Jóindulatú, de gyors masztodon
Szöveges ítélet
Tavaly adtam el, mert életem első új motorját vettem meg, egy Suzuki DL 650-et. Nagyon sajnáltam a Yamahát. Ha több pénzem lett volna, megtartom. Ismerős vette meg, tudok a motoról, semmi különösebb baja nincs vele. Már az idén felajánlottam, hogy visszavásárlom, de nem adta. A motor most 23 éves. Én 15 évig ültem rajta, előtte volt több japán márkám, van mihez hasonlítani (CB 900 Honda Bold´Or, GPZ 1100 Kawasaki Unitrak, XS 650 Yamaha, XV 750 Yamha Virago, stb). Magasan a legjobb minden tekintetben a valaha tulajdonomban levő motorok közt. Svájcból hoztam be törötten. Sem idom, sem műszerfal nem volt rajta, így nem lehet pontosan tudni, hány kilométer volt benne eredetileg. Ezelőtt tizenöt évvel egy mostani korombeli (most 54 éves vagyok) embertől vettem. Bontóban vettem rá eredeti idomokat, és egy FJ 1200-es műszerfalalt. A kódkönyve alapján megvettem az eredeti festékkészletet hozzá, és egy nagyon jó festő szakemberrel festettem le. A mellékelt képek egyikén látható Viragómat is ő festette. Soha semmi bajom nem volt vele. Talán mivel orrnehéz, a fékezések miatt a 15 év alatt két alkalommal cseréltem elsőteló szimmeringet. Olajat nem kellett utánatölteni két olajcsere közt. Vettem rá egy olasz 4 az egybe sportdobot, ami kissé nyitottabb a gyárinál, és hozzáhangoltam a porlasztókat. Ennek ellenére a fogyasztása teljesen vállalható. Nekem az úttartásával sem voltak gondjaim. Kanyarba volt kicsit nehezebb belevinni nagyobb tempó esetén, mert a nagy tengelytáv, miatt fokozottan érvényesült a giroszkóp hatás, mindenáron fel akart egyenesedni. Kanyarban is stabil volt. Itt meg szeretném említeni, hogy a stabilitás nagyon gumifüggő volt. Vettem rá pár éve egy garnitúra új Dunlop Sportmax gumit. Minden mérete a szervízkönyvben előírt paraméterű volt, de NEM erre a modellre gyártott. Erre a gumis hívta fel a figyelmemet. Azt mondta, hogy egy hét múlva tudna ugyanilyen Dunlopot hozni, de az FJ-re ajánlott. Nem vártam ki, felszereltettem a nem rá ajánlott papucsokat. Nem vettem észre, hogy gond lenne a menetstabilitással, ámde: Két év alatt lefutottam a gumikat, és megint ugyanilyen Dunlop Sportmaxot vettem, de most ERRE a motorra ajánlottat. Jelzem, minden mérete, még a futózása is megkülönböztethetetlen volt. Rászerelték, és láss csodát: Nagyságrendekkel jobb úttartás volt az eredmény. A titok nyitja valószínűleg egy más összetételű gumikeverék, ami jobban passzolt az FJ-hez.
Nagyon kényelmes motor volt. Jártam vele több alkalommal is külföldön, mit mondjak a Miskolc-Bécs távolságot szinte megállás nélkül megtéve nem voltam fáradtabb, mintha Miskolcról felszaladtam volna Budapestre. Most a Suzukit hajtom egy éve, de jövő nyáron el szeretném adni, és az FJ utódját, egy FJR 1300-ast szeretnék venni.
GPS szerint 260 km/órás sebességet mentem vele, és még volt gáz. A nyomatékgörbéje mint egy autóé. Nem nagyon kellett visszakapcsolgatni, ha gyorsítani akartam. Sokszor még felfelé próbáltam kapcsolni menet közben, mert úgy gyorsult, mintha harmadikban lenne, de kiderült, hogy az már az ötödik. Az eredeti vezérműlánccal adtam el, és az erőátviteli primerlánc is az eredeti volt. Idén ősszel jelezte az új gazdája, hogy tavasszal nézzük már meg, mert mintha valamelyik lánc hangot kezdene adni. Lehet, hogy csere lesz. Már megrendeltem hozzá, és meg is jött az új tömítés garnitúra, mert enélkül nem bontok szét blokkot. Rendeltem egy komplett kuplung hidraulika felújító készletet, mert kiködöl a folyadék a karmantyúk mellett, légszűrőt, olajszűrőt, gyertyákat, de az egész nem került nyolcvanezer forintba. Igaz, nem Brandt, hanem utángyártott alkatrészek.
Hibalista
- Kuplung munkahenger karmantyú, elsőteló szimmering
Ide hordtam szervizbe
Mivel magam is nyugati motorszervizelésből éltem hosszabb ideig, és mai napig rendelkezem a megfelelő szerszámokkal, műszerekkel, célszerszámokkal, magam szervizeltem. Ezelőtt 7 évvel amikor vele párhuzamosan volt egy másik motorom is (Yamaha Virago 750), merő kíváncsiságból szétszedtem. Hengerben kopás, ovalitás semmi. Furatmikrométerrel néztem. Váll: semmi. Gyári hónolás még látszott. Dugattyúk nem voltak átégve a gyűrűk mellett. A gyűrűhézagok szervizértéken belül. Végül egy új alapméretű gyűrűgarnitúrával összeraktam, új szelepszárszimmeringeket tettem a hengerfejbe, a szelepfészkeket becsiszoltattam specialistával, és besíkoltattam a hengerfejet. Egyébként ez is csak prevenció volt, mert semmi baja nem volt. A szelepeket a fészekbe csúsztatva tartotta a vákuumot. Összeraktam, beállítottam a szelephézagokat ahol kellett (nagy szerencse, hogy szervizes koromból több, mint 100 különféle méretű keményfém lapkám maradt). Kipucoltam a porlasztót, amikor egyben volt, beszinkronizáltam. (Nagy előny, hogy nem adtam le a vákuum mérőmet). 15 év alatt ennyi.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 15 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 30000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |