Az angol telivér
Szöveges ítélet
Lassan egy éve szegődött társamul ez a tűzpiros fenevad, garázsom büszkeségeként és a túráink hű szolgálójaként. Ebből a bevezető mondatból nyilván kiderült, hogy nem bántam meg a döntést, hogy egy ritka típust vegyek meg, sőt egyre jobban ásom bele magam a Triumph világába. Elég régóta motorozok, így nekem még megadatott az, hogy 251-es Etz-vel és 350-es Jawa-val tanulgassam a 2 kerék világát még a 90es években. A későbbiekben először egy 600-as japán félidomos sornéggyel , majd egy egyhengeres endúró Bmw-n folytattam a tanulmányaimat, ez utóbbit sokáig és valóban minden időjárási körülmények között, nagy távokon is nyúztam. Ezek után jött el az ideje egy komolyabb masinának, korlátozott anyagi lehetőségekkel. A jó tapasztalatok persze a bajorok irányába sodorták az elképzelést, de ezt még sokan gondolják így rajtam kívül is, így azok árai sokszor túlzottak. Szélesebb spektrum ettől függetlenül nem lett, mindenképpen általam érdekesnek tartott, ezer körüli cm3 -es, nagy méretű túragép kellett. Volt szerencsém angol földön élni pár évig és felfedeztem magamnak az ott nagy becsben tartott Triumph márkát, mely egyébként a világ egyik legrégebbi motorkerékpár gyártója. Nagy meglepetésemre az itthoni árak elmaradtak a bárhol máshol lévőkhöz képest (gondolom félnek az emberek egy ritkább típustól és ezért nehéz eladni őket=alacsony árszint), így egyszer csak szemben találtam magam egy "tornado"piros, gyári bőröndös, teljes idomos Sprint St 955i-vel. A motor Olaszországból importált, jó állapotban volt, belealkudtam 2 új gumit, szervízt, friss műszakit, és 2 héttel később már az én nevem virított a forgalmiban. Az első benyomások tipikusak voltak : hu, de nagy dög, hu de megy stb... Aztán ahogy kezdtünk összeszokni, akkor kezdtem el csak cibálni a bajszát. Nyilván sok sportmotor gyorsabb, de ez sport-túra kategória és mindkettőt nagyon tudja. 3 sec körül gond nélkül van százon, 250-ig gyorsul és 2 embernek is baromi kényelmes, nem beszélve a 100akárhány liternyi csomagtartóról.
Nem ástam bele magam a témába, mielőtt megvettem volna, azóta viszont nagyon is. Nem sok itthoni tesztet találtam, de aki próbálta, itt is imádta, sőt elhangzott a "kategóriája legjobbja" kifejezés is. Ugyanezt láttam-halottam a külföldi teszteken is, elsősorban a motorja miatt. Nem véletlenül legendás a 3 henger ( a laikusok is általában ezt tudják a Triumph-ról ), rendkívül barátságosan és egyenletesen adja le a 110 ló erejét, valamint a 100 nm -es nyomaték is tolja már alulról. Én is csak ezt tudom mondani róla, hogy forgatás nélkül is megy, városban váltani sem kell nagyon, ja és a hangja is vigyorra húzza bárki száját. Nem is értem, miért lett ennyire mellőzött márka ez, bár tény, hogy újonnan drága és nem értenek hozzá mindenhol, de a minősége is kiváló. Nyilván nem tudok elfogulatlan lenni, de nehéz is, hiszen minden perc élmény ezzel az angol telivérrel.
Most, a szezon végén repedt el a hűtőm, így idejét láttam darabokra szedni és átnézni, hiszen tartalmas hónapok állnak mögöttünk és nem volt vele olyan probléma, hogy a burkolat lekerüljön. Van egy mondás, miszerint az angol gépekből nem folyik az olaj, csak megjelölik a területüket. Nos, az enyém sem kivétel, a dekni tömítése csereérett, meg néhány apróságot még látok itt-ott a blokkon. A Pirellik jól bírták a terhelést, jövőre még ezek lesznek fent, a láncot még csak feszíteni sem kellett (amit egyébként az egykaros lengővilla miatt csak spéci kulccsal lehet ), és a motor általános állapota teljesen kielégítő. Ja igen, egy apróság. Az európai előírásoknak megfelelően alapból csak az egyik lámpám világít, a távfény a másikon jön, és csak a fénykürtre működik a kettő egyszerre, ezért épphogy elégségesnek mondanám a fényerejét éjjel. A téli projektek között van a két lámpa szinkronizálása.
A motor kényelmére panasz nem lehet, bár a kategóriára jellemző üléshelyzetet szokni kellett. Az utasom 140-ig remekül elvan hátul, én 180 felett kezdek bújni a plexi mögé, akkor már nyilván a mögöttem ülő is keresi a menedéket erősen. Az én 100 kg-mal egy 50-60 kg-os utast meg sem érez a motor, az oldalszél a nagy idom miatt persze fogja, de ahhoz már tényleg fújnia kell.
Összegezve a motor jobban teljesít a vártnál, véleményem szerint ha a Triumphnak is olyan reklámja lenne, mint a Bmw-nek, akkor ez a márka is a közbeszéd tárgya lenne. De az is igaz, hogy így ez kisebb közösség tagja lehetek, akik kicsit ínyencek, kicsit különlegesebbre vágynak, de a minőségből és a stílusból nem engednek.
Hibalista
- Kuplungbowden szakadt, thermosztat nem zárt, kuplung forgótengely elkopott(szavatosságban cserélték), gyújtáskapcsolóban egy kábel elszakadt, de ez mind könnyen és gyorsan javítható problémák voltak. Kuplung nélkül haza is vitt...
Ide hordtam szervizbe
Pista bácsi.. 40 év tapasztalatával.
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 48000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
