Fél klasszikus ál-izom motor
Szöveges ítélet
2013-ban vettem az XJR 1300-ast, a 2013-as szezont teljesítettem vele, 13000km az eredmény. Korábban Hayabusa volt a motorom, 8 évig, azzal 80000km-t tettem meg. Azért vettem, mert hagyományos, motor formájú motor, gondolom ezt már sokan elcsépelték előttem. A formája, a szép sornégyes levegős blokk tetszik a magamfajta sokat látott motorosnak.
A teljesítménye, főleg Hayabusa után nem valami nagyon durva, inkább kellemes, nyugodt motorozásra való. Egyébként is lassulni akartam, erre pedig kiválóan alkalmas, a Busával ellentétben nem érzem azt, hogy 110-120 körüli tempónál állok.
A blokk járására a kifinomult a megfelelő jelző, minden mechanikus zajt mellőz, bársonyos a hangja.
A vázrendszer és a futómű amire kitalálták, arra tökéletesen alkalmas, nyugis 80-120 környéki motorozgatásra. Ha tempózni kezdünk, kanyarban az első villa hamar lengeni kezd, a lábtartókhoz hasonlóan nem szereti a húzós, mélyre döntött kanyargást. Legális tempóknál semmilyen probléma nem tapasztalható. A hátsó dupla rugóstag kicsit keményre sikeredett, főleg az aránylag puhább első villa párjaként sánta kicsit. Utassal és csomaggal viszont egyensúlyba kerül a motor.
A fékrendszer kiváló, egyujjas működtetésű, én fém fékcsővel nem tapasztaltam semmilyen változást az eredeti gumislagokhoz képest. A hátsó fék is nagyon finoman adagolható, ez azért is nagy jó pont, mert a gyártók általában hajlamosak ezt a rendszert nagyvonalúan kezelni. Oda minden 30 éves fékrendszer jó alapon.
A kinézet egyéni nyilván, a hozzám hasonlóan idősebb kollégáknak biztosan tetszik egy ilyen motor.
Szerviz tapasztalat nincs, magam szervizelem, semmi bonyolult nincs benne. Nincsenek idomok, egy alap olaj-szűrő-légszűrő cserés szerviz nagyjából félóra, célszerszám nem kell hozzá. Az alkatrész árakhoz annyit tennék hozzá, hogy egy első fékbetét szettet 48 000Ft-ért akartak adni egy meg nem nevezendő gyári képviseleten. A neten rendelve szállítási költséggel együtt 12 000Ft-ért érkezett az ugyanolyan gyári szett. Ezek tükrében talán érdemes lenne elgondolkodnia a meg nem nevezett képviseletnek, hogy ha esetleg nem 2-300%-os hasznot akarnának bezsebelni egy sima kopóalkatrészen, akkor esetleg nem kellene télikabátban ülniük a fűtetlen, kivilágítatlan szalonban... Mert elképzelhető, hogy valaki venne is valamit náluk.
A motor jó minőségű, kiforrottnak mondható, kényelmes és megbízható. Negatívumként talán a kissé ötletszerűen kivitelezett elektromos rendszert lehetne említeni, ahol az összes valaha kitalált csatlakozó fajta szerepet kap, mondhatni már már művészi összevisszaságban. Mindezek ellenére egyenlőre hibátlanul működik. Szintén kicsit szokni kell a szívatót, ami leginkább a régi Skoda-k on/off szívatójára emlékeztet. Teljesen rányitva azonnal indul a motor és rögtön úgy 4000 környékén kezd forogni. Magyarán, aki sokáig akarja használni az XJR-jét, nem baj ha gyors reflexekkel van megáldva.
Gumiból én a Michelin Pilot Road 3-at használom, 15000km után éppen kezd látszani némi kockásodás, 20000km minden gond nélkül meglesz vele.
Érdemes egy kicsi plexit feltenni, a motor stílusát rontja ugyan, de ha autópályára téved az ember, akkor a méretéhez képest sokat számít, hogy van rajta.
Frissítés 6 év és 50 000km után.
A hibalista nem túl hosszú, a motorban 80 ezer van jelenleg. Amiket eddig szerelni/cserélni kellett:
40 ezer környékén szelephézag állítás, szelepfedél tömítés csere. A szelepfedél tömítést valaki HERMETIC-el!!!! rakta fel. Mondanom sem kell, nem volt egyszerű lekapargatni a maradványait. A gyári új tömítéshez semmit nem kell kenni, fel kell rakni, előírt nyomatékra lehúzni és kész. 6 darab lapkát kellett cserélni a szelepeknél.
42 ezernél első villa szimmering és olaj csere. Ugyanekkor kapott új gyertyákat,Iridium közép-elektródást.
59 ezernél új láncszett és fékbetétek.
72 ezernél kuplung fedél tömítés csere.
79 ezernél megadták magukat a szívócsonkok (típushiba, repedés, vetemedés) és két karburátor is túlfolyt. Új szívócsonkok, karburátor felújító készlet, gázbowden.
Új gyertyák, 40 ezret mentek el a régiek.
6 ezer km-enként olaj, olajszűrő csere,légszűrő tisztítás, szinkron és nagyjából ennyi.
Érdekesség, most esedékes a gumicsere, kopásjelzőkig 6-7 tized milliméter van. A gumikban 5 év és 30 ezer km van!
Hibalista
- Alsó kuplung munkahenger
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 34000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | Hayabusa | Következő motorja? | Brutale 920 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.1/10) |