Yamaha legó
Szöveges ítélet
Életem első SRX600-as motor élménye: egy csávóé volt, akitől anno egy Skodát vettünk (120GLS, azt is szerettem). Kint árulta a pécsi vásárban. Kis dumálás után berúgta, szenzációs volt az egylukú pöfögése az addig megszokott szoci 2T-k és az akkor már itt-ott fellelhető japó sor4-ek után. Ja, majd elfelejtettem hogy kb 1992-t írtunk akkor. Sok év elteltével lett egy Gilerám, egy igazi unikum, az NGR250. Egylukú, zweitakt és forgótárcsás vezérlésű. Ment mint a barom és evett is hozzá amennyit kellett, egyedül a fura futóművével nem tudtam megbékélni, illetve 200 km után nyomta a t...met az ülés műanyag váza. Egyszer felugrottam vele Budapestre Pécsről talán 1996-ban, és az akkor még létező Motorországba bementem. Hol volt még internet, újságból néztem ki a címet! Nyálcsorgatva bámultam a jobbnál jobb, szebbnél szebb belpiacos japán motorokat, még az sem zavart hogy az eladó felmosóronggyal járt utánam és takarította a nyálamat a betonpadlóról. És akkor megláttam egy sarokba tolva egy SRX-et. 400-as volt, rajta "Eladva" cetli. Addig basztattam az eladót, míg beindította. Hááát, mit mondjak, van amikor erre keményedik a répa.... Pár év múlva 99 környékén már Budapesten dolgozva ismét a Motorország került képbe, hirdettek egy SRX600-ast. 600-as! Jesszus! Na usgyi el oda, kis megnézés, alku majd telefon Lepónak és Roland kollégának. Hamarosan hárman nézegettük a motort, Lepó bennfentesként annyit mondott hogy nyugi, leinformálta és frankó a motor (így utólag is köszi, Lepó!). Mondjuk fura volt, aki ismeri az ilyen levegős nagy egyhengereseket, az tudja hogy hiába pöpec a gép, úgy zörög és csörömpöl meg surrog, mintha az utolsókat rúgná (és akkor milyen lehet az aminek lóg a bele?!). Mentem vele egy 5-600 méteres próbakört sisak nélkül, a benne lévő 2 deci benya arra volt elég hogy a Szentendrein visszafelé már csak gurulni tudtam, mert leállt. Lefoglalóztam, majd alig egy héttel később leszervizelve, forgalomba helyezve elhoztam. Persze a szerviz alkalmával 5W-s olaj került bele, az alapjárata 2000 felett volt.... látva a rettenet híg olajat, töltöttem bele 10W40-est, az alapjárat rögtön 1800 alá esett, majd a Yamaha akkori szervízvezetőjének tanácsára bele került az ajánlott 20W40, amitől minden piszkálás nélkül barátságos 1200-ra csökkent a nevezett érték. Nofene! Alig egy évig hajtottam, utána az ára belecsúszott egy kék 2105-ös Ladába és némi rallyecross versenyzésbe. Khmmmmm, az sem volt rossz.... és jött 15 sanyarú év, közben egy-két alkalommal nyomoztam az SRX-em után, de csak idén jött el a pillanat hogy megleltem Csurgón. Tulajjal beszéltem is, de nem akarja eladni. Én sem akartam, de megtettem anno. Kár volt. De persze 15 év nem telik el csak úgy hogy az ember fia ne akarna valamit, volt egy-két SRX amiről lecsúsztam, az egyikről kerek egész 3 perccel, ráadásul az már 90 utáni 600-as volt a 90 előtti 400-asok árában (tulaj mintha külföldre ment volna melózni és emiatt kótyavetyélte el sebtében). Pech! Két keréken szép a világ, énekli a Blues Company, így volt közben Aprilia Atlantic 500Sprintem (borzalmon a köbön), Honda VT250L Spada-m full nyitott Martin rendszerrel (irtó jó kis gép!) és Honday VTR250-em, a Monster klón (csalódás, mert addig tökéletesítgették a felkelő nap országában, mígnem határozottan unalmas lett, képtelen voltam vele ásítozás nélkül gurulni 50 métert). Vettem ugyan Imolában a börzén egy Italjet Casual 350-est, de nem volt időm se energiám gatyába rázni annak ellenére hogy 33 évesen mindössze 82 kilit futott. 2015 májusban viszont felbukkant a jelenlegi vasam délután egy netes hirdetőportálon, este már rongyoltunk is le csajommal Tapolca mellé. Viharban, esőben kipróbáltam, le is foglaltam azonnal. Nem nagy szám, 400-as SRX utólag felbarkácsolt olajhűtővel, dögös café racer küllemmel, ocsmány chopper kipufogóval de egyenes kormánnyal, és a lényeg: XT600-as forgattyús résszel, ügyesen a 400-as hengerbe belehúzták az új PROX hüvelyt. Hogy nem kamu (ugye nem bontottuk meg), arra bizonyíték hogy nem olyan petyhüdt mint a kisebb tesója. Azon a hétvégén lábon hoztam el, kiválóan vitte az autópályán a 100-110-et. Többet nem mertem kihozni belőle, mert a vételkor is hallhatóan kopogott-csüsszögött a motorja, illetve a gyári 400-as áttétel volt fent. Hogy ez utóbbi mit jelent a régi, nyújtott áttételes SRX-emhez képest? A gyári áttétellel a 600-as kb 4000-et forog 100-nál, ez 4500-at pörgött, a régi 600-asom viszont 90-nél 3000-en pöfögött el. Hát nem mindegy! Kapott is hamar egy hátsó lánckereket, a gyári 52 helyett 47 fogút. A 19-es elsővel és 428as lánccal most elviselhetően megy, de még mindig sokat forog, hamarosan megkapja a régi motorom áttételét 16/37 és erősebb 520-as lánccal persze (fórumon említette egy belga csávó hogy 16/36-os az áttétele, de nem leltem sehol ilyen párosítást, most ezt nyomozom). Persze a korábbi gazda enyhén lelakta a motort (csoda lett volna ha nem, elvégre itt Kárpát-Agyarországban ez a megszokott), így pár apróságot cserélni kellett, rögtön az átiratás utáni első gurulásnál elszakadt a kuplungbowden (azért haza tudtam vele gurulni és mindössze egyszer fullasztottam le lámpánál, de ugye a rutin meg az évek kisegített), berohadt a szivató, általánosan mindenhol kenetlenség és ápolás hiánya stb. Némi munkával ez megoldódott, közben kapott egy új hátsó gumit is, hogy még hosszabb legyen az áttétel, így a 120/80 helyett 120/90 került fel rá, ez +1,75%-kal nyújtja meg elméletileg :-). Még a gyári áttétellel motoroztam, fura volt hogy ez megy 5.-ben 50-től rángatás nélkül. A hosszúval csak 90 felett használható a 600-as ötödikben. És a motorfék is furán gyengusz volt, akárhogy gangoltam vissza, csak pörgött és elég gyengén lassított. Amikor kicseréltem a hátsó lánckereket, és az áttétel hosszabb lett (400-as gyárija 2,47, 600-as gyárija 2,42, nekem most 2,37, de 2,32 a cél az 520-as láncszettel), onnantól kezdve érdekesen változott a motor. Kezd hasonlítani a régi, hosszú áttételes SRX-emre! Gyorsításnál nem érezhető semmi változás, kivéve hogy a motor nagykalapács jellege kezd előjönni, érezni minden egyes főtengely fordulatot. Nem, nem ráz, de érezni lehet! Motorfékezésnél viszont erősebb lett a fékhatás, kettőt visszakapcsolva pedig már meg-megcsúsztatja a hátsó gumit. Ez az, ezt akartam! Közben javíttattam műanyag idomot, mert az ABS anyaga 28 évesen már mállik szét, illetve az első sárvédő beleér az utólag felrakott, gyárinál vastagabb olajhűtőbe, tehát el is tört itt-ott. Keresgéltem sokáig kipufogót hozzá, de gyárit nem lehet lelni, nincs sehol se bontott se új! A rajta lévő eléggé ocsmány volt, így némi netes túrással leltem egy eladó SRX hirdetést, amin egy érdekesen rövid, blokk alatti dob volt Bendorf táblával. Napokig tartó nyomozás, míg meglett Bende "Bendorf" Sanyi száma Szolnokon. 6 hetet kellett várnom (mindezt úgy, hogy a száma nem publikus, honlapja nincs hanem kézről kézre adják a motorosok) hogy szeptember végén végre bejusson hozzá a motor, 2 nap alatt készült el az igényes részletmegoldású gyűjtővel egybeépített, full rozsdamentes anyagú dob. Mire hazaértem vele Budapestre, megfájdult a fülem....kicsit hangos. A beszélgetés kb így hangzott, mikor panaszkodtam hogy megfájdult a fülem
- Mennyivel mentél?
- Olyan 100-110 kb.
-Ez a baj, mert 140 felett már nem hallod.
:-)
Utólag emiatt készült bele egy hangtompító furulya, amivel már elfogadhatóan csendesebb lett és még műszakin is átment vele!. Fordulaton tartva kellemesen duruzsol, gázadásra (terhelésre) viszont megszólal és dübörög. Ez a 600-as egylukú orbitálisan sokat öblít ki egyszerre, csak érzékeltetésül: 5 méterre állok tőle és borzolja a hajamat a kipufogó szele furulya nélkül. És ahogy motorfék üzemben visszadurrog, na az besza-behu! Bár nem tudtam egyéb elfoglaltságok miatt (munka és terepfutás) sokat használni, de nem is került C vágányra. Télen kapott pár apróságot, a teljesség igénye nélkül: a szokásos friss olaj+szűrőkön kívül kúpgörgős kormánycsapágyak, első villába olaj+szimmering+progresszív villarugók és bónuszként MZ gumiharmonikák, hátsó gumi és lánckerék. Svédben a hazai ár feléért (értitek, a k..va drága Svédországban!) vett kipufogóbandázs is felkerült egyenlőre bilincses rögzítéssel, mert még nem sikerült megtudnom hogy mivel lehet láthatatlanul rögzíteni. Helyre tettem idén tavasszal a dekompresszort, mert szét volt akadva és addig anélkül rúgtam be (nem is annyira nehéz és vissza sem rúg) és kapott egy másik bowdent is emellé. Kicseréltem a széles kormány miatt sima zöld-sárga MT fal építőiparból ismert vezetékkel toldott kormánykapcsoló kábelkötegeket is, egy pár irányjelző is felugrott előre illetve a teleszkópolajtól áztatott fékbetétek is a kukában végezték hogy ugyanolyan Ferodo Racing kerüljön bele. Dühítő hogy szinte új betétekkel vettem, de az olaj tönkre vágta. Kapott egy akkut is de az ismét cserés lesz mert fél év garija lejárt és gyorsan merül, plusz a negatív saruja kivirágzott. Pedig télen töltögettem rendszeresen, de hát noname battery és ennyit bírt. Kapott volna anno jót is, de mivel akkor kellett a motor, ezt tudtam beszerezni gyorsan. Igaz, hogy berúgós mivolta miatt még halott akkuval is beindítható! A legjobb példa erre hogy még 2014-ben néztem Pécs mellett egy akkor már régóta álló 600-ast amin a gyújtás ráadásakor a kontroll lámpák sem világítottak, márpedig egy 2W-os üresjelző nem kíván sok delejt. Nagyjából az ötödik rúgásra beindult, a tulajnak is leesett az álla mert üzemképtelenként árulta (mondjuk csattogott is a blokk rendesen).
Szeretem ezt a vasat! Az ilyen tényleg csak azoknak való, akik nem a 200 lóerőt akarják meglovagolni, hanem egy józan motort ami a 45 lóerőhöz és 150 kilóhoz képest keményen megy, határozott és karakteres gép, viszont az utolsó utcasarkon is van hozzá cucc, mert a blokk XT eredetű, a többi meg XJ/TZR/TDR cucc, egy bazi nagy Yamaha legó. Ugyan magas kormánya van, de kényelmesen lehet vele csapatni 130-as tempóval, csutkakormánnyal a tartós 150 sem fárasztó, legfeljebb a motorosszezon kezdetén. De hamar megerősödnek azok a fránya izmok :-). És szerencse hogy a gyári ülésre vastagabb szivacsot kendácsolt fel valamelyik előző tulaj, mert így nem zavaróan alacsony és a lábtartó is messzebbre került, igaz a nagyobb tempójú motorozásnak nem kedvez a jelenlegi üléspozíció és újra is kell tömetni mert nem enged túlzottam hátracsúszni és nyomja a farcsontomat. De a lényege az SRX-nek mindennemű átfaragás ellenére sem változott: ülj fel rá, és motorozz fülig érő szájjal!
Hibalista
- Fékcső csere fémköpenyesre, kuplung és dekompresszor bowden, első teleszkópokban olaj+szimmering+rugó, összes izzó, egy pár index, kábelköteg javítás
Ide hordtam szervizbe
Saját mert rettenet lassú, de tuti kész lesz valamikor
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 52000 |
Megbízhatóság | (0) | Vezetett km | 1000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | Casual 350 | Következő motorja? | Monster |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |