Túrabajnok, de vásárolj óvatosan
Szöveges ítélet
A motorkerékpár fél év került a tulajdonomba (2014. őszén), vagyis mindössze néhány kört sikerült megtennem még vele, viszont olyan tapasztalatok birtokába jutottam a vásárlás során és utána, amit mégis érdemesnek látok már most megosztani.
A motorkerékpárt a Dabason található márkakereskedés kínálta eladásra: az 1999-es FZS 600-as Yamahám után valami hasonló motorra vágytam: 2004-es, napi munkába járásra használt 400-as Yamaha Majestym mellé olyan nagyvasra, amin évi 2-3, főként osztrák túra ill. rövidebb 1 napos hétvégi kirándulások során folyamatos boldogság tölt el.
A motor 2004-es évjáratú volt, magyarországi 2005-ös üzembe helyezéssel, 2007-ig vezetett szervizkönyvvel (Kalmár Motor, Szeged), 62.000 km-rel. Utánanézve hazai és nemzetközi fórumokon, ez a futás lényegében nem jelent komoly amortizációt, 180-200.000 km-es futású motorok is megbízhatóan szolgálják a (gondosabb) gazdákat. A motor esztétikai állapota 1-2 karcoláson kívül kifogástalan volt, abroncsok megfelelő állapotban (Michelin Pilot Road 3 GT). A márkaképviselet megnyugatott: ugyan a motor nem általuk szerizelt, de idősebb tulajdonosát ismerik, alkatrészeket tőlük vásárolt, láthatóan karbantartott: tökéletes állapotban van (a kesztűtartó javítása már folyamatban volt, elromlott a zárja - említették). Mivel az őszi vételár igen kedvező volt (1,5 mio Ft) egy ABS-es, 3 gyári kofferrel felszerelt óriástúrázóért, egymás tenyerébe csaptunk: egy új akkumulátort, ill. az állás miatt szivárgó szimmeringet még a vételárban cseréltek.
Gondos tulajdonosként egy alap szervizt, átvizsgálást kértem:
- olaj, olajszűrő,
- légszűrő,
- kardánolaj,
- 4 gyertya.
Utóbbiakat vélhetőleg megkaptam, az átvizsgálást már nem:
Korán sötétedett, mikor ősszel a motorkerékpárért mentem, igen izgalmas 40 km-es hazaútban volt részem: mint kiderült a lámpa a fák lomkoronáját világítja meg, és a hátsó féknél a nyomás nem épült fel, ezért a viszonylag harmatos első fékkel tettem meg. A hab a tortán az volt, hogy a kesztyűtartó hazaérve már nem működött.
Rövid levélben megemlékeztem erről a kereskedésnek: korrekt módon azonnal felajánlották, hogy saját költségükre elszállítják a motort, és megvizsgálják, lehetőség szerint javítják a hibákat:
- a világítás természetesen sikerrel járt,
- a fékrendszer kapcsán már érdekes telefonra került sor: rákérdeztek, hogy ABS nélkül is jó lesz-e, mert lehet, hogy nem javítható, csak 1 mio Ft körüli összegből cserélhető: itt már azért finoman jeleztem, hogy emlékeim szerint azt mondták, hogy a motor tökéletes állapotban van, ráadásul átvizsgálták...?? Szerencsésen megoldódott a dolog, egy mágneses szelep tisztítását követően kifogástalanul működik (a cserélt fékolajat én fizettem, a szerviz a munkadíjat állta).
- kesztyűtartó: töredelmesen bevallották, hogy hát sajnos, a ragasztás ilyen, ezek szerint nem volt tartós: 60.000,-ért van új, vagy valami sufnituning jöhet szóba: pl. mágneses bútorzár applikálása a dobozfedélre... Utóbbitól eltekintettem, és a 60.000,- Ft sem tűnt túl kedvező opciónak.
Mint a típus utáni alaposabb utánanézéskor felmerült, egyetlen érzékeny probléma a hátsó lengővilla, amit 50.000 km-enként karban tartani érdemes (ellenkező esetben akár törik is, kenés hiányában), ezért ezt is elvégeztettem a garanciális problémák részleges orvoslása során. Ez egy több órás művelet (ezért is sokan nem végzik el), néhány gyári apró alkatrész cseréjével: szerencsére a 8 óra munkaidő helyett valamivel kevesebb óra alatt sikerült abszolválni, itt a meglepetés talán csak annyi volt, hogy
a) az első megrendeléskor nem érkezett meg valamennyi szükséges alkatrész (2 hetes feladattá nyújtva a javítást, amit ősszel nem értékel az ember),
b) a vásárláskor megkérdeztem, hogy van-e valami, amit érdemes ennél a futásnál a szokásos dolgokon (olaj, szűrők) kívül elvégezni, nem volt, persze.. Utána 1 héttel már igen.
Beszélgetésünkkor érdekes átalakulásban vett részt a motor: míg vásárlás előtt a Yamaha elnyűhetetlen zászlóshajója volt, és a konkrét példányt is kiváló darabnak tekintettük, ami - használati szokásaimat figyelembe véve- évekig megbízhatóan fog szolgálni....Nos, ez a vásárlás után rögtön "idős, használt motor lett, amin bármi probléma előjöhet, sajnos ez ilyen" kategóriába került.
Ezt követően a téli időjárás miatt viszonylag keveset futott, mikor egyik beindítást követően
füstfelhő keletkezett a kipufogóra folyt hűtővíztől, és egy szép zöld tócsa jelent meg a burkolat alatt: alaposabb átnézést követően kiderült, hogy 2 helyen a bilincsnél szivárog, 1 helyen pedig folyik...
A Yamaha World szervizében landolt a motor (hála a www.motorangel.hu-nak, akiket ezúton is ajánlok), ahol diagnosztizálták a hűtési rendszer problémáit (túlhúzott bilincsek, szivárgási helyek), a telóolaj szivárgás miatt cserés fékbetétet, valamnt a telószáron lévő karcolásokat is orvosolták. A bűnös kesztyűtartónak találtam új funkciót: ebbe fúrattam bele a szivargyújtó aljzatot, így nem az egyéb idomokba küldtem bele, ha ez egyébként sem sokmindenre használható mérete miatt, ill. a zár könnyen beletörik.
Itt tartok most: minden nehézség ellenére boldogan várom a szezont, és összességében 1,7 mio Ft-ért is jó vételnek tartom.
Tanulság: mindig független szervizben, vagy szerelővel nézesd át a motort, mert az értékesítés során nem minden jön elő...
Hibalista
- Lényegében kizárólag az előző tulaj és karbantartásai(nak hiánya):
- Hűtési rendszer: vízkövesedett + szivárgott, ezért termosztát ház, ill. O-gyűrű, valamint a túlhúzott bilincsek miatti csövek cseréje volt szükséges (valószínűleg sosem cserélték + teljesen szakszerűtlenül..)
- Első villa csúszószár polírozás, szimmering és telóolaj csere: vélhetőleg korábbi szakszerűtlen szimmering csere során karcolták össze...
- Bal oldali fékbetét: a szivárgó szimmeringek miatt olajos lett.
-
- 1 konstrukciós hiba:
- Fejidomban található kesztyűtartó: 2 kinyitást bírt a szerviz szerinti "javítás" után: mint kiderült, javítással (ragasztás) eleve kár próbálkozni, és mivel gyújtáskulcs nélkül lenyomással már szinte azonnal eltörik (elég a parkolóban 1 gyermek, vagy jószándékú, érdeklődő felnőtt), kár is cserélni (~60.000,- Ft)
Ide hordtam szervizbe
Yamha Surman -az ítéletben röviden összefoglaltam a tapasztalatokat: kisebb karbantartáson, vagy új motorkerékpár vásárláson kívül - az összességében korrekt hozzáállás ellenére - jó szívvel nem tudom ajánlani
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Yamaha World - Budapest
Mind a munkafelvevő (Czikkely Zoltán), mind a szerelők (Kozma Tamás) olyan kivételesen rendes, szimpatikus hozzáállással dolgoznak, ami ritka: pénztárcára is odafigyelve alapos, gondos munkát végeznek, és ha az ember 10 perccel a zárás után érne oda a motorért, készek akár megvárni.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 62000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 1500 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | Yamaha FZS600 | Következő motorja? | - |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.9/10) |