Sokoldalú, szerethető igásló. A mindenes! Munkába, túrára.
Szöveges ítélet
A típus kiválasztásának története:
Nem keltette fel a figyelmemet különösebben a DL650, egészen addig , amíg 2012 szeptemberében egy budapesti barátom, aki motoros futárként használja a DL650-et, felajánlotta nekem próbakörre a saját gépét, amiben akkor 60.000km volt. (Ma már 120.000km-en is túl van). Minden ló megülve, meglovagolva mutatja meg magát a lovasnak. Messziről is lehet nézegetni, meg a hangja alapján megítélni, de.... Nekem bejött a választás és most elmesélem az saját DL650 ABS motorommal együtt töltött 2 év 4 hónap és 32.000km-ből leszűrt tapasztalatokat.
Motorválasztásom szempontjai, azaz mire kellett a gép?
A mindenest kerestem. Legyen jó munkába járásra ha kell, de lehessen vele túrázni is. Ne fogyasszon 5-5,5 liter/100km felett, a konstrukció legyen kiforrott. A szélvédelme és üléspozíciója legyen kényelmes, a kinézete ha nem is a legújabb dizájn, de legyen elfogadhatóan karakteres, amolyan szerethető, felvállalható. Lessen vele nyugodt tempóban andalogni, de ha egy kicsit húzogatom a bajszát, azért mutassa meg a marconább orcáját. A fenntartási költségei legyenek az alacsonyabb kategóriába tartozók, ne legyen szervizigényes. Na erre a felsorolásra talán többen felhorkantak, hogy ilyen motor nem is létezik. De igen! Ez a DL650 VStrom!
Utazási komfort:
A magasságom 171cm, a testtömegem 76kg (mondjuk ez jórészt izom). A legtöbb hasonló magasságú motorosnak talán meg sem fordulna a fejében, hogy a DL650 megfelelő lehet számára. A VStrom nagynak néz ki, az üléspozíció magasnak. Amikor megállok valahol és nézegetik a gépet, rendszerint elhangoznak ilyesféle kijelentések. Jó nagy gép. Mekkora a moci benne? 1000-es? Ekkor szoktam lelombozni őket, hogy "Á csak 650, de V2-es blokkal"). Az ülésmagasság nem állítható de..
a./Az ülés kiképzése, "szivacsozása "olyan, hogy nem terpeszti szét a lábakat, ezért jobban le lehet talpalni, mint gondolnánk.
b./a hátsó központi rugózásnál, ki lehet cserélni az un. kutyacsontot egy hosszabb darabra, ezáltal a geometriából fakadóan a gép 1-2 cm-el ültethető hátul. Ha ehhez az első teleszkópszárakat is hozzáigazítjuk (kb.15mm) "kiemeléssel", akkor egy jól motorozható üléspozíciójú gépet kapunk az én magasságommal rendelkezők számára. Igaz ezzel a hasmagasságból veszítünk, de erre, inkább csak utassal történő közlekedésnél kell figyelni.
Ha már itt tartunk. A DL egyik "gyengéje", hogy a V2-es blokkon elöl található az olajszűrő és az egyik kipufogó csonk, viszonylag védtelenül áll. Ezen egy un. haspáncél felszerelésével lehet segíteni. A védelmi funkcióin túl, kifejezetten jót tesz a motor kinézetének, teltebbé teszi a kontúrt oldalról nézve. A gyári haspáncél horror ár, kiváló után gyártott darabokat lehet beszerezni a neten keresztül.
A gyári vezető ülés nekem nagyon kényelmes. Egy seggel lenyomtam vele 430km-t, kúttól -kútig (egy tankolás hatótávja bármikor). Egyesek , talán a testtömegük miatt egyedi ülést készíttetnek, de alapesetben is átlagon felüli a kényelem.
Utasüléssel kapcsolatban is csak jókat hallottam (magam még sosem ültem itt). Az utasülés rész széles, jól párnázott, nem csúszik előre a páciens.
Üléspozíció, kormány, markolat állása:
Szinte kiegyenesedve lehet ülni a gépen, ez jótékonyan hat a derékra és a csuklókra. Volt olyan túra, hol a speed-es kollégák kezüket , lábukat lógatták , rázták, stb. Egy DL-es nagy nyári melegben legfeljebb felegyenesedve léghűti az alfelet. A tank kiképzése olyan, hogy kiválóan lehet térddel kényelmesen tartani, intenzív fékezéskor alig terhelődik a csukló.
Szélvédelem:
A gyári szélvédő akár megfelelő is lehetne ugyanis 2 pozícióban lehet némi csavarozgatással beállítani. Azonban lehet ennél jobb is!
a./létezik egy GIVI túraplekó. Nekem ez nem jött be, mert az én magasságomhoz egy kicsit nagy volt. Esőben nem láttam át felette rendesen és
b./miután ablaktörlőt nem terveztem felszerelni, visszatettem a gyárit és felszereltem rá egy MRA állítható kiegészítő idomot. Az ára kb 30.000 Ft. Kulcs nélkül racsnisan állítható és egy csoda. Felnyitható sisakot használok és nem kell lehajtani, ha akár 150km/h-val gurigázom, nem dobálja a fejem, nincs légörvény, Télen 4-5 C°mellett sem jegesedik el a szaruhártyám. Szerintem ez az a megoldás (leszámítva a spéci motoros , meg egyéb gyári állíthatóságú szélvédőket) az, amit jól be lehet hangolni az egyéni kívánalmakra. A motor első idom kialakítása olyan, hogy a derék és comb részen még kellő szélvédelmet nyújt. Az alsó lábszár viszont egy kissé védtelen. Hiába, ez nem egy Honda Paneuropa vagy Goldwing.
Világítás:
Elöl két tompított vagy két távolsági fényszóró egyszerre működik. Ezt szeretem. A fényerővel nincs baj. Ha egy autós elfelejti visszavenni a távolságit, ezt keményen meg lehet torolni a DL reflektorokkal! :) (Szubjektív vélemény, hogy hülyén néz ki , ha egy motor első két lámpájából csak az egyik világít.PL. a Hondák egyikénél másikánál)
Hátul úgyszintén két izzó virít, kellő hangsúlyt adva pl. a lassításnak.
A motor beindítása után a fényszórók automatikusan bekapcsolnak (mint manapság a legtöbb gépen) Ezt meghekkeltem egy kicsit, azaz lekapcsolhatóvá tettem őket, amit a generátor széles mosollyal üdvözölt. (A fordulatszámmérőbe beszereltem egy miniatűr (kínából rendelhető mobil telefonkártya méretű )feszültségjelzőt így figyelemmel kísérhetem az aksi állapotát és a töltést menet közben.
A lekapcsolt első fényszórók (110W helyébe viszont felszereltem 6 db un. DRL (COB ) LED-et. A tapasztalatom az , hogy nagyon messziről észrevesznek, sokkal biztonságosabb a közlekedés. Egyetlen egy esetem sem fordult elő, amikor kipofátlankodtak volna elém az elsőbbség adás kötelező tábla mögül.
Futómű, gumik:
Az első kerék 19" a hátsó 17". Enél fogva az úthibákra nem különösebben érzékeny. A hátsó gumi "csak" 150-es, de bőven elegendő. A motor jól és könnyen kanyarodásra bírható. Semlegesen viselkedik kanyarban, nagyon jóindulatú. Vegyes motoros társaságban is jól helyt lehet állni vele, hegyi kanyarvadászatban soha nem vallottam szégyent. A fékek átlagosak, a hátsó kicsit nyúlós. Az ABS viszont precíz. A gumikat kb 18000km-enként cseréltem. Nekem eddig a Metzeler Tourance vált be. (kb. 65.000Ft körül van egy pár) A következőnél kipróbálom a Michelin Anakee-t, kíváncsi vagyok jobb-e esőben!?
Az első lengéscsillapító néha visszaüt, ez a többi DL-es szerint egy DL "betegség". Nem egetverően zavaró. Progresszív rugóra cserével megoldódik annak aki kényes. A hátsó rugóstag előfeszítését kézzel igen kényelmesen, akár lámpánál álltunkban (egy igazi túragéphez méltóan) állíthatjuk.
Ez nem egy enduro motor! Egy kicsit endurós, azaz kavicsos úton, földes, de nem tökig sáros úton jól használható. Nagy dagonyában nehézkes. Tankolva mégis csak 220kg.
Motorblokk, dinamika, motorerő, nyomaték.
Ez egy V2-es blokk, hengerenként 2 gyújtógyertyával. A lóerő (fejből mondom) 67, a nyomaték (fejből (kb 60Nm). Kb. 3000 1/min fordulattól él a motor. 6.fokozatban 6000-nél ahol kb a nyomatékcsúcs van lehet 135km/h-val óra szerint hasítani. Szerintem itt van a legnyugodtabb hangja a blokknak. De nem a legszebb!! 7000-9000 fordulat között kibújik belőle az állat. Na jó nem egy óriás ragadozó... A gyári kipuff hangja nem feltűnő, egyesek szerint túl csendes, de magasabb fordulatszám környékén a blokk adja a koncert javát...Én nem cserélem le soha a gyári kipufogót. Szerintem szépen duruzsol!
Könnyen motorozható, erősebbnek tűnik, mint amit a lóerő mutatna. Ez a legmeglepőbb általában annak, aki próbálta. Pozitívan csalóka!
Végsebesség, gyorsulás:
Dobozok nélkül, utas nélkül a végsebesség óra szerint 195km/h, amit egyszer kipróbáltam autópályán. De ez a műfaj nem erről szól. Viszont utassal is lehet tartósan 150-160km/h sebességgel haladni, de ez sem cél. Ez a gép nem erről szól.
A gyorsulása egészen jó, köszönhetően a V2-es blokknak. A nyomatékcsúcsának eléréséig (6.fokozat, kb 6000-6500 fordulat, kb 135-140km/h) nem nagyon maradtam el a sor négyes 600-650-es lájtsport gépektől. De mi nem ezért szeretjük ezt a gépet!
Váltó:
6 fokozatú váltó. Jól és pontosan vált, egy kicsit hangosabb, mint amit a hondás fülek még el tudnak viselni, de hát kérem egy honda váltó az honda váltó. Nekem a Motul 5100 10W-40 olajjal jobb lett a váltás a Castrol-hoz képest (csendesebb , simább)
Meghibásodás 52.000km-ig: SEMMI!(Az előző gazdájánál és nálam sem, akitől 20.000km-el vettem). A VStromok között Magyarosrszágon már van egy , amiben néhány km múlva 200.000km lesz és nem akar szétesni!
Még egy izzót sem cseréltem, csak a kötelező szervizek.
Szerviz felsorolás:
Olajcserék: Szigorúan 6000km-enként, amint írtam : MOTUL 4T 5100 10W-40 (3 liter)Olaj kb.9000-10.500Ft, olajszűrő 1600-2000Ft (beszerzési forrástó függően)
Gumicsere: kb.18.0000km-enként (lehetne többet is menni, de ezen a ponton az elsődleges a biztonság.
Lánc, lánckerekek csere: 36.000km-nél cseréltettem, szerintem a második szett is kibír ugyanennyit (36.000Ft/Szett+munkadíj)
Lánckenő típusa: először Castrolt használtam, de nem tetszett, felszórta a felnire, stb. Átváltottam Motul C2+-ra (kb 3000Ft/palack). Kiváló! Tartós, befújást követően kifehéredik a lánc, nem szóródik , akár 2 tankolást is kibír (800km), esőben is helyt áll. Most tesztelek egy teflonos Fuchs lánckenőt, még nincs érdemi tapasztalat.
Légszűrő tisztítás: minden olajcserénél
Légszűrő csere: 24.000km-nél, 48.000km-nél (7000Ft/légszűrő)
Hátsó fékbetét csere: 42.000km-nél
Első fékbetétek cseréje még csak a közelben sincs! (féktárcsák nem vállasak!
(erre lehet, hogy azt mondja valaki, hogy biztosan nagypapisan gurigázok. Nos nem! Csak élvezem a V2-es motorféket és ki is használom, ahol csak lehet. Volt egy "sor négyes" motoros mögöttem, aki a Tátrából leérkezve megkérdezte, hogy nem jó a féklámpám? Ha autós jön mögöttem, vagy motoros csapatban haladok motorfékezésnél mindig "mikrokapcsolóig" használom a féket, hogy lássák , lassulok. Imádom! Azért még brutálabb egy V4 (mondjuk egy VFR800)
Fogyasztás:
A tankolhatósága 22liter. Nekem 3,9 és 5,2liter/100km között változik a fogyasztás. A 3,9litert (tankolástól tankolásig, középsztenderen, mindig csutkára töltve) kétszer is elértem a 2014-es Magas Tátra túrán. (12 fős Hondás motoros csapatban egyedüli márkaidegenként, 2 oldal egy topcase dobozzal , 90-120km/h tempóval).
Az 5,2 liter-es fogyasztás télen, rövid utakon, városban rohangálva sikeredett. Utassal, csomagokkal is tudja a 4,5 literes fogyasztást túrán. Azért ez nem rossz! Egyedül utazva, visszafogott tempóban, hosszú úton tankoltam már 500km megtétele után.
Ami lehetne jobb!
-Tehettek volna bele egy kicsit erősebb motort (úgy 80-85ló körül), akkor tökéletes lenne. 2 személlyel nagyobb testtömeg esetén indokolt, de ha vezető és utasa 140kg alatt van, akkor még egészen jó.
-A fékek lehetnének kicsit harapósabbak. (Akik jó minőségű szinteres betéteket használtak azok jelezték a javulást, de a tárcsakopást is! :) Ezért tárcsa és betét mindig kéz a kézben kell járjon, azaz egymáshoz illőt!
-nincs a műszerfalba fokozatkijelzés beépítve. (utólag ezen lehet segíteni kb. 20.000Ft). Ez mondjuk szubjektív igény. Az enyémen van, de ritkán nézem, viszont, amikor nézem, akkor jó, hogy van. :)
Ez a motor sem tökéletes, van nála ebben-abban jobb, mindazonáltal ez a gép egy kiforrott szerkezet, ennyi pénzért (3-5 éveseket 1.300.000-1.600.000Ft -ért lehet venni ABS-el) megéri. Sokoldalú motor, vállalható kompromisszumokkal. Tényleg egy igásló, összhatásban egészen jó!
Különben is az lenne az ideális, ha lehetne 4-5 motorom, a különböző útjaimra, hangulataimra. :) Mondjuk lenne egy sornégyes Honda CBF1000 csak úgy, mert szép és kellemes, mellette egy Honda VFR800 2015-ös típus, mert nagyon szép és megy is, egy Suzuki DL650, mert mindenre jó ha egyedül megyek, egy Honda PCX125 a városban rohangálni egyedül, rövideket; egy Honda Paneuropa vagy egy Yamaha FJR1300 az óriástúrákra. Soroljam még?!
Hibalista
- SEMMI!
-
Ide hordtam szervizbe
Real Motorcentrum Győr
Rendes, tapasztalt, segítőkész csapat.
Lánccserét, gumicserét itt végeztettem el.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Saját magam.
Olaj, olajszűrő, levegőszűrő cserét magam végeztem el az utóbbi 2 alkalommal
Értékelése: 7
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 20000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 32000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | Honda VFR800, CBF1000 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |