Racionális szerelem
Szöveges ítélet
2010 augusztusában vettem 650 ezer forintért a balatonboglári Full-Gas-ban. Gyakorlatilag nem is próbáltam ki más motort, mert nincs megfelelője (stílusban és árban), tehát a kis DR mellett döntöttem, és a mai napig nagyon elégedett vagyok vele.
Az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy kényelmesen lehessen vele közlekedni Budapest útjain, ne kelljen rettegni a kátyúktól, villamossín keresztezésektől, padkákra is egyszerűen fel lehessen vele állni. Nos, ezeknek az elvárásoknak tökéletesen megfelel. A teleszkóp puhán és szép hosszan jár (rugóút: 18 cm elől, 17 cm hátul), a tankcsapda méretű kátyú sem okoz meglepetést. Természetesen a puha villának megvan az ára: "sportosabban" hajtva túlságosan billeg, kicsit bizonytalanná válik, de egyáltalán nem zavaró módon. Valamit valamiért. Összességében a futómű mindennapos közlekedésre a lehető legjobb. A kanyarokba szeret belemenni, tényleg mintha magától dőlne be, jól íven tartható és dobálható egyik kanyarból a másikba. Nem akar se beleesni a kanyarba, se kiegyenesedni, azaz pontosan azt csinálja amire gondolok.
Csak 174 cm-re nőttem, de valahogy üléspozíció szempontjából kicsinek érzem a motorokat, ezen a 83 cm-es ülésmagasságnak köszönhetően nem kell nyomorognom, a pedálok jó helyen vannak, nem kell kényelmetlenül felhúzni a lábaimat. A kormány optimális szélességű, és jó magasságban van. Egyedül az ülésre szoktak panaszkodni, hogy keskeny és kemény (ahogy az a supermotokon lenni szokott), ez lehet igaz, bár én ezt nem veszem észre, feltehetőleg azért, mert sokat biciklizem és ahhoz képest fejedelmi.
A motor teljesítményétől annyit kell várni amennyi: 8,1 kW (11 lóerő). Viszonylag nyomatékos, mármint inkább közepes fordulatszám tartományban dolgozik szívesen, fent kicsit kifullad. A váltókiosztása rövid: 1-esben 20, 2-esben 40, 3-asban 70, 4-esben olyan 85 km/h-ig megy, 5-ösben meg végsebességig, ami kb. 100 km/h. Tehát nincsenek erőtartalékok, de sok váltogatásnak köszönhetően ritmusosan lehet vele közlekedni a városban. Persze ha valamelyik autós nagyon erősködik, akkor célszerű elengedni, hagy menjen, biztos sietős neki. Ugyanakkor lámpánál előre állva nem kell félni attól, hogy feltartjuk a forgalmat, mert azért annál jóval fürgébb. Tisztában kell lenni, hogy mi várható egy 125-ös erőforrástól, és azt hozza. Amúgy nagyon szépen jár, kellemes a hangja.
A váltó némi határozottságot igényel, talán egy etalonnak számító Hondán finomabban kapcsol, de megbízhatóan teszi a dolgát.
A fékeket erős közepesre értékelném (Nissin 1 dugattyús hátsó, 2 dugattyús első), még nem hagytak cserben, az adagolhatóság egyenletes, talán a hátsó kerékről kevesebb a visszajelzés, de ez annak tudható be, hogy erősebb fékezés esetén gyakorlatilag teljesen elsúlytalanodik a háta, így a fékezés az első kerék tapadásán múlik, ami jó. A gumikat nem spórolták le róla: Pirelli Sport Demon, nekem tetszik.
A műszerfalon és a kezelőszerveken visszaköszön az egyszerűség, de funkcióra megfelelő, jól olvashatóak. Talán egy fordulatszámmérő még kéne, csak a kíváncsiság kedvéért...
Fenntarthatóság: igaz, hogy még csak 8500 km-t mentem vele, de ebből már lehet hosszabb távú következtetéseket levonni. Az átlagfogyasztás eddig 2,47 l/100 km (mindent blokk alapján excelben pontosan vezetek), télen érezhetően megnő, akkor inkább 2,6, míg nyáron jellemzően 2,4, a bejáratás során 1,89 volt a legkevesebb. A szervizelés 4000 km-kénti kötelezőt jelent, ami a márka szervizben vizitenként 9-10 ezer Ft. Olajon, szűrőkön és gyertyán kívül előreláthatólag nem kell rajta mit kicserélni még a következő igen sok km-ben, mert a gumikon, féktárcsákon nincs látható kopás. Ez persze a diszkrét teljesítményének is köszönhető. A lánc gyenge pontja a motornak, eléggé vékony, így sokat is nyúlik, de rendszeresen fújva, még bőven van állítási lehetőség, 20 ezer km-n túlra saccolom a cseréjét.
Összefoglalva egy nagyon jó főként városi közlekedős motor, de persze lehet vele túrázni, csak tisztában kell lenni azzal, hogy kényelmes utazó tempója 85 km/h, illetve, hogy a meredekebb emelkedők kihívás elé állítják a motort, és nem fog tudni felmenni bárhol 80-nal. 130 kg, jól manőverezhető, illetve szerintem az egyik legolcsóbban megvehető és üzemeltethető motor. Sokan mondták, hogy a 125-öt gyorsan megfogom unni, amit persze értek, hogy mire gondoltak, de mégis a mai napig nagyon szeretek vele motorozni, és örülök, hogy megbízható, valamint, hogy alig kell rá költeni. Remélem még legalább 10 évig szolgál : )
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 8500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |