Közhelyes, de valóban egy guruló fotel
Szöveges ítélet
Hát az úgy volt kérem biztosúr.... Szóval előtte is motoroztam mindig is, itt az oldalon is van fenn két ítéletem: "S 51 E-4 Új vég kell", valamint "S51 N Brutális".
De kezdjük inkább a legelejéről: amikor lehetett, azaz 14 és fél évesen nekiálltam a Moped jogsinak. Keresztapám szponzorálásával, valamint szemet vetettem az évek óta a garázsban porosodó Babettájára. Egy ideig azt nyomtam, majd a fenti Simsonok, lépegettem szépen egyre feljebb a kategóriákat: Suzuki RG80, Daelim Roadwin 125 (utóbbiak természetesen szürkén, szerencsére már elévült). Utána családi és tanulmányi okok miatt egyszerűen háttérbe szorult a motorzás. 2018-ban vettem egy PGO Ligero nevű csodát, ami csak lehetett rossz volt rajt, de motorikusan 10/10, egyszer nem hagyott cserben. Nem igazán ment, 60-at is csak szenvedősen, sík terepen tudta, de bárhova el mertem indulni vele, megbízhatóbb volt, mint bármelyik Simsonom korábban (ja, most jut eszembe, a PGO előtt is volt egy Simson, 2015-ben a Ratson, onnan a neve, hogy csupa rozsda volt, ronda a festése. Tipikus öregember/horgászós motor volt, a végén kb indíthatatlankénet adtam el. Egyszer elindultam vele, de a közeli faluból már kocsiban kellett hazahoznunk). Utóbbi két vasat csakis azért vettem, mert helyben voltak, keresztapám már nyugdíjas, más meg nem volt akit ugraszthattam volna motorvásárláskor, hogy esetleg nagyobb távról elhozzak egyet. Zárójelben: az RG-t például Tab-ról hoztuk, lábon, most épp nettó 160km-t ír rá a navi. Fiatalság-bolondság. Spoiler: a Yamahát is a Balaton mellől hoztuk el. Na de vissza a jelenbe, vagyis a közelmúltba.
Tavaly (2020) egy hirtelen ötlettől vezérelve, valamint hogy végre támogató főnökség lett a cégnél, és el lehetett kéredzkedni ide-oda, így végre nekiállhattam a B125-nek. A vizsga olyan 50k lett a végére, ahogy a tapasztalatokat olvasgattam ez még egy abszolút baráti ár volt. Sajna pont augusztusra, kb a szezon közepére/végére lett meg a jogsi, 300k körül indultak az épkézláb motorok, annyim épp nem volt rá, az az év is motorozás nélkül telt. A PGO-t ekkor már nem használtam munkába járásra, egyszer hajnalban csúsztam vele, utána picit visszaesett a végsebessége, olyan fél óra szokott lenni a 17km-es út vele, nem az ideális, amúgy is csak porosodott, 2021. áprilisban eladásra is került, szóval elindult a vezérhangya: kéne valami munkába járós gép.
Különösebb kikötésem nem volt a motorral kapcsolatban, a PGO-val eléggé megszerettem a robogókat, abszolút nem hiányzik a gangolgatás. Pedig régen ha valaki, akkor én nagyon lenéztem a robogókat. A vizsgagép Suzuki TUX125 persze retrózni nem volt rossz, de valamivel erősebb gépet akartam. Bár kihúzatni nem volt lehetőség, nem is tudom mennyit mehet végre, egy 90-es vég/utazó azért jó lett volna. Amiket nézegettem: Aprilia Leonardo 125, Malaguti Madison 125, Suzuki Burgman 125. Persze inkább az ár volt a meghatározó tényező, valamint hogy itthoni papíros legyen. Hirdettek egy Moto Blur 125-öt (alias Keeway RKV 125) iszonyatos kívánatos gép, de messze is van, meg külföldi papíros, mostmár Honda CBR125-öket is találni elvétve 3-400k körül. De valahogy ez a hasalós pozíció már a Daelim-nél se jött be. Illetve ezek a "gyorsasági" gépek amúgy se igazán a praktikumról szólnak (később még szóbakerül). Megnéztem egy Bet&win 125-öt helyben, eléggé töröttek voltak az idomjai, igaz hidegen próbáltam, de menni sem ment, totál csalódás. Legalább olcsón hirdették.
Rá pár napra megpillantottam a Yamaha hirdetését. Előtte is volt már fenn a motor, nem is tudom miért nem mentem el érte. Most felhívtam a srácot, lebeszéltük hogy megnézem. Kiderült volt egy helyi próbavásárlója, miatta volt jegelve a motor. Mivel neki magas volt az üléspozi azért állt el a vásárlástól. Mint korábban elspoilereztem ismét a Balatonhoz vezetett az utunk, asszonykát ültettem be magam mellé, hogy legyen aki hazahozza a kocsit, ha esetleg a vétel mellett döntök. Egy óra az út, odaértünk, motor szépen előkészítve, lemosva, hibáit elmondja, próbakör alatt mindent rendben találok, rábólintok. Sráccal frankón elcseverésztünk, olyan délután 5 körül járunk, kp felvétel miatt el kellett ugranom a közeli városba, lassan sötétedik, hajjaj, ideje lenne megindulni. Persze a nagy kapkodásomban még otthon nem dobtam be egy kesztyűt se, semmi aláöltözőt. Így történt az, hogy való igaz, napközben kellemes tavaszias/kora nyári idő volt, de sötétedéskor, 6 órakor a 15 fokos menetszél már elég csípősnek érződött. Szerencsére az autóban volt munkáskesztyű, teljesen jól megfogta a menetszelet, 25km után a közeli teszkóban muszáj volt egy melegítő alsót venni, deréktájékon már elég huzatos volt farmerban. Valamint az autóból egy pokróc elő: szegény ember Tucano-ja. Így már egész komfortosan utaztam, az olcsó (25k-s) sisakba (W-TEC YM-926 átcímkézve, Horn márka alatt) picit befújt a szél, meg elég hangos is volt, ezzel majd még valamit kezdenem kell. De maga a motor teljesen jól bírta a majdnem 100km-es utat. Szép, egészséges hangja van a motornak, legalábbis így laikusként. Kormányt megrángattam, nem lötyögött. Hazaérve persze leszállt a rózsaszín köd: leállítás után az olajat elég rendesen folyatja. Hengere kívülről tiszta, enni lehetne róla, leginkább a szuszogója a légszűrőnél és picit a túlfolyóján is csepegtet. Külföldi fórumokon azt olvastam ez a kopott henger/nagy gyűrűhézag miatt van, nem szabad ilyen motort megvenni. Na mondom frankón beleválasztottam. Ennek kinyomozása még folyamatban van, tényleg ez-e a hiba. A vásárlás helyszínén még kb fullon volt a szintjelzője, itthon már a minimum alatt, picit sokallom ezt az 1l/100km-t. De füstölni lekopogom nem füstöl, nagy részét tényleg inkább elfolyatja. A drága motorolaj helyett amíg nem derül ki a baja inkább autóba való olajat vettem egyelőre. Hazafelé sötétben ezek a gyári izzók konkrétan életveszélyesek voltak, semmit nem látni velük, hiába van 2 belőle, kb gyertyafény. Lehet hogy valami LED-eset nézek bele, mert így élmény volt kerülgetni a kátyúkat is, a nyomvályúk helyett megpróbáltam a sáv közepén haladni. De nagyon fura hogy kis kerékkel mennyire érezni, nem is az hogy csak a kátyúkat, hanem ha picit is vastagabb akkor már az elválasztóvonal-felfestést is. Amúgy baromi kényelmes az üléspozíció, nem zsibbadtam el az út során. Az ülés alatti rekeszébe egy zárt sisak simán befér. További hibái még, hogy az ülésen található egy pici, 5*5ös szakadás, valamint gyújtás ráadásakor ugye ellenőrzi az akku feszt, most vagy töltés nincs, vagy az akksi halott (pedig nem régi, azt hiszem 2019-es gyártású), ennek kell még utánajárnom. Első tankoláskor olyan 4 literes fogyasztás jött ki a hazaútra, most két személlyel biztos több lesz majd.
Vettem rá túrabox tartó konzolt (gyári, 15k, elég nagy lehúzás 2db vasért meg pár csavarért), illetve helyi motorosboltban egy 46 literes túraboxot 18k-ért (elég gagyi patentos zárral, nem is nagyon láttam ilyet egyik videóban sem). Asszonykával egy 40km-es túrát lenyomtunk, 90km/h-t kettőnkkel is tud (~160 kiló), de mint egy személlyel, így kettőnnkel is inkább 80km/h körül érzi inkább jól magát, ott nem pörög annyira. A későbbiekben még egy nagyobb plexi van tervben, mert pont a fejemre nyomja a szelet. Illetve ha valóban a henger a baja, akkor 150 köbcentiset szeretnék rá mindenképpen. Valamint az előző tulaj nagyon hajtotta a variátor tuningot, ha pár km/h-t ki lehet belőle csikarni azzal is, akkor az is érdekelhet.
2021.05.05
------------------------------folyt. köv.--------------------------------
Hibalista
- repedt plexi
- törött sárvédő
- világításkapcsoló gomb hiányzik
- szakadt ülés
- olajfolyás
- rossz akksi/generátor?
Ide hordtam szervizbe
saját magam
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 27745 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | S51 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.4/10) |