Valóra vált fájdalmas álom
Szöveges ítélet
Motoros Családból származom, a génjeimben kódolták, hogy tudom mi a jó. 12 évesen már egy Babettát hajtottam, utána Jawa Mustang jött, és még sorba egy halom keleti kismotor, imádtam őket, és kényszerből még szerelni is meg tanultam. De a szívem mélyén mégis egy márkának egy adott típusa foglalta el a helyet a Yamaha DT… Elérhetetlen álomnak tűnt de nem tudtam még gondolni se rá, hogy úgy éljem le az életem hogy nem volt egyszer egy DT-m, komoly gondolatok voltak ezek 16-17 évesen ugyanis ilyen idős voltam amikor legerősebben vonzott a dolog, ugyan már félig a zsebembe volt 4 kerékre a jogosítvány, de igazán örömöt a kétkerekű tud adni. Mint azt mondtam, megtanultam a kétütemű gépek szerelését, a sok lehetetlen minőségű keleti nyavalya között, így megtakarított diákmeló keresetemből ( 25.000 ft és 2009-et írunk ) Vettem egy üzemképtelen MB5-ös Hondát, amit pár hónap alatt talpra állítottam, és tökéletesen használható állapotba hoztam. A probléma csak az volt, hogy egy holland piacra szánt fojtott példány volt, ezért a városba megengedett 50-et nem volt hajlandó túllépni, amit még a keleti szörnyek többsége is simán megtesz.
Így újra közeledett a motorváltás, ám már volt egy elég jó cserealapom, ugyanis a törődés úgy megnövelte az MB értékét , hogy egy motorkereskedő be is számította 70.000 forintért egy 1984-es Yamaha DT 80 LC I-be, így már a két ár közti differenciát a diákmunkákból való spórolás is ki tudta termelni.
A motor maga volt a lelakott ótvar és a gányolás szerelemgyereke, a berúgó nem működött, műszerek nem mutattak, akku nem volt, de tolásra indult és sokkal motorszerűbb volt mint azelőtt bármi, és akárhányszor láttam magam tükröződni egy kirakatba el is hittem hogy a világ királya vagyok, mert a DT még ilyen szakadtan is valami eszméletlen jól nézett ki,. ’84 óta a mai napig megőrizte a gyári fényezését, és még egy Gianelli fojtatlan rezonátor is volt rajta, ereje pont háromszor annyi volt mint az előző motoromnak, így a teljesítménnyel több mint elégedett voltam. Nyár végére oda jutottam, hogy a motor kezdett meghalni, a szikra megszökött belőle, a berúgó még mindig használhatatlan volt, úgyhogy felújítás következett.
A művelet csupán annyi volt, hogy ki kell venni a komplett blokkot a DT-ből és kezdődhet a felújítás, amit akkor sokkal rövidebb műveletnek hittem, mint ami a végén lett, a blokk ugyanis húsvét magasságába került be a vázba, ám először csak júliusban röffent be. Tudod, hogy van ez: jön a tél, vége a szezonnak, egyre kevésbé elsőszámú ügy a moci, és akkor nem is beszélve a rengeteg kiszámíthatatlan akadályozó változóról, karácsony, buli, barátnő, korház, érettségi, munka stb. és a lista végtelen, mert bármi közbe jöhet, és ha közbe jöhet, közbe is fog jönni!
Télen elkezdett épülni a blokk, és hát mindig kevés idő volt rá a fent írtak miatt ezért tartott eddig. Az elvégzett műveletek eddig a blokkban a következők:
• újra tekert gyújtó és világító tekercs
• új váltó
• új, svéd SKF csapágyak
• új, perselyezett berúgó közlő fogaskerék
• új kuplungkosár, és lamellák
• új szimeringek
• új tömítés
Közben a vázon megjelent repedés is köszörüléssel és CO hegesztővel kezelve lett, és a kikevert színnel gyönyörűen láthatatlanná lett téve, nem vártuk meg míg a repedés töréssé fejlődik.
Húsvét előtt be is került a blokk, meg is történt volna az indítás, de sajnos a hűtővíz feltöltés során, feltűnt egy sürgősen kezelendő, tömítési hiba a hengerfejnél, ahol a hűtő cső megy fel. Nem volt mese, másik hengerfej kellett, ami volt is otthon, de a motor meg nem otthon készült, úgyhogy akkor a két alkatrész térben és időben nem tudott találkozni, át kellett volna kétszer BKV-zni a városon, ez azt hiszem mindenki számára nyomós és érthető érv, aki utazott már Pesten tömegközlekedéssel.
Főként az érettséginek köszönhetően legközelebb akkor volt időm a gépet kezelésbe venni, amikor családi nyaralásra indultam a telekre, (már érettségivel a kezemben! :) ) hát eljött velem az akkor még működésképtelen moci is, aki egy mikrobuszban 4 keréken tette meg az utat, és elkísért egy barát is egy veterán 360-as jawaval.
A megérkezés után 2 órával, már saját erejéből falta bőszen a murvás utakat, óvatosan szoktattam egymáshoz a sok-sok új alkatrészt, akiknek először kellett együtt dolgozniuk, meggyőzött a gép, erős, nyomatékos, halk... illetve halk volt amíg el nem tört a korábban szabott kipufogó végcső, ami a hegesztés után túl vékonyra lett köszörülve. Egy helyi karosszéria lakatos mester, akire nem úgy mondja az ember, közhelyesen, hogy mester ahogy az a magyar iparban megszokott, hanem teljes őszinteséggel és tisztelettel: Mester!
Délután négykor üdülő területen, minden előzetes ismeret után, úgy hogy csak az utcáról bementem a műhelybe, azonnal félre tett mindent és megcsinálta az olajos, forró kipufogóm valami olyan rekord idő alatt és sebességgel, hogy én magam nem hittem el. Majd minden külön kérés nélkül, levett a polcról egy doboz matt fekete hőálló festéket, és lefestette a megdolgozott részeket. Közben gyűltek a műhely dolgozói, és mindenki a motort dicsérte, és sorba jöttek elő a DT-s sztorik, és a motoros történetek. Végül mindössze ezer forintot fogadtak el. Hatalmas pozitív élmény volt mindezek után a halk motorral tovább menni. És kicsit visszatér a bizalma ilyenkor az embernek.
Ezután ismét jött egy boldog hibátlan nyár, majd augusztus magasságában valami megint megadta magát a gyújtásban.
A tünetek a következők voltak: a motor egyetlen egy 1000 éves Magneti Marelli CW7LP típusú gyújtógyertyával hajlandó csak üzemelni. Megvettem a zsír új bele való NGK semmi életjel vele. Betettem körülbelül 5 különböző márkájú, hőértékű, típusú gyertyát, de semmi mással nem működik!!!
Mondjuk, az, hogy ezzel működik barokkos túlzás, stabilan beindul vele, szépen jár, nem is akar leállni, csak nem pörög egyszerűen, egy bizonyos fordulat felett nincs szikra. A megélhetési magyar motorszerelő pupilláján ilyenkor jelenik meg két aranyszínű csillogó dollár jel, és már habzó szájjal a legdrágább alkatrészek fele terelne: CDI, gyújtótekercs…
Bukta! kipróbáltam másik CDI-vel dettó ugyanez minden, a Gyújtótekercs meg vadonat új, talán még egy ezrest se ment. Egyetlen alkatrésze van a gyújtásnak ami érintetlen maradt, ez a jeladó tekercs… Minden más új, vagy tesztelve volt pótalkatrésszel.
Egy egész délután erejéig sikerült talpra állítani a gépet egy trafócserével, ezután hibátlanul ment, indult, pörgött gyorsult, de egy 30 kilométer változó terepen való, nem különösebben megerőltető motorozás után újra elkezdett kihagyni a gyújtás egyre súlyosabban. Nem bagatellizálnám el, talpon hazajött, nem hagyott cserben. De a probléma okára azóta se sikerült rájönni.
Úgyhogy nincs mese, megint ott vagyunk… sehol, kezdhetjük újra: szét a gyújtás, tekercselő, kisebb összeg kicsengetése, összerakás, imádkozás… Kezdek nagyon belefáradni, de még mindig ha ránézek mosolygok, mert szerintem ez maga a klasszikus ikonikus endúró forma ami 30 évesen is menő, és amikor éppen működik, minden rosszat elfelejtek neki, és imádom perverzül.
Hibalista
- Világító tekercs 4000
- Gyújtó tekercs Baráti Bartel :)
- Berúgó szerkezet kb 5000
- Váltó tengely 6000
Ide hordtam szervizbe
Kígyós Csaba Őrbottyán-
Motoros pályafutásom alatt a legkorrektebb szerelő volt akivel találkoztam, ő tekerte újra a töltőtekercset. hihetetlen tudás, tapasztalat, reális árképzés, és profi munka!
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Dunavarsányi Karosszéria lakatos - Délután négykor üdülő területen, minden előzetes ismeret nélkül, úgy hogy csak az utcáról bementem a műhelybe, azonnal félre tett mindent és megcsinálta az olajos, forró kipufogóm valami olyan rekord idő alatt és sebességgel, hogy én magam nem hittem el. Majd minden külön kérés nélkül, levett a polcról egy doboz matt fekete hőálló festéket, és lefestette a megdolgozott részeket. Közben gyűltek a műhely dolgozói, és mindenki a motort dicsérte, és sorba jöttek elő a DT-s sztorik, és a motoros történetek. Végül mindössze ezer forintot fogadtak el. Hatalmas pozitív élmény volt mindezek után a halk motorral tovább menni. És kicsit visszatér a bizalma ilyenkor az embernek.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 1984 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző motorja? | MB5 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.3/10) |