Nosztalgikusan csilingelő Yamaha hangvilla
Szöveges ítélet
Ezt a motort nosztalgiából vettem.
Ez volt az első igazi Japán sport motor amit még 20 évesen először vezettem.
Akkor a 90es évek közepén ez még viszonylag friss típusnak számított.
Teljesen letérdeltem tőle amit annak idején mutatott.
Persze előtte csak Simsont,Pannoniát meg ETZ-t vezettem és ezekhez képest brutál volt.
Úgy hozta a sors hogy eltelt közel húsz év és ezek az öreg sportmotorok szinte teljesen kikoptak a forgalomból mert már 16-szor össze törték őket.
De van,volt 1 két túlélő és azoknak az ára a béka segge alatt van.
Így alakult hogy az E-bay-en megláttam a Bécsben eladásra kínált FZR-t,ugyan abban a piros-fehér-kék szín kombinációban amiben annak idején kisgyerekként kipróbáltam.Az ára kellemes volt,megvolt minden papírja 2 gyári kulcs,szervizkönyv,csak 2 tulaj 20 év alatt és minden dokumentálva,26600 km,meg persze 1 két sérülés ami a 20 év alatt azért alap.
Szóval megláttam és felmerült bennem hogy jó lenne újra kisgyereknek lenni.Győzött is az izgalom:),irány Bécs,próba út,minden ok,fel a Transporterre és irány haza.Szerencsére közel volt,Németországig valszeg nem mentem volna el érte.
Azt még nem említettem hogy ez igazából a 600-as csökkentett henger űrtartalmú változata,vagyis FZR 500.Ennek oka az Osztrák adózási rendszer,ahol az 500 ccm-nél volt az ugrás és ezért gyártottak oda más országokban egyébként kevésbé ismert 500-as verziókat.Így létezett ott CBR-500-as is 4 hengerrel.
Miután haza hoztuk,leszedtem az egész burkolatot.Egyrészt az azonnali olaj csere és átnézés miatt,másrészt pedig volt egy két repedés amit 1 műanyagos srác,kedvező áron megforrasztott.Hihetetlen de igaz,a motorban valóban 26 ezer km volt,belül gyönyörű fém tiszta blokk,váz.Hűtő,kipufogó leömlők 1 horpadás nélkül 1két bogár tetemmel megspékelve.A kipufogó dob is gyári volt és nem is cseréltem le mert jó hangja volt vele,alul szolid,felül üvöltős.Jól lehetett hallani hogy 92-ben még más normák voltak érvényben hang kibocsájtásilag.Pár mini izzó a műszerfalban ki volt égve azokat kicseréltem és a hűtő vizet kellett még 1 kicsit pótolni.A teleszkópot túl puhának éreztem,így rakattam bele 20w-s Repsol olajat amitől kicsit feszesebb lett az eleje.Gumiból a gyárilag javasolt Pirelli Sport Demon-t rakattam rá.K..va jó gumi,nem olcsó de minden körülmény között jól szerepelt.Még a versenypályán is és 15000 km-t bírtak.A burkolat visszakerült,és meglepően hamar megmásztuk a rendszámozás és a magyar bürokrácia hegyeit és akadály pályáját.Itt az 500 ccm kedvező volt mert itthon is ennél van 1 regisztrációs lépcső és így még belefért a kedvezőbb Reg adó kategóriába.
Használatba vettem a vissza térő álmot.Mivel ez nem 1 lerúgott magyar darab volt ezért eléggé eseménytelenül teltek a km-ek.
Megjártam vele Alpokat,Olasz,Osztrák oldalon is,volt 1 kis versenypálya és a munkába is ő szállított 2 nyári szezonban.
A főbb tapasztalatok:
Mivel kevés km volt benne ezért iszonyú megbízható volt,bárhova el mertem vele indulni.Igaz túrázni kényelmetlen volt,mégiscsak 1 sport motor.De a szerpentineken és a versenypályán nagyon jó volt döntögetni.A fogyasztása 5.5 és pályán 7.5 között alakult amit egy 500as-tól kicsit sokallottam de aztán beláttam hogy mégis csak egy 89-es konstrukció így nem lehet elvárni a mai modern injektoros motorok alacsony fogyasztását.Amúgy a blokk állandóan pöccre indult még az őszi hidegekben is,csak szívató kellett.Soha nem füstölt.A szervizben ahol a későbbi olajcseréket csinálták,meg is jegyezték hogy milyen tuti hangja van és hogy egyáltalán nem füstöl.Azért ettől függetlenül volt 1 kis olaj fogyasztása mint minden FZR-nek de közel sem olyan sok mint amit a többi tulaj leír.Nekem 6000 km-t kibírt után töltés nélkül.Ami még érdekesség volt az az hogy a versenypályás használat után csökkent a benzin átlag fogyasztás.Valószínűleg akkor állt teljesen össze a blokk és kialakult 1 még jobb kompresszió.Mivel nagyrészt országúton használtam a közepes fordulatszámokon, ezért hogy ne kelljen annyit várni míg felpörög,kapott 1 kisebb fogaskereket előre és ez csodát tett.Mindenkinek ajánlom a tuning ezen egyszerű formáját.Sokkal használhatóbb lett a gép és igaz hogy jobban pörgött a blokk de nem kellett annyiszor a kuplungot csúsztatni.A végsebességem sem csökkent mert addig nem tudta 6.-ban leforogni magát a gyári áttétellel,viszont a 15-ös fogaskerékkel igen és így már teljesítette a gyárilag megadott 210Km/h-t.
Így teltek múltak a hónapok és aztán 1x csak elmúlt a varázs, meg volt a nosztalgia menet és a két év és 16000 km kellemes emlékei után sikerült eladnom.Remélem jó helyre került és az új gazdája is még sok kellemes km-t rak majd bele.
Mindenkinek ajánlom a régi típusú motorokat legyen az sport vagy túra.
De én csakis külföldről,Nyugat Európából venném mert ott a tulajoknak végig volt pénze az igényes alkatrészekre és a folyamatos szervizre,és persze a kilométer órákat sem pörgetik olyan sportszerűen mint itthon.
Türelem és szerencse kell hozzá de végül a mai milliós gépek töredékéért lehet valakinek 1 klassz nagymotorja.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Real Motor Centrum
Értékelése: 9
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 26650 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | Cbf 600 | Következő motorja? | Vfr 800 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |