Kezesbárány és förtelmes fenevad
Szöveges ítélet
Korábban kizárólag agyonnyúzott robogókkal volt dolgom, melyekkel Budapesten igazán nehéz volt a túlélés az erős forgalomban. Sok év kihagyás után úgy döntöttem, ismét két kerékre pattanok, de korábbi kellemetlen tapasztalataim miatt valami nagyobb paripára gondoltam, amivel ha időm van, akár városon kívül is elgurulgathatok.
Hosszas keresgélés után jött velem szembe egy hirdetésben az FZR, és pofás kiállásával azonnal felkeltette az érdeklődésem. Nem ismertem a típust, és úgy tűnt más sem, épp ezért a vételár jóval kevesebb volt mint amit egy ilyen motor valójában ér. Az eladó elmondta, a gép Ausztriából származik, ő az első magyarországi tulajdonosa, nála egy évet töltött. Alaposan megnéztem, tényleg szép állapotban volt. Kipróbáltam hát, és mivel pontosan úgy működött ahogy egy ilyen motortól az ember elvárná, azonnal megvásároltam.
Nem mai darab, így az időjárás a burkolatába jó néhány helyen belekóstolt, de összességében jó kiállású gép. Az FZR 600 R az a motor amin szívesen pihenteti a szemét bárki. Bár szeretem a retro vasakat, úgy gondolom, ez a formaterv mindenképp megelőzi a korát. Az üléspozíciója valahol a túragépek és a pucsítós motorok között van, ezért alkalmas arra, hogy egyhuzamban 100-150 kilómétert kényelmesen megtegyen vele a pilóta, de hosszabb túráknál érdemes két tankolás között beiktatni egy-egy pihenőt.
A megbízhatósága egyszerűen fenomenális. Az elmúlt több mint egy évben indítottam hidegben, melegben, és mindig pöccre indult, majd kis melegedés után tette a dolgát. A kopó alkatrészeken kívül tényleg nem romlik el rajta semmi, leszámítva olyan apróságokat amiket egy ilyen korú motornál már megrág az idő.
Új gumikat, és új láncszettet kapott nálam, valamint kormánycsapágyat cseréltettem benne. Egy alkalommal a kuplung bowden indult szakadásnak, egy másik alkalommal a gáz bowden, de mindkét alkalommal probléma nélkül elvitt a szerelőig. Telelés után derült ki, hogy a kuplung rögzítő bilincse elrepedt, és a fékkarban is volt egy repedés, ami miatt a féklámpa nem gyulladt ki minden esetben, ezek azonban a járóképességét nem befolyásolták.
Amikor az ember beül ennek a gépnek a nyergébe, ott látja igazán a terebélyes tankot a lába között szorítva, hogy mekkora böszme nagy állat ez. Az ember bepöccinti a közép sztendert a helyére, ráadja a szivatót, és csak figyeli ahogy az öndindító megforgatja a négy hengert. A motor mély, öblös röffenéssel adja tudtunkra, hogy ma sem kell betolni. Eljár háromezres fordulaton 2-3 percig, közben lassan visszatolom a szivatót, a motor menetkész.
Amint a gép megindul, kezesbáránnyá változik, a városi forgatagban könnyen elcirkálgat a sorok között, pofonegyszerű irányítani. A több mint két mázsás súlyából már alacsony sebességnél sem lehet szinte semmit érezni. A gázkar érzékeny, a finom húzások után szinte azonnal tolja a fenekét előre, közben a 2-5 ezres fordulatszám tartomány között jellemző tiszteletet parancsoló gurgulázással hívja fel a figyelmét a többi közlekedőnek, hogy itt van, él, és érkezik. Ha hirtelen ki kell lépni valamilyen szituban, hatezres fordulatnál már sejteti, hogy mit is tud ő valójában, de ez a hanghatás már nem városi forgalomba való.
A futómű feszes, stabil, a sor négyes miatt rezonancia szinte egyáltalán nincs, de a kátyús budapesti utakat nem szereti. Mivel jól manőverezhető a sebesség megfelelő megválasztásával az egyenetlenségek elkerülhetők, a motor abszolút partner lesz ebben. A nyomvályúkat meglepően jól kezeli, nem kell vele birkózni, nem kell tőle félni, úgy kijön belőlük, hogy öröm nézni.
Amikor közeledik a település végét jelző tábla, akkor jön el az ő igazi terepe. Egy rántás a gázon a negyedik fokozatban, és a förtelmes fenevad elszabadul. Hatezres fordulat fölött a hangja udvariatlanná válik, üvölteni kezd és minden apróvá változik a visszapillantóban egy másodperc alatt. A dobozokkal megrakott kamion, a rokonlátogatóba induló családok autói, a chopperes srác, és mind akik ott voltak mellette, mögötte a lakott területen, egy másodperc múlva messze vannak.
A futómű az iszonyatos gyorsulást követő megnövekedett sebességnél sem jön zavarba, továbbra is stabilan teszi a dolgát ahogy a pilóta felvált ötösbe, majd hatosba. Szélcsendes időben tiszta úton 180-as tempónál a menetszél az idom mögé bújva még épp elviselhető, ekkor a motor mindössze kilencezret forog, tehát tizennégyezerig hátra van még az erőtartalékának jó egyharmada.
Aki ekkor még meri cibálgatni a gázkart, az azt fogja érezni, hogy a paripa tenné a dolgát, azaz még itt is megugrana és vágtatna gyorsabban, gyorsabban. Hol a vége? Nem tudom, de nem is akarom tudni, az én érzékeny lelkemnek már ez is sok. A település vége tábla után mutatott produkciót annyiszor ismétli meg, ahányszor kéri tőle a lovas, addig üvölt és addig szálguld amíg van benne benzin, a futómű pedig feszesen ott fogja tartani az aszfaltcsíkon amíg van rajta gumiabroncs. Félelmetes.
Az előbbinél lényegesen fontosabbak a lassulási paraméterei. Számokat nem tudok mondani, de ezt a gépet arra találták ki, hogy menjen mint állat, aztán megálljon mint állat, így elavultan, kicsit öregecskén, ABS nélkül is. Nem állítom, hogy nem kellene bele ABS, de a motorféke annyira hangsúlyos, hogy előre látható forgalmi szituációkban sokszor nem is használtam az elől kettő, hátul szimpla tárcsaféket a lassításra. Abban az esetben ha gyorsan kell megállni, a pilóta lélekjelenlététől függ, mennyire csúsznak a kerekek. Egy biztos. A futómű vészfékezés esetén is maximálisan partner lesz, mindent megtesz, hogy a felépítmény az aszfalton maradjon.
A kanyar a másik kedvence ennek a szörnynek. Michelin Pilot abroncsokkal fut nálam, és borzasztó mód imád dőlni, de ami fontosabb, stabil is marad. A tervezők baromi jól megalkották ezt a járművet. Csinos formaterv, kiváló szélvédelem, feszes futómű, több mint elegendő teljesítmény és nem utolsó sorban hatékony fékrendszer.
Élvezkedős motor ez a javából, ami viszonylag kis fogyasztással a világból kiviszi a gazdáját. Tudni kell azonban, mielőtt valaki világgá menne vele, sokmindent nem tud magával vinni. A sportmotoros formaterv miatt elég hülyén néz ki ha valaki csomagtartót épít rá, de ez nyilván nem ördögtől való. A hátsó ülésén simán elfér egy hatvan literes túrazsák, akad fix pont aminek segítségével oda lehet erősíteni, de ebben az esetben a biztonságot szem előtt tartva a nagy száguldozás nem javasolt.
Ha valaki mégis világgá indul vele, azt is szem előtt kell tartania, hogy a gázkar cibálásának függvényében 3-400 kilóméterenként megszomjazik, és a karburátora miatt jobban szereti a százas benzint mint a bioetanolt. Vegyes használattal 3,5-6 liter közötti a fogyasztása, de gyakorlottabb pilóták, akik képesek a felső fordulatszámtartományban üzemeltetni a gépet, nyilván magasabb fogyasztást is képesek vele produkálni.
Imádom ezt a motort, és mindent összevetve bátran ajánlom mindazoknak, akik megbízható társra vágynak, szeretnének rosszalkodni kicsit, de tudnak maguknak megálljt parancsolni. A motor tudni fogja, a gumi tudni fogja. Abban az esetben ha karban van tartva, ő az úton akar maradni, problémát csak az emberi mulasztás okozhat.
Kapcsolatunk vége felé, a szerelem még mindig tart, de sajnos a számomra jelentősen eltúlzott teljesítménye miatt és a pakolhatóság hiánya miatt a szemponjaimnak nem felel meg minden tekintetben. Sajnos arra is kevés esélyt látok, hogy mégegyszer olyan motorom legyen, ami ennyire vigyáz rám.
Hibalista
- Nem fiatal motor, így olykor-olykor elöregszik rajta néhány dolog a kopó alkatrészeken kívül is. Az idő megette a kuplungkar rögzítő bilincsét és a fékkar is megfáradt egyszer, de ezt leszámítva egyáltalán nem volt jellemző a meghibásodás.
Ide hordtam szervizbe
Kizárólag az ELeven Motorba vittem Budapest XI. kerületébe. Nagyon korrektek, gyorsan és precízen dolgoznak.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 87000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Transalp |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |