Megbízható túragőzös
Szöveges ítélet
Sokadik nekifutásra olyan motort kerestem, amit nem mások javasolnak, másoknak tetszik, hanem olyat, ami az én igényeimnek felel meg és passzol a személyiségemhez. Nem akarok száguldozni, de legyen bőséges tartalék, nem kell túl kicsi vagy túl nagy és nehéz motor, ne legyen tele bonyolult megoldásokkal és legyen jó túragép, de menjen el városban is.
Több típus is képbe került, a közös az volt bennük, hogy mindegyiket használták rendőrmotorként. Az XJ900S-en megtetszett a sornégy, a karburátor, a kardán, a félidom, a léghűtés, a dupla kipufogó és az a jellegzetes fütyülős hang, amit legénykoromban a rendőr-Yamahákon hallottam.
Az én motorom ráadásul fura típuskóddal (4PR) bír, ami a motorral kapott legendárium szerint a rendőrmotor-alapnak készült gépek sajátja. A generátor például nagyobb rajta, mint a többin, de egyéb eltérést nem látok, de elvileg a blokk is erősebb valamivel.
Kicsit féltem az irdatlan tömegtől és az archaikus konstrukciótól, de a motor egyrészt már modern, vastag első villaszárakkal és központi hátsó lengéscsillapítóval készült (mindkettőn állítható az előfeszítés), másrészt a tömeg garantálja, hogy a szél nem taszigálja ide-oda.
A fékek elegendőek, a kardán észrevétlen, a motor villanymotorszerűen pörög fel és adja le nyomatékát. 40-50 körül fel lehet váltani 5-ösbe és onnantól nem kell vele foglalkozni. Országúti előzésnél teljesen felesleges visszaváltani. Kanyarodáshoz, döntögetéshez férfias erő kell, de nekem pont tetszik. A váltó is határozottságot igényel, egyesből kettesbe nem pöccinteni kell, hanem rendesen felhúzni, különben könnyen üres lesz belőle. A hűtés hihetetlenül túl van tervezve, a beöntőnyílásba csavarozott olajhőmérő nemigen megy 70-80 fok fölé, ha nincs kánikula és nem lépésben túráztatja az ember.
Előnyök:
- nyomatékos, sima járású motor
- gondozás- és hajtási befolyásoktól mentes kardánhajtás
- kevés hibaforrás a léghűtés és a karburátor miatt
- 400 km feletti hatótáv (24 literes a tank, nálam 5-5.5 litert fogyaszt, bármit csinálok)
- nagy teherbírás (kevéssé érződik meg rajta, ha utassal, felpakolva megyek)
- robusztus felépítés, masszív dupla bölcsőváz
Hátrányok:
- nehéz, lassú tempójú kanyarodásnál, manőverezésnél észnél kell lenni
- a benzinóra nem lineárisan mutat (a skála sem lineáris, a Full-ról rögtön az 1/2-re ugrik, a piros zóna elhagyása után teljesen elfekszik a mutató, de ekkor gyullad ki a tartaléklámpa, ami még 5-6 liter)
- a fejidomot nehéz úgy beállítani, hogy ne legyen csálé és ne zörögjön
- az első világítás nem túl acélos, az állítási tartomány szerény
- a karbik és a hengerek közötti szívócsőgumi horror drága (120 e egy szett), bontottan gyakorlatilag nincs, mert mindegyik kirepedezik és falsot szív a motor
- hátsó lengővilla nincs védve a kavicsfelverődés ellen, ezért ledobja a fényezést és rozsdásodásra hajlamos
Ha a klasszikus, időtálló, egyszerű, megbízható megoldásokat szereted, akkor ez a te motorod.
Ha a divatos, modern, kifinomult, anyaméh-szerű, polgárpukkasztó gépeket, akkor meg nagyon nem.
Hibalista
- karburátor szívócsőgumi - csere bontottra 20e
- karburátor úszóháztömítés - 16e
Ide hordtam szervizbe
Mirek Motors
Rendesek, lelkiismeretesek és értenek hozzá. Eléggé el vannak havazva és nem olcsók, de korrektek.
Értékelése: 8
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 74000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | XL600V Transalp | Következő motorja? | ez marad, amíg lehet |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |