A szuper Tenerém
Szöveges ítélet
2014 őszén, úgy döntöttem, hogy lecserélem kis Kawasaki EN500-asomat, ami nem nagyon örült, hogy ketten motorozunk rajta a feleségemmel. Pár évig, míg kicsik voltak a gyerekek egyedül használtam és nem is volt vele semmi bajom. Mivel a csapatban, akikkel motorozni szoktunk, volt egy túraenduró (Aprilia Caponord) és nagyon tetszett, ahogy az úton viselkedik úgy döntöttem, hogy ebben a kategóriában fogok nézelődni. Volt is pár jelöltem:
Honda Africa Twin 750-nagyon tetszett, de aggódtam a kora miatt és nem voltam biztos benne, hogy az a 10 KW-nyi plusz erő elég lesz e.
Honda Transalp-ez már megfelelően erősnek tűnt, de nagyon (DE NAGYON) nem tetszett az első lámpája.
Suzuki DL V-Strom 650-nekem valahogy ez se jött be.
És ekkor, mint derült égből a villámcsapás megtaláltam a Tenerét. 2010-es, 81KW-t (túl sok is ) és a bomba forma! Volt ott minden- éjszakánkénti plafonbámulás, a családi kassza osztása szorzása, álmodozás stb. Mivel a csillagok állása tökéletes volt a barátaimmal el is mentünk megnézni. Nem tagadom, hogy az odaúton eléggé aggasztott az a kétszázhatvanvalahány kiló de hát gondoltam próba szerencse. Mikor megérkeztünk nekem végem is lett. Mit bántam én, hogy milyen állapotban vannak a fékek, hogy néz ki az abroncs, van e egyenes futás, megfelel e az állapot a kilométernek. (Becsületesnepper most biztosan fogja a fejét!) Én csak vigyorogtam. Aztán mikor az eladó begyújtotta, még jobban szélesedett a vigyorom. A csúcs pedig az volt mikor 8 fokban, sötét hófelhők alatt kipróbálhattam. Dehogy is éreztem én a 260 kilót, olyan volt mintha rögtön eggyé váltunk volna, és az első pillanatól fogva azt csinálta a motor amit kértem tőle. Szerencsére a barátom nem esett extázisba, mint én, meg is nézett motoron minden megnézni valót, és mivel a kérdésemre, hogy: Vigyem? csak bólintott le is tettem az előleget. (Becsületesnepper most egy kicsit megnyugodhat, hogy azért mégsem annyira hülye ez a gyerek :D) Mivel a motor Franciaországból lett behozva még egy kicsit várnom kellett a hazavitellel, amíg az eladó mindent lepapíroz. Karácsony előtt pár nappal haza is került a moci és tavaszig el is végeztem rajta minden karbantartást. Kapott új motorolajat, olajfiltert, K&N levegőfiltert, kardánolajat, gyertyákat és új fékbetéteket. Ezen kívül kapott még egy hátsó dobozt a Givitől (az oldaldobozok rajta voltak), bukócsövet és kézvédőt.
Azóta lehúztam három szezont, kb 18000 km alatt megjártuk az olasz hegyeket, grossglokcknert, jártunk szlovéniában, lengyelországban, romániában és itthon szlovákiában is sikerült jó pár helyet megnézni. A súlyával menet közben azóta sincs gondom, viszont, ha csak odébb kell tolni már jobban oda kell figyelni. Sajnos már kétszer sikerült felborítanom, de apróbb karcolásokon kívül szerencsére nem esett semmi baja. A kényelemről csak annyit hogy a Kawán is elmotorozgattam egész nap, és ezen is elüldögélek minden nagyobb gond nélkül reggeltől estig. Természetesen a két motoron az utasülést össze sem lehet hasonlítani, hiszen ez volt az egyik fő oka amiért cserélni akartam. A szélvédelme is teljesen rendben van, mivel a gyári plexin kívül már eredetileg is volt rajta egy plusz plexi a givitől. A motor menet tulajdonságai teljes mértékben hozzák azt, amit elvárok tőle, sőt sokszor úgy érzem, hogy nem is tudom kimotorozni teljesen azt ami benne van. (De dolgozok rajta! :)) A fogyasztása szerintem rendben van, többnyire 4,5-5,5 l körül mozog attól függően, hogy hajtom. Mindent imádok rajta! Többnyire közúton használom a motort, de néha-néha lemegyek a földutakra is. Nem félek rátévedni a rosszabb minőségű utakra sem mert nagyon jól viseli a kátyúkat. A motor már alacsony fordulaton is szépen húz, de tapasztalatom szerint 3000 fordulat felett érzi magát jól. Nem nagyon érdekli hogy hányan ülünk rajta, vagy hogy fel van e málházva, mint egy teve, ha meghúzom a gázkart akkor elindul mint valami tehervonat. Az talán kicsit zavaró, hogy városban vagy lassúbb araszolgatásban elég hamar bekapcsol a ventilátor mivel a hűtő oldalt van rajta. Eleinte aggódtam is hogy felforrhat a víz, de soha semmi ilyesmi nem következett be.
Ez idő alatt a motor kétszer járt szervizben (Eperjesen a Petrol Yamaha márkaszervizben). Egyszer a kábelezést vizsgálták át mert hol az abs, hol a kipörésgátló, hol a távolsági világítást jelző lámpácska jelzett. A kijelző néha villogott, mint egy karácsonyfa. Ezt egy kis kontakspray segítségével hamar meg is oldották. A másik probléma úgy jelentkezett, hogy lakott területeken belül az 50-es sebességhatárt egyszerűen lehetetlen volt betartani. Gyorsítani tudtam, lassítani tudtam, de egy állandó tempót képtelenség volt vele tartani. Hosszas bajlódás után kiderült, hogy ez a hiba is elektromos eredetű (miért ne az lenne, mikor annyit értek az elektromossághoz, mint az idegsebészethez), mégpedig az üzemanyag adagoló rendszerben az egyik érzékelő (ami a gázkar állását figyeli) romlott el. Mint később megtudtam az érzékelőnek 14 és 97 százalék közötti tartományban kell leadni a gázkar állásának megfelelő értékét, nálam ebből a 16 és 24 százalék közötti értékek kiestek. Az érzékelő cseréjével (185 Euró) meg is oldódott a probléma, úgyhogy mehettem is kanyarogni.
Összességében úgy gondolom, hogy EZ AZ ÉN MOTOROM! Remélem még sok kilométert le fogunk együtt lenyomni, sőt azt is el tudom képzelni, hogy ezen a motoron öregszem meg.
Hibalista
-
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 18000 |
Szerviztapasztalat | (0) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | EN500 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |