A Japán technika diadala (pl. a szocializmus felett)
Szöveges ítélet
Nekem is meg kell védenem a kis japán mocit, egyszer kellett összerakni, beállítani rajta mindent és azóta hibátlanul megy. Amikor megvettem az volt az első, hogy megvettem hozzá egy javítási kézikönyvet is, annak alapján beállítottuk kedves barátommal a karbit, gyújtást, szelepeket, meg kicseréltünk minden szűrőt, olajat. Az előző tulaj esküdözött,hogy „most javíttattam, itt is van a számla az elvégzett munkákról” és tényleg. A szelepek az előírásoshoz képest pont két tizedmilliméterrel voltak nagyobb hézagra állítva, a gyújtást pedig a forgórészen az egyik szelepállító jel alapján állították be nagyon pontosan. Nem akarom bántani a kis barátaimat a szervízekben, nyilván tudják melyik végén kell megfogni a villáskulcsot, de ha a teljes jószándék mellett tudatlanság vezeti tetteiket akkor nehéz elvárni tőlük, hogy jó munka kerül ki dolgos kezeik alól. (mint bátyáméknál a burkoló, aki csupa lelkesedésből becsempézte a lefolyónak kialakított lyukat. Mert nem vette észre a butuska)
Lehet szidni a motorokat, de nekem az az érzésem, a szerelők legalább annyira ludasak abban, hogy néhány motorról rossz tapasztalatok jelennek meg, mint maguk a konstrukciók. Mert nehéz jó munkát elvárni, ha pl az amúgy lelkiismeretes szerelő nincs tisztában azzal, hogy a konkrét típusnak mik a pontos beállítási értékei. A kóklereket meg most nem is említeném.
Maga a motor viszont miután beállítottunk mindent gyári értékre hibátlan. Egy jó állapotú szintén 1978-as Jawaról ültem át, hihetetlen volt az élmény, hogy nem folyik sehonnan az olaj, mindíg indul, rendes fékei vannak, rendesen megy, sőt 100-nál nem halálfélelem, 5000-es fordulatnál nem akar szétesni. Egyszer kellett beállítani a gyújtását, de míg a Jawanál 500 km-ként ellenőrizni kell, itt azóta semmi, pedig ugyanúgy dupla megszakítós. És nem kell hozzá komplett szerszámkészletet hurcolni, mert egyszerűen nincs rá szükség. Egyedül az első villája nem bírja a budapesti utakat, ha nincs kátyú akkor nagyon símán megy de ha van valami az úton ami megdobja, akkor eljut a teljesítőképessége határára (erre-Budapestre vettem egy használt Transalpot, Terepvárosba Terepmotort, de akkor sem fogom Gábornak hívni, mint Winkler a Niváját). Sajnos már egyre inkább hobbi illetve veterán motor, nagyon drága hozzá az alkatrész, és egyre nehezebb a nem kopó dolgokat beszerezni. Mondjuk ez nem teljesen korrekt kép, mert tényleg semmi nem kellett hozzá, de néha álmodok verejtékben úszva arról, hogy a karbiban megadja magát a membrán, darabja a kis gumiszarnak 60000 ft, és nyilván kettő kell. Azért 8 pont a szervíz, mert az alkatrészbeszerzés tényleg ezeknél az idős gépeknél lehet nagyon macerás. Illetve egyszer begördültem a márkaszervízbe, valami tanács kellett, és ahelyett hogy normálisan segítettek volna elhajtottak a francba. a mentalitás azért nem helyes, mert ha ne adj isten mégis valami baja lenne a mocinak a büdös életben nem vinném hozzájuk ezután.
Számomra talán a történelmi tapasztalat a legfontosabb. Míg a kommunizmusban 1978-ban gyártották a 6V-os Jawamat, ami a szűnni nem akaró szopások tárháza, addig a rothadó kapitalizmusban ugyanabban az évben megcsinálták a Yamahát, ami hibátlanul teszi a dolgát. (persze akinek nosztalgiája van érdemes belegondolni, hogy amikor még gyártottak kétütemű trabantot és wartburgot akkor már bőven létezett kettes golf)
Hibalista
- SEMMI
Ide hordtam szervizbe
Én kezecskéim
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Egy fantasztikus barátom
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1978 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 48000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |