Peggi, az én motorom
Szöveges ítélet
Már korábban is volt motorom (Piaggio Skipper, 125-ös), de 2013-ban boldog Vespa tulaj lettem. Ezzel valóra vált egy régi vágyam, bár akkor még sok mindent nem tudtam.
A vásárlásnál a létező összes hibát elkövettem, amit lehetett: sötétben láttam először a Vespát, nem tudtam a típusról semmit, az eladó idősebbnek mondta a motort, de az ára rendben volt (még egy kis alku is belefért), beindult, helyben volt (Cegléd) és a próbakör alatt sem hagyott cserben. Megvettem.
Gyorstalpaló: a Vespám (ami később a Peggi nevet kapta) egy 1994-es gyártmányú 50 HP4-es. A név sokat vitatott, de ez van rajta; valójában az 50 köbös PK sorozat utolsó tagjaiként tekintenek rá. Ezek voltak az utolsó marokváltós 50-es Vespák (Peggi négysebességes).
Órájában annyi kilóméter volt, amivel egyszer már körbekerülték az egyenlítő körül a Földet, de a motor viszonylag egyben volt. Csupán egy kis törődés kellett neki.
Évtizedes koszmennyiség volt rajta, vélhetően még előző olasz életéből is. Nem nagyon foglalkoztak vele, látszólag elhagyagolták, én még is láttam a kincset a kosz alatt.
Mint kiderült, a motor már előttem híres lett, mert a Totalcar/Totalbike csapatból Zách Dani már ült rajta és cikk kerekedett belőle (http://sebessegoltara.blog.hu/2011/10/12/ket_honap_vajudas_utan_egy_valodi_kultusztargy), ő azonban másikat választott (egy fekete 3 sebességeset). Biztos, hogy az a kék típus volt, a külső egyedi jegyek alapján felismertem (jobb elől ütött váz, hiányzó embléma jobb hátulról, katasztrófális állapotban levő középső sztender...)
Ami biztos volt, hogy:
- nem tuningolom (sport kipugó, matricák, stb)
- nem kap teljes restaurálást
helyette:
- tisztán tartom, garázsban és időnként kisebb túrákat csinálok vele.
Igy is lett, vásárlás után rendben hoztam, átnézettem a szerelővel a létfontosságú dolgokat (fékek, karbi pucolás) és már mehettünk is.
Egyik ötlet a másik után, készítettem egy blogot, ahová időnként írok ezt-azt a motorról (pk50.blog.hu), hogy másoknak is segíthessek.
Már 2013-ban elgurult az a bizonyos gyógyszer és elhatároztam, hogy nem kevesebbre vállalkozom, mint hogy bejárom Peggivel Borsod-Abaúj-Zemplén megye összes települését. Ez nem egyszerre történik, lépésről-lépésre, hónapról-hónapra (tavasztől-őszig), támogatás nélkül, csak saját szórakozásra. Google maps-en vezetem a látogatott településeket.
Ilyen túrák után a következőket mondhatom a motorról:
- Megbízhatóság: ha a motor beindult (gyújtás-szívató-berúgókar szentháromsággal), bemelegedett és nem fulladt le, akkor már fél siker. Elég nehéz az alapjáratot (vagy a levegő sűritési arányát) megtalálni; ugyanis máshogy viselkedik hidegen, mint melegen. Például ha egy túra közben (üzemmeleg állapotban) leállsz, utána kb 60% esélyed van, hogy ne indul be. Vagyis beindul, de tolásra, ami Krisztus után 2015-ben azért elég viccesen fest.
- Kényelem: hosszú távon (50-esnek hosszú táv az egyszerre 150-250 km) elég tűrhető, de oda kell figyelni, hogy érdemes változtatni az ülés pozíción.
- Fenntartás: érdekes, de a legtöbbet eddig az üzemanyagra költöttem, de tény, hogy a Vespához az alkatrészek aranyárban. Például akkumulátor leszorító gumi gyári 5500 Ft, kis utánajárással ugyanaz, vagy hasonló 400 Ft.
- Élmény: amit ad a motor; leírhatatlan.
Kinek ajánlom a motort? Leginkább senkinek, de nézzük miért.
Városba egy rémálom, folyton váltogatni a sebességeket, indulás, megállás (le nem fulladás), plusz figyelni mindenki helyett (mert a motorost nem nézi senki), bár amire én használom (kis túrák) a legtökéletesebb!
4 lóerős a motor, ez Alföldön okés, de egy nagyobb dombocska már alaposan megijeszti.
Csak annak ajánlom, aki betegesen rajong a retró dolgokért, akár a Vespáért is, aki nem felejti el kinyitni a benzincsapot indulás előtt, aki szereti a faék egyszerűségű dolgokat és aki lát fantáziát abban, hogy magával hordjon egy pótkereket, mert bár még nem volt rá szükség, de azért remek ötletnek tartom.
Hibalista
- Vásárlásnál
- -Törött volt a jobb első fékkar
- -Rozsdás kürt
- -Csontig kopott emblémák
-
- Menet közben
- -Leszakadt (elrozsdásodott) az egyik túra alatt a kipufogó hőfogó lemeze.
- -Leesett a benzincső, alul ömlött a benzin; kb 53 másodperc alatt megjavítva, végső soron nem hagyott cserben.
-
- 2015-ben megértek a cserére a gumik.
Ide hordtam szervizbe
Jácint (Nekézseny faluban). Ha arrafelé jársz és elromlik valamid (autó, motor), csak ő.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 46000 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 48500 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | Skipper | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.7/10) |
