Különleges, nagydarab túragép
Szöveges ítélet
Több sportmotor, chopper után ki akartam próbálni egy nagyobb, sportos túramotort, amivel kényelmesen tehetők meg hosszabb túrák. Kíváncsi voltam a nagyobb kényelemre, a pakolhatóságra, és szélvédelemre is, hiába az ember csak öregszik :-).
Ez a motor már a megjelenésekor nagyon tetszett, hihetetlenül modern volt akkor az injektorral, katalizátorral, ABS-el, az Omega alakú vázzal, és persze a függőcsapszeges kormányzással. Árban akkor elérhetetlennek tűnt, ha jól emlékszem, drágább volt mint kortársa, a Ducati 916, így sokáig csak álom maradt. Majd egyszer, nézegetve az eladó motorokat, feltűnt egy példány, amire ráindultam, de hiába, elvitték előlem. Később megszállottan kerestem másikat, majd hirdetést adtam fel, hogy GTS-t keresek. Felhívott valaki, aki tudott egy példányról, de a motor nem volt eladó, majd egy hónapig levelezgettünk a tulajdonossal, mire létrejött a motornéző.
Az első megtekintéskor mikor lekerült a ponyva róla, már tudtam, hogy ez kell nekem. Még két hét, és megköttetett az üzlet. Gumicsere következett, majd műszaki vizsga, minden gond nélkül, a motor valóban megkímélt, jó állapotban volt. Formája még ma is időtlennek tűnik, bár méreteivel már kitűnik a mai motorok közül.
Nem voltak meg a motorhoz a gyári dobozai, így nem sokkal később vettem hozzá 2 oldalsó dobozt is, így a 3 Nonfango doboz már elegendő a 2 személyes túrákhoz is.
A tesztekben a gépet nehézkesnek írják, de erre soha nem adtam, nekem nem irányadó egy 60kg-os tesztelő "érzése", én ezt csak kavicson, murván tologatáskor érzem, valamint a szűk alpesi hágókon kell rendesen belekapaszkodni a gépbe, ott valóban a könnyebb, kezesebb motorok a nyerők. Ha már menetben van, az egyenes futása példás, valóban „mintha zsinóron húznák”, két személlyel, csomagokkal is, az úthibákra kevésbé érzékeny, egyedül a hosszanti bordákat nem kedveli tapasztalatom szerint. Az első lengőkarnak semmi hátrányát nem éreztem (csak kavicson tologatáskor talán:), feladatát kanyarban fékezéskor is hibátlanul ellátja, és sokak kérdésére, nem húzza el a motor elejét balra :-)
Az üléskényelme nekem éppen megfelelő, nem túl előre dőlő, de nem is teljesen egyenes üléspozíció, a csuklón nincs annyi súly, mint egy sportmotornál, de nem is olyan magas a kormány, mint egy FJR-en. Az utas is kényelemben utazik a nagy ülésen, főként ha fent van a hátsó doboz is, és nagy kapaszkodók is vannak a részére az ülés mellett.
A leghosszabb napi táv 970 km volt vele, de napi több száz km után sem fárasztó az utazás a motoron. Szélvédelme nagyon jó, vettem hozzá gyári túra plexit is, bár még ez is lehetne nekem kicsit magasabb, mert a sisakom tetejébe csak belekap a szél. Kisebb esőben sem ázik el az ember, csak a vállam lesz vizes, az utas szinte szárazon megúszhat egy kisebb záport. Mentünk vele 200km-t zuhogó esőben, esőruhában autópályán, na akkor azért eláztunk, de az eső nem akadályozta a haladást, az idomok és a plexi jól véd. A tank tetején található zárható doboz egyszerűen zseniális, jól használható telefon, kulcsok, apróbb tárgyak tárolására. Ide beraktam egy 12 V-os szivargyújtós csatlakozót, a GPS-t innen tudom használni, nézni nem is szoktam, csak hallgatom.
A motorblokk nyomatékra átdolgozott FZR1000 erőforrás, szépen teszi a dolgát, nem volt még megbontva, német oldalakon nem ritka a 80-100e km-t futott hibátlan példány. A 102 LE átlagos túramotorozáshoz éppen elég, két személlyel, csomagokkal stabilan, hosszútávon tartható a 130-160 közötti autópálya tempó (persze Németországban), végsebessége 230 körül lehet, nem próbáltam ki, mert szinte csak 2 személlyel használom. A motor 2000-es fordulattól ötödikben is húz, így nem kell sokat váltogatni városi használatban sem. A kipufogónak szép hangja van. Fogyasztása szinte állandóan 5,7 l körül alakul, bárhogy megyek vele. A motoron kora ellenére nem romlott el még semmi, csak kopó alkatrészeket kellett cserélni (fékbetétek, gumik - a hátsó Avon AV46 23e km-t bírt ki!, olaj, olajszűrő, légszűrők, gyertyák), idén esedékes lesz a lánc szett cseréje is. Előre ajánlott a gyári 120-as helyett 130-as gumit feltenni, én is így használom, hátul 180-as van, ezek elfogadottak műszakilag is.
A blokkba ajánlott a régebbi típusú ásványi olajak használata 20W40- 20W50.
Megjártuk vele többször Olaszországot, Ausztriát, voltunk Franciaországban, Svájcban is, autópályákon, kis utakon, hegyi szerpentineken, magas hágókon is jól teljesített. Itthon főként hétvégi túrákra használjuk, nem napi munkába járással gyűlnek bele a kilométerek.
Szerintem egy nagyon szerethető, különleges motor, egyedi megjelenéssel, megfelelő kényelemmel, megbízható futóművel, és erőforrással. Ez az első motorom, ami nem esett áldozatul az 1-2 évenkénti motorcserének, mert elégedett vagyok vele évek óta.
A tervezett küszöbön álló csere kizárólag az állítható szélvédő, a még nagyobb kényelem és blokk miatt lesz majd esedékes, a kiszemelt utód egy Honda ST1300, vagy Yamaha FJR 1300 lesz.
Hibalista
- semmi
Ide hordtam szervizbe
Ismerős motorszerelő/építő
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 25000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 28000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | VF 750C | Következő motorja? | ST1300 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |