Ego motor egoistáknak
Szöveges ítélet
Japán belpiacos vasként vettem meg, első magyar tulajdonosa voltam. Persze a tank belseje tiszta rozsda a tengeri szállítástól, és a vázon is kivirágzott itt-ott a rozsda, de ez e kor Yamaháin természetes, pocsékminőségű a váz festése, főleg a hegesztési varratoknál. A forma nagyon eltalált, jó utámérzése egy Café Racernek. A blokk az Xt600-ból származik, de eltérő váltóáttételezéssel, és alapból olajhűtővel szerelve. Inditómotor nincs, de a dekompresszorral legalább olyan könnyű berúgni, mint egy kis ETZ-t. Innen üzenem az SR400-ast szidó motorostársnak, hogy ésszerűen használva a dekompresszort, gyerekjáték beindítani, és nem is tud visszarúgni (pl a nagy ETZ nem egyszer visszarúgott, ez soha, miután megtanultam használni azt!). Az inditásprocedúra egyébként egyszerű, de nekem 3 hét kellett hogy rájöjjek erre, addig görbére tapostam a berúgót, és alig akart indulni. tehát hidegen: benzincsap kinyit, szivató ráhúz, majd berúgókart lenyomva és kicsit de nem teljesen felengedve apró rúgásokkal átforgatom addig, míg fel nem keményedik (ugyanis a berúgókar egy bowdennel működteti a dekompresszort, ha lenyomod a kart, akkor kinyitja azt, de ha egy picit is visszaengeded, akkor rögtön kiiktatja a dekompresszort). Na ekkor kart visszaenged, gyujtás ráad, és egy erősebb rúgással beindul a vas (már ha minden jól van beállítva). melegen persze a szivató nem kell. A motor hamar bemelegszik, rezonanciája szerintem, mint nagy ETZ-n szocializálódott motorosnak, elviselhető annak ellenére, hogy kiegyenlítőtengely is van a blokkban. Milyen lenne, ha a kiegyenlítőtengelyt elhagyták volna a japó mérnökök? A tank keskeny, az ülés szintén, de meglehetősen kényelmes városon kívül. Városban a nagyon alacsonyra került kormánycsutkák miatt meglehetősen fárasztó lesz rövid idő után a motorozás. Viszont idom nélkül is lehet tartani az autópályatempót, kisebb gyakorlás után pedig a tartós 160 sem lehet akadály, effölött azért már tényleg nagyon tép a szél. Elméleti végsebessége az enyémnek 210 volt, de 194-nél elfogyott belőle az erő (figyelem, 600-as egyhengeres, 44 lóerővel, idom nélkül!), viszont a kénylemes utazója 110-140 között van. Fogyasztása csekély, városban 4,5L, autópályán 4,2 körül alakul, de tartós 160-nál sem evett többet 5-nél. Maga a motor meglehetősen keskeny, bicikli módjára irányítható, dönteni egyik kanyarból a másikba valami gyönyör, mert hogy ez a lételeme, a szerpentin. Bár az első teleszkóp, amit ugyan némi levegővel felpumpálva (max 0,4bar!) lehet csak elviselhetően jónak mondani (puha, mint minden japó belpiacosé, hiába ott a pilóták alulról ütik meg a 40kg-t), a két hátsó gázos csillapító viszont nagyon jól teszi a dolgát. A motor 2500-5500 között van elemében, igazi élvezet mikor kanyar előtt 2-vel viszakapcsolva megcsúsztatja a hátulját, és az ív első harmadától erőteljesen kigyorsítva jól kontrollálhatóan csúszik a hátsú gumi újfent. Perzse a súlypont nagyon előre sikeredett, az egykeréken kigyorsulás sem emiatt, sem a kissé erőtlen blokk miatt sem lehetséges, de ez nem is arra készült! Ezzel élvezni lehet a motorozás minden percét, annak ellenére hogy nincs high-tech futóműve, nincs sok hengere sokszáz lóerővel. A túraalkalmassága kimerül a hátsó ülésre kötözött csomaggal, merthogy utast szállítani hosszabb távon kínzás annak ellenére, hogy az 1Jk modell változat a legkényelmesebb, a 90 utániak már tényleg tökéletes kínpadok. Valamint a kisméretű tank sem támogatja a túrázást, merthogy mindig marad benne kb 2 liter, amit sehogy sem lehet kiszedni belőle, utas nélkül kb 250 km a hatótávolsága autópálya üzemmódban (országúton kényelmesen csordogálva 3,2-ig is lemehet a fogyasztása). Még egy apróság: az én motorom áttételezését a japó bűvésztulaj kicserélte, merthogy 5.-et a megszokott 60 helyett csak kb 90-től viselte el, de a gyári 170 helyett 210 volt a vége (ugye csak elméletileg, valójában 190 felett tudott, de 170-től már erő nem volt, csak lassan kúszott felfelé erőlködve a sebességmérő mutatója). Összegezve: EGO motor egoistáknak, csak a motorozás puszta élvezetéért érdemes tartani!
Hibalista
- semmi
Ide hordtam szervizbe
saját
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 14000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.8/10) |