Brutális kilométerfaló
Szöveges ítélet
2 évnyi Honda MTX125-tel és 7 évnyi FJ1100-zal (´84-es évj.) való csodálatos motorozás után kis kihagyással 2006. augusztus elején vettem egy 2 éves FJR1300A-t. A választás az FJ után egyértelmű volt. Bizony a 20 évnyi fejlődés első pillanatban érződött. Félő volt, hogy itt is továbbvitték a tervezők az FJ1100-ról az FJ1200-ra fejlesztés (legalábbis számomra) egyik hibáját , t.i. a laposabb villaszög alkalmazását a nagysebességű stabilitás fokozása végett, mely kis sebességnél nehézkes kormányzást eredményezett. Hála istennek ezt a stabilitási kérdést oly módon oldották a tervezők meg az FJR-nél, hogy kis sebességű hegyi szerpentineken majdnem olyan könnyű terelgetni, mint az 1100-ast, míg nagy sebességnél a stabilitása hibátlan. Sokan kritizálták a topcase-el felszerelt motor 180 km/h fölötti imbolygását, de ki a fene akar túradobozokkal száguldozni, és különben is mutassanak ilyen körülmények között jobban viselkedő motort. Túradobozok nélkül (kizárólag németországi autópályákon, persze) érezni, hogy a motort a hipergyors túrázásra tervezték, a sebesség növekedésével a motor járása kisimul, tökéletesen selymessé válik (az általános kritika -a 6. fokozat hiánya- ezáltal értelmetlenné válik, egy fokozatkijelző viszont elkelne). Az eszetlen száguldozás 250-nél ér véget, ahol elfogy a szufla.
Mellesleg a vibrációk sehol sem mutatnak zavaró mértéket. A 200 körüli hosszútávú utazást 9-10 liter közötti fogyasztással honorálja (normális tempónál az átlagfogyasztás 6-6.5 l körül alakul). Ilyenkor fellép egy számomra új és meglepő jelenség, a felemelt szélvédő mögött keletkező csökkent légnyomású térben az ember füle "bedugul" és a motorról leszállva előfordult, hogy egy órán át nem állt helyre a hallásom világbajnok túrasisak használata után. Apropó szélvédelem, 193 cm testmagassághoz nem terveznek sajnos motort, ezért még a kappa túraplexi is, annak legfelső állásában pontosan a nyakamra tereli az örvényeket és az így "élvezhető" fejfájós, fülsértő zaj hamar elfáraszt. Az előző tulaj átlagos testmagasságával nyitott arcrészű sisakkal beszélgetett velem 160-nál a próbakör alatt! Ez tehát nem tervezési hiba, semmi gond. A Feleségem említése szerint nagy tempónál az utas üléskényelme és szélvédelme nem javult lényegesen az FJ1100-hoz képest. Továbbá az oldalsó dobozok felszerelése az utas lábát kb 10 cm-re előbbre kényszeríti a lábtartón, ami sztenderd üléspozíció (hátul kapaszkodva) mellett kb. 15 percen belül fogcsikorgató csípőtáji fájdalmat eredményez!!! DURVA TERVEZÉSI HIBA!
Van még:
Kardánhajtás: hibátlan, a világ legjobb találmánya fújkáljon láncspray-t, cserélgesse az idő előtt elnyúlt, elrozsdált láncot, takarítson felnit aki akar, nekem inkább jöjjenek (az egyébként itt érzékelhetetlen) kardánreakciók és a gondozásmentesség örök élettartammal, erről ennyit.
5 fokozatú váltó: mint említettem volt, elég a nyomatékhegyek és a 10.000-es fordulatszám mellé az öt fokozat. A váltó nagyon finoman, kis erővel kapcsolható.
Bivalyerős, kultúrált motor: A 145 lóerő és 120-on akárhány Nm utassal, teljes terheléssel is több, mint elég, ez (és a nagy tömeg) a gumik gyors kopásában is tetten érhető. A motor járáskultúrája legendás, hangja, mint a Doxa (kis elfogultsággal). A motor hangja alapból hihetetlen finom - legalábbis számomra, nem feltétlenül szükséges nyitott kipuffogóval javítani a hangzáson, mondom ezt úgy hogy mindig is a hangos motorok szerelmese voltam - vagyok.
Blokkolásgátló: Az ABS, szerintem, miden túramotor kötelező tartozéka, itt kicsit durván, lassan és hangosan kapcsolgat.
Szupernehézsúly: teletankoltan kb. 260 kg-nál áll meg a mutató, egy cementeszsák igazán leugorhatna róla(Dobozokkal felszalad talán 290 kg-ig is!). Hál´ Istenenk ez a súly nem érződik menet közben nagyon zavaró mértékben. Keveslem viszont a 180 kg terhelhetőséget, melyet a telitank megpakolt tanktáska és 3 doboz + utas összeállítással mindíg bőven túllépünk, és ezt a hátsó rugóstag is erősen megérzi. Ez, legalábbis feltételezésem szerint, nagy sebességű kanyarban erős imbolygást, és izzadó tenyeret eredményez.
Időtlen szép design: Ez pedig az én véleményem.
Még annyit, hogy az előző Tulaj megajándékozot a motorba szerelt 2 db "ízléses kék színű" TESCO gazdaságos helyzetjelő LED-del , melyeket a következtő nagyszervízig nem tudtam visszacserélni, mivel a motor teljes fejidomzatának lebontását igényli, melyhez képest egy előzőleg meg nem pillantott rubik-kocka lábbal való kiforgatása sötét szobában gyerekjáték. Próbálkozásaim eredményeképpen legalább elhagytam egy rosszul visszapattintott gyári idomrögzítő bolhát. (Később beláttam, hogy "nőgyógyászkézzel" cserélhetők az izzók az idomok bontása nélkül is)
A motort, eredeti terveim szerint, nagyon hosszú időszakra vásároltam.
...
FIGYELEM!
Időközben történt egy incidens: Rossz minőségű úton való rázkódástól a gyári topcase tartó platni (31 e ft) elfáradt és a bő 200.000 ft-os üres(!) doboz megelőzött menet közben és széttört. Javaslom figyeljetek oda, sűrűn ellenőrizzétek, esetleg cseréljétek ki azt a gagyi kis lemezt, mert kellemetlen perceket okozhat az anyagiakon túl is (pl. ha egy arra közlekedő autós, motoros, kerékpáros, gyalogos megkapja az arcába 100-zal a kb. 10 kg-os dobozt!) Összességében elmondható, hogy a gyártó a túradobozok tervezését elnagyolta, méltatlanul egy ilyen nagy céghez, főleg, hogy más típusokhoz is ezt árulja.
Egyelőre ennyi, jó motorozást, széles utat és gumifákat mindenkinek!
Üdv:
Donát
Hibalista
- semmi
Ide hordtam szervizbe
debrecenbe, szakszerelőhöz
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.4/10) |