...jobb ha nincs
Szöveges ítélet
"Riga, Jawa drága kincs -
jó ha van, de jobb ha nincs".
Első motorom volt, előtte egyszer ültem Babettán (a lámpája azóta is ferde). Tetszett a két kipufogója, a szép hangja, pénzem meg pont 30.000 Ft volt - MZ-re nem telt. A jogsi motorostul is olcsóbb volt mint egy autó a meglevő B -hez...
No ezen megtanultam szerelni. Amikor első nagyobb utamon éjszaka elment a töltés, és egy kihalt benzinkút lámpájánál lekaptam a deklit, nem igazán bíztam benne hogy rájövök a megoldásra. Csak vakartam a fejem a kiskőrösi bukó alatt. Kérdeztem asszonyságtól, hogy nem fél-e, itt állunk a puszta közepén, nem jár erre senki, már 10 óra is elmúlt, a motor pedig beszart. Rámnézett őzike szemeivel nagy ártatlanul: "Miért félnék? Úgyis meg tudod csinálni!". Aztán hozattam vele "valami fémest" (Magnum jégkrém volt a kukából), betömtem a kilazult szénkefe vezetéke mellé, és mentünk tovább - irtó büszke voltam magamra. És az asszony is rám. Hozzám is jött feleségül később. Az oltárnál egy hátsó tengely alátétet húzott az ujjamra, miközben édesen utánozta a kikopott dobfék csikorgását. (na jó, ez utóbbi nem pont így volt. Nem is csikorgott a dobfék.)
Viszont a töltés így is kevés volt - hiába minden nap megejtettem a fenti műveletet, bizony sokszor lejmoltam akkutöltőt a környéken.
Aztán megtanultam gyújtást is beállítani - készült hozzá célszerszám is (gyertya összetör, porcelán kidob - a menetbe miliméterenként megvágott ceruza be; plusz szakadásjelzős multiméter), így ketten 3 perc alatt belőttök a gyújtást - úgy 150km-enként. Mert mindig elmászott.
Alkatrészt csak silányat lehetett hozzá kapni ("utángyártott"), vitte a pénzt rendesen (főleg miután rosszul raktam egyszer vissza a gyűrűket...)
Egykerékre simán feljött - igaz, a "rider" életében először (és feltehetőleg utoljára) ült motoron - de a műsor pazar volt - függőleges Jawa, őrült motorhang, halálra vált kaszkadőr - és csak a fékkar görbült el.
Nem volt gond, ha nem indult a moci - az önindító tuti nem szívta le az akkut. Lábam izmosodott rendesen.
Hogy milyen volt az ereje? N/a.
80km/h max, de akkor meg kihagyott a gyújtás. (a hiba feltáratlan maradt mindvégig). Füstölni füstölt ahogy kell. Büdös volt. Motorostúrán utáltak, ezért hátra álltam mindig.
Mindig MZről álmodoztam. Tárcsafék... Egy henger, egyszerűbb gyújtásállítás... Német minőség... Fordulatszámmérő... Jó töltés.... (sóhaj)....De nem telt rá.
Barátnőm szerette. El is nevezte "Tücsök"-nek. Tényleg olyan volt a nem eredeti, magas tükrök miatt.
Aztán eladtam 10.000 Ft-ért.
Az emlékeim kellemesek vele (sosem felejtem el az elsőt ugyebár), emlékeztet a motor a fiatalságomra. De a motor maga... Brrrr. Soha, senkinek - kivéve szerelő-tanoncot. Vagy pedig házasodni vágyót.
De az a két kipufogója csak szép volt....
Hibalista
- Asszem a villákhoz és a fékekhez nem kellett nyúlni...
Ide hordtam szervizbe
Magam, haverok. Fanta nem.
Értékelése: 2
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1975 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (1) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.7/10) |
