Smooth operator
Szöveges ítélet
Csak azért írok gyorsan egy ítéletet, mert baromira idegesít, hogy emberek először a mennyekbe magasztalják itt a motorjukat, aztán meg a "Megérte a pénzét?"-kérdésre vastag "NEM" a válaszuk... És ezt ráadásul képesek a világ legjobb ár/érték arányú motorjára, a kis Fazerre is odanyomni.
Szóval barátom, ha nem te vagy Roman Abramovics, hanem csak egy átlag magyar dolgozó ember, akkor neked semmilyen motor nem éri meg a pénzét újonnan, vagy 2-3 évesen. Ha viszont ráadásul bementél a szalonba, és kitoltál egy zsírúj Fazert 0 kezdővel, akkor egyenesen hülye vagy; csodálkozom, hogy ezt egyáltalán el tudod olvasni...
Én a Fazerem előtt megalomániás voltam; a 250-es ETZ óta nem volt ezresnél kisebb motorom. Az idomos motorok nem is igazán tetszenek (ha fáj a menetszél, akkor járjál autóval a Kék Osztriga bárba...); a haccázas Fazert kimondottan arra vettem, hogy Londonból Magyarba vigyem Spanyolon keresztül, és aztán ott hagyjam...
11 évesen, 30000 mérfölddel árulta Kentben egy bácsi, akinek autóra nem volt jogsija, ezért az 5 percre levő munkahelyére a Fazerrel járt. Sajnos a térdei kifingtak, és le kellett hogy tegye. Karbantartásilag vezetett szervízkönyve volt (a motornak...), de a szép optikai állapot ellénére is volt néhány tennivaló rajta: folyt a főfékhenger, rommá volt rohadva a leömlő (tipikus Fazer betegség), és nem működött a benzinszint-jelző. Raktam rá egy rozsdamentes kifufogót (ez egy kicsit fájt, de mivel nagyon olcsó volt a motor, ezért belefért). A főfékhengert nem is vettem észre, csak a túra előtt egy héttel. (Csütörtökön szedtem szét megcsinálni; szombaton indultunk.) Előtte való hétvégén azzal babráltam, hogy "feltörjem" a leragadt gyűrűket. Az erőteljes füstölést is a vétel után vettem észre; a letapadt gyűrűket a zárva levő égéstérbe nyomatott féktisztító spray oldja fel...
A benzinszint-jelzőt leszartam; a bácsi azt mondta, hogy teli tankkal elmegy a gép 200 mérföldet (legfeljebb majd nézem a trip-countert).
Mikor Párizsba értünk, és két napig szakadt a az eső, akkor kiderült, hogy a gyújtás sem tökéletes; onnan indulva vagy 30 km-t mentünk dadogó motorral, mire kiszáradt. Onnantól nem volt akkora eső, hogy ez megint előjött volna. Egy évvel később kellett végül a Balatonról óvatosan hazajönni, mert egy eső után terhelésre megint elkezdett 3-hengerezni. Itt volt vége a gyújtás-trafónak, de azért még a belét húzva hazavitt.
Visszatérve a London-Budapest túrára... Párizstól már csak egyetlen meglepetés ért: a motor két személlyel és csomagokkal megpakolva, és folyamatos 150-nel autópályázva csak 194 mérföldet megy el... (3-mal kevesebbet, mint amennyi kellett volna még a bordeaux-i benzinkútig)
Az a kb. 6000 km, amit együtt töltöttünk igencsak megváltoztatta a véleményemet a középkategóriáról. Minden tesztben írják, hogy ez a karbis Fazer mennyire agilis, és hogy a nyomaték-rugalmassága is magasan átlagon felüli. Ez mind így igaz - én képes vagyok egy hatszázast nem ezresekhez hasonlítani. (Ezúton is csókoltatom azokat az idiótákat, akik a teljesítményét pontozták le; talán vetni kéne egy pillantást az utód-Fazer, vagy a kategória-társak adataira: CBF 600, például).
Szumma-szummárum: egyszerűen nem jut eszembe (és elképzelni sem tudok) olyan motort, ami ennyi pénzért ennyi teljesítményt/használhatóságot, és ilyen nevetséges fogyasztást nyújtana. A 95 lóerő ép elméjű embernek igenis untig elég egy sporttúra-motorban. (Igen: néha vissza kell váltani - senkinek nem fog lerohadni a lábfeje, ha ezt gyakorolja.)
A néhány bosszantó apróságból, amit orvosolnom kellett mások biztosan elefántot csinálnának. Én azonban végülis az ETZ-ről, meg az utána következő sok összetaknyolt filléres, véres torkú hulladékról érkezem, amik után a Fazer a megbízhatóság márványszobra. Ebben a tekintetében a többi ítélet biztosan közel jár az igazsághoz.
A kényelem csak azért 9 pont, mert rövid a karom, és az XJR-emen egy kicsivel magasabb a kormány; az jobban kézre esik.
Hibalista
- rozsdamentes leömlő (Delkevic) - 200 font
- főfékhenger tömítés
- benzinszint jeladó
- gyújtástekercs
-
- letapadt gyűrűk - "lustító" használat miatt. Ezt orvosolva az olajfogyasztás már nem mérhető.
Ide hordtam szervizbe
a karbi-szinkront kivéve csak magam
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
karbi-szinkron a City Bike Service-nél: http://www.citybikeservice.co.uk/
Olcsók, és sok a munkájuk; biztos jók. Más motort is vittem már hozzájuk. Ügyes srácok, de egyszer nem dugták vissza a benzin túlfolyó-csövet a tankra, úgyhogy pont-levonás.
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 52000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | XRJ 1200 | Következő motorja? | Raptor 1000 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.9/10) |