Amerika ittvan de kinek, avagy a japan ipar viragkora
Szöveges ítélet
Tobb eves almom valt valora amikor vegre enyem lett. Igazabol a chopperek fele huzott a szivem ugy 2000 tajan meg, bar konkretan nem alakult ki hogy milyen legyen. Harley eleve kilove, penz se lett volna es hat a rola szolo hirek se voltak tul meggyozoek. Hasznaltmotor tesztben olvastam eloszora motorrvevuben az 1.1-es Viragorol. Dicseretet rengeteget kapott a gep abban a tesztben, akkor dolt el ill. par napra ra hogy ez a cel. Igazababol tetszettek a kora 80-as evek es a japan soft custom gepek, sot meg mindig, legjobban a Honda Magna de a v4-es blokkrol nem sok jot hallottam. MEg ket evet kellett varnom ra az ominozus teszt utan, de nem baj, mert volt idom a tipustortenetet megismerni azota, amit mindenkinek ajanlok, aki hasznalt v. regebbi gepen tori a fejet. Akkro derultek ki a reszletek, a netrol foleg.
A modell elodje volt a TR1, ami gyakorlatilag ugyanaz a gep volt, de naked bike kontosben, nagyobb tankkal es kozponti hatso rugostaggal, de lanchajtassal. A tipus letezett meg 920-as valtozatban is korabban. A V2-es blokk kivalosagat mi sem mutatja jobban mint hogy a ´70-es evek vegetol kezdve hasznaltak fel, sot meg ma is. Lasd Yamaha BT1100 bulldog. Igazan kiforrott blokk. A Viragokat 84-tol kezdtek epiteni, 700, 1000-es valtozatban, es megnovelt lokethosszal, europai piacra, 750-es es 1.1-es verzioban, a dicso tortenet egesz 99-ig tartott amikor is a modell atadta helyet a Drag Starnak. (kisebb verziok tomkelege is volt ezekre most nem ternek ki) Hogy ez visszalepes volt-e vagy sem, azt nem tisztem eldonteni, de az teny hogy az utod cruiser akart lenni ellentetben az eloddel amely inkabb choppernek akart kinezni, es koppintotta a "nagy peldakepet" de minosegben is es fokent kezelhetosegben, kidolgozotsagban (!!!) (rohado Drag Starok - az enyemen egy arva rozsda sincs kiveve kipufogo) es dinamizmusban volt hatalmas visszalepes. Ennek ellenere eleg nepszeru hazankban mert olcso. Most adta at helyet amugy a Midnight Star sorozatnak. Visszaterve a Viragohoz. Bar valljuk be a Virago 99-re eleg divatjamult volt mar, ertem ezalatt a format, es a kinezetet, ez a vonalvezetes es a sok csicsa, barokk kinezet mar nem volt divat. Azt azonban fontos tudni hogy ez a motor akkor szuletett amikor a japan motorgyartas elkezdett viragozni, es sikeres lenni. 70-es evek kozepe, vege, sajnos ez a lendulet 80-as evek vegere kifulladt. Ha megnezunk egy klasszikus motorokrol szolo nemet vagy angol ujsagot, a japan ipar remekeivel van tele, amelyekre, ma mar, restauralt allapotban, igazi orom meg ranezni is, (aruk is van rendesen) ez volt az a kor amikor Japan diktalta a divatot a motorgyartasban. (Autok teren meg sosem diktaltak divatot.) NEmigen volt ez azelott elmondhato es azota sem. Sorolhatnam a pl-kat a vegtelensegig, akar tura, sport, naked bike, softchopper kategoriaban. Igazi legendak szulettek akkoriban, pl GL1000, GPz, z1300, CB, stb sorozatok, es a fo oka az volt ennek szerintem hogy mertek onmaguk lenni, es nem majmolni a "nagy" amerikai peldakepet. A kor japan choppereinek onallo egyeniseguk volt, egyik sem hasonlitott a harleyra. Jellemzok pl steppelt ules, ontott kerekek, aranylag sportos blokkok... A virago is e kor szulotte.
Na elerkeztunk az en gepemhez vegre. A netes bongeszeseim utan tudtam hogy az USA verzio nekem jobban tetszik, nemcsak kinezetre, hanem a blokk miatt is. Kulonbsegek az EU verziotol diohejban: kromozott sarhanyok, mas hatso lampa, keskenyebb ules, alacsonyabb kormany, fekete szamlapu orak, merfoldben, kisebb tank (2l-e) hatrabb levo labtarto, (kenyelmetlenebb, "sportosabb") mikuni karburator helyett hitachi, egy dugattyus elso feknyergek, lokethossz kisebb, meg meg egyeb elteresek szin, blokkontveny, ilyesmi aprosagokban.
Az Usa modell egeszeben veve sportosabb, mar ha lehet ilyet mondani egy chopperre, bar a Virago eseteben ez azthiszem nem tulzas. Nyomateka hatalmas, habar minden relativ. De tesztvezetesen voltam egyszer H-D 1200 sportsterrel, na hat az hasonlo volt, csak annyi a kulonbseg hogy az ugy viselkedik mint egy 60 loeros dizelmerci, porogni azt nem szeret. Ellentetben a viragoval amely 7000-ig igencsak elemeben erzi magat. Minden izombol megoldhato, 60-tol nem kell visszavaltani sem, elozesekhez, dombokhoz sem.
Annak nyitjara mondjuk meg en sem jottem ra mondjuk hogy az 1.1-es verzio, ami +100 ccm, miert kisebb a nyomateka, gyorsulasa, teljesitmenye es vegsebessege. De ezt nem tudom tapasztalatbol csak konyvben olvastam. Amugy az eu modell ulese szelesebb, kenyelmesebb egeszeben veve is. Kicsit a kormanya is magasabb. Hogy miert mondtam hogy sportos, hat azert mert eleg porgos a motor. Tenyleg a szo szoros ertelmeben nagyon dinamikus es igazi kanyarvadasz. Koszonhetoen a rovid tengelytavnak. Pl-a haver a TL 1000-esevel, ami azert picit mas kategoria, de a matraban siman tartottam vele a lepest. Autopalyan azert nem tudnam tartani, bar a neten azt olvastam hogy 190 a vegsebesseg, de 140 folott mar eleg durva, 160 folott mar elviselhetetlen a szel. Ugye a tankra behajoni nem tudok. A rugozasa choppertol elvarhatoan puha, de be lehet kemenyiteni. Persze nem lesz egy gsx-r igy sem, de azert eleg jo lesz. 140-es sebessegnel sem tapasztaltam az egvilagon semmi, de tenyleg semmi szitalast. Az elso surubb olaj, de levegovel is kemenyitheto (vigyazni nehogy eldurranjon a szimmering) a hatso allithato, csillapitas is es rugo kemenyseg is. Utasules, hat en meg nem probaltam, de nem panaszkodtak mogottem sosem. A labtarto kicsit magasan van, az elso is (at lett alakitva). A gep hibajanak tartom a hatso feket, ami jol fogna ugyan de rettenetes kenyelmetlen taposni, a fekpedal forgaspontja tul tavol van a labtartotol, ezen is atalakitassal segitettem. Segit meg, a Highway hawk szettje, de ez igen draga. A motor nagyon kenyelmes, hosszu uton is. Ezt most tenyleg nem elfogultsagbol irom, mert probaltam sok mas motort mar azota tesztvezetesen. Valahogy ennyire otthon egyiken sem ereztem magam. Igazi turamotor, habar nem ugy nez ki. Pakolhatosaga turheto, illetve kituno lenne, ha a baratnom nem hozza a fel lakast turakra :) Vezethetosege abszolut nem az amit elvarnak elso pillantasra. NAgyon kezes gep. Ami egy erdekes adat, nem sokszor adjak meg a gyarak, a terhelhetoseg. A vilagon a masodik legjobb a Viragoe, a Honda Golwing utan, ezen en is elcsodalkoztam. Gyenge pont a fekek, ezen fem fekcso sem segitett. De lehet hogy ez egyedi hiba nalam, mert mas Virago tulajokkal beszelgetve, ok nem tapasztaltak. Talan karmantyuk csereje segitene (?) Kanyarodni, donteni igen jol lehet, ezt mar irtam, amit meg nem, varosi forgalmat, a dugokat, azt igencsak nem szereti, foleg melegben, elkezd ingadozni az alapjarat aztan egyszer csak leall, es varni kell mig hul aztan lehet inditani. Lehet hogy ezen karbiszinkron segithet, vagy szelepallitas, akkor meg kene ejteni. Mondjuk a magyarazat kezenfekvo erre is, a dog melegben a benzin elgozosodik a porlasztoban, amit az nem tud normalisan porlasztani, a keverek eldusul. Ez inkabb a korulmenyek mint a motor hibaja.
Tavaszi inditas erre ki kell ternem, elso tavasszal nem akarta, 3 napot kellett varni amig meleg ido volt mire vegre... azota osszel mindig leengedem a karbibol a benzint.
Enyem mar 24 eves a kora miatt adodnak hibak, de ha ezeket nem javitottam volna akkor is tudnek vele motorozni, csak bantana a szememet. Ilyenek pl, gumialkatreszek itt-ott ki lettek cserelve mert eloregedtek, a kromozas kezdett lemallani, ujrakromoztattam a dekniket, sajnos magyarorszagon nincs normalis kromozo, ez itt a reklam helye. Utangyartott tomitest vettem hozza, BP jokai teri tomiteskeszito, ide ne menjetek, csak az arca nagy, sajnos a gyari alkatreszek megfizethetetlenul dragak es 1-2 honapos hataridovel jonnek ide (ez a gep legnagyobb hibaja) de szerencsere ezekre semmit sem kellett meg kolteni, csakis olaj, olajszuro, legszuro. Szerelhetosege eleg nehez, eleg kompakt a gep talan azert is. Pl egy karbiszinkron nem alom, alig lehet hozzaferni.
Kipufogodob ennyi ev utan rozsdas (nem lathato helyen) de meg mindig a gyari van fenn es szepen muzsikal. Chopperhez kepest kimondottan halk, alapjaraton gurulva onnan tudom hogy mukodik a motor hogy latom a fordulatszammerot. Majd tervezek venni egy savallo rendszert kesobb. Fogyasztas 5.1-5.5 l sokszori meres alapjan.
Szoktak meg emlegetni az oninditot mint tipushiba, az enyemnel meg nem jott elo. Ami meg emlitesre melto: mint minden normalis motor, ez is kardan hajtasu. Olajat 2 evente cserelek benne, igenytelen, tonkretehetetlen, gondozasmentes konstrukcio, es kardanreakciokbol soha, de tenyleg soha nem ereztem meg semmit.
Osszessegeben veve ajanlani tudom mindenkinek ezt a csodas gepet bar a forma felett eljart az ido, (mondjuk nekem teszik). Keves jobb ar/ertek aranyu motort talalni a hasznaltpiacon manapsag, igazan megbizhato, es komoly, hosszu tavu, nagyon kenyelmes turazo. Talan az egyik legjobb konstrukcioju motor amit japan gyarto valaha gyartott. Gondozasmentes, azert van hogy hasznaljuk nem pedig hogy szereljuk. Mar 24 eves az enyem, de a korarol csak a divatjamult forma arulkodik, mert gondos kezekben van es lesz, nem tervezem eladni. Par ev es melto veterankorba fog lepni, bar ez a hasznalati ertekebol mit sem von le. Mindennapi motor lesz azutan is. Hogy ilyenem van ugy erzem jogosan lehetek buszke, mert alkatreszt szerezni hozza sokkal nehezebb lesz mint egy harleyhoz amihez gyakorlatilag minden kaphato 1903 ota, koszonhetoen a nagy rajongotabornak. Ritkabb gep is annal (nem magyarorszagon, de itt is az lesz), ezert is marad mar az enyem. MEg hat sok kozos emlek meg turak, remelem igy is lesz meg egy darabig. Sot talan az erteke is megy majd feljebb mert Classic Bike kategoria.
Hibalista
- hibalista: Csak szokasos, olaj, olajszuro, legszuro. Elozo gazda esett vele, elgorbult az egyik hatso lengescsillapito dugattyujanak rudja. kiegyengetve egy ugyes mesternel, olcson. Par gumialkatresz csereje, kromoztatas, ez nem hiba de bantotta mar a szemem. Ules szakadozni kezdett mar, athuztva, es uj tomest kapott. KEleti kenyelem most, a gyari sem szar de mar az enyem szet volt ulve.
-
- Ezen kivul egyszer elestem emiatt kellett volna orahazak, (sajat kezuleg megoldva rezbol, majd kromozva) bukocso elhajlott 4 cm-t visszahajlitottam. Koszonhetoen a gyari bukocsonek, a motoron egy arva karc sem esett, kiveve a km- ora hazat amit dobhattam el es a kuplungbowden boritasat. Az eses kb 60 km/h sebesseggel tortent.
- Kezd holyagosodni a festek a tankon, de hat 24 eves!
Ide hordtam szervizbe
Sarkany Gabor gepeszmernok, Bp Jahn Ferenc utca
Nagyon korrekt, tipikus "oreg szaki", segitokesz es magyaraz renduletlenul ha kerdezek. Fo profilja felnijavitas egyebkent.
Sajnos nyaron elegge tele van a naptarja es nem is tul olcso, bar markaszervizeknel boven olcsobb.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Karpati Motorbolt Szentlorinc.
Segitokesz, jopofa fiatal sracok es az edesapjuk, Motorkerekpar kereskedes es szerviz.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1984 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 20680 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 22000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.6/10) |