Könnyű vele élni
Szöveges ítélet
Első motorom volt, nagyon meg voltam vele elégedve. Rendkívül kezes, barátságos, de mégis karakteres motor. Kis fordulatszámon simán, egyenletesen, gázt megbízhatóan adagolva lehet közlekedni, ami áldás városi forgalomban, illetve szűk manőverezésnél. Ám magasabb fordulaton nagyon tisztességesen megy – látszik, hogy korábbi emissziós normák alapján készült, ma már nem hoznak ki 95 lóerőt 599cc utcai motorból. Hasonló a helyzet a hangjával, normálisan közlekedve amolyan halk villamos-hangja van, ám erőteljes gyorsítások során szörcsögve szívja a levegőt.
Amit nagyon szerettem benne:
- Pörgős motor: 13.000-nél tilt csak. Látszik, hogy sportgépből származik (YZF600R Thundercat). Élményszámba megy kiforgatni, klasszikus csodálatos sornégyes motor.
- Fékek: az első fék szintén sportmotorról származik, kategórián felüli brutális fékhatást fejt ki. Megfontoltan kell vele bánni, mert hírből sem ismeri az ABS-t, de amikor szükség van rá, áldás az ilyen.
- Jól párnázott, kényelmes ülés: problémamentes több óra a nyeregben. Utast nem szállítottam, de nem lett volna oka panaszra. Remekül dobozolható, pakolható is.
- Megbízhatóság: pöcc-röff, mindig.
- Középsztender: ugyan nem túráztam vele sokat, de olykor nagyon jól jön, hogy stabilabban és keskenyebben lehet vele parkolni, mint oldalsztenderen. Megkönnyíti a láncápolást is.
- Manőverezés: alacsony ülés (79cm), jó kormányelfordítási szög, kis tömeg, könnyű vele még a lassú megfordulás vagy szűk Y forduló is.
- 22 literes tank: 4-500 km hatótáv, kellemes dolog Felvidék-köröket végig hazai benzinnel futni.
A jó tulajdonságok mellett kitérnék a negatívumokra is. Nincs sok:
- Vibráció: 5 ezres fordulat körül markánsan vibrálni kezd, ami előbb kicsit elcsendesedik, majd 7 ezer körül újult erővel tér vissza. Inkább hosszútávon zavaró.
- Autópálya: nem az ő vadászterülete. Motorhoz illően agilis viselkedéshez pörgetni kell, nagyon (130-nál négyesben-ötösben) ami hosszú távon kellemetlen a vibráció és fogyasztás miatt. Menetszél sem kevés.
- Tükrök: hiába vannak az idomon, mégis elég nehéz őket úgy beállítani, hogy lásson is valamit az ember. Aztán az első behajtás után kezdheted elölről. A vibráció tovább ront rajtuk.
- Szélvédelem: a tesztek is említik, de a plexi inkább dísz, mint szélvédő. Új motorom már teljesen naked, de alig erősebb a szél, mint a Fazeren. Engem nem zavar a szél, sőt, hozzátesz a motorozás élményéhez, de feleslegessé teszi a szerintem ormótlan fejidomot. Ízlés kérdése.
Fogyasztást nem sorolnám be a fenti kategóriákba, mert vérmérséklettől függ. Az első párezer kilométer során barátkoztam a motorral és motorozással, ritkán jártam a fordulatszám felső tartományában. Amikor ezt elkezdtem, a fogyasztás is felcsúszott a kezdeti 4liter / 100km-ről 6-7 köré. Ekkora motortól nem egetverően sok, de nem is kevés. 8e km mért átlaga 5,2 liter. Összehasonlításképpen a GSX-S1000 (150 lóerő) alig eszik többet, igaz, még nászúton vagyunk.
Racionális választás volt, nem szerelem, olyan megbízható motort akartam, amin meg tudom tanulni a motorozás alapjait és kitapasztalni, hogy mit is keresek egy motorban. Ilyen célra tökéletes, igazi mindenes gép. Szerelem miatt váltottam, az új gép teljesen más kategória.
Pár szó a használtmotor piacról is. Együttélésünk vége felé már több karbantartásra lett volna szükség (lásd feljebb). Ezeket és a kisebb esztétikai hibákat megírtam a hirdetésben, a piaci ár alatt kínálva a gépet. 50e km felett, ellenőrizhető magyarországi előélet, vezetett szervizkönyv. Meg se nézte senki, csak egy kretén, aki pénz vagy papírok letétele nélkül vitte volna tesztkörre...
Végül elmentem egy kereskedésbe, ahol egy az egyben beszámították annyiért amennyiért meghirdettem (ergo az az ár mindenképpen a reális ár alatt volt). A potenciális használtmotor vásárlóknak üzenem, hogy egy 15 éves motort mindenképpen karban kell tartani, még ha az eladó azt is írja, hogy nem. Sport/túra motor esetén a futás sem sok (3.400 km/év). Mit szeretnének, megtudni a hibákat, várható költségeket, valós futást előre, vagy inkább vásárlás után venni észre?
Hibalista
- Első fék: máig nem tudom, mi történt vele. Egy szép napon kb. negyed óra száguldás után elkezdett ütni az egyik tárcsa (minden kerék forduláskor rántott egyet), viszont egyre nagyobb mértékben, rontva a motor stabilitását. Meghúztam, kitisztítottam mindent, nem segített, új betéteket tettem bele, az sem segített. Szerelő átnézte a féket, tárcsákat, teleszkópot, gumit, de nem lett meg a bűnös.
- Végül új gumit, majd teljes féktárcsaszettet kapott előre, így elmúlt a probléma, de összességében drága volt.
-
- Együttélésünk vége felé, 50e km körül már jelentkeztek a kopás jelei, kellett volna rá költeni (karburátor, kuplung, hátsó féktárcsa, akkumulátor), amit inkább az új motorba tettem.
Ide hordtam szervizbe
BSS Budakalász. Nagyon alapos, korrekt munka, relatíve jó áron és elfogadható határidővel.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 43000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | GSX-S1000 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |