A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Tünde » R175 1960 (174)

R175 1960 (174) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Egyedi szépség

Szöveges ítélet

Egy haverom szólt, van valami öreg motorjuk a pincében. Nagyjából a születése idején rakták le a szülei. Megalkudtunk látatlanban, aztán érte mentem. Nagyon kellett tartani a faarcot, amikor megláttam. A penészes bérház pincében széljárta helyen, ujjnyi por alatt állt az ütött-kopott, de komplett gép. Sajnos egy ágybetétet azért csak rádobtak, így az az alatti részek szépem megrohadtak a 25 év alatt. Hazavittük haverokkal, és két nap múlva már pöfögött a motor a sokéves benzinnel. Aztán egyéb projektek és pénzhiány miatt állt sok-sok évet.

Mikor végre sikerült kis pénzt félre tenni, nekiláttam szétbontani, felmérni az állapotát. A Tündével az a baj, hogy csak kb 2500 db készült belőle, és kevesebb, mint 10 alkatrésze egyezik más magyar motorokével. A legnagyobb probléma így a hiányzó alkatrészek beszerzése, esetleg legyárttatása, illetve az információ szerzés volt. Szép apránként, hónapok alatt megújult a futómű, lettek új fékbetétek, kerültek új műanyag perselyek a villákba, új műanyag patronokat és tömítéseket kaptak a lengéscsillapítók. A legtöbb gond a lemezkarosszériával volt. Vért izzadt a lakatos és a fényező, míg sík felületet sikerült varázsolni a hepehupás lemezből.

A papírmunka, a veterán minősítés és a központi okmányirodából a forgalmi kicsalogatása további tiszteletköröket és szolid idegrendszert igényelt. A forint tízezreket nem is említem.

Végül augusztusban felszerelhettem a rendszámot a motorra, és megkezdtem a beüzemelést. Mivel az országban talán összesen 10 darab ismert, abból is csak 1-2-n van rendszám, elég sokat kellett tanulni, állítgatni, mire minden úgy ment, ahogy elvárható. Nincs róla közkézen annyi infó, mint például a Pannóniákról.

A motor nagyon látványos, főleg a kétszínű fényezéssel. Ráadásul tele van műszaki csemegékkel: fékje belső pofás szalagfék és nagyon jól fog, váltója nyomó olajzású, kerékhajtása kúpkerekes.

A motorblokk nagyon rugalmas, lentről húz. A kis váltó fogaskerekek miatt nagyon gyorsan, könnyen lehet dobálni a négy fokozatot, pedig a kapcsolása antik tolókerekes. Sík úton néha keresgélem az ötödiket, mert simán elvinné a motor. Ha zöldre vált a lámpa, nem tolnak le a személyautók, de még a kis sportrobogók sem. Teljesítménye 8 LE, ezzel hegynek fel és le is tudja a 75-80 km/h utazó sebességet, 4 literes mért fogyasztás mellett. A tankja kimérve 12 literes.

Felfüggesztése a nagy tengelytáv, a két lengővilla és a hosszú rugóutak miatt elég hajós, nagyon kényelmes. A hatalmas lábvédő lemezek miatt csak deréktól felfele éri szél az embert. Iránytartása jó, kanyarban korrektül lehet dönteni. A kormányt egész 45°-ig el lehet fordítani, nagyon kis helyen megfordul. A kis kerekek miatt érzékeny a hosszirányú bordákra, útegyenetlenségekre, keréknyomokra. Súlypontja nagyjából a sofőr alatt van. Szembeszélben, utassal, elég könnyű tud lenni az eleje. A fékezést is a hátsó fékkel kell kezdeni, és csak az átterhelődés után beleállni az elsőbe.

A vastag lemezburkolat alatt nemigen van hely. Szerelésének trükkjei vannak, néha két ember kell egy-egy rafináltabb művelethez. Bowdenjei hosszúak, érdemes gyakran olajozni, vagy műanyagos bélésűt beletenni. Pakolni nemigen lehet. Házi gyártmányú csomagtartó volt rajta, de azzal csak a hátulja terhelődik le még jobban. Egyelőre nem is tettem fel rá.

Budapestről elmentem vele Dobogókőre, Esztergomba, többször Szolnokra, Kékestetőre, Siófokra. Gond nélkül megy, szépen húz. A járókelők általában nem ismerik fel, hiába a nagy embléma az elején. Dobogókőn azon töprengett hangosan egy csoport nyugdíjas, hogy ez most "Svarbli Szimszon" vagy inkább "Tátrán". Utóbbiban meg is egyeztek. Én meg csak mosolyogtam magamban, mert ez egyik sem, hanem egy ritka szép, ritka magyar motor.

Hibalista

- Teljesen felújítottam a vázat meg a futóművet.
- Azóta a rezgésektől elrepedt a hátsó sárvédő rögzítése. Öregek a szilentek :-(
- Az alig használt gyári gumik külső sem bírtak ki 100 km-nél többet: elrepedtek.
- Nagyon lágy benzincsövet kell használni, ami nem keményedik ki. A kemény benzincső lelazítja a karbu beömlő csonkját.
- A jó állapotú hátsó lámpabúra a fehér hollóval egyező gyakoriságú.
- A plexi házú spiáter belsejű km-óra háza elöregszik, bemattul. A spiáter belső pedig elrepedezik, elporlad.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek a motoromról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1960
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 25000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 2000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 4 l
Előző motorja? Következő motorja?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Tünde

További ítéletek (0 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.