos vastagságú ülés, mögötte egy rövid épp hogy alkalmas második (imádok dizájnt tervezni), a féklámpa picit kisebb. diódás, 2x3 centisre cserélődőtt (apám eléggé kicsinylette). Szóval alapjaiban változtattam meg a Jawát, de nem chopper-re mint oly sokan.
Nagyon sok pénzem belement, kezdve azzal hogy a Nissan-nál kevertettem a festéket (metál szürke, két árnyalatban), airbrush (nagy sas mindkét oldalt), igyekeztem, de ha nincs egy ismerős aki értett a festéshez, és máig köszönöm neki, akkor egy szezonom biztosan motorozás nélkül telt volna el. Hát hogyis mondjam, nem sok festenivaló van egy motorkerékpáron, de véresre tudja csiszolni ám az ember a kezét.
Mikor kész lett még a nagymamák is megfordultak utána. Tudom, ez csak egy Jawa, és a 90-es évek legvégén járunk, nagyot nem durrantottam vele, de elégedett voltam az eredménnyel. Képem sajnos már nincs róla, volt néhány költözés az életemben és elvesztek.
Nincs nagyobb élmény mint a motorozás. Lefektetheti az ember az autóját az út szintjéig is, tehet bele 8 hengeres motort, sőt, kettőt is, akkor sem adja meg azt az élményt amit egy bármilyen motorkerékpár, főleg bukósisak nélkül (Úgy persze csak a ház udvarán, a kressz az kressz és ha valamit mi nem kerülünk meg soha akkor az a kressz és a rendőr.)
A 14 lóerő nagyon is rendben volt, meredek partnak is, ha nem egymagam voltam is szépen gyorsult. Viszont az alváz az kevés ehhez a motorhoz. Erősebb fékezésnél lambada, nekem pedig agresszív a stílusom. Ami nagyon idegesített az az állandó probléma a töltéssel. Két darab elektronika szakértő a családban, volt hogy még fel is tekercselték nekem a rotor-t, szóval értettek hozzá, de az istennek se lehetett úgy megcsinálni hogy ne kelljen minden hónapban foglalkozni vele.
De eltel az év, és az ember látja, hogy nem érdemes annyi pénzt beleölni ebbe a típusba. Főleg mikor az esti csendben elhajt melletted egy Jawa 500 OHC. Viszont nem én lettem volna ha nemkészült volna egy másik a lehető legalacsonyabbra leengedett váz amit a kerekek még megengednek. Hozzá szélesített csepptartály, de tovább már nemjutottam. Elkerültem hazulról, megérett a fejemben hogy nem ez a jó út, és a Jawát eladtam (hogy máshogy, ráfizetéssel).
Sok jó emlékem van róla, nem mindíg józanul, például azt a szöget ahogy én toltam haza egyszer, csak a boxer motor tudja. Az út végén meg szüleim ablaka előtt, éjjel egy gödörben a motorral együtt gondolkodtam (remélem nemvágjátok ki, az élethez tartozik és vállalom), mert hát a gázcsövet cserélték és ezekszerint még mindíg nem volt kész.
Abban az időben aki motorozott az motoros akciókra is járt. Én is voltam, de nemfogott meg. Nem rosszból, de nem kerestem a többi motorost. Szerettem egyedül motorozni. Nem szeretek a másik miatt állandóan fékezni, gyorsítani, megbeszélni dolgokat. A chopper stílus nemhúzott igazán, kerestem mi lenne az igazi. Aztán megláttam egy Moto Guzzi-t, majd felfedeztem a cafe racer stílust, és ugyan ma lakásban élve nincs hova tenni, de nincs ez még lezárva. Ha lehet saját tervezésű.
Végezetül, sok jó Jawa típus van, nem az én tulajdonomban levők voltak a legjobbak, de a Jawának azért van mire büszkének lennie, és nem volna rossz ha feltámasztanák végre úgy ahogy azt megérdemelné.
A kép csak illusztráció.
Hibalista
- Töltés, első villa
Ide hordtam szervizbe
Én szoktam szerelni, ha csak nem furatásról volt szó.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1967 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | kyvacka | Következő motorja? | még a csillagokban van (850T3 vagy hasonló) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |
