Ál-retro hintaló
Szöveges ítélet
Idén februárban vettem, egy teljesnek mondható idény van mögöttünk együtt. Kényelmes. Ezen felül számomra nagyon hasonlít a MOTOR-ra. Nagybetűvel. Ami az elképzeléseimben, emlékeimben él, arra a hagyományos, régi, két kerék, váz, blokk kormány oszt jónapot-féle motorra.
Sorba rendezve az értékelni valókat, a kényelem rendben van, egy apró utólagos plexivel 160-ig elviselhető a cúg. Ez felett egyébként sem igazán szeret haladni, ilyenkor már billegős-lebegős lesz az eleje, hintaló-effektus sújtja a keményebben próbálkozó motorost. Ez már a futómű területe, az első villa kicsit mintha kiöregedett volna a típus alól. Puha is, bizonytalan is, pumpál is, egyszóval elég hatékonyan korlátozza a végsebesség hajszolásokat. A hátsó rész ezzel szemben kifejezetten feszes, utassal is rezzenéstelen, amennyit szükséges, annyit dolgozik, nem üt fel, nem pumpál. Az Öhlins felirat talán mégsem csak parasztvakítás?
A futómű aránylag jó kompromisszumnak tűnik a könnyű irányíthatóság, a kényelem és a megfelelő egyenesfutás között. Kellemes vele kanyarogni, a szabadmagasság az egyetlen, ami nincs. Illetve van, bizonyára van valamennyi, de a lábtartók már szinte az egyenesben is leérnek. Nem egy sportmotor, nem is várok tőle ilyen dőlésszögeket, de egy kicsit talán többet azért szeretnék. Csak egy kicsit.
A motor teljesítménye utcára tökéletesen megfelelő. Nincsenek lyukak, de hirtelen érkező teljesítmény ugrások sem. Egyenletes, nem őrületes, de nagyon is kellemes teljesítménykifejtés jellemzi a blokkot. A járása finom, csendes, mechanikus zajok, a léghűtéses kialakítás ellenére, nincsenek. A motor érzésre 90-120 között érzi legjobban magát, ez az a tempó, ahol az egész gépezet egyben van, tökéletesen működik. Ilyen használat mellett 6 liter körüli a fogyasztás, nekem eddig 7 liter fölé sehogy nem sikerült felvinni.
A fékrendszer a monoblock első Sumitomo nyergekkel és Brembo főfékhengerrel hibátlan, pontosan adagolható, hatalmasat fog. A hátsó fék is érzékletes, nagyon pontosan lehet dolgoztatni.
A motor elektromos rendszere kissé kaotikus, ötletszerűnek tűnő kialakítások jellemzik. Például van egy biztosítéktábla, mint minden más motoron is, az akkumulátor mellett. Viszont ezen felül van egy teljesen különálló lengő biztosíték, a bal oldali oldalfedél alatt, a parkfény számra. Olyan, mintha ezt a funkciót a tervezés során kifelejtették volna, utólag meg észbekaptak és besuvasztották valahova, ahova sikerült.
A motor kinézete számomra rendben van, nyilván kinek mi az egyéni ízlése, ezen nincs mit értékelni. Hogy retro jellegű lenne? Nem igazán, esetleg csak ilyen jellegűnek akarták láttatni. Vagy csak úgy hagyták, ahogy a 90-es évek elején összerakták az első mintapéldányokat, nem piszkálták a formatervet.
Van viszont sajnos pár, mára már klasszikusnak mondható japános "happy-gagyi" részlet, ami nem tetszik. Nem tetszik például, hogy az egyébként kifejezetten szép műszerek krómozott (fémgőzölt) háza műanyag. Nem tetszik, hogy a tükrök szárát sikerült tükör-krómozni, magát a tükröt meg nem sikerült. Nem tetszik a vázon a hegesztés, amit nem sikerült lecsiszolni a fényezés előtt.
Valahogy így néz ki számomra az XJR 1300. Szép és a hétköznapokban is jóbarát, kényelmes, megbízható, jól motorozható. Van pár baja, ezekről már tudok, le is írtam ide némelyiket, de nem vészesek, nem is érdekelnek igazán. Az egész motor egyben jó ahogy van. Eladnám-e? Nem.
Hibalista
- Egy idény alatt akkumulátor csere (22000Ft) első fékbetétek (25000Ft) és alsó kuplung munkahenger felújító készlet (11000Ft) vált szükségessé.
Ide hordtam szervizbe
Nem hordom szerelőhöz, magam tartom karban.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 29000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | Hayabusa | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |